100 ÉVE SZÜLETETT
I.
MELIS
GYÖRGY
(Szarvas, 1923. július
2. – Budapest, 2009. november 27.)
Kossuth- és
háromszoros Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes (bariton), érdemes és kiváló
művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja.
TELJES
LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE (96 felvétel)
Békés megyei szlovák paraszti
családból származott. A Szarvashoz tartozó Csipkár
soron lévő tanyán született, hetedik gyermekként. A család szlovákul beszélt,
fiuk is csak ötéves korára tanult meg magyarul. Apja, Melis
Mihály fiát is földművesnek szánta, csak tanítója rábeszélésére engedte,
hogy hat osztályt járjon, majd a helyi gimnáziumot is elvégezte. Az Evangélikus
Újtemplomban énekelt, Bartos Pál lelkész fedezte fel tehetségét, és a
gyülekezet patronálta. Önképzéssel megtanult nagybőgőzni is,
játszott a város zenekarában.
1943-ban került Budapestre, hogy a Műegyetem építészhallgatója
legyen, de a vonzóbb énekesi pálya miatt próbát énekelt Rosthy Annie-nál, akinek rövid
időre magántanítványa is lett. Az ő tanácsára felvételizett 1944
tavaszán a Zeneakadémiára, de tanulmányait a háború miatt csak a
következő évben kezdhette el, Molnár Imre, Sallay Józsa,
majd Révhegyi Ferencné növendékeként. A Magyar Állami Operaházba Tóth
Aladár szerződtette egy vizsgaelőadás alapján, 1949-ben. Az év
október 18-án debütált Bizet Carmenjének Moraleseként.
Első főszerepe a Don
Pasquale Malatesta doktora volt, 1950.
március 24-én. 1951-ben szerezte meg énekesi oklevelét.
Rossini: A sevillai borbély – Figaro
Donizetti: A Csengő – Enrico
(Fotó: Winkler Gábor: Portré Melis Györgyről című könyve)
Wagner műveinek kivételével az
operairodalom szinte minden jelentős baritonszerepét (közel
hetvenet) elénekelte. Énektudása mellett színészi tevékenysége is elismert.
Szlovák anyanyelve ellenére, egyetlen énekesként a Kazinczy-díjat is
átvehette. 1988-ban alapította saját díját: a Melis
György-emlékplakettet évente adják a legszebb, legtisztább magyar kiejtésű
énekesnek. Két évtized alatt csaknem húsz művész vette át az elismerést.
1989 óta az Operaház örökös tagja. 1991 decemberében ünnepelték kétezredik
operai fellépését, a Cosě fan tuttéban.
Szerte Európában és a tengerentúlon is
(Egyesült Államok, Mexikó) nagy sikerrel vendégszerepelt, legnagyobb
külföldi sikereit Mozart Don Giovanni Leporellójával aratta. A Milánói
Scalában – Marton Évával – énekelte a Kékszakállú herceg
vára címszerepét. Gyakran és szívesen énekelte a magyar nóta remekeit
is.
II.
SCHWARTZ
OSZKÁR
(Rákospalota, 1923. április 26.– 2005)
ütőhangszeresművész, tanár
Elment a Tanár Úr! … Akaratlanul is abban a hitben éltünk, hogy soha nem hagy
itt bennünket, hogy halhatatlan, mint az a szellemiség, amit felénk árasztott.
Schwartz Oszkár meghatározó személyisége volt az elmúlt fél
évszázad zeneoktatásának. Tartalmas élete alatt több muzsikus generációt nevelt
fel, ütőhangszeresek sokaságát; alig van Magyarországon olyan ütős,
aki közvetlen vagy közvetett kapcsolatban ne lett volna Vele.
Ifjú korának tanuló
éveit két hangszer határozta meg: hegedű és üstdob. Ez szinte
szimbolizálja muzsikus létének ars poéticá-ját:
melódia és ritmus. „Kezdetben volt a ritmus”, hangsúlyozta sokszor, de
ugyanakkor minden ütésének dallami jelentőséget adott.
Tanári működésének
színhelye a Belváros patinás, régi épülete, a legendás „Konzi”,
a Semmelweis utcai Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola (később
Főiskola). Tanterme nekünk is szinte otthonunkká vált, fél napokat
töltöttünk ott, hogy minél több titkot lessünk el Tőle, és közel kerüljünk
a zenei műfajok sokaságához, szimfóniákhoz, operákhoz, kortárs zenéhez.
Pedagógiai hírneve határon túl nőtt; 1995-ben Japánban tartott kurzust.
Tanári működését
számtalan kitüntetés fémjelezte, de elismerés övezte művészi munkáját is.
Három évig a Rádió zenekarában is játszott, de igazi fellegvára az Operaház
zenekara volt. Részese és résztvevője az Operaház klasszikus aranykorának.
Elismert szólistája is
volt hangszerének; apostola, művelője és tanítója volt a múlt század
egyik legnagyobb remekművének, Bartók kétzongorás-ütős szonátájának.
