90 ÉVES
MIKLÓS GYÖRGY
ZONGORAMŰVÉSZ-TANÁR
Miklós György (a kép bal
oldalán, családi archívumból)
Miklós
György (Budapest, 1933. január 19.) zongora- és kamarazene
művésztanár. Tanulmányait 1949 és 1955 között a budapesti Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskola zongora szakán végezte Böszörményi Nagy Béla,
Solymos Péter és Weiner Leó növendékeként.
További diplomája: Liszt
Ferenc Zeneművészeti Főiskola - gordon szaktanár (1958).
Munkahelyek:
1955–1971: Fővárosi
Zeneiskola szervezet (tanár és korrepetitor);
1955/56–1993: Országos,
illetve később Nemzeti Filharmónia ösztöndíjasa, majd szólistája.
A Magyar Rádióban 40
éven át szerepelt és kb. 300 élő adásban játszott, s mintegy 40 felvételt
készített.
„A SORS NAGY AJÁNDÉKA VOLT SZÁMOMRA, HOGY WEINER LEÓ TANÍTVÁNYA LEHETTEM”*
A sors nagy ajándéka
volt számomra, hogy Weiner Leó tanítványa lehettem. Élete utolsó három évében
tanított a lakásán, hetente két alkalommal. Egy-egy foglalkozás 2 és fél, 3
órát tartott. Hogy egy kezdő zongoraművésznek mit jelentett a világ egyik
legzseniálisabb Mesterénél tanulni, az elmondhatatlan.
Nálam illetékesebbek bizonyára kifejtették működésének
egészét és részleteit, s ezért én csak egy pár gondolatot vetnék fel
visszaemlékezésül a felejthetetlen időkre.
Akkortájt nehéz anyagi körülmények között éltem, s Weiner Leó
minden anyagi ellenszolgáltatás nélkül tanított. Minden foglalkozás a
legkötetlenebb vidám és baráti légkörben zajlott, ugyanakkor a maximális
igényességgel és követelményekkel.
Rajongva és sugárzóan tanított, fantáziát élesztett, és nem
nyugodt addig, míg a számára optimális megoldás nem valósult meg. Figyelme az
egész művön belül a legapróbb részletekre is kiterjedt. Fantasztikus
forma- és színérzéke volt, a „plasztikus
játék” alapvető követelmény volt nála. A pedál használata, az
ujjrendek fontossága, a frazeálás, az agogikák szerepe,
a modulációk fontossága a részletekben és egészben, a nagy ívek és
tetőpontok szerepe.
Nagy művész volt, egy-egy rész – legyen egy
Beethoven-szonáta pár üteme vagy saját művének részlete – felejthetetlenül
szólalt meg előadásban. Lenyűgöző volt, hogy szinte valamennyi
hangszeres művésznek – a vonósoknak és fúvósoknak egyképpen – milyen
nagyszerű gyakorlati tanácsokat és megoldásokat
ajánlott.
Erre az időszakra esett Weiner
Beethoven-kiadásainak munkálata, és még megélhette a 32 zongoraszonáta
elkészültét, de a hegedű-zongora szonátákat már fejezhette be. Milyen
műgonddal és szeretettel dolgozott ezeken a kiadásokon, saját kezűleg
– gyönyörűen – készítette el a legaprólékosabb munkával (frazeálás,
ujjrendek, pedál stb.). Egy hosszú élet tapasztalata volt e mögött: milyen
behozhatatlan mulasztás, hogy ilyen későn bízták
meg az illetékesek ezzel a munkával! Mit jelentett volna például
Mozart hegedű-zongora szonátáinak kiadása, nem beszélve a többi
remekműről.
Kötelességemnek érzem,
hogy az „utolsó szó jogán” - mint időrendben egyik utolsó tanítványa -
néhány észrevételemet közöljem. Úgy vélem, hogy Weiner Leó minden idők
egyik legnagyobb magyar muzsikusa életében és halála óta is mellőzött ember
volt. Ezen nem változtatott kitüntetéseinek száma sem.
Mint ember végtelenül
szerény, egyszerű és nagylelkű volt. Nála csak a tehetség és a tudás
számított, nemre és korra való tekintet nélkül.
Többször mondotta, hogy az egyik legnagyobb veszély, ha tehetségtelen és hozzá
nem értő emberek döntenek tehetséges emberek életéről és
munkásságáról. Vajon megtettünk-e mindent azért, hogy művei – köztük, úgy
gondlom, remekművek sora – kellőképen és
rendszeresen megszólaljanak?
Vajon tanítványai-
mintegy 50 éven át tanított világszínvonalon –, együttesek és szólisták,
tanárok és zenekari tagok megtettek-e minden tőlük telhetőt, hogy
tanítását továbbadják a következő generációnak? Nem hiszem, hogy így
lenne. Ezért mindannyiunk felelőssége óriási, s mindenkinek kötelessége,
hogy tudása szerint tovább vigye Weiner Leó örökségét. 24 év távlatából is
életem egyik legnagyobb élménye Weiner Leó tanítása, és ha szabad mondanom,
megható szeretete és barátsága.
* Megjelent az
„Emlékeink Weiner Leóról” c. kötetben (Szerk. Berlász Melinda;
Zeneműkiadó, Bp., 1985) (A Parlando 2018/1.
számában is megjelent írás újra közlése.)
MIKLÓS GYÖRGY FELVÉTELEIBŐL
https://www.youtube.com/watch?v=DPyZtMl6kdI (3:49)
F. Schubert - J. W.
Goethe: Erlkönig/ Rémkirály D 328
Melis György (ének)
és Miklós György (zongora)
Závodszky Zoltán fordítása
https://www.youtube.com/watch?v=pYALbH0Bkfw (6:28)
●
L. van Beethoven: Adelaide
●
Réti József (ének) és Miklós György (zongora)
●
1971 HUNGAROTON RECORDS LTD