Tanítás – XXI. századi
eszközökkel
Ambrus Ákos zeneszerzésről, éneklésről s a tudás továbbadásáról
(Fotó: Madách Színház)
Ambrus
Ákos
Mindig is vonzotta a technika
világa, így hatalmas lelkesedéssel keresgéli az audiovizuális szemléltetés
technikai lehetőségeit, mindazt, ami segíthet az oktatói munkában is.
Fontosnak tartja, hogy olyan eszközöket használjon, amelyek a XXI. századi „Z”
generáció érdeklődését is felkeltik. Ambrus Ákos saját, remekül
berendezett és folytonosan fejlesztett házi stúdiójában számos izgalmas
alkalmazást mutat be, amelynek nemcsak zeneszerzőként látja hasznát, hanem
tanítványainak adandó feladatok esetében is. A magánének és a zeneirodalom
oktatása új feladat a számára, a komponálás azonban régi szerelem.
Zeneszerzőnek készült annak idején, de aztán a sors úgy hozta, hogy az
éneklés, az opera kapta a főszerepet pályáján. Szerzeményei azonban
rendszeresen születtek, már fiatal korában az általa írt reklámzenéket
hallhatták a tévénézők, s videójátékokhoz is írt dallamokat. Később
rendhagyó operája, oratóriuma is készült, az utóbbi években pedig
gyerekdarabjai kerülnek rendszeresen színpadra. Sok éve adják elő sikerrel
a Bogáncsot, amelyben énekesként is pódiumra lép, és amelyet az Operaház
Királylépcsőjén is sokszor előadtak. Tavaly ősztől a Mátyás
király korát idéző Szállt a holló című műnek tapsolhatnak a
kicsik a rákoshegyi Bartók Zeneházban.
Nagykörút
- 2022.11.12. II. rész. - hatoscsatorna (15:03)
Ambrus Ákos -
operaénekes, zeneszerző és Bokor Jutta - operaénekes, kuratóriumi elnök,
Rákoshegyi Bartók Zeneház
Szerkesztő-műsorvezető: Dombóvári Gábor
A baritonnal, aki 38 esztendeje
énekel, s több mint két évtizedet töltött a Magyar Állami Operaházban,
pályáról, s programokról, technikai újdonságokról beszélgettünk, valamint
„mézes bödönéről” és a YouTube-on is
fellelhető OperaTv nevű oldaláról, ahol szemléltető
filmek, oktatási segédanyagok is akadnak.
– Mézes
bödön?!
– Igen, ezen a néven fut az egyik weboldalam, és tele van olyan, egy
böngészőből is egyszerűen online futtatható programokkal,
amelyek alkalmasak rá, hogy az ember játsszon a zenével, vagy akár
inspirálódjon. Én már a saját, zeneirodalomra járó növendékeimnek is innen
szoktam különböző feladványokat adni, ugyanis ezeknek a programoknak a
használatával ők is könnyen tudnak alkotni. Az „IKT eszközök használata a
zeneoktatásban” komoly lehetőségeket ad mind a magánénekórákon, mind az
otthoni tanulás során. S azt is fontosnak tartom, hogy ezek ingyenes,
platformfüggetlen, processzor- és memóriabarát alkalmazások, így valóban jó
szívvel ajánlhatom mindenkinek. Vegyük például a Kandinsky-programot, amelyben a
színekkel, formákkal játszva – nagyon élvezetes módon – születik a zene. A
zeneirodalom tantárgyam egyik vizsgafeladata is ezzel foglalkozik, s azt
tapasztalom, a növendékek nagyon élvezik. Tényleg akadnak olyan programok,
amelyeknél egyetlen gombot kell csupán megnyomni, és már íródik is a zene. Azaz
az egyes zenei frázisokból csak össze kell állítani az elképzelt dallamot, s ez
meghozhatja a kedvet a komponáláshoz.
– Ön
is használja ezeket a programokat zeneszerzőként? De gondolom, nem a
számítógépes effektekkel indult a komponista pálya…
– Nem, hagyományos hangszerek, kottapapír és
toll kellett annak idején hozzá, hiszen már tényleg nagyon fiatalon
beleszerettem a zeneszerzésbe. Gyerekként zongorát kezdtem tanulni, s aztán már
a zeneiskolában is zeneszerzés-zeneelmélet tanszakra jártam, Károlyi Pál
növendékeként. A Zeneakadémia zeneszerzés tanszakára 1981-ben vettek fel Bozay Attilához. Úgy éreztem, hogy nem fogadták be igazán
az avantgarde elköteleződésemet, pont akkor,
amikor mániákusa lettem a minimálzenének, ami nem volt része a tananyagnak, s
bár nagyon sokat tanultam, három szemeszter után „tanulmányi szabadságra”
mentem. Viszont nagyon hamar kezdtem pénzt keresni ebből a hivatásból.
