35 ÉVE HUNYT EL
I.
TELMÁNYI
EMIL[1]
Tóth Aladár írása
(Arad, 1892. június 22. – Holte, Dánia, 1988. június
13.)
hegedűművész.
Telmányi Emil Hubay Jenő műveit
játssza (5 szám)
TELJES
LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE
Telmányi Emil
legnépszerűbb YouTube felvételei (76 szám)
TELJES
LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE
Telmányi Emil
művészete feneketlen mélység és egyszersmind legmarkánsabb
körülhatároltság. Olyan, mint a mélyre ásott, kemény sziklába vájt kút. Két
törekvés, helyesebben két szenvedély juttatja el a magyar zene legújabb
büszkeségét ezen művészethez. Az első: mindent teljesen megjátszani,
végsőkig kiélni, fenekére nézni a feneketlen pohárnak. a második: mindent
marokban tartani, leigázni, zsarnokian. Akarat és hatalom. De itt ne jussanak
eszünkbe Nietzsche beteg szavai, mert Telmányi úgy szálasodott fel
előttünk konok férfi-fiatalságában, mint akinek gyökere valami régi,
bátor, rendre-fegyelmezett világ talajából szívja az éltető erőt.
Ő nem modern intelligencia és ez őszintén jól esik nekünk az örökös
hangulati megértés, stílusváltozatosság, simulékonyság, egyszóval mindenhez
közelség korában. Végre egy nagy magányos, aki nincs tekintettel a szerző
egyéniségére, aki előtt az eljátszandó mű, mint egyszerű
használati tárgy fekszik. Hogy a magábaásó Telmányi Bachban rokonra talált,
csak úgy magyarázható, hogy ő is rabja talán nem ugyanannak a fantáziának,
de ugyanannak a feltétlen uralomvágynak, mely nem büszke csillogással hiteget,
de az alkalmazott erők hatalmával nyűgöz le. Telmányi úgy érzi, hogy
a megnyilatkozás küzdelme csupa gyönyörűség annak, aki biztos fogással, plasztikus
izmokkal forgatja szerszámát. Tehát, mint legtöbb előadóművésznek,
Telmányinak is fizikai élvezetet szerez mestersége. Nem úgy, mint Hubermannak,
aki egészen elfekteti magát érzéki tónusában, akinél a Beethoven-versenymű
melléktémájának szelíd kantilénája a jóleső elragadtatás minden
öngyönyrűségével virul fel, nem úgy, mint a belga hegedűsöknek, akik
a Mendelssohn-koncert spiccatóinak játszi csillogásával kábítottak bennünket.
Mert míg ezeknél és más művészeknél a fizikai jóérzés mindig bizonyos magát
elengedő decentralizálással jár, addig Telmányinál még ez is tömör,
feszült, összpontosított erőkből fakad. (Gondoljunk csak a
Tartini-Kreisler-változatok Corelli-témájára.)
Az állandó
erőkifejtés Telmányi Emilt a hegedűjáték "nehézmunkásává"
avatja. Legfinomabb, legkarcsúbb dallamvonalai is acélból vannak kovácsolva,
minden legkisebb frázis ellenállhatatlan erővel szakad ki hangszere négy
húrjából. Az ily művésztől természetesen távol áll a mozarti
önkénytelenség, beethoveni elszabadultság, vagy daloló Schubert-boldogság. A
szigorú tétel nagymesterein kívül talán egyedül Brahms titáni vajúdása talál
interpretációiban magára. Mert Mozart legtüzesebb, legtemperamentumosabb
pillanataiban sem tűr erőszakot, nála nem lehet formába gyúrni,
csak formába varázsolni egy (sajnos néhai) Pártos István keresetlen
magától-értődésével. A Telmányi-stílus gyakran ráfekszik Beethovenre is.
Így pl. a Kreutzer-szonáta (I. tétel) zárótémáját monstruózusra szélesíti,
igaz, ezáltal nagyszerű plasztikával tornyosodik elénk, de viszont
megakasztja a tétel ellenállhatatlan beethoveni iramát, melynek pedig az egész
zeneirodalomban nem akadunk párjára. - A mondottak természetesen nem akarják
azt jelenteni, hogy Beethoven, Mendelssohn, Schubert stb. nem adnak elég
alkalmat Telmányinak nagyszerű képességei kifejtésére. (Hiszen Mendelssohn
versenyművét talán sohasem hallottuk szebben és ami nem volt egészen
stílszerű, épp az volt benne a legértékesebb.) De tény, hogy Telmányi
egyéniségébe-gyökeredzett stílusa zavartalan élvezetet egyedül a XVII. század
és a XVIII. század első felének remekműveiben nyújt, ennek a
birodalomnak azután feltétlen ura.
