Zenetörténetek
(Szerzői
Kiadás, 2022)
Nem,
senki ne gondoljon egy újabb, klasszikus értelemben vett zenetörténeti
kiadványra. A fenti címen két olyan kötetről szeretnék írni, amelyek
sok-sok szálon kapcsolódnak egymáshoz, miközben a kiindulópontok talán nem is
eshettek volna távolabb egymástól.
Zenetörténeteim
címmel
Gádor Ágnes zenei könyvtáros publikálta önéletrajzát 2022-ben – abban az évben,
amikor a 80. születésnapját ünnepelte. És ünnepelték vele együtt sokan, hiszen
Gádor Ági neve fogalom mindazok számára, akik a hetvenes évektől 2013-ig
zeneakadémisták voltak, (amennyiben be-bejártak a gyönyörű, patinás
könyvtárba). Ezek alatt az évtizedek alatt kollégájával, Szirányi Gáborral
nemzetközi szinten is elismert dokumentaristává vált, fogalommá avanzsálva
ebben a speciális, a zenei könyvtárhoz kötődő tudományban,
publicisztikában is.
De
fogalom azok számára is, akiket valaha is megérintett a német dal, a Lied
műfaja, hiszen olyan hittel, mint ő, senki nem tudott meggyőzni
arról, hogy nincs ezeknél szebb a földön. Különösen bizonyos
előadóművészek (mondjuk Dietrich Fischer-Dieskau) tolmácsolásában. És
fogalom a kórusmozgalomban érdekeltek számára is, hiszen alapító tagja és
élethosszig tartó motorja volt a Szilágyi Erzsébet Nőikarnak, Mohayné
Katanics Mária legendás együttesének.
Ez
az élethosszig teljes fél évszázadot jelentett aktív Szilágyisként, ám soha nem
múló szeretetet és tiszteletet a csak Mareszként emlegetett (és közismert)
karnagy iránt, akiről 2018-ban éppen az ő közreműködésével és
jelentős támogatásával látott napvilágot a lakonikusan Katanics
címmel publikált életrajz is. Senki ne gondoljon azonban egy hagyományos
biográfiára, amely 1929. április 20-tól 2017. január 23-ig kíséri végig a
kiváló muzsikus, pedagógus, senkivel össze nem hasonlítható módon tanító és
vezénylő karnagy életét. A mutatós kötet első része egy több fejezetből
álló önéletrajz, az igazán jótollú Katanics Mária remek írásai családról,
iskoláról, életét meghatározó nevezetes helyszínekről,
személyiségekről, a munkáról ÉS családról – e kettő harmonikus
egysége ugyanis alapvetés volt a számára.
Mohayné Katanics Mária
(Baja, 1929. április 20. – Budapest, 2017. január 23.)
Liszt Ferenc-díjas karnagy, zenepedagógus.
A
középső rész a Szilágyi Erzsébet Nőikar mindenkori tagjait,
fellépéseit sorolja fel repertóriumszerűen, majd a
sajtómegjelenésekből olvasható igényes válogatás. Az utolsó nagy egységben
néhány korábbi beszélgetés olvasható magával Kataniccsal, majd a
tanítványokkal, kollégákkal külön e kötet számára készült riportok,
visszaemlékezések következnek. Amellett, hogy ezek között kiváló írások
találhatók (különösen Tamási Katalin tollából), mintha választ kapnánk néhány,
a Maresz pályafutásával kapcsolatban felmerülő kérdésre: miért pont ő
nem taníthatott a Zeneakadémián? Miért pont ő nem kapott Kossuth-díjat? Holott,
ha számba vesszük, milyen nemzetközi sikereket ért el kórusával, hogy a
Szilágyi Erzsébet Nőikarban megfordult mintegy kétszáz kórustag közül kb.
hatvanan lettek hivatásos muzsikusok, közülük legtöbben maguk is énektanárok,
karvezetők, indokolt lett volna mindkét elismerés. Ismerve a muzsikus
mélységes és tiszta hitét, elköteleződését az egyház iránt, könnyedén
felröppen a válasz, hogy éppen ezért. Ám legyünk őszinték: a Zeneakadémián
ilyesfajta világnézeti tényezők nem jelenthettek akadályt. Az intézmény
varázslatosan független tudott maradni, az ott tanító világklasszisokat minden
szempontból tiszteletben tartotta a hatalom. Az már nagyobb gondot jelentett,
ha valaki ebben a közegben nem állt be a sorba. Ha megengedte magának például
azt, hogy ne a technikai alapokból, hanem a mű egészéből, annak
mondanivalójából kiindulva kezdjen tanítani egy-egy darabot. Hogy „elengedje”
például a szigorúan vett ritmikát a szöveg, a tartalom plasztikusabb
megformálásának érdekében. Mindez azonban nem változtat azon a kitörölhetetlen
zenei „lábnyomon”, amelyet Mohayné Katanics Mária hagyott a magyar
kórusmozgalomban.
Gádor Ágnes (a kép jobb oldalán) mellett a
közelmúltban elhunyt Schanda Beáta művészeti menedzser
1959-ben
találkozott a két életút: a katolikus neveltetésű, páratlan tehetségű
fiatal karvezető, a Szilágyi Erzsébet Gimnázium frissen kinevezett
énektanáráé és a következő évben ott érettségiző, majd némi idő
elteltével az ELTE földrajz-könyvtár szakára iratkozó Gádor Ágié. Akinek
önéletrajzi könyvéből nem csupán az általa bejárt szakmai utakról
tájékozódhatunk gondosan válogatott, bőséges dokumentumok segítségével, de
az elmúlt évtizedek történelmének bizonyos szeletéről is. 1942-ben világra
jönni egy olyan zsidó családban, ahol a numerus clausus miatt állását
vesztő családfő kényszerű vállalkozásból igyekszik a felszínen
maradni, majd az ötvenes évektől elviselni, hogy „maszeksága” miatt a
gyerekei neve elé a hírhedt „x” betű kerül, ugyanakkor engedni hinni
ezeket a gyerekeket abban, amit az adott időszak reménysugárként
felkínált, önmagában is kalandos. Ám a szerteágazó, itt-ott a zenéhez is
kapcsolódó, másutt a reál tudományokhoz vonzódó rokonság kusza szálai között
mindig megvoltak azok a mérföldkövek, amelyek mentén ő elszántan
haladhatott afelé, hogy mind zenei könyvtárosként, mind a német dal (és a német
nyelven írt zenei szövegek) leghitelesebb hazai ismerőjeként és
fordítójaként, mind pedig a nőikari irodalom alapos ismerőjeként és
kórustagként elhivatott tolmácsolójaként a magyar zenei élet fontos szereplőjévé
váljék.
Tóth
Anna