Joachim László - Schäfer Zsolt
Hogyan tanítanak ukulelét csoportban?
A kanadai „Ukulele in the Classroom”
módszer rövid bemutatása
Az
ukulelét kiváló zenetanuló hangszerré teszik adottságai. Az ukulele ugyanis
viszonylag hamar megadja az első sikerélményeket, segítségével könnyen
megtapasztalható a zenélés öröme. Ezen kívül könnyen hordozható és
megfizethető. Hangja kedves, lágy és vidám; ráadásul viszonylag halk is:
az otthoni gyakorlás így mások zavarása nélkül is többnyire könnyen megoldható.
Mérete kiskezű felnőttek és gyerekek számára is kényelmessé teszi.
Kiválóan alkalmas tantermi használatra, a zenei hallás fejlesztésének és a
zeneelmélet tanításának is hatékony eszköze.
Ukulelével
egyaránt megtanulhatunk dallamot és kíséretet játszani, saját magunk vagy mások
énekét kísérni: e hangszer egyéni és közösségi zenélésre is remekül
használható. Repertoárja műfajokon és kultúrákon átívelő: az ukulele
igazi világutazó.
A módszer története az
1960-as évekbe nyúlik vissza, amikor J. Chalmers Doane bevezette az ukulelét az
általános iskolai zeneoktatásba a kanadai Halifaxban. A gyakorlatilag bárkinek elérhető örömzenélést kínáló program
hamar szárnyra kapott és Kanada-szerte elterjedt. Ebben a rendszerben tanult
gyermekkorában James Hill, a világ egyik legvirtuózabb ukulelejátékosa is.
Ő később J. Chalmers Doane-nal közösen (2009-ben) létrehozott egy
tankönyvsorozatot és édesapja, Barry Hill segítségével ezzel egy időben
elindította a módszeren alapuló oktatóképzést is, amelyet a program első
tíz évében több százan végeztek el szerte a világon. Ezen
ukuleletanárok évtizedes tapasztalatát felhasználva a tankönyvsorozatot
2019-ben átdolgozták, és a könyveket a diákok számára ingyenesen
letölthetővé tették.
Az „Ukulele in the Classroom” módszer talán leginkább
szembetűnő különlegessége, hogy amellett, hogy egyéni tanításban is
jól használható, nagy hangsúlyt fektet a csoportos
zeneoktatásra. Így nemcsak, hogy több ember tanulhat ukulelézni (valamint
egy ilyen program gazdaságosan működtethető), de a közös zenélés
öröme és a tanárral, illetve a csoporttal történő együttműködés
tapasztalata is rendszeresen jelen van az órákon. Az „Ukulele in the Classroom”
Kanadában a közoktatás részévé vált: a résztvevő iskolákban egész osztályokat, csoportokat tanítanak
így zenélni.
Az „Ukulele in the
Classroom” a „legyen
a zene mindenkié” Kodály által is
vallott elvén alapul. Hogyan valósul meg ez a gyakorlatban? Amellett, hogy az
ukulele néhány tulajdonsága jól szolgálja ezt, a módszer maga is többféle módon
segíti, hogy a zene valóban mindenkié lehessen.
Az alábbiakban összefoglaljuk a
módszer három fontos jellegzetességét. A programról részletesebb információ az Ukulele in the Classroom Teacher Edition című
könyvben található.
1. A differenciálás. Ha csoportban tanítunk, akkor a különböző
nehézségű feladatok közül minden tanuló azt csinálhatja, amelyik az
aktuális szintjének a legjobban megfelel.
2.
Az éneklés az első. Ahogy
Kodály az emberi hangot, “a mindenkinek hozzáférhető, ingyenes és mégis
legszebb hangszert” tartotta a zenetanulás alapjának, úgy az „Ukulele
in the Classroom” is az éneklésre
épül. Így, ha egy tanuló egyszerre szeretne énekelni és az éneket kísérni,
akkor fontos, hogy először tanulja meg elénekelni az adott dalt. Az
ukulele jó motiválója lehet az éneklésnek. Ugyanakkor fontos a türelem:
időbe telik, amíg valaki egyszerre tud már énekelni és az éneket kísérni
is.
3.
A zenei önállóság és kreativitás. A
módszer már kezdő szinten is fejleszti ezeket a területeket – apró
lépésekben.
Az „Ukulele in the Classroom” pedagógiailag gondosan felépített és több évtizednyi megfigyelésre,
tapasztalatra és kísérletezésre épülő oktatási
program. Ebből következik, hogy számos, az
interneten található megoldással szemben nem „instant”, véletlenszerűen
időzített tartalmakat kínál, hanem a hosszú távú célokat is szem
előtt tartva lépésről lépésre halad.
