90
ÉVE SZÜLETETT
I.
DÉRY
GABRIELLA
(Budafok, 1933. október 12. – Budapest, 2014. március 10.)
Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas magyar opera-énekesnő
Déry Gabriella Melis Györggyel
Déry Gabriella Budafokon született
1933. október 12-én. Énekelni előbb magánúton László Gézától, majd a
Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskolában Hoór-Tempis Erzsébettől
tanult. Az Operaházban Erkel Hunyadi Lászlójában, Szilágyi Erzsébet
szerepében debütált 1958-ban. A sikeres bemutatkozást követően azonnal
szerződtette a színház. Pályája kezdetén főként koloratúrszerepeket
énekelt, de hamarosan áttért a drámai szoprán szerepkörre, és az Operaház egyik
vezető drámai szopránja lett.
Déry Gabriella hosszú pályája során
kilenc Verdi-főszerep - Abigél (Nabucco), Violetta (Traviata), Leonora (A trubadúr, A végzet
hatalma), Amelia (Amelia),
Aida, Erzsébet királyné (Don Carlos), Desdemona (Otello), Alice (Falstaff) - mellett elénekelte
a Tosca és a Turandot címszerepét is. Richard Strauss
hősnői éppúgy elfértek repertoárján, mint Händel Rodelindája. Vendégszerepelt Európa és Amerika több
országában. Visszavonulása előtt karakterszerepeket alakított, melyek
közül kiemelkedik a Háry János Császárnéja és az Albert Herring Lady Billowsa. Pályafutásának 40. jubileumát a Bánk bán Gertudisaként ünnepelte - idézi fel közleményében az
Operaház.
Déry Gabriella számos elismerésben
részesült: 1967-ben Liszt-díjat, 1971-ben Érdemes Művész címet, 1980-ben
Kiváló Művész címet, 2005-ben a Magyar Állami Operaház Mesterművésze
díjat és Kossuth-díjat kapott. 1990-ben lett az Operaház örökös tagja.
(Forrás: Fidelio/MTI)
MUZSAY ANDRÁS
DÉRY GABRIELLA, AKIT FERENCSIK MÁR
EL SEM ENGEDETT
A színpadi szerepek
halhatatlanok, ám az ezeket estéről estére életre keltő
művészeknek a varázslat múltán hétköznapi halandókká kell válniuk. Déry
Gabriellának, az Operaház örökös tagjának se színpadi könny jelent meg a
szemében, valahányszor „a Mesti” került szóba. A
balettművész-koreográfus férj, Jeszenszky Endre, akit májusban kellett
Farkasrétre kísérnie.
Pedig az alkalom,
hogy most kérjük beszélgetésre, ünnepi: a Magyar Állami Operaház 125. évadját
kezdi, örökös tagja, a Liszt Ferenc- és Kossuth-díjas, Érdemes és Kiváló
Művész címekkel, köztársasági érdemkereszttel is kitüntetett
művésznő ötvenéves tagságának jubileumához érkezett, ráadásul
születésnapja is most, októberben van.
– Mire emlékszik szívesen a gyermekkorából?
– Például a hatalmas
barackokra, amelyeket nagyapám termelt a budafoki Rózsavölgyben, ahol
születtem. A hangomat másik nagyapámtól, Déri Jenő operaénekestől
örököltem, így hát tanár apám nem volt meglepve, amikor az énekesi pálya felé
orientálódtam. De nem ment simán. A belvárosi Angolkisaszszonyok
után kereskedelmi iskolában érettségiztem, Závodszky
Zoltán biztatására el is kezdtem a Zeneakadémiát, de abba kellett hagyjam, mert
családfenntartó lettem. Magán-énektanárom, László Géza a Konzervatóriumot
javasolta, mert ott munka mellett is tanulhattam. Az Erzsébet körúti Royal
Orfeum helyén működött egy színház, amelyben a Fővárosi Vígszínház
operetteket játszott az 1953-as megszűntéig. Itt lettem kórustag,
Jeszenszky Endre pedig táncos és balettmesterként dolgozott a színházban; itt
szerettünk egymásba, így házasodtunk össze 1954-ben. Állás nélkül maradva
alapította meg férjem a Jeszenszky balettiskolát, én pedig Komlóssy
Erzsébettel együtt az Operettszínház kórusában folytattam. Így végeztem el öt
év alatt a Konzervatóriumot. Abban, hogy az Operához, kerültem nagy szerepe
volt Hoór-Tempis Erzsébet énekmesternek.