A telmányijáték
sajátságait a mondottakból egyszerűen kikövetkeztethetjük: Biztosan ívelt,
határozott körvonalú rajz, szigorúan összetartott, de teljesen kihangsúlyozott
ritmika, mélyenszántó, hallatlan vívőerejű tónus. Akkord-technikája
egyedülálló, majdnem tudományos fejlődés eredménye. Látjuk, hogy Telmányi
játékában megvet minden érzéki, dekoratív hatást. Természethez,
könyvélményekhez, egyszóval romantikához semmi köze sincs, művészete a
legtávolabb fekvő, legabszolútabb művészet: Zene.
Még pár szóban meg kell
emlékeznünk a Dohnányi-Telmányi együttesről, melyet semmiképp sem
tarthatunk szerencsés vállalkozásnak. A két ellentétes temperamentum károsan
befolyásolja egymást. Dohnányi parnasszien formaművészetét erősen
nyomja Telmányi szélsőséges rajzdinamikája, míg a nagy zongoraművész
páratlan hangszíntechnikája mellett a hegedű hangzik kissé fakón, szürkén.
Hogy tökéletes összjáték jöhessen létre (és ez létre is jön!), Telmányi sokat
feláldoz intenzitásából, Dohnányi pedig többször kénytelen megbontani a
felépítés felületi feszültségét, pedig ez játékának legtitkosabb varázsa.
II.
HARSÁNYI LÁSZLÓ[2]
ZSIDÓ
MŰVÉSZEK A VÉSZKORSZAKBAN
Somogyi László karmester
(1907-1988)
1939-ben, az első két zsidótörvényt
követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési
Egyesület) – a Pesti Izraelita Hitközséggel szoros együttműködésben – a
fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó
művészek számára létrehozta a Művészakciót. Ebben a nagysikerű
kezdeményezésben 1944. március 19-ig 550 színész, énekes, zenész, táncos,
festő, szobrász, író jutott lehetőséghez és szó szerint éltető
levegőhöz.
E hasábokon időről-időre
bemutatok egy-egy művészt az akkor és ott fellépő, kiállító
szereplők közül. végzett 1935-ben, Kodály Zoltán növendékeként.
1932-től 1936-ig a Budapesti Hangversenyzenekar hegedűse volt.
Első karmesteri fellépéséről így írt a
Budapesti Hírlap 1936 márciusában: „A Budapesti Hangverseny Zenekar hétfői
estéjének karmestere rendkívüli tehetséges, fiatal muzsikus, Somogyi László
volt. Kétségtelenül rátermett a vezénylésre. Elsősorban azért, mert
ösztönös muzikalitása és alapos tudása mellett megvan benne az a képesség, hogy
nemcsak a zenekart fegyelmezi, hanem önmagát is.”
Ezt követően holland, belga, olasz
városokban és Bécsben vendégszerepelt, nagy sikerrel.
1937-től a Budapesti Hangversenyzenekart
dirigálta. Egyik fellépéséről így írt a Nemzeti Újság, 1937 márciusában:
„Somogyi László … határozott zenekarvezetői rátermettséggel, gondos
művészi körültekintéssel és stílusosan értelmezte Beethoven ’Egmont’
nyitányát és Bartók gyönyörű tánc szvitjét…”
1939-ben megalapította a zsidótörvények miatt
állás nélkül maradt muzsikusok számára a megélhetést nyújtó Goldmark Károly
Szimfonikus Zenekart, amelynek vezetője is lett. Így írt erről az
időről a Magyar Zene 1988 júniusi számában: „… a muzsikusok minden
reménytelenségük ellenére sem veszítették el a jövőbe vetett hitüket. A
zenészek ügyesek, a leendő karmesterek meg leleményesek. Rövid időn
belül sikerült az üldözöttekből zenekart alakítani. Ez volt az úgynevezett
OMIKE zenekar, velük kezdődött el folyamatos karmesteri tevékenységem.”
Somogyi László (1937)
Kiscelli
Múzeum, fényképgyűjtemény
Somogyi László karmester 1907-ben született Budapesten.
