Kokas-pedagógia egyéni kifejezésformái a Kokas-tanfolyamra járó
hallgatók, a leendő Kokas-foglalkozásvezetők tollából
(Szerkeszti:
Szkubán Judit)
Fogas
János: A zene felemeli a kezeimet c. filmből készült a kép.
A következő
írás Zimmer Dóra a Hubay Jenő Zeneiskola és Alapfokú Művészeti Iskola
szolfézs tanára gondolatai alapján született.
A Kokas-pedagógiát
tanulni vágyók a tanfolyamon Kokas Klára életművéből, tiszta
forrásból meríthetnek. Hogy mit? A számukra fontosat,
az ott átélt élményeket, és azt megoszthatják másokkal. Így tanulnak egymástól,
Kokas Kláráról, és pedagógiájáról. Szebbnél szebb kavicsok között csörgedezik a
forrás. Például egy szép kavics, egy kifejezési forma.
Tiszta égi, szent zene
Zimmer Dóra tollából
*éppúgy a
belső részeké, mint az elméé,
*rezgés-öltözet,
*képzeletükkel fogadják a zenét,
*először
ömlik, árad, a megismételt formába illeszkedik,
*kezdőhang várakozás, a befejezés megpihenés, a kettő között
selyemszál,
Kokas Klára számos
írásában foglalkozik a zenével, annak befogadásával, a zenefigyelemmel vagy a
zene hatásaival, a „fények láttatásával”. Mégis, mintegy ars poeticaként a
„Partnerem a zene” című írását lehetne kiemelni, melyben pontokba foglalja
munkásságát, szemléletmódját, elveit és értékeit – néhol éppen olyan példákat
említve, melyek éles kontrasztként állnak az általa képviselt értékekkel.
Maga az írás egy
csodálatos szimbólum kibontásával indul: a zene anyaga a rezgés. Itt
kihasználja a szó konkrét, fizikai és absztraktabb, szellemi, spirituális
jelentését is. A zene tehát a rezgésből érzékelhető, de azt átveszi a
test, a nedvek, a vér, a hormonok, a csontvelő, az idegrendszer – vagyis a
zene éppúgy a belső részeké, mint az elméé, emlékezeté, a tudásé. Maga a
zene, a melódia azonban több, mint hangok összessége, egymásutánisága, éppúgy,
ahogy a fizikain túlmutat a szellemi. Azaz az egyes rezgésekből
végtelenszámú egyedi rezgéskombináció jön létre, mely egyedivé teszi ezeket az
alkotásokat, adott esetben jól felismerhetővé az egyes szerzőket,
például az általuk használt kapcsolódások mentén. Lényegtelen, hogy milyen
módon sajátítja el a zenekészítés elveit, szabályait, egy rá jellemző
rezgés-öltözetet alkot, megszövi a zene anyagát. Ha
ennél a metaforánál maradunk, akkor azt is mondhatjuk, hogy a szabásminta, az
alapvető szövési mozdulatsorok adottak, elsajátítottak, de a tartalom
megalkotásához ihlet kell, melyet a szerző a fizikain, a kézzel foghatón
túl, a szellemiből kapja. Ebbe az egyedivé varázsolt kabátkába bújtatjuk
bele mi is a gyermekeket zenebefogadás alkalmával, például az egyes
foglalkozásokon. A kabát melegségével körülöleli őket, miközben a gyerekek
képzeletükkel fogadják a zenét.
Ebbe az
egyedivé varázsolt kabátkába bújtatjuk bele a gyermekeket.
A képet
Eger Tamás készítette.
(A Kokas
Klára Agape Zene - Életöröm Alapítvány Facebook
oldala)
Ez tehát nem egy
fentről indított, direkt tanítási/tanulási folyamat, hanem a zenére való
érzékenység kialakítása/kialakulása. A kulcs tehát a képzelet, és ezzel a
kulccsal egy határtalan, ösvényekkel teli ihleterdőbe jutnak a gyermekek.
Kokas Klára számára ezt jelenti a zenetanítás, mint ahogyan ezt „Zenéből
fényeket” c. írásában ki is fejti.
A gyerekek az
ihletet keresik a zene hallgatása, befogadása közben, és ha a folyamat sikeres,
akkor biztatást, ígéreteket kapnak, ezek jelenhetnek meg, ölthetnek testet
katarzis-élményeikben, alkotásaikban, táncaikban, szólóikban. Elsődleges
feladatunk tehát a foglalkozásokon, hogy „tiszta zenéket” hozzunk nekik,
melynek tiszta erői építő, alkotó erők, melyek a gyerekeket is
alkotásra késztetik. Mindezt úgy, hogy közben a gyermek teljes figyelmével
jelen legyen. A szülőnek és a tanítónak is talán a legszebb és egyben
legnehezebb, legmegfoghatatlanabb feladata a
gyermekek lelkének, tehetségüknek, képességeiknek felfedezése és táplálása. Míg
a tudás a megismerhetőben ad eligazítást, addig a zene abban, amit nem tudhatunk.