Megtaníttatta velem a La Grange-áriát, és amikor
1957-ben Szilágyi Erzsébet szerepére kerestek valakit, a próbaéneklés után
Ferencsik azzal ugrott fel: „Kislány, magát innen nem engedjük el!” Kezdetben
két előadásra vettek fel, de Palló Imre megígérte, hogy ha lesz státusz,
azonnal szerződtet magánénekesnek. 1958-ban sikerült, a Sába
királynője Szulamit szerepébe egy nap alatt ugrottam be – hibátlanul. Bár
sose láttam a darabot, Goldmark operáját szerettem, meg is tanultam már a
szerepet, de azért az előadáson a súgó végig segített. Ekkor
erősödött meg bennem, hogy színpadra születtem.
Déry Gabriella
(hegyvidekujsag.hu)
TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE (18
felvétel)
– Ilyen könnyen tanult
szerepet?
– A zenét és a
szöveget néhány elolvasás, próba után már tudtam, gondolatban többször végigénekeltem, fejben kidolgoztam a hangokat. Drámai
szoprán hangom van koloratúr készséggel, és ez meghatározta, hogy Takács Paula
örökébe lépve a legnagyobb drámai szerepeket énekelhettem. A hangom még ma is
megmaradt, mert megtanultam egész testtel énekelni, nem csupán pár négyzetcentiméternyi
hangszalaggal. Gyötrelmesen gyönyörűséges ez a pálya, csak hát aki jól
énekel, annak tönkremegy a lába, annyit kell állni meg térdre esni.
– Kik voltak önre a
legnagyobb hatással?
– Lamberto
Gardelli és Ferencsik János. Gardellivel
hosszan tartó kapcsolatunk a Tell Vilmos Matild szerepével kezdődött, majd
folytatódott az Aidával, Trubadúrral, Traviatával, Falstaffal
és a Requiemmel. Ő mindig a bel cantót tanította a próbákon, nem tűrte a rosszat. A
Traviata Violetta szerepénél először nem rám gondolt, és ezt meg is
mondta, aztán meghallgatott számos jelöltet, de elégedetlen volt, így
kedvetlenül behívott engem is. Olyan áriát vágtam ki neki, hogy kérte:
„bocsásson meg!”, és azt mondta a hangomra: „olyan, mint Tebaldi
és Callas keveréke”. Ferencsik egészen más volt,
kemény, szigorú, nála nem lehetett téveszteni, mert ordított, ha valaki
hibázott. „Menjen, nézze meg, mi van abba a kottába írva!” Igényes és
kérlelhetetlen volt, nagyon sokat lehetett tanulni ebből. Hozzá fűz
többek között az Iphigenia Taurisban
rádiófelvétele, Donna Anna és a Varázsfuvola első dámájának szerepe.
|
Aida
szerepében (hegyvidekujsag.hu) |
– Ön kikre emlékezik legszívesebben a partnerei
közül?
– Ilosfalvy
Róbert, Simándy József, Melis
György, Komlóssy Erzsébet és Tokody
Ilona mindenképpen az élre kívánkozik. Szerencsére általában a legjobb
szereposztásokban voltam benne. Placido Domingóval akkor énekeltem Toscát, mikor először járt
Budapesten. Tito Gobbival is felléptem ebben az
operában, Boris Christoff al
meg a Don Carlosban. Partnerem volt Carlo Bergonzi,
Nyikolaj Gyurov, Nikola Nikolov,
Giuseppe Aragall, Kónya Sándor, Jelena Obrazcova is. Ezeknek az embereknek már a tekintete is
inspirál, nem csupán az, ahogy énekelnek. A drámai előadókészséget
fontosnak tartom minden értelemben. Pár éve rám osztották Szarka néni szerepét
a Köpenyben. Ez a szerep nem az énekesnők álma, mert rövid, de nehéz.
Kitaláltam, hogy ne elesett öregasszony, hanem kivénhedt párizsi kokott legyen,
még egy táncfélét is kreáltam, hatalmas sikere lett. Nagyon szerettem a Richard
Strauss-szerepeimet: a Tábornagynét, Ariadnét, Salomét, amelyhez a Hét fátyol táncot férjem koreografálta
nekem. Heródiásként még nemrég is felléptem a
darabban. Nagy szerepem volt Turandot, amelyet több mint százszor énekeltem.
Életem fontos állomásai a Brankovics György Mara
szerepe, Händel Rodalindája, Abigél (Nabucco), Amélia
(Álarcosbál) Desdemona (Othello),
Leonóra (A végzet hatalma), Santuzza
(Parasztbecsület), Jaroszlavna (Igor herceg) és Lady
(Albert Herring). Negyvenéves operaházi jubileumomat a Bánk bán Gertrúdjával
ünnepeltem. Nem szabad kihagyni a nagy oratórikus
műveket sem, mint Beethoven IX. szimfóniája, Verdi Requiemje,
a Johanna a máglyán, a Budavári Te Deum vagy a
Hunyadi Hősi ének.