Zenei előtanulmányai (hegedű, zongora) után a budapesti Zeneakadémián
végzett 1935-ben, Kodály Zoltán növendékeként. 1932-től 1936-ig a
Budapesti Hangversenyzenekar hegedűse volt.
Első karmesteri fellépéséről így írt a
Budapesti Hírlap 1936 márciusában: „A Budapesti Hangverseny Zenekar hétfői
estéjének karmestere rendkívüli tehetséges, fiatal muzsikus, Somogyi László
volt. Kétségtelenül rátermett a vezénylésre. Elsősorban azért, mert
ösztönös muzikalitása és alapos tudása mellett megvan benne az a képesség, hogy
nemcsak a zenekart fegyelmezi, hanem önmagát is.” Ezt követően holland,
belga, olasz városokban és Bécsben vendégszerepelt, nagy sikerrel.
1937-től a Budapesti Hangversenyzenekart
dirigálta. Egyik fellépéséről így írt a Nemzeti Újság, 1937 márciusában:
„Somogyi László … határozott zenekarvezetői rátermettséggel, gondos
művészi körültekintéssel és stílusosan értelmezte Beethoven ’Egmont’
nyitányát és Bartók gyönyörű tánc szvitjét…”
1939-ben megalapította a zsidótörvények miatt
állás nélkül maradt muzsikusok számára a megélhetést nyújtó Goldmark Károly
Szimfonikus Zenekart, amelynek vezetője is lett. Így írt erről az
időről a Magyar Zene 1988 júniusi számában: „… a muzsikusok minden
reménytelenségük ellenére sem veszítették el a jövőbe vetett hitüket. A
zenészek ügyesek, a leendő karmesterek meg leleményesek. Rövid időn
belül sikerült az üldözöttekből zenekart alakítani. Ez volt az úgynevezett
OMIKE zenekar, velük kezdődött el folyamatos karmesteri tevékenységem.”
Csoportkép a Varázsfuvola 1941-es előadásáról az OMIKE
Művészakcióban. Elől középen Somogyi László.
(OSZMI Archívum)
Az OMIKE Művészakció első zenei
estjétől, 1939 novemberétől kezdve nagyon sokszor vezényelt a
Goldmark-terem opera előadásain és zenekari előadóestjein.
1945 februárjában a Szabadság című lap
számolt be egy új budapesti szimfonikus művészzenekar bemutatkozásáról,
amelyet Somogyi László vezetett. Kiharcolta ebben az évben Kadosa Pál
szimfóniájának bemutatását, fellépett mártír megemlékezésekkor és a baloldali
pártok rendezvényein. Programszerűen vezényelt vasárnapi
matinéhangversenyeket gyermekek számára, valamint munkáshangversenyeket. Ez
utóbbiról vallott 1945 szeptemberében a Dolgozók Világlapjában: „Nagyon jól
tudjuk, hogy a munkásság zenei nevelése a legszebb, egyszersmind a legnehezebb
feladatok egyike. Mindenekelőtt ki kell nevelnünk a munkásságból azt a
bizonyos kisebbségérzetet, amely misztikummal, ’érthetetlenséggel’ vonja be
előtte a művészeteket…”
Somogyi László
(papagenoarts. photos)
Rengeteget dolgozott. 1945 és 1950 között a
Budapest Székesfővárosi Szimfonikus Zenekar karmestereként működött,
miközben szerepelt a Filharmóniai Társaság zenekarával is. 1949-ben vette át a
Zeneművészeti Főiskolán a karnagyképző vezetését Ferencsik
Jánostól. A Zeneakadémián alkalmazott „Somogyi-módszer" a Scherchen által
megalapozott pedagógia nagyszerű és inspirált továbbfejlesztése volt.
1951-től 1956-ig a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának vezető
karmestere volt. A Népszava 1957 januárjában a következőkről tudósított:
„Somogyi László az Operaház karnagya rövidesen Olaszországba utazik. A római
Operában Mozart ’Szöktetés a szerályból’ című operáját tanítja be. Utána
Londonban, Brüsszelben hangversenyez, majd izraeli szerződésének tesz
eleget.” De például az Új Kelet 1957 decemberi tudósítása szerint játszott
Algériában és Franciaországban is.
