90 ÉVES BARLAY ZSUZSA
Barlay Zsuzsa
(Budapest, 1933. augusztus 16.)
Liszt
Ferenc-díjas oratóriuménekes, operaénekes, érdemes művész, a
Magyar Állami Operaház örökös tagja.
TANULÁS, TECHNIKA* Feuer Mária beszélgetése Barlay Zsuzsával (1973) Muzikalitását, zenei
kultúráját jobban jellemzi dícsérő szavaknál a
valóság: Barlay Zsuzsa szinte nélkülözhetetlen
közreműködője a budapesti oratórium-hangversenyeknek. Nagy
volumenű, szép színű alt hangja az Operaházban is jól érvényesül;
pompás szerepformáló és színjátszó készségének köszönheti, hogy nemcsak a
súlyos drámai szerepekben áll helyt, hanem a vígoperák alakjait is kiváló
humorral alakítja. Pályáját a Rádió énekkarában kezdte, 11 éve az Operaház
tagja. - Hasonló beszélgetés alkalmából a Rádiókórus
vezetője azt mondta, hogy az együttes intonálása nem a temperált skálán,
hanem a természetes hangsoron alapul. Szólistaként ezt a zenei gondolkozást
követendőnek tartja-e? - Az énekkarok
legfőbb veszélye a lefelé csúszás, és ez ellen úgy igyekeznek küzdeni,
hogy eleve felfelé intonálnak. Nálam nem arról van szó, hogy nem hallom a
csúszást, hanem inkább valamiféle rossz beidegződésről. Talán nem
szokás ilyen beszélgetések keretében technikai problémákról szólni, mégis azt
hiszem, nagyon sokunk közös gondja, hogy érezzük hibáinkat, borzasztóan
zavar, hogy nem tudjuk kiküszöbölni, de nincs kihez fordulni tanácsért. A
magyarországi énektanítás helyzete túlságosan bonyolult ahhoz, hogy most a
lényegébe hatoljunk, bevallom, azt sem vállalom, hogy ezt a kérdést
megbolygassuk, túlságosan sok érzékenységet sértenénk meg vele. Mindenesetre
tény, hogy nehéz jó énektanárt találni, olyat, aki nemcsak kultúra, zenei
tudás tekintetében tud tanácsot adni, hanem a gyakorlat szerteágazó
problémáiban is. Ha úgy érzi, túlságosan nagy hangsúlyt kapnának
beszélgetésünkben a technikai problémák, kérem, ne írja meg, vagy tompítsa
őket! - Ellenkezőleg: biztatni szeretném.
Például arra, hogy mondja el, véleménye szerint mi az énekes legnehezebb
feladata. (Közbevetőleg az olvasó számára meg kell jegyeznem, hogy ÉS-beli beszélgetéseim során még nem találkoztam olyan
művésszel, aki önnön nehézségeiről, sőt hibáiról szólt volna. Barlay Zsuzsa kivétel: olyan józanul és szerényen,
annyira hiúság nélkül elemzi gondjait, mintha nem is a nyilvánosság elé
kerülnének gondolatai.) - A legnehezebb dalt
énekelni. Ezt sokan elmondták már, s elemezték is, hogy miért. Az én számomra
többek között azért, mert le kell győznöm a
memorizálási gátlásokat is. A színpadon hozzászoktunk a súgóhoz, az
oratórium-hangversenyeken pedig a kottához. A daléneklés különben annyira más
felkészültséget, tehetséget kíván, mint az opera, hogy csak néhány igazán
nagy művész győzi egyforma biztonsággal mindkettőt. A nagy
terjedelmű hangokat például eleve nehéz a dal intimebb formáiba
kényszeríteni, - nem véletlen, hogy a gyönyörű, hatalmas hangmatériájú
énekesek ritkán vállalkoznak daléneklésre. S a tétel fordítva is igaz: a
legkiválóbb dalénekes sem olyan tökéletes a színpadon, mint a
hangversenypódiumon. Ha a kivételeket keresem, hirtelenében csak Christa Ludwig neve jut az eszembe. Nagyon érdekes Leonie Rysanek nyilatkozata:
nem is akar dalt énekelni - nyilván tisztában van saját tehetsége jellegével.