– Máig sem szakadt el az Operaháztól. Hogyan
élte meg a változásokat?
– Nézze, tizenkét
direktort „pusztítottam el”, de még ma is templomnak tekintem ezt az épületet.
Sérelmek voltak és lesznek is, de engem ötven év köt ide. Komolyan vettem a
pályát. Ha este énekeltem, fél hatkor már benn voltam az öltözőben,
beéneklés nélkül még egy próbára se mertem volna beesni. 1990-ben örökös tagnak
választottak, tizenketten vagyunk ilyenek, és kinevezett művészmester
vagyok. Oberfrank Géza vetette fel, hogy tanítsak,
így énekmester is lettem. Olyan énekesek járnak hozzám, akik önként, néha
tanácsra, segítséget várnak szerepeik megformálásához. Nem csupán a hangot, az
egész testet, tartást is figyelem. Kontroll egész életében kell egy énekesnek.
Aki megérti és szereti a jót, azt szívesen tanítom.
– Kit tekint a maga „örökösének”?
– Talán Lukács
Gyöngyit. Nem könnyű a maiaknak: az Erkel Színházat bezárták, kisebb a
repertoár, jóval kevesebb a fellépési lehetőség. Nekem még megadatott
szezononként három-négy bemutató, és ötvenhatvan nehéz este, szerencsémre strapabíró
vagyok. Ma, aki évente tíz-tizenkét estén fellép, már örülhet. Pedig ezt a
pályát gyakorolni kell.
– Hogyan telnek a napjai itt, Orbánhegyen?
Hallgat zenét? Mivel tölti a szabad idejét?
– A párommal ezt a
házat 1965-ben építettük; Budát amúgy is imádom. Régebben hobbim volt a kert
itt is, és Hévízen, a nyaralónknál, de ma már nem tudok guggolni. A Kútvölgyibe
járok kezeltetni magam. A Hegyvidéket is onnan hozom el, ha elfelejtik bedobni.
Érdekelnek a hírek, szeretek olvasni, most a világ nagy városairól olvasgatok
könyveket. Zene ritkán szól nálam, mert másokkal szemben nagyon kritikus
vagyok, magamat meg egyáltalán nem szeretem hallgatni. A férjem is csak magában
hallgathatta a lemezeimet, nézhette videofelvételeimet. Nagyon hiányzik!
Ötvennégy év szerelem volt… A régi kollégákkal telefonon szoktuk megbeszélni a
gondjainkat. Rendszeresen járok vásárolni, autót is vezetek, imádom a
kutyáimat, és mostanában laptoppal könyvet írok arról, hogyan jut el az ember a
barackfa illata alól a Turandot mesevilágáig…
(Hegyvidék, 2008. 20.
szám)
II.
KÖRBER TIVADAR
Gyula, 1933. július 13. – Budapest, 2021. augusztus 4.
Körber Tivadar karnagy, középiskolai ének-zenetanár, a
Parlando Szerkesztő Bizottságának hosszú
időn keresztül aktívan tevékenykedő tagja
Tanulmányait 1955 és 1960 között a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskolán végezte a középiskolai énektanár- és karvezetőképző
szakon. Mestere volt többek között Vásárhelyi Zoltán és dr. Szőnyi
Erzsébet. 1960-tól 1968-ig a kecskeméti Kodály Zoltán Zeneiskola és
Gimnáziumban tanított, majd hat éven át a kecskeméti Állami Zeneiskola
igazgatója volt. 1974-től 1978-ig a budapesti Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskola Tanulmányi Osztályát vezette, majd 1978-tól
nyugdíjba vonulásáig a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskolában tanított. Cikkei, tanulmányai a PARLANDO-n kívül a Petőfi Népe, a Forrás, a KÓTA, az Új
Ember és a Muzsika hasábjain jelentek meg, de időről időre
beszámolói is elhangzottak a Magyar Rádió Új Zenei Újságjában is. Zeneirodalom
I-II. c., tankönyvét a Műszaki Kiadó jelentette meg 2000-ben a
zeneművészeti szakközépiskolák tanulói számára. A könyv fülszövege szerint
„ez a könyv tankönyvnek készült ugyan, de minden zenekedvelő felnőtt
is haszonnal forgathatja.” Körber Tivadar évtizedeken
keresztül vezette a Filharmónia ifjúsági és felnőtt koncertjeit
országszerte. Bevezető előadásait is mindig ez a bölcs kettősség
jellemezte.
