44 = 45, többszörösen
Bartók hegedűduóinak felvételeiről
Egyetlen
ember sem léphet kétszer ugyanabba a folyóba, mert az már nem ugyanaz a folyó,
és ő már nem ugyanaz az ember – a közismert Hérekleitosz-idézetnek
ez a bővebb variánsa kívánkozik mottóként a Bartók 44 hegedűduójából
utóbbi években készült felvételekhez.
Vajon hányan
mondhatják el magukról, hogy „ismerik” Bartóknak ezt a nagyközönség körében is
– legalábbis részleteiben – népszerű kompozícióját? Leginkább az a néhány
szerencsés hegedűművész-duó, akinek megadatott a teljes sorozat
eljátszása (lehetőleg többször, illetve, stúdiófelvétel keretében is).
Mert az „ismerés” rendkívül tág kategória!
Erre döbbenhet rá,
aki egy új (számára ismeretlen) interpretációval találkozik. Mert az
idővel halványuló emlékképek (a korábbi „ismeret”) halványul, nem jelent
megbízható támaszt az összehasonlításhoz. De vajon valóban szükséges-e, jogos-e
az összehasonlításnak akár a szándéka, akár a gyakorlata? Stúdiumot
illetően mindenképp, hiszen az összehasonlítás eleve biztosítja ugyanannak
a műnek a többszöri meghallgatását. De aki már
részt vett ilyesfajta „vállalkozásban”, tudja, hogy mennyire igaz arra is a
fenti Hérakleitosz-idézet. Hiszen az első esetben a felcsendülő
zenére koncentrálunk, az interpretáció nüanszaihoz
nincs „megfigyelési szempontunk. A továbbiakban erősödik a „mihez képest”
támpontja, hiszen egymásra rétegződtek a friss tapasztalatok.
Nem véletlen, hogy
érdemes ezt a gyakorlatot követni akkor is, ha önmagában szeretnénk jellemezni
egy interpretációt, pontosabban: abban a reményben, hogy ily módon némiképp
konkrétabb jellemzésre leszünk képesek, mint ha csupán önmagában hallgatnánk
meg (esetleg többször, netán kottából is követve) a produkciót.
Nem sajnálva rá az
időt, hiszen a minőség nem képezheti vita tárgyát, a 44 -
pontosabban: 45, hiszen a 36. darabnak (Szól a duda) két verziója van –
„megtöbbszörözésére” vállalkoztam. Kézenfekvőnek tűnt a sort a
Bartók-CD-összkiadás felvételével kezdeni (Wanda Wilkomirska és Szűcs Mihály játssza), és folytatni a
Bartók Új Sorozat felvételével (Kelemen Barnabás és Kokas Katalin
előadásában). Az összkiadás-jellegből értelemszerűen következik,
hogy mindkettőn „sorban” szólaltak meg a darabok. A jelentős diszkográfiával rendelkező kompozíció a közelmúltban
értékes interpretációval gyarapodott: Baráti Kristóf és Kondorosi Karolina
játssza, Hungaroton-felvételen (HCD 32869).
A
művészházaspár előadásában felcsendült már a duó-sorozat tavaly a
Fesztivál Akadémia Budapest július 21-i hangversenyén a Jézus Szíve Jezsuita
Templomban – kiérlelt, a gyakorlatban „vizsgázott” műsor került tehát
rögzítésre, természetesen a Szól a duda mindkét verziójával, tehát 45 tracken.
Mennyiségét
tekintve tehát „összkiadás”, ugyanakkor a művészek éltek azzal a
lehetőséggel, amelyet maga a szerző engedélyezett a mindenkori
előadóknak, az Universal kiadónál megjelent
kottához írott előszóban. Eszerint „hangversenyen való előadásoknál
természetesen ne ez a sorrend legyen irányadó; célszerű az előadásra
kiválasztott számokat egy vagy több, tervszerűen összeállított sorozatba
foglalni, és az egyes sorozatok számait attacca
játszani”. Jócskán átcsoportosították a darabokat, alig néhány esetben
őriztek meg tételpár jelleggel valamit az eredetiből. A
teljességből adódóan nem tagolták „sorozatokra” (habár az elrendezésben
fellelhető hat sorozatnak az egymásutánja), hanem egyenletes egymásra következésükkel
hasonlóképp változatos végighallgatnivalót hoztak
létre, mint amilyet az eredetileg nehézségi sorrendet követő felépítés. Az
új „ciklus” hatásos kezdetét a 44. számú „Erdélyi” tánc adja (melyet az
elsők között komponált Bartók), és a 32. számú Máramarosi tánccal
fejeződik be.