Másrészt viszont még olyan nagy művész, mint Fischer-Dieskau
is vágyik a színpad után. Éppen Dieskau példázza,
hogy ez nem egyszerűen a megélhetés lehetőségein múlik - nálunk
persze lehetetlen lenne csupán pódium énekléssel egzisztálni -, a
világnagyságokat is vonzza a színház varázslata: a jelmez, a színjáték, a
külső csillogás. - Hogyan lehetséges mégis - tisztelet a
kivételnek -, hogy az énekesek többsége nem a legmeggyőzőbben mozog
a színpadon? - A színpadi
tehetségen túl ez is énektechnika kérdése. A merev, görcsös vagy idétlen
színpadi mozgás többnyire azért idegződik be, mert valamilyen módon
elősegíti a hangképzést. Akinek énektechnikai problémái vannak - akár
beismeri, akár nem; akár tud róluk, akár nem - az aligha mozog felszabadultan
a színpadon: a karmesteren csügg, vagy saját magába mélyed, de a
póztalanságra nem marad ereje. Úgy tapasztaltam, hogy aki a zenében és az
éneklésben perfekt, az színészi kultúrájától és adottságaitól függetlenül
könnyebben alakítja a szerepet. Egyébként a színpadi kultúra - ez nemcsak színjátszást,
hanem zenei biztonságot és pontosságot is jelent - az európai operaházak nagy
részében alapkövetelmény. Németországban például sokkal fontosabb, mint a
hang szépsége, az éneklés átütő ereje. Olaszországban (s egy kicsit
nálunk is) fordítva van: a pontatlanságot és szabadosságot inkább megbocsátják, ha a hang
elbűvölő. Vannak persze vitathatatlan nagyságok, akik minden
területen csodálatosak. - Az univerzális
tehetségű művész nagyon ritka, és napjainkban az éneklésben is
érvényesül a specializálódás. Mit gondol erről? - Amilyen kevés példát
találok az átfogó, valóban minden tekintetben kiváló énekesekre, olyan sok
művész neve jut az eszembe, ha speciális területekre gondolok. A mi televíziós
Kodály-énekversenyünk is ilyen példával szolgált: emlékszik, milyen
gyönyörűen énekelt népdalt, milyen természetesen formálta a melizmákat a még főiskolás Tokody
llona? Ö szinte ösztönösen tud valami különlegeset. De meg lehet-e élni ebből a specifikus
adottságból? S fogja-e győzni operai feladatai, illetve képes lesz-e
megtartani önfeledtségének varázsát egyéb kényszerű teendői
mellett? Látja, megint visszakanyarodtam a technika, a tanulás kérdéséhez.
Pedig igazán nem akartam! Ami a specializálódást illeti, gyakran
kényszerűség szülötte: a modern zene
előadói többnyire azért vállalják missziójukat világszerte, mert csak
ezen a területen tudnak érvényesülni. Ez rendkívüli erőfeszítést és
áldozatkészséget követel: új meg új darabokat kell megtanulniok
(s nem mindig remekműveket!), állandóan bővíteniök
kell repertoárjukat, s kevés reményük nyílik arra, hogy másfajta zenét is
előadhassanak. Pedig mennyire szeretnének! A specializálódás gyakran
nagyon hasznos, de a beskatulyázás néha nagyon káros, Mai zenét egyébként én
is szívesen énekelek – most éppen K ósa György Devecseri
Gábor posthumus verseire készült dalait tanulom és
sajnálom, hogy hangfajomat mellőzik zeneszerzőink. -Az operaénekesek általában a romantika világában otthonosabbak, a hangversenyeinken
megszólaló oratóriumok többsége viszont barokk zenét elevenít meg. Okoz-e
problémát a stílusok váltása, s ha igen, milyet?