KÖRBER TIVADAR
FELÉBRESZTENI
A TANULÓK ÉRDEKLŐDÉSÉT
(RÉSZLET)
Arról fogok beszélni, ami az én
meggyőződésem, az én tapasztalatom, hiszen idestova húsz éve tanítom
ezen a szinten a tárgyat, és már régebbi pedagógiai működésem során is
foglalkoztam hasonló tevékenységgel. Nemrégiben felkérést kaptam, hogy
készítsek tervezetet a szakközépiskolai zeneirodalom tanításáról, ebből
itt egy pár mondatot föl is olvasok, mert – úgy gondolom – sikerült elég
világosan megfogalmaznom elképzeléseimet. Mivelhogy célkitűzése szerint
előadásom vitaindítónak van szánva, nagyon remélem, hogy a kollégák majd
bőségesen hozzá fognak szólni, kiegészítik mondandómat, esetleg
ellentmondanak, vagy legalábbis más oldalról is megvilágítják azt, amiről
ez a beszélgetés szól
Azzal kezdem, hogy véleményem és meggyőződésem szerint a
zeneirodalom tanítása során szakközépiskolában az egyes művek alapos
megismerésén keresztül kell a tanulóknak bepillantást nyerniük a különböző
zenetörténeti korszakokba, stílusokba, zeneszerzői életművekbe,
műfajok, formák világába. Tehát ebben különbözik alapvetően a
zenetörténet tanításától, ahol átfogóbb teljességre kell törekedni, itt viszont
egy-egy mű az, amelyen keresztül a növendék a dolog lényegét meg kell,
hogy tapasztalja, tehát az egyesből haladva az általánosabb, szélesebb
összefüggések felé. „A zeneirodalom órák középpontjában a kort, a stílust, a
zeneszerzői életművet reprezentáló műalkotások lehetőlgminél teljesebb, alaposabb megismerése,
figyelmes meghallgatása áll.” Hangsúlyozni szeretném, hogy lehetőleg
teljes művekre gondolok. „Egyéb adatok, lexikális ismeretek közlése és
követelése csak annyiban szükséges, amennyiben az adott jelenség, a konkrét
zenemű megismerése, az összefüggések megismerése szempontjából indokolt.”
Ez nálam a gyakorlatban azt jelenti, hogy amikor egy-egy művel foglalkozni
kezdünk felírom a táblára – természetesen – a zeneszerző nevét,
születési-halálozási évszámát, a műnek a pontos címét, opusz-,
Köchel-jegyzék stb. számát, az egyes tételeknek a tempó-, illetve
karakterjelzéseit, hangnemét, metrumát. De a lényeg
nem az, hogy a gyerek ezt betéve tudja. Hanem hogy azt tapasztalja meg az óra
során, milyen az a mű. Mennyiben reprezentálja a kort, mennyiben
fejeződnek ki benne annak a kornak, annak a zeneszerzőnek, annak az
egész akkori világnak a jellegzetességei — ugyanakkor mennyiben egyedi alkotás,
mennyire csak arra a műre jellemző mindaz, ami benne megszólal. „A
zeneirodalom megismertetése során szükségtelen és lehetetlen teljességre
törekedni, az ismeretek átadása során mindig az egyes műalkotásból
kiindulva kell a kor, a stílus, a műfaj általános jellemzőit
megközelíteni. A tanár feladata, hogy a rendelkezésre álló hatalmas anyagból a
fent leírt követelményeknek, egyszersmind az adott osztályok befogadó
képességének megfelelő konkrét műveket kiválogassa, ügyelve az
idő megszabta keretekre és a helyes arányokra.” Igen, van egy nagy úr, és
ez az idő. Úgy is, hogy az óra ideje korlátozott és azt nem lehet
túllépni, másrészt meg a tanév is eléggé rövid. És mindig számítani kell arra
is, hogy elmarad egy-egy óra, közbejön valami, és akkor már felborulnak az
arányok.
A másik probléma pedig az, hogy a szakközépiskolába
tizennégy-tizenötéves gyerekek jönnek, nagyon különböző helyekről –
legalábbis Budapesten különböző zeneiskolákból, sőt a fővároson
kívülről is – különböző felkészültséggel, különböző szintű ismeretanyaggal,
élményekkel, tájékozottsággal, és akkor egyszerre rájuk zúdítunk egy csomó új
ismeretet. A tanárnak nagyon óvatosnak kell lennie, hogy pontos és lényeges
ismereteket közöljön, és annyit, amennyit a gyerek valóban meg tud emészteni.