Megtalált egy régi gimnazista osztálytársam – akkoriban már a magánénekesi
tanulmányaimé volt a főszerep –, akinek reklámfilm-vállalkozása volt, s
elkezdtem neki gyártani sorban a reklámzenéket. Nemcsak a komponálást végeztem
el, hanem szintetizátorral fel is játszottam az adott darabokat. Mindez kiváló
megélhetést jelentett akkoriban. Ezen referenciák után egy másik területen is
számos felkérést kaptam, ez pedig a számítógépes játékok piaca, ahol szintén
szükség volt kísérőzenékre.
– Hogyan
érkezett az első megbízás?
– A véletlennek köszönhettem, a Roland
hangszerbolt munkatársával, aki maga is zenész volt, kerültem munka-, majd
baráti kapcsolatba, s ő olyan számítógépes cégek munkatársa lett, ahol
nemzetközileg is számontartott játékokat gyártottak,
s ajánlott engem, mint zeneszerzőt. Úgy kell elképzelni a játékokhoz írott
muzsikát, mint egy filmzenét, hiszen itt is különböző jellegű
kompozíciókra van szükség az adott játékpályákhoz. Akkor már nagyzenekari
hangmintákat is használtam egy sci-fi játékhoz, de olyan zene is készült,
amelynek felvételéhez a Magyar Rádió Ének- és Zenekarát kérhettük fel, Kovács
László vezényletével. Amikor alkalmam nyílt rá, akkor mindig igyekeztem kiváló
hazai muzsikusainkra bízni a feladatot, vagy a kisebb projektekhez egy-egy
hangszeres művészt felkérni. Érdekes, kemény világ a számítógépes
játékoké, hiszen az is előfordult, hogy a világ legjobb játékát akarta
elkészíteni egy cég, sok munkát belefektettünk mindannyian, aztán nem lett a
projektből semmi, mert a félkész anyagot felvásárolta egy másik cég, amely
végül elsüllyesztette az egész kezdeményezést. Azért sajnáltam ezt, mert az
egyik legjobb munkám volt…
– Akkor
tehát annak ellenére, hogy nem ebből szerzett diplomát, a felkérések
megtalálták, s persze közben énektanulmányokat folytatott.
– A magánénekesi tanulmányaimat Izsák Imrénél
kezdtem, aztán Bikfalvi Júliánál, Pauk
Annánál és László-Sőtér Ilonánál folytattam. A
Honvéd Férfikórusnak 1985-ben lettem a tagja, három évet töltöttem ott, majd a Tomkins Énekegyüttesbe kerültem, végül 1992-ben a
Zeneakadémia opera tanszakán diplomáztam Sziklay
Erika és Mikó András tanítványaként.
TELJES LEJÁTSZÁSI
LISTA MEGTEKINTÉSE (10
felvétel)
℗ 1995 HUNGAROTON RECORDS LTD.
TELJES LEJÁTSZÁSI
LISTA MEGTEKINTÉSE (34
felvétel)
℗ 1999 HUNGAROTON RECORDS LTD.
A
zeneszerzés-tanszakon oktató mesterek amikor hírét
vették, hogy énekelni tanulok, sokszor kértek meg a növendékeik
vizsgadarabjainak, majd diplomamunkáinak interpretálására. Később a
mesterektől is kaptam jócskán énekelnivalókat, komoly megtiszteltetésnek
éreztem a dalokat, dalciklusokat, hát még később az operáikban kapott
szerepeket! Ugyanis a diplomázásom évében vettek fel a Magyar Állami
Operaházhoz, ahol 20 éven át magánénekes voltam. A dalszínházban olyan
szerepekben léphettem pódiumra, mint Wagner: Tannhäuser
– Wolfram von Eschenbachja, Balassa Sándor: Karl és Anna – bariton főszerepe, a
Bohémélet – Schaunardja, Vajda János: Leonce és Léna – Valériója,
Gyöngyösi Levente Gólyakalifájának bariton főszerepe, vagy Wagner: A
nürnbergi mesterdalnokok Beckmessere, és még számos
más karakterszerep. Mindez egészen a közalkalmazotti társulat
megszűnéséig, 2013-ig tartott. Ezt követően az operanagyköveti
programban vettem részt, nagyon sok iskolába ellátogatva az ország számos
pontján, így volt alkalmam arra, hogy kiváló oktatási intézményeket ismerhettem
meg, ahol előadásaimban a klasszikus zene és a zenés színházak szépségeit,
érdekességeit, a függöny mögötti világot tárhattam fel. Ebben az időben is
nagy hasznát vettem az otthoni stúdiómnak, hiszen amikor a pandémia miatt nem
lehetett személyesen megjelenni az iskolákban, akkor élőben közvetítettem
az előadásaimat, a hallgatók kaptak egy-egy
linket, arra kellett csak ráklikkelniük. Nagyon megható
volt, hogy sokszor ezt a képernyős bejelentkezést is megtapsolták a
gyerekek. Sokat tanultam belőle, például azt is, hogy miként kell
élvezetesen, a gyerekek számára is érdekfeszítően beszélni a művekről.