- Úgy érzem,
mindannyiunk számára Bach tolmácsolása a mérce. A manapság kedvelt és egyre
erőteljesebben feltámadó reneszánsz muzsikát sokkal könnyebb énekelni; a
barokk művek előadása zeneileg is, technikailag is a legnehezebb. A
dallamok folyondárszerűségét muzikálisan sem egyszerű követni, énektechnikailag meg szinte megoldhatatlan feladatok elé
állít. Tiszta intonálásukat éppen kanyargós lejtésük nehezíti, ám ami ennél
jóval bonyolultabb, az a melódia hangszerszerű kezelése. Bach számára
tökéletesen mindegy volt, hogy dallamait fúvós-, vonós-, billentyűs
hangszer, vagy az emberi gége szólaltatja meg, s éppen ezért csak a dallam
ívével törődött; arra már nem figyelt, hogy az énekesnek valahol
levegőt is kell vennie. Igenám, de hol? Ahol
kényelmes lenne, ott többnyire megakasztaná a frázist, ha pedig kifulladunk,
akkor elrontjuk a dallam vezetését. Ezért kell jó technika a művek
előadásához, ezért elengedhetetlen a pontosság, a stílusismeret és
muzikalitás, ezért aggasztóak a hibák és ezért vallom: az éneklés mércéje
csakis Bach tolmácsolása lehet. Ez a kissé patetikus mondat persze nem
jelenti azt, hogy ezután már szakítok minden egyéb vokális műfajjal,
Ellenkezőleg: a specializálódást igyekszem elkerülni, s a különféle
stílusok és műfajok váltakozásával szélesítem saját kifejezési
lehetőségeimet. * Feuer Mária 1973-ban
készült interjúja először az Élet Irodalom c. hetilapban, majd a
szerző 50 muzsikus műhelyében c. kötetében is megjelent
(Zeneműkiadó Budapest 1976). |
2016. január 24-én Barlay
Zsuzsa operaénekes, a Magyar Állami Operaház Örökös Tagja volt Madarász Zsolt
vendége a Bartók Rádió Lemezelő című műsorban. |
ÉLETÚT Barlay Zsuzsa kiskorában a csillaghegyi balettiskolában
tanult balettozni. Hároméves korától tizenöt éves koráig
játszott Lakner Artúr gyermekszínházában. 1949 és 1957 között elvégezte
a Bartók Béla Zenei Gimnázium és Konzervatórium ének tanszakát, ahol Molnár Béláné osztályába járt. Közben
1951-ben érettségizett. 1952–1959 között a Magyar Rádió kórusában
énekelt, majd 1961-ig a Filharmónia szólistája, 1961-től pedig
a Magyar Állami Operaház magánénekesnője volt. 1992-ben ment
nyugdíjba, de még néhány éven keresztül szerződtetett énekesnő
maradt. Klasszikus operaelőadásokban és kortárs magyar operák
ősbemutatóján is közreműködött (Szokolay Sándor: Néger kantáta,
Vérnász; Ránki György: Az ember tragédiája, Holdbéli
csónakos stb.) drámai mezzoszoprán és alt szerepekben. Operaénekesi
pályafutása mellett azonban hangverseny-énekesnőként is keresett volt,
főleg oratóriumok altszólóinak éneklésével vált ismertté. Több
európai országban is fellépett, lemezfelvételeken is hallható. Fontosabb szerepe: Rossini: Hamupipőke - Hamupipőke ariosója - Barlay Zsuzsa (2:14) ●
Hamupipőke (Rossini: Hamupipőke) ●
Olga (Csajkovszkij: Anyegin) ●
Szuzuki (Puccini: Pillangókisasszony) ●
Czipra (Strauss: A cigánybáró) ●
Arnalta (Monteverdi: Poppea megkoronázása) ●
Azucena (Verdi: A trubadúr) ●
Ulrica (Verdi: Az álarcosbál) ●
Erda (Wagner: A Rajna kincse, Siegfried) Díjai, kitüntetései: ●
Liszt Ferenc-díj (1967) ●
Magyarország Érdemes
Művésze díj (1983) ●
A Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztje (1994) ●
A Magyar Állami Operaház örökös tagja (2015) (Forrás: Wikipédia) BARLAY ZSUZSA YOUTUBE FELVÉZTELEIBŐL Brahms: Kárbaveszett szerenád
- Barlay Zsuzsa (1:54) Zongorán kísér:
Czigány György TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE (48 részlet) ℗ 2014
Hungaroton Monteverdi: Vespro della Beata Vergine - Barlay Zsuzsa (4:39) Monteverdi: Vespro della Beata Vergine - oratóriumrészlet Énekel: Barlay
Zsuzsa (alt) Barlay Zsuzsa - A kegyencnő (La Favorita) (6:38) Csajkovszkij: Az Orleans-i szűz. Barlay Zsuzsa. (5:24) Mascagni - Parasztbecsület - Finale
(Simándy József, Dunszt Mária, Barlay
Zsuzsa) (5:16) Finálé a Parasztbecsület című operából.
Simándy József, Dunszt Mária, Barlay
Zsuzsa. A magyar opera csillagai sorozat 26. része Magyar nyelvű
felvétel, 1970. Mascagni: Parasztbecsület - Barlay
Zsuzsa, Simándy József (1:20) Barlay Zsuzsa - A dajka dala (2:42) Részlet Gilbert&Sulivan A cronwalli
kalózok c. operettjéből. Barlay Zsuzsa Kishegyi Árpád
- Szüretelők dala (1:48) Részlet Kemény Egon A messze tűnt
kedves c. daljátékából. |