Ez persze minden osztályre érvényes, de különösen az elsőre, ahol a
legkisebbek a gyerekek, legkevésbé érettek még szellemileg, most léptek be az
új iskolába — és akkor jönnek az új ismeretek. Mondjuk, lehet, hogy semmit se
hallottak még arról, mi a polifónia, és ha hallottak is róla, nem biztos, hogy tudják,
mi az. És akkor be kell mutatni nekik olyan műveket, amelyeken keresztül
nemcsak verbálisan tanulják meg, hanem érzékelik is, mi a különbség a homofon
és a polifon szerkesztés között. Ez csak egyetlen példa, sorolhatnám tovább, mi
mindent kell még egy év alatt megtanítani nekik. Aztán mire a negyedik
osztályba eljutnak, már jóval többet tudnak, sokkal több szakmai tapasztalatuk
van, esetleg a lelkesedésük viszont alábbhagy már, mert akkor arra
koncentrálnak, hogy érettségi, felvételi vizsga. És akkor úgy gondolják, hogy
szelektálni kell: mi az, amivel többet kell foglalkozniuk és mi az, amivel
lehet kevesebbet. De mindenesetre tárgyszerűen többet tudnak, mint
kezdetben.
Hogyan osztjuk be az anyagot? Először is nagyon szép lenne az, ami
elhangzott egynéhányszor, hogy kitekintés a távoli
világrészek zenéjére, de azt hiszem, szakközépiskolában nemigen valósítható
meg. Egyrészt az időhiány miatt, és nem azért, mintha valamiféle európai
gőggel lenéznénk a többieket. Meg aztán a praxisban – legalábbis középiskolai
fokon – mégiscsak az európai zenével találkoznak, azzal foglalkoznak. Én ezzel
úgy vagyok, hogy akit érdekelni fog majd másfajta zene is, annak bőven
lesz alkalma megismerni, foglalkozni vele.
A régebbi tantervben, amelynek a kidolgozásában is részt vettem,
úgy kezdődött a tananyag, hogy első év: bécsi klasszikus zene. Én már
akkor sem nagyon értettem, miért valahol a közepén kezdjük történetileg, de
megmagyarázták nekem, hogy a bécsi klasszikus zene olyan világos, olyan
áttekinthető, olyan szimmetrikus, könnyebben fölfogható a gyerek számára.
Később én ettől eltértem, már régen nem úgy tanítok, ahogy azt annak
idején leírtuk, többek között azért, mert nem szeretném, ha úgy tűnne föl
a gyerek előtt, mint hogyha a bécsi klasszika lenne a zene középpontja és
minden ahhoz viszonyítva léteznék. (Van egy olyan kifejezés, hogy
„preklasszikus”, én ezt nagyon nem szeretem, mert nem mond semmit ez a fogalom,
pláne amikor Bachra vagy Vivaldira is ezt mondják. Miért preklasszikus? Hát
akkor preklasszikus Palestrina is, meg minden, ami a tizennyolcadik század
előtt volt?)
Kezdjük hát valahol előbb! Mondjuk a barokk korszaknál.
De ki legyen az első? Nyilván nem lehet Bach-hal kezdeni, mert már az
ő zenéjének is voltak előzményei, és akármennyire megyünk az
időben vissza, mindig voltak előzmények. Végülis
arra a meggyőződésre jutottam, hogy kezdjük el ott, ahonnan az
európai műzene eredt, tehát a középkorban. Itt jön újra az
időprobléma, miszerint egy borzasztó hosszú korszakot kell az első
osztályban áttekinteni. Eléggé kárhozatos módon mindeddig ezt csak úgy tudtam
megoldani, hogy ezeket az évszázadokat nagy lépésekben tekintettük át, hogy
mégis legyen fogalma a gyereknek arról, mi a gregorián, meg hogyan is született
meg a többszólamúság, meg hogy a németalföldi mesterek miket csináltak, meg
azért egy kicsit kóstoljunk bele a madrigálok világába is. Azután jöhet
Palestrina, Lasso, majd mindezek után a barokk. Az utóbbi években sikerül
elérnem, hogy első osztályban a második félév már a nagy későbarokk
mesterekre volt fordítható szinte teljes egészében, és ott Vivaldi, de
főleg Händel és Bach zenéjével valamivel alaposabban tudtunk foglalkozni.
Alkalom nyílik így arra is, hogy egy Bach-passiót vagy egy Händel-oratóriumot
teljes egészében meghallgassunk (persze nem egy óra keretén belül). Nagyon
fontosnak tartom, hogy ilyen műveket ne csak kiragadott részletekben,
hanem teljes egészében bemutassak.
A második év a bécsi klasszikáé, vagyis a három nagy alkotóé, de
előtte foglalkozunk egy kicsit a szónak szorosabb értelmében vett
„preklasszikusokkal”, tehát a közvetlen előzményekkel: a Bach-fiúkkal,
Gluck-kal, Pergolesivel, még a mannheimiakkal is (bár
az ő műveikből kevés jó felvétel található itt Magyarországon).
Azután tényleg ott a lehetőség, hogy Haydn, Mozart és Beethoven
művészetét sokoldalúbban, alaposabban és jobban elmélyülve megismerjük.