Több intézménybe hívtak vissza rendszeresen.
– Ahogy
mesél róla, abból az derül ki, hogy lelkesen látott neki ennek a feladatnak. De
mennyire hiányzott a színpad, miután távozott az Operaházból? S mit tud ilyen
helyzetben kezdeni magával egy énekes?
– Apátiába esik. Ha ugyanis szervesen
összenő, gyakorlatilag szimbiózisban él az ember a dalszínházzal, akkor a
teátrumon kívül minden lépés fáj. Nem volt könnyű időszak. De az
operakövetség mellett egy másik – különleges – feladatot is elláttam: a
tökéletesebb színházi élmény érdekében speciális hangeffekteket készítettem az
Operaház zenekara részére (Tosca, Mefistofele, Manon Lescaut), és legfőképpen a „Parsifal-harangokat”, amit
később magam szólaltathattam meg. Korábban ugyanis a Parsifalban második
lovag voltam, és úgy éreztem, hogy lovagi kötelességem segíteni ezt a
gyönyörű misztériumjátékot a modern kor eszközeivel. A Grál-zongora és az
igazi haranghangzás keverékét akartam életre kelteni. Elkezdtem hát keresgélni
a stúdiómban valami normális haranghangot, amiből kiindulva, sok más
hangszer hangjával keverve zengjen, s aztán ezt nemcsak az Ybl-palotában
szólaltattam meg, hanem a Müpában, a Wagner
Fesztiválon is. Emellett pedig szinte másodszor is elvégeztem a Zeneakadémián
az operaszakot… Kevés baritonista, basszista növendék volt ugyanis akkoriban a
Zeneakadémián, így 2015–17 között a vizsgaelődásokon
mint „alumnus” segítettem ki az opera tanszakot.
Chrisztu Olympia és Ambrus Ákos duettje (3:01)
(Mozart:
Don Juan – Don Juan és Zerlina kettőse)
– Itt
kapott ihletet a pedagógiai munkára?
– Részben igen. Már addig is volt alkalmam
betekinteni a zeneiskolák működésébe, hiszen a feleségem, Chrisztu Olympia végigjárta ezt
az utat, ő is az operaházi magánénekesi évek után kezdett el tanítani,
jelenleg a Komáromi Egressy Béni Zeneiskola oktatója. Sokszor asszisztáltam
neki, helyettesítettem, így megismerhettem a tennivalókat, metódusokat. Nagyon
örültem, amikor a tatai Menner Bernát Művészeti
Iskolában lehetőségem nyílt a pedagógiai munkára. Fontosnak érzem ugyanis,
hogy mindabból, amit a tanáraimtól annak idején kaptam, a lehető legtöbbet
visszaadjam. Mert tényleg annyi jót köszönhetek nekik. Úgy vélem egyébként, ez
mindenkinek a kötelessége lenne! S izgalmas feladat a mai fiatalok
érdeklődését felkelteni a zene iránt. Ráadásul mindaz, amivel a saját
stúdiómban dolgozom, az oktatásban is segít. Én már a rádióban – mert annak
idején a Radio M Classic egyik
műsorvezetője voltam – megtanultam, hogy a zenék konferálásához
érdekes információk összegyűjtésével kell felkészülni. Ezeknek a
háttérmunkáknak a zeneirodalom órákon külön hasznát látom. S most Tatán tényleg
azt érzem, hogy megtaláltam „életem kikötőjét”. Álmodni sem lehet
ideálisabb énekműhelyt. Az intézményben magánéneket és zeneirodalmat
tanítok.
– Ebben is segít az informatika?
– Élvezettel keresgélem a különféle zenei
alkalmazásokat, s ha kell, a kollégáknak is a segítségükre vagyok. Hiszen
használhatunk valós idejű pitch-analizert, ami
kijelzi a hamis hangot, ami még a reménytelenebb eseteknek is nagy segítség.
Van emellett virtuális zongora is, akad olyan alkalmazás, amellyel a növendékek
beállíthatják maguknak a kíséretet, s tudnak rajta hangmagasságot, tempót is állítani.