Az utóbb készült
két felvétel mindegyikén művészházaspárt hallunk – az „egymásrahangolódás”,
az „egy irányba való gondolkozás” eleve adott. Az egyes darabokban gyakori
„szólamcserés” megoldások mindkettőn hatásosan érvényesülnek. Okafogyott
lenne az összehasonlítás, hiszen mindkettő anyanyelvi szintű
interpretációja a kottában rögzítetteknek, s mindkét esetben megbízható
háttérként ott van a bartóki stílus ismerete. Mondhatni, makám-elv
érvényesül, a nüansznyi eltérések
személyiség-függőek. És kétségkívül világviszonylatban is versenyképes
produkcióval lettünk gazdagabbak.
És miközben ismételten újrahallgatjuk
az interpretációkat, mind több apró sajátosságot fedezünk fel, szavakba alig
foglalhatót – de mégis figyelemreméltó jeleként annak, hogy nem lehet kétszer
ugyanazt hallani… És talán alkalmanként egyik-másik „megoldásra” jobban ráhangolódunk, mint korábban.
S akinek ennyi jó
kevés – másfajta „hallásgyakorlatokhoz” is kap élvezetes fejlesztő
anyagot, ugyancsak a 44 duónak köszönhetően. A maga teljességében
élőben mindösszesen egy alkalommal, 2011. március 24-én az Eötvös 10
színháztermében elhangzott műsort örökített meg a FONÓ kétkorongos albuma
(FA 469-2). Mottóként ehhez Cicero mondása kívánkoznék (Varietas
delectat – a változatosság gyönyörködtet).
A kétkorongos
album alapvető csoportosítási szempontja: földrajzi. Zala, Zólyom, Tolna,
Dél-Alföld, Sidi-Okba (Algéria) és Maros-Torda után kolindacsopor következik, majd Csóka-Hont-Zólyom, és Csík
tartozik az első csoportba (újévköszöntő bonus-trackkel),
míg a második Zemplén, Zólyom-Komárom-Nyitra, Kárpátalja, Moldva, Brassó,
Temes, Máramaros, Zólyom és Torontál zenéjét idézi, megtoldva két bonus-trackkel (Szól a duda, „Erdélyi” tánc).
A 76 track számszerűségében csaknem kétszerese a 44-nek,
ráadásul az egyes számok időtartama tovább módosítja ezt az arányt a
„keret” javára, a címadó 44 duó ellenében.
A 44 duó itt
nemcsak közvetlen zenei „környezetbe” ágyazva, tehát afféle konkordanica-variánsokkal
együtt szerepel, hanem a hallgatnivaló különlegességét az adja, hogy – miként
az ismertető szerzője, Tóth Endre felhívja a figyelmet – „érdemes
kiemelnünk a jelen kiadvány enciklopédikus igényességét, hiszen a népi források
esetében, ahol több változat is létezik, szinte valamennyiből ízelítőt
kapunk”. Tehát, gazdagon megmunkált keretben „szerénykedik” a voltaképpeni
lényeg, a 44 duó (valamennyi szerepel, a bartóki sorszámok feltüntetésével,
csak a 30. esetében maradt le a pontosító jelzés az első CD 23. trackjénél.
A kiadvány
bevallott célja, hogy oktatási segédanyagként is hasznosítható legyen –
egy-egy, vagy több „blokk” minden bizonnyal leköti bármely korosztály
figyelmét. (Legfeljebb a tanár kerül kínos helyzetbe a felmerülő
érdeklődő kérdések hallatán… - mert látvány nélkül bizony nem könnyű
valamennyi megszólaló hangszer beazonosítása.) A népzenei rokonságokon túl
Bartók – nagyobbrészt gyermekeknek szánt – műveiből is felcsendül
néhány tétel, amely az ismert népdalokhoz hasonlóan fontos „közös pont” a
zeneirodalomnak e területével most ismerkedők számára. És az apparátusok
változatossága oly élvezetessé teszi a hallgatnivalót, hogy szinte
észrevétlenné szorul a háttérbe a megszerezhető tudásanyag… Tehát,
mentesül a „kötelező olvasmányok”-éhoz hasonló, távolságtartó elutasítástól.
Vizeli Máté e
felvétel „hőse”, aki Surján Péterrel a 44 duó előadója. A szép
kivitelezésű kiadvány egyik kísérőfüzetében olvasható
köszönetnyilvánításából kiderül, mennyi háttérmunkás is kellett, hogy
megvalósuljon ez az album, amelyen hallhatjuk még Korpás Évát, Pojendán Gergőt (ének), a Gőbé
Folkside-ot és vendégeiket. Hogy az érdekes
hallgatnivalóhoz nem társul látvány, azt csak a legigényesebb, leglelkesebb
hallgatók nehezményezhetik…
Fittler Katalin