Például egy Mozart-operának a meghallgatása, bemutatása – azt hiszem –
mindenképpen fontos, és amellett még nagyon élvezetes is.
Nos, a harmadik aztán megint egy nehéz év. Akkor – a romantikában
– szerteágaznak a stílusok és nagyon sok
zeneszerző van. Kire egy óra jut, kire kettő, kire három, és ez nem
értékrend szerint alakul így, ezt meg is mondom a gyerekeknek. Hanem – mondjuk
– van olyan zeneszerző, akit lehet egy órában tárgyalni, de már például
Wagnert aligha lehetne — akkor hát mit csináljon az ember? Kompromisszumra
kényszerül, mert hiszen egy felvonásnyi is alig fér bele egy órába, tehát
muszáj ezt bizonyos rövidítésekkel, válogatásokkal megoldani, ami nem éppen
ildomos dolog, a szerző is nyilván tiltakozna ellene.
Így eljutunk azt a századfordulóig, majd a huszadik század zenéje
az utolsó év anyaga. Itt is persze elsősorban a legnagyobbak, akik már
századunk klasszikusainak számítanak. Joggal vethetné valaki a szememre, hogy –
úgy látszik – bort iszom és vizet prédikálok, mert évekkel ezelőtt én
voltam az, aki a Parlando-ba cikket írtam arról, hogy
a kortárs zene tanítása mennyire fontos és nélkülözhetetlen, és sajnos pont ez
az a korszak amire nagyon kevés idő szokott maradni. Az, hogy mindennel
megismertessük az osztályokat, ami manapság a zene világában van, természetesen
reménytelen, de egy-egy művet legalább a legközelebbi múltból is igyekszem
bemutatni. Tudvalevően a negyedik év rövidebb is, hamarabb véget ér a
tanítás.
Nagy vonalakban körülbelül így épül fel az anyag. Szokott lenni a
tantervekben egy olyan fejezet, hogy követelmények. Mik a követelmények?
Szerintem a legfőbb követelmény – ezt már Ittzés
kolléga is pedzette –: felébreszteni a tanulók
érdeklődését. Rögtön az első órán hangsúlyozni szoktam: abból, hogy
itt az órán zeneirodalommal foglalkozunki, nem
következik, hogy ezzel ti megismeritek a zeneirodalmat, hiszen ez csak futó
bepillantás ebbe a kimeríthetetlenül gazdag világba. A többi aztán rátok van
bízva. Ha azt látom, hogy a gyerekek érdeklődése megmozdul, az már nagy
eredmény és sikerélmény, azt hiszem minden tanáranak.
Még egy pár dolgot szeretnék elmondani. Az is célja
véleményem szerint a zeneirodalom tanításának, hogy megtanítsuk a gyerekeket
beszélni a zenéről. Tehát, hogy amit ismernek, azt szavakkal is ki tudják
fejezni A tanulók egy része maga is pedagógus lesz, kell hát, hogy majd a
tanítványaiknak tovább tudják adni, lehetőleg világosan és értelmesen,
amit a zenéről tudnak. Megkövetelem például a dolgozatokban, hogy pontosan
fogalmazzanak, ne vázlatot írjanak, ne címszavakat, ne adatok halmazát, ne
felsorolást, hanem amit tudnak – ha sokat, ha keveset – fogalmazzák meg szépen,
értelmesen, világosan és magyarul.
Tudnék sokat idézni a dolgozatokból, hogy mi mindent félre tudnak
érteni, de ezek közül csak egy példát szeretnék elmondani. Kodályról említettem
az órán, hogy nem volt hangszeres előadóművész, játszott ugyan több
hangszeren is, de nem közönség előtt, nem pódiumon, néha vezényelte a
saját műveit, de ez sem volt igazából jellemző. Mire az egyik
dolgozatban a következőt olvasom: „Kodály sok hangszeren tudott játszani,
de nem volt előadóművész, karmester volt, de rosszult
vezényelt”! Levonható ebből a tanulság, hogy nekem magamnak is nagyon kell
vigyáznom, hogy amikor egy zeneszerzőről, egy műről, vagy
bármiféle jelenségről beszélek, mindig a lényeg kerüljön a középpontba, és
az maradjon meg a tanulókban, ne a különféle mellékes dolgok, amikről
persze szintén szó lehetett az órán, de aztán a gyerekekben esetleg csak ez
marad meg, mert ezt tartják érdekesnek, és aztán ilyen torz módon reprodukálják
a hallottakat.
III.
KOMLÓSSY ERZSÉBET
(Salgóbánya, 1933. július
9. – Budapest, 2014. április 22.)