A tudást és a tudat alattit/nem-megismerhetőt éppúgy igényeljük. Egy
zenével történő „ideális” találkozás alkalmával (tiszta zene
befogadásakor) a gyerekek megtapasztalják a meghittséget, áhítatot,
szenvedélyt, feszültséget, de ennek kibontakozását, feloldását is – éppúgy a
halált, mint a feltámadást, az összecsapást, mint a megbékélést. Itt nincsenek
tényanyagok, ismeretek, csak tapasztalások, sejtelmek. A zenében a hangokat
átjárja, összeköti a szellem, ennek alkotó erejét dolgozzák magukba a gyerekek.
Az, hogy kiből válik „jó zenebefogadó” nem függvénye a zenei
adottságoknak, a jó hallásnak, a remek ritmusérzéknek, a tiszta intonációnak,
előadói vénának vagy éppen kognitív képességeknek, mint a jó memória.
Lélekszabadság kell hozzá, szabad képzelet. Talán ezért is van nehéz helyzetben
például egy zenepedagógus, amikor a Kokas pedagógiával találkozik. Mindazt,
amit és ahogyan addig TANÍTOTT, el kell, hogy engedje, helyette inkább az
általa megélt élményeket kell megosztani, és osztoznia a gyerekek élményeivel.
Azaz a legfontosabb a közös élmények lehetőségének megteremtése. Ehhez
társulhatnak egyéb eszközök – szavak, színek, formák, mozdulatok, ezzel nyitunk
a társművészetek felé. „A zene először ömlik, árad, mint a víz, a
levegő. Amint az 1-2 perces rövid darab (zenerészlet) újból és újból
felhangzik, a visszatéréseivel terelgeti medrekbe a szétömlő áradatot. A
megismételt zene lassan formába illeszkedik, medreket váj magának, belátható
tájat alkot, megfoghatóvá, érinthetővé válik. … A gyerekek a kezükbe
veszik a zenéjüket, felmarkolják, összegyűjtik, dobálgatják, olykor
víznek, levegőnek, fénynek nevezik.”
A gyerekek
a kezükbe veszik a zenéjüket.
(A Kokas
Klára Agape Zene - Életöröm Alapítvány Facebook
oldala)
A foglalkozások
során fontos eszköz az éneklés, mely Kokas Klárának szinte „anyanyelve” volt.
Tulajdonképpen ezen/ezzel „kommunikál”. A „Partnerem a zene” című írásában
arról is vall, hogy az éneklés számára tényleg anyanyelve, sokszor a beszéd
automatikusan vált át benne dallamra, ráadásul világjáró emberként a magyar
népzene számára az otthont is szimbolizálta. Egy adott foglalkozáson belül
három csoportba sorolhatók az énekek: időrendi sorrendben haladva –
köszöntések, körjátékok és búcsúénekek. Ezek átlendülnek egymásba. A dallam
elindul, de az improvizáció belekapaszkodik és repíti tovább, miközben a szöveg
és a dallam átváltozik, személyessé válik. A köszöntések név-éneklések, dalban
vagy költött dallamba helyezett neveket építünk be. Mivel személyhez szólnak,
ezért kapcsolatot teremtenek, ehhez társulhatnak egyéb nonverbális mozzanatok,
gesztusok (érintés, tekintet). A körjátékok egyik fontos eszköze az improvizált
felszólítás, így egyrészt ismételjük a régit, az ismertet, a már elsajátítottat, mintegy az állandóságot jelképezve,
másrészt kalandozunk, játszunk. Ehhez a változást, az eltéréseket a ritmusba,
tempóba, dinamikába építjük be, de az általa generált érzelmekben testesül meg.
A búcsúénekek
befejező kadenciák, elsődleges céljuk a lenyugtatás, a közös figyelmi helyzet.
A
körjátékok egyik fontos eszköze az improvizált felszólítás.