Somogyi László
(Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Központi Könyvtár)
Az 1960-as évektől az Egyesült Államokban
dolgozott. 1964 és 1970 között a New York Állam-beli Rochester Symphony
Orchestra zeneigazgatója volt. Az 1970-es években visszatért Európába és
Genfben telepedett le. Tanított a sienai Accademia Musicale Chigianán, valamint
1979 és 1982 között a szombathelyi Bartók Szemináriumon. 1988 május 20-án hunyt
el Genfben.
SOMOGYI LÁSZLÓ YOUTUBE
FELVÉTELEIBŐL
Mozart: Német táncok - Beethoven:
Corolian-nyitány, Egmont-nyitány
TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE
Mozart:
Német táncok - Beethoven: Corolian-nyitány, Egmont-nyitány
Budapesti
Filharmóniai Társaság Zenekara
℗
1955 HUNGAROTON RECORDS LTD.
Don Giovanni, II. felvonás:
"Ó méltóságos asszony" (3:11)
Ivan Szuszanyin, IV. felvonás: "Jól
mondtátok" (6:05)
Székely
Mihály és a Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekara
℗
1983 HUNGAROTON RECORDS LTD.
***
Wesendonk-dalok: Fájdalmak (2:19)
Wesendonk-dalok No. 2: "Csendesen
álljatok, várjatok... " (4:11)
R. Wagner: Wesendonk-dalok (1. és 2. dal)
Báthy Anna (ének), Magyar Rádió és Televízió
Szimfonikus Zenekara)
℗ 1969 HUNGAROTON RECORDS LTD.
Csárdás macabre R.46 (Darvas Gábor
átdolgozása zenekarra) 6:40)
Faust elkárhozása - La damnation de Faust
Op.24 - Rákóczi induló - Marche hongroise (4:27)
A Magyar
Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekara
℗
1955 HUNGAROTON RECORDS LTD.
Táncszvit zenekarra, Sz. 77: I. Moderato (3:38)
Táncszvit zenekarra, Sz. 77: III. Allegro
vivace (3:07)
Táncszvit zenekarra, Sz. 77: VI. Finale (3:54)
Fölszállott a páva - változatok egy
magyar népdalra 1. (13:08)
Fölszállott a páva - változatok egy
magyar népdalra 2. (13:46)
Bartók
Béla: Táncszvit és Kodály Zoltán: Fölszállott a páva
Magyar
Állami Hangversenyzenekar
℗
1958 HUNGAROTON RECORDS LTD.
***
Két portré zenekarra, Op. 5 Sz. 37: 2.
Egy torz (2:16)
Magyar
Állami Hangversenyzenekar
℗
1958 HUNGAROTON RECORDS LTD.
***
Viola Concerto, Sz. 120: III. Allegro
vivace (4:56)
Bartók-Serly:
Brácsaverseny III.
Ulrich
Koch (brácaa), Grosses Orchester des Südwestfunks Baden-Baden, László Somogyi
℗ 1959 - BNF Collection 2016
Béla Bartók: Piano Concerto No.3 in E
major - Annie Fischer, Laszlo Somogyi (Audio video) (23:53)
Concerto
pour orchestre, Sz. 116: II. Giuoco delle coppie. Allegro scherzando (6:05)
Concerto pour orchestre, Sz. 116: III.
Elegia. Andante non troppo (8:04)
Concerto pour orchestre, Sz. 116: V. Finale. Pesante
(9:05)
----
***
I.Kezdődik a mese (3:28)
II.
Bécsi harangjáték (2:13)
III. Dal (5:30)
IV. Napoleon csatája (4:176
V.
Közjáték (4:42)
VI. A császári udvar bevonulása (2:52)
Kodály Zoltán: Háry János-szvit
Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara
℗ 1953 HUNGAROTON RECORDS LTD.
G
***
Gordonkaverseny / Concerto for Cello and
Orchestra – I. Poema. Allegro (13:55)
Concerto for Cello and Orchestra: II.
Ballada (8:19)
Mihály
András: Gordonkaverseny I. és II. tétel
Dénes
Vera (gordonka), Magyar Állami Hangversenyzenekar
℗
1956 HUNGAROTON RECORDS LTD.
Mesék a Bécsi erdőből, Op. 325 (13:30)
Perpetuum mobile, Op. 257 (2:43)
Moto perpetua (4:54)
Cigánybáró (7:28)
Pizzicato polka (2:43)2
A Magyar
Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekara
℗
1956 HUNGAROTON RECORDS LTD.