Kossuth- és Liszt
Ferenc-díjas operaénekes-tanár
Tanulmányait a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskola ének szakán végezte 1950 és 1955
között, László Géza növendékeként. 1955 és 1958 között a Szegedi Nemzeti Színház,
1958-tól 1988-ig a Magyar Állami Operaház magánénekese, 1988-tól ugyanott
énekmester. 1991 óta a Magyar Állami Operaház örökös tagja. Főbb szerepei:
Orfeusz, Azucena (A trubadúr), Ulrica
(Az álarcosbál), Amneris (Aida), Carmen, Delila
(Sámson és Delila), Márfa (Hovanscsina), Gertrudis (Bánk bán), Örzse (Háry
János), Háziasszony (Székely fonó), Anya (Vérnász), Gertrúd (Hamlet). Liszt- és
Kossuth-díjas, Érdemes Művész.
„Te túl
rózsám…” - Hódolat Komlóssy Erzsébetnek - Parlando
(2019/3.)
IV.
SÁNDOR
JÁNOS
(Budapest, 1933. június
7. – Victoria, 2010. május 14.)
Karmester. Működésének
fontos része volt az ifjúsági zenekarok létrehozása, nevelése. Irányitotta idején vált hivatásos együttessé
a Győri Filharmonikus Zenekar.
1948 és 1952 között az Állami
Zenekonzervatórium ütőhangszer szakán Roubal Rezső és Schwarz
Oszkár növendéke volt. Még a végzés előtt, 1951-ben a Magyar
Rádió Szimfonikus Zenekarának timpanistája (később
első timpanistája) lett. Ezzel párhuzamosan,
1952 és ’59 között elvégezte a Zeneakadémia karvezetés szakát (Vásárhelyi Zoltán) és karmesterképzőjét (Kórodi András, Somogyi László). 1960–61-ben Sergiu Celibidachénál további
dirigensi tanulmányokat folytatott a sienai Accademia Chigianán. 1961-ben
megvált a rádió együttesétől, és a győri zenekarnál, valamint
a Pécsi Nemzeti Színházban megkezdődött karmesteri pályafutása.
Az operatagozat mellett a Pécsi Balett előadásainak is zenei
vezetője volt 1964-ig. 1967-től a Győri Filharmonikus Zenekar
zeneigazgatója, ami a következő évben lett hivatásos orkeszterré. Az
irányítást 1975-ben átadta Jancsovics Antalnak,
és a budapesti Operához szerződött balettkarmesternek. 1986 és
’89 között a Színház- és Filmművészeti Főiskola zenei tanszékének
vezetője volt.
Az 1960-as években alapító tagja volt
a Jeunesses Musicales (Ifjú Zenebarátok)
magyarországi klubhálózatának. Pécsett ifjúsági nyári táborokat szervezett, de
vendégkarmester volt
a kanadai, svájci, skóciai társszervezetek rendezvényein
is. 1974-től tizenöt éven át a gálaestek irányítója volt a banffi Kanadai Ifjúsági Zenekarok Fesztiváljának.
1989-ben Budapesti Multisinfonietta néven alakított
együttest.
1991-ben áttelepült a kanadai Victoriába,
de hazai kapcsolatai nem szakadtak meg. Vezényelte a victoriai, edmontoni, a CBC vancouveri zenekarát,
egy San Diegó-i együttest. 1995-től a University of Victoria „artist-in-residence”-e, zeneigazgatója, az egyetemi zenekar karmestere.
1996-tól haláláig a Greater Victoria Youth Orchestra zeneigazgatója
volt. Itt is komoly eredményeket ért el az együttes nevelésében, színvonalának
emelésében.
TELJES
LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE (21 felvétel)
℗ 1999 HUNGAROTON RECORDS LTD.
Az ifjúsághoz - nyitány
(1953)
Sárközy István: Az ifjúsághoz-nyitány (1953)
℗ 1963
HUNGAROTON RECORDS LTD.
V.
SZATMÁRINÉ LECHNITZKY
ERZSÉBET
(1933–2020)
zongoraművész-tanár,
a Józsefvárosi Zeneiskola egykori igazgatója
Lechnitzky Erzsébet Jolsván (Szlovákia) született 1933. január 9-én. A
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán dr. Dániel Ernő és Wehner Tibor zongoraművészek voltak a mesterei.
1956-ban lett a Fővárosi Zeneiskola Szervezet tanára, majd az
1968-as decentralizációt követően a Fővárosi VIII. kerületi
„Vándor Sándor” Zeneiskola / új nevén: Józsefvárosi Zeneiskola
AMI előbb igazgatóhelyettese, majd a művészetoktatási intézmény
megbecsült igazgatója lett 1975 és 1985 között. Ezt követően címzetes
igazgatóként tovább dolgozott egykori szeretett munkahelyén
zongoratanár-korrepetitorként.