(A Kokas
Klára Agape Zene - Életöröm Alapítvány Facebook
oldala)
A zene maga a
csoda, az alfa és az ómega, de vigyázni kell vele, mert a rezgések lehetnek
„veszélyesek” is. Ilyenkor ugyan a test „rááll” a rezgésre, de a figyelmet nem
köti le (a gyermekeknél ez egyfajta védekező mechanizmus, ha nem tiszta
zenét hall, hanem zajt, akkor inkább bezár, elkerüli a befogadást, nem ad
teljes figyelmet). Ha a rezgés a figyelmet is leköti, akkor ezáltal a test és a
lélek is megzendül és meglendül. Hogyan ismerkedünk a zenével? A mozdulatok
szabadsága segíti a zene mélyebb befogadását, felemeli kezeinket, miközben a
test és a lélek együtt válik felfedezővé. A tartalmat, az üzenetet a maga
módján fedezi fel. A zene, Kokas Klára hasonlatával élve, olyan, mint egy
anyag, melyet éppen ezekkel a zene által indított mozdulatokkal szövünk, alakítjuk egyedivé (ezáltal ráadásul a hallásunk
mellett egy másik modalitásunk, a tapintás is jelképesen bekapcsolódik – szövünk, érintjük, majd körülöleljük). Azaz az anyagot mi
magunk fedezzük fel és ezáltal a feldolgozása mélyebb, alaposabb, az általa
kiváltott élmény pedig maradandóbb lesz.
A zene
által indított mozdulatokkal szövünk.
(A Kokas Klára
Agape Zene - Életöröm Alapítvány Facebook oldala)
Sokan hiszik azt
tévesen, hogy a gyermekek felületesek, nem köthető le a figyelmük. Pedig
ebben az állításban már a hiba is megfogalmazódik –
ne KÖSSÜK LE a figyelmüket, hiszen a figyelem intenzívvé válik a szabadon
választott tevékenységeikben. Ezért is neveljük a gyermekeket a zene
figyelmére. Ehhez külső beavatkozásra annyiban van szükség, hogy a
külső zavaró ZAJOKAT kizárjuk, melyek elvonnák teljes figyelmüket a
zenéről, és az általa indított testi és lelki feldolgozási folyamatokról.
Ahhoz, hogy ez a teljes figyelem kialakuljon és végig koncentrálódjon,
szükséges az indító csend, a lecsillapodott légkör, hiszen a csendnek
teremtő ereje van. A zenére figyelés egyben egymásra figyelés is. Közben
beszéd nincsen, csak mozdulatok, gesztusok, mimika és tánc. Az egyetlen
kommunikációs csatorna vagy eszköz a tekintet. A kiválasztott (JÓL
kiválasztott!) zenei részlet kezdőhangja egyfajta várakozás, míg a
befejezése a megpihenés. A kettő között egy láthatatlan selyemszál feszül,
ez változik, feszül vagy éppen kanyarodik a mozdulatok által és alkotja útjával
a kompozíciót. Kokas Klára „Félfigyelemből teljes figyelembe” című
írásában példákat is hoz a jól megválasztott zenei részletekre. Vannak általa
telitalálatnak titulált zenék, melyek szinte minden gyermeknél mozgásokat, de
nem rutinmozgásokat generálnak. Például ébresztése, „noszogatásra” kifejezetten
alkalmasak a hangsúlyos szünetekkel megtűzdelt zenék. Inkább nagyobb
gyerekeknél érdemes bevetni az alkalmazkodó ritmusú magyar népdalokat, vagy a
gregorián dallamokat, melyek ihletett mozgásokat indukálnak. Felmerülhet a
kérdés: hogyan célszerű zenét választani? Milyen a jó MINŐSÉGŰ
zene. Kokas Klára „Amit befogadunk” című írásában olvashatjuk, hogy milyen
alapos és hosszadalmas munkát is igényel egy jól kiválasztott zenéket
tartalmazó gyűjtemény összeállítása. Mennyi dologra kell figyelnünk
közben. Kokas Klára a módszerére is így talált rá, Schubert dala, a Vándor
meghallgatása közben tapasztalta, hogy „olyan elemi erővel élt bennem,
hogy napokig kísért álmomban, ébredésemben, és kitárt karokkal táncoltam
magamban”. Ezután vitte be az órára, hogy megnézze, a gyerekekből milyen
reakciókat vált ki. Ők azonnal táncolni kezdtek, „pezsegtek az örömtől”,
szinte nem tudták abbahagyni a táncot. Persze máshogyan választ zenei részletet
az ember, ha hangszeres produkcióról van szó, vagy ha énekes műről.
Egy hangszeres zenei részlet esetében a jó minőségű előadás
alatt az előadó szinte a dallammal él, szívből játszik, benne lüktet.