A www.operatv.hu oldalon
találnak metronómot, hangológépet – a számos más program, oktatási segédanyag
mellett. De olyan alkalmazás is akad, amely megmutatja, mennyire énekel valaki
tompán, mert színekkel ábrázolja, hogyan szól a hangja. Ennek egyébként nemcsak
az ének- hanem a hangszertanításban is nagy hasznát
lehet venni. Van, ami megmutatja az arc anatómiai ábráján keresztül, hol kell
lennie a nyelvgyöknek, mire kell figyelni, hogy ne az orron keresztül szólaljon
meg az énekhang. Ezt is remekül lehet használni a tanításhoz. Rengeteg program
van, igyekszem
a legjobbakat kiválogatni. Érdekes és élvezetes a
zenepedagógusi pálya 38 év zeneművészi tapasztalattal.
–
Közben pedig komponál is, hiszen tavaly ősszel volt a Szállt a holló
premierje… Hogyan lettek a reklámzenékből, számítógépes játékok
kísérődallamaiból gyerekoperák?
Ambrus
Á. - Bartos T.: Anettka - opera (részlet) (8:03)
km.: Marton Kovács Katalin, Domahidy
László, a Salgótarjáni Szimfonikus Zenekar, vezényel: Philipp György
– Született már korábban is operám, Anettka címmel, Forgács Rezső felkérésére, aki nagyon
modern művet szeretett volna, s ezt a különleges darabot több helyen is
előadták. Aztán az öszödi beszédből is
komponáltam oratóriumot. Később a gyerekdarabok – Bokor Jutta felkérésére
– a Bogánccsal
indultak el. A gyakorlati zeneszerzés kicsit más, mint az elméleti, de erre már
korábban is rájöttem. Ha az ember jó muzsikát akar írni, akkor fogja a füzetét
és kimegy sétálni, a zene ugyanis benne van a levegőben. Gyalogol a
szabadban, s azt érzi, összeállnak a dallamok, harmóniák maguktól. Nagyon
fontos persze a jó szövegkönyv is, mert ha egy kiváló költő – Baranyi
Ferenc – librettójával dolgozhat az ember, akkor már
ahogy olvassa a leírtakat, azonnal hallja a zenét is, csak le kell írnia.
Persze a gyerekeknek szóló művekben fontosak az ismétlődő
dallamok, amelyeket újra és újra felismerhetnek, de a visszajelzések szerint –
hiszen sok éve játsszuk már sikerrel a darabot – számukra is élvezhető
mű született. Ez szintén jellemző a Mátyás korát idéző Szállt
a holló című, újabb darabra, lelkesen adjuk elő
tavaly ősz óta, s ebben ugyancsak élvezettel bújok bele számos figura
bőrébe. De hogy ne csak emberi figurákat alakíthassak, itt egy aktualitás,
amelyet három évtizede boldogan keltek életre – a Madách Színházban Webber:
Macskák előadásában Old Csendbelenn szerepe –
aki „csuda bölcseket mond, néha verset farag”. Hát remélem, hogy ezt a figurát
még sokáig alakíthatom… De tényleg, a zene világának „mind a két végén” sokat
dolgoztam, nemcsak énekesként, karmesterként, senior
producerként, hangmérnökként, hanem például zenei rendezőként is a Magyar
Rádió (néhai) 6-os, 11-es, 22-es stúdióiban. S így jó ez, hogy alkotó- és
előadóművész is vagyok, s most pedagógus lettem. Az én korosztályom
olyan műhelymunkáknak lehetett részese a Magyar Állami Operaházban,
amelyek ma már világviszonylatban is ritkaságnak számítanak. Épp ezért kell az
így szerzett tudást megosztani a fiatalokkal. Különben elsorvad az egész zenei
élet… Az alapfoktól kezdve kell nevelnünk az új, igényes növendékek
generációit!
Réfi
Zsuzsanna
Orff: Carmina Burana
- Medveczky Ádám - 2000.04.30. - Százhalombatta (1:01:105)
Orff - Medveczky -
Carmina Burana: 18. Circa mea pectora (2:09)
Orff - Medveczky -
Carmina Burana: 22. Tempus est iocumdum (2:21)
Medveczky Ádám – karmester, Győri Filharmonikus Zenekar, Péter Anikó
– szoprán, Fülöp Attila – tenor, Ambrus Ákos – bariton Liszt Ferenc Vegyeskar,
Budapest Liszt Ferenc Kórus, Veszprém Liszt Ferenc Kamarakórus, Szeged Liszt
Ferenc Vegyeskar, Százhalombatta Capo
di Tutti i Capi, Budapest MOM
Bartók Béla Vegyeskar, Budapest Iskolai Gyermekkarok.
(2000.04.30., Százhalombatta)