E szemlélet egyik fontos példája, hogy
a módszer először dallamjátékot tanít (nem pedig akkordokat): a tanulók
így a fizikailag és zeneileg is könnyebb gyakorlatoktól haladhatnak az
összetettebbek felé. A kis türelem pedig a tanulási folyamat egészét nézve
sokszorosan megtérül!
Szintén
fontos jellemzője a módszer szemléletének, hogy az „Ukulele in the
Classroom” nem mindössze ukulelézni szeretné megtanítani a diákokat, hanem
zenélni szeretné tanítani őket az ukulelézésen keresztül. Ebből
következik, hogy a könyvben nincs megadva tabulatúra: a kottaolvasás tanítása
és gyakoroltatása is célja a módszernek, hiszen az más hangszerre is átvihető
képesség.
Az
„Ukulele in the classroom” program működtetéséhez tankönyvekre és
segédkönyvekre is szükség van. A program gerincét alkotó, az órákon használt Ukulele in the
Classroom című tankönyvsorozat ingyenesen elérhető online,
ahogyan az ukulele programok (tanórák,
szakkörök, tanszakok) iskolai elindításához szükséges információkat
összegző Ukulele Program Starter Kit című
kiadvány is. A tanórán kívüli aktivitásokhoz kiválóan használható az Ukulele Funbook
című, angol nyelvű, zenei fejtörőket tartalmazó kiadvány is
(Schäfer Zsolt könyve). A programot emellett többek között tanári kézikönyvek, tanároknak és diákoknak szánt segédanyagok (Teacher/Student Toolkit) és online tanárképzés (James Hill Ukulele Initiative, JHUI)
egészítik ki. A program tankönyveinek egyik szerzője és a tanárképzés
alapító szakmai vezetője a világhírű ukulelevirtuóz és -tanár James Hill.
A
módszer iránt egyre nagyobb a nemzetközi érdeklődés, ezért a JHUI képzést
elvégzett ukuleletanárok között elindult egy olyan kezdeményezés, hogy más
nyelvek dalai is bekerülhessenek a repertoárba, a módszer pedig egyre több
országban honosodhasson meg. A magyar
nyelvű Ukulele, mindenki együtt! lett
az első eredménye ennek a kezdeményezésnek (szerzői: Joachim
László és Schäfer Zsolt). A könyvet - amelynek megjelenéséről már hírt
adott a Parlando 2022/5.
számában – önálló cikkben mutatjuk majd be, könyvészeti
adatai és elérhetősége jelen cikk felhasznált/említett forrásai között
megtalálhatók.
Joachim
László - Schäfer Zsolt (2022): Ukulele,
mindenki együtt! Magyar nyelvű kiegészítő az „Ukulele in the
Classroom” módszerhez. Brookfield (Nova Scotia, Kanada): Crystal Lake
Media. További információ: https://www.uketropolis.com/ukulele-mindenki-egyutt és http://www.ukulelemindenkiegyutt.hu/
Joachim
László (2021): Az ukulele néhány sajátossága az egyéni és a csoportos
oktatásban - frissen megjelent magyar könyvek kapcsán. Parlando zenepedagógiai folyóirat 2021/5. https://www.parlando.hu/2021/2021-5/Joachim_Laszlo-Okulele.pdf
Hill,
James – J. Chalmers Doane (2020). Ukulele
in the classroom. Level 1-3. Student
e-book (szintenként egy, összesen három ekönyv). Brookfield (Nova Scotia,
Kanada): Crystal Lake Media. https://www.uketropolis.com/classroom
Hill,
James – J. Chalmers Doane (2020). Ukulele
in the classroom. Level 1-3. Teacher edition e-book (szintenként egy,
összesen három ekönyv). Brookfield (Nova Scotia, Kanada): Crystal Lake Media. https://www.uketropolis.com/shop
James Hill Ukulele Initiative tanárképzés.
https://www.uketropolis.com/jhui
Schäfer
Zsolt (2021): Ukulele Funbook.
Brookfield (Nova Scotia, Kanada): Crystal Lake Media. https://www.uketropolis.com/funbook
„Ukulele
in the classroom” segédanyagok (Teacher/Student Toolkit) https://www.uketropolis.com/toolkit és
https://ukuleleintheclassroom.com/
Ukulele Program Starter Kit. https://www.uketropolis.com/starterkit