Mi az, amit Tőle
meg lehetett és meg kellett tanulni? Az egy alapvető dolog, hogy maximális
igényességgel, és a jóság szigorával megkövetelte a szakmai tudást, precíz
ritmust és helyes technikát. De éreznünk kellett, hogy mindez a zenét
szolgálja; ritmuson keresztül kellett megközelíteni a zenét, és zenéből
kiindulva született meg az élő ritmus.
Akik hallhatták őt
játszani, akár az operai árokban, akár a koncertpódiumon, ezt tapasztalhatták;
a mérhetetlen zenei alázatot és vezetői rátermettséget.
A klasszikus
ütőhangszer-játékot tanultuk meg Tőle, a szó legtisztább, legnemesebb
értelmében. Ugyanakkor a XX. századi modern ütőhangszer-repertoárt is
útjára indította Magyarországon, addig a határig, amíg az zenének volt
nevezhető.
Még életében legenda
volt; most, hogy átlépett az örökkévalóságba, tanítása reális valóság, amit
hordozunk, ápolunk és átadunk. Aki ilyen gazdagságot hagyott maga után, az
mások lelkében tovább él, halhatatlanság az osztályrésze.
Medveczky Ádám
III.
SINKÓ GYÖRGY
Budapest,
1923. július 20. – Szeged, 2004)
operaénekes
Operaénekes. Budapesten
született 1923. július 20-án. A budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskolán végezte tanulmányait 1946 és 1953 között, Závodszky
Zoltán és Luigi Renzi növendékeként. 1951 és 1953
között a budapesti Operaház ösztöndíjas magánénekese, 1953-tól 1977-ig a
Szegedi Nemzeti Színház magánénekese. Vendégművészként Bulgáriában,
Jugoszláviában, Lengyelországban és az NDK-ban lépett fel. Főbb szerepei: Sarastro, Leporello, Ozmin; Don
Pasquale, Dulcamara; II. Fülöp, Fiesco;
Daland; Rocco; Ochs báró; a
Kékszakállú. 1967-től a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola
szegedi tagozatának tanára. Liszt Ferenc-díjas, érdemes művész.
Dr. Bartolo A sevillai borbély-ban
La calunnia
György Sinkó Il barbiere di
Siviglia (sung in Hungarian) (4:29)
Dulcamara a Szerelmi bájital-ban
Ochs báró A rózsalovag-ban
(1971)
Születésének centenáriuma alkalmából a SZTE
Klebelsberg Könyvtár Biblio Téka kiállítóterében
nyílt kiállítás, melynek fotóanyagához a Szegedi Nemzeti Színház is
hozzájárult. A tárlat 2023. június végéig tekinthető meg.
🎵 Kiállításmegnyitó - 🎵 Sinkó György 100 🎵 (19:39)
00:00 Dr. Nagy Gyula köszöntője (nem teljes)
01:58 Wagner - Tannhäuser - Csarnok ária - Prof. Dr. Temesi Mária és Klebniczki György
06:00 Prof. Dr. Temesi Mária
emlékezik mesterére, Sinkó Györgyre
08:54 Dr. Nátyi Róbert megnyitó beszéde
17:30 Kiállítási
pillanatképek 100 éve született Sinkó György Liszt-díjas operaénekes, Érdemes
művész, a Szegedi Nemzeti Színház örökös tagja, kiállításunk alakja és
munkássága előtt tiszteleg.
„Az
opera szerelmeseit bizony zavarba ejti, mely arcát is idézzék föl. Nevének
hallatán a Don Carlos rettegett és rettegő Fülöp királya, A végzet
hatalmának Guardianja vagy a Nabucco jövendölő Zakariása éppoly
feledhetetlen operai estékre emlékeztetnek Sinkó György rendkívüli tehetséggel,
művészi elhivatottsággal megálmodott és kifaragott hősei közül, mint
az Aida pince mélységű basszusszólamára alámerülő Ramfis királya, a
Bohémélet jó lelkű filozófusa, a Turandot sorsüldözött Timur fejedelme
vagy a bölcs Sarastro és Rocco
és Gremin, a zsémbes Leporello
és a furfangos Dulcamara, a fondorlatos Basilio és a rideg Kékszakállú, és Koncsak
kán és Daland és Osmin. Dőre próbálkozás
fölkeresni valamennyit. Az opera maszkot levetve Sinkó György elénekelte az
oratóriumirodalom igényes szólamait is Beethoven IX. szimfóniájában, Mozart Requiemjében, a János passióban, az Évszakokban, a Júdás
Makkabeusban, a Budavári Te Deumban.” (Forrás:
Délmagyarország)
A kiállítás a művész
hagyatéki anyaga, illetve a Szegedi Nemzeti Színház fotóarchívuma
felhasználásával készült; szerkesztette és rendezte Kiszely Zoltán, az
SZTE Klebelsberg-könyvtára Zenei Könyvtárának munkatársa. Az esemény
könyvtár és az SZTE Bartók Béla Művészeti Kar közös rendezvénye. A
kiállítás könyvtár nyitvatartási idejében 2023. június végéig látogatható.
Sinkó György és Gregor
József 2001-ben (10:08)
Sinkó György operaénekes 50. éves művészi
jubileumi megemlékezése a Szegedi Nemzeti Színház Operabarátok Egyesülete
rendezésében. Részlet a Gregor Józseffel folytatott közös jelenetből.