Azok közé a művésztanárok közé tartozott, akit az Országos
Filharmónia is nagyon szívesen foglalkoztatott. Kamarakoncertjei
hegedűművész-tanár férjével, Szatmári Lászlóval évtizedeken keresztül
jelentettek élményt országszerte. Zongorakísérőként is mindig
mintaszerűen látta el feladatát.
Lechnitzky Erzsébet férjével, Szatmári Lászlóval
a Zeneakadémia főbejáratánál gyémántdiplomájuk átvétele után (2019)
Kettőjük szervesen összefonódó magánéleti
és szakmai kapcsolata jól érzékelhetően jelenik meg Solymosi-Tari Emőke 2005-ben a Parlando
részére készült SZÍVVEL-LÉLEKKEL,
SZERETETTEL I-II. C. INTERJÚJÁBAN:
(Parlando 2005/3.
és 4. szám)
Szatmári Lászlóné Lehnitzky
Erzsébet és Szatmári László a zenetanítás és a szerteágazó figyelmet
igénylő iskolavezetői munkájuk során mindig aktív résztevői
maradtak zenei életünknek. Jól példázza ezt az alábbi felvétel, amely a Régi
Zeneakadémián készült a Józsefvárosi Zeneiskola művésztanári
hangversenyén, a Régi Zeneakadémián 1987. május 11-én:
J. BRAHMS: A-DÚR SZONÁTA
HEGEDŰRE ÉS ZONGORÁRA, OP. 100
https://www.youtube.com/watch?v=ioZV7rULSuM (15:3
VI.
SZŐNYI
OLGA
Szőnyi
Olga, Russayné
(Budapest, 1933. július
2. – Budapest, 2013. január 22.)
operaénekes
Budapesten született 1933. július 2-án. Tanulmányait a budapesti
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola ének szakán
Varga Pál, illetve Sipos Jenő növendékeként végezte. 1952-től a
Magyar Állami Operaház tagja, 1956 és 1979 között magánénekese. 1962-től
1965-ig a Kölni Opera állandó vendége, vendégszerepelt továbbá Londonban,
Montrealban, Bostonban, Chicagóban, New Yorkban. 1979-től a bécsi Staatsoper állandó vendége, 1996 óta a Magyar Állami
Operaház örökös tagja. Főbb szerepei: Leonóra (Fidelio), Eboli (Don Carlos), Amneris
(Aida), Carmen, Vénusz (Tannhäuser), Brangäne (Trisztán és Izolda), Brünnhilde
(A Rajna kincse), Sába királynője, Octavian (A
Rózsalovag), Komponista (Ariadné Naxosban), Judit (A
kékszakállú herceg vára). Liszt Ferenc -díjas, érdemes művész, a Magyar
Állami Operaház örökös tagja.
Erkel: Bánk bán - Gertrudis
és Bánk duettje (Szőnyi Olga, Simándy József) (11:52)
Verdi: Don Carlos - Eboli áriája - Szőnyi Olga (4:27)
Offenbach: Les contes d'Hoffmann - Barcarolle
(Gabriella Déry, Olga Szőnyi) (2:50)
|
|
|
Szerepei: ●
Bartók: A
kékszakállú herceg vára – Judit ●
Beethoven: Fidelio –
Leonore ●
Alban Berg: Lulu – Geschwitz grófnő ●
Bizet: Carmen –
címszerep ●
Borogyin: Igor
herceg – Polovec lány ●
Gottfried von Einem: Ármány és szerelem – Lady Milford (már az ősbemutatón is) ●
Erkel: Hunyadi
László – Hunyadi Mátyás ●
Goldmark: Sába
királynője – címszerep ●
Hajdú Mihály: Kádár
Kata – címszerep ●
Humperdinck: Jancsi
és Juliska – Jancsi ●
Mascagni: Parasztbecsület –
Lola ●
Muszorgszkij: Borisz
Godunov – Marina Mniszek ●
Offenbach: Hoffmann
meséi – Miklós ●
Poldini Ede: Farsangi
lakodalom – A grófnő ●
Ránki György: Az ember tragédiája – Cluvia; Éva
anyja (már az ősbemutatón is) ●
Rossini: A török
Itáliában – Zaira ●
Richard Strauss: Salome – Heródiás ●
Richard Strauss: A
rózsalovag – Octavian ●
Richard strauss: Ariadne Naxos szigetén –
Komponista ●
Verdi: A trubadur – Inez ●
Verdi: Rigoletto –
Giovanna ●
Verdi: Aida –
Amneris ●
Verdi: Don Carlos –
eboli hercegnő ●
Wagner: Tannhäuser – Vénusz ●
Wagner: A nürnbergi
mesterdalnokok – Magdalene ●
Wagner: A Rajna
kincse – Fricka ●
Wagner: Trisztán és
Izolda – Brangäne |
|
|