A népzenék kiválasztása már nehezebb történet, óhatatlanul tanult, begyakorolt
mozgásminták jöhetnek elő ismert dallamok esetében. Kokas Klára emiatt sok
nemzet dallamát gyűjtötte össze, majd ezek között „mazsolázott”. Néha
gyöngyszemekre talált, de sokszor „unatkozott végig” kazettákat. Az idegen
népdaloknál kifejezetten szerencsés, hogy nem ismerjük és nem értjük azok
szövegét, így azok tartalma meseszerűvé válik, a gyerekek képzeletére van
bízva az üzenet és ennek bárminemű kifejezése. Komoly problémát jelent még
a zenei részletek megvágása és 100%-an tisztává tétele is. Ha mindezekkel
végzett az ember, akkor jöhetnek a jegyzetek, az „elemzés”. Teljesen zajmentes
környezetben kell végiggondolni, kiknek szánjuk a
részletet, milyen figyelésre ösztönző van benne, milyen technikához vagy
hangulathoz „hasznos” az adott dallam (festés, mozaik, felvidításra).
Sokszor halljuk
azt, hogy valaki felnőttként azt mondja, hogy nem voltak jó képességeim a
zenéhez. De valójában tényleg ez történt? Vagy a rendszer, a mérőeszközök,
melyekkel mindezt „szakmai közegben” megítélik, lehetnek rosszak? Azzal, hogy
egy értékelési rendszert teszünk a zene mögé, valójában a teljesítményüket
értékeljük és nem a bennük rejlő tulajdonságaikat. Miközben a gyermekeket
hagyjuk egyedül alkotni, mozgásokkal és más cselekvésekkel is alkotva
feldolgozni a zenét, nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy ők egy
közösségben vannak, szociális lényekként automatikusan interakció is kialakul
közöttük. Ezek többnyire nonverbális interakciók – közös cselekvések, páros
vagy kiscsoportos mozgások, táncok, „szó nem eshet a zene közben”. A
foglalkozások bizonyos keretek között zajlanak ugyan, de a gyerekek ötleteit,
megoldásait be lehet, sőt, be is kell építeni, hiszen az ő képzeletük
még friss, gazdag és termékeny. Emiatt nyitottnak kell lennünk az
egyéniségekre, és egy konkrét szituációban gyorsan kell tudnunk „kapcsolni”. A
Kokas-pedagógus érzelmeken keresztül, a képzelet bekapcsolásával, az egész
személyiség bevonásával ismerteti meg a gyermekeket új dolgokkal (Szevi szem-játéka bizonyára még bizonyára mindenkinek
élénken él az emlékezetében). A zene, az általa elindított mozdulatsorok,
mozgások megszületnek, majd önálló életre kelnek – a képzelet segítségével
szárnyalnak tovább és válnak egyedivé egy érzelemgazdag átadás során (ezeket
nevezik Kokas Klára „gyermekei” átváltozásának). „A képzelet a zene mélyére
hat, odajut a tudás mögé”, ezáltal nem csupán a felszínt térképezzük fel,
járjuk körül ismereteink segítségével (vagy fejlesztésével), hanem lehatolunk a
mélyéig is. A mozdulat a képzelet szabad ösvényein szálldos.
A „Zenéből
fényeket” című írásában Kokas Klára az alábbiakat írja: „Tanításomban
törekszem arra, hogy az én fontos zenéimet adhassam át a feltörő érzelmeik
szolgálatára. Mozart – tudom – nem haragszik ezért. Művei bizony
csodálatos szolgálók, sepernek, tisztogatnak, mosogatnak, öntöznek, illatos,
virágos rendet, meleget teremtenek.” Érdekes módon én is egy olyan történetet
hoztam, amit Mozart csodálatos zenéje indított. Mindezek ismeretében azóta is
azon gondolkodom, mikor is kezdődik a zene befogadása, a rezgés
értelmezése és átélése. Jó pár éve a Szent István Bazilikában hallgattuk meg W.
A. Mozart: Requiem-jét. Rengetegen voltak a
hallgatóságban, de már a kezdés előtt feltűnt, hogy egy pár hetes
csecsemő is ott pihen édesanyja karján. A koncert elkezdődött, néma
csendben ült mindenki. Majd elérkeztünk a Lacrimosa-hoz
és a baba hangosan elkezdett sírni. Az egész tételt végigsírta,
majd az utolsó akkord elhangzása után elhallgatott, és a koncert végéig egy
hangját sem lehetett hallani.
Claudio Abbado - Mozart Requiem - Lacrimosa (2:52)
Luzerni
Fesztivál Zenekar, vezényel: Claudio Abbado
(Medici.tv)