Csillagórák Szabó Ildikóval és Lajkó Istvánnal
Beethoven
cselló-zongoraművei, összkiadás-igénnyel
Cello Sonata
No. 1 in F Major, Op. 5, No. 1: I. Adagio sostenuto – Allegro (17:29)
Cello Sonata No. 1
in F Major, Op. 5, No. 1: II. Rondo. Allegro vivace
(7:05)
Cello Sonata No. 2
in G Minor, Op. 5, No. 2: II. Rondo. Allegro (8:15)
Cello Sonata No. 3
in A Major, Op. 69: I. Allegro ma non tanto (12:52)
Cello Sonata No. 3
in A Major, Op. 69: II. Scherzo. Allegro molto
(5:04)
Cello Sonata No. 4
in C Major, Op. 102, No. 1: I. Andante - Allegro vivace (7:51)
Cello Sonata No. 4
in C Major, Op. 102, No. 1: II. Adagio – Tempo d'andante – Allegro vivace (7:08)
Cello Sonata No. 5
in D Major, Op. 102, No. 2: I. Allegro con brio (6:41)
Cello Sonata No. 5
in D Major, Op. 102, No. 2: II. Adagio con molto sentimento d'affetto (7:46)
Cello Sonata No. 5
in D Major, Op. 102, No. 2: III. Allegro – Allegro fugato (5:03)
12 Variations
in G Major on ”See the
Conqu'ring Hero Comes” from Händel's
Judas Maccabaeus,... (12:16)
12 Variations
in F Major on ”Ein Mädchen
oder Weibchen” from Mozart's Die
Zauberflöte, Op. 66 (9:52)
A két-korongos album
egyetlen „hibája”, hogy véges. Pontosabban, mindkét korongé ugyanaz:
„lejárnak”. Poénosnak tűnhet, pedig érdemi kifogás, ugyanis
egyszerűen megunhatatlanok. Ráadásul még a „végtelenítés” sem lehet
gyógymód, mert azáltal ki-ki legfeljebb a saját érzelmi-intellektuális
befogadókészségének a határát tudná felmérni.
Tehát,
törődjünk bele a megváltoztathatatlanba: ennyit, s nem többet bízott
gordonkásokra a szerző, s örvendezzünk azon, hogy ezt érdemben közvetítve
kapjuk az előadóktól.
Az informatív kísérőfüzetből
kiderül: több mint tíz éves a két előadóművész közös zenélési múltja.
S ami talán még lényegesebb: a Sir Alfred Brendel
tiszteletére rendezett 2017-es fesztivál nyitókoncertjén való szereplésükkel
olyannyira elnyerték az ünnepelt tetszését, hogy azóta mintegy mentoráltjának tekinthetik magukat. Ami eme mozzanat
kiemelésének konkrét aktualitást ad: Brendel
javaslatát valósították meg ezzel az albummal, melynek felvételére 2022-ben
került sor (háromszor három nap alatt).
A „kritika” érdemi
műfaja ezúttal dicshimnusz-variáció lehet csupán, célja pedig, hogy minél
többeket inspiráljon az felvétel megismerésére. Tehát, nem „meghallgatására”,
azaz „végighallgatásra”, és lakonikus tetszésnyilvánításra, mondván, hogy „szuper” avagy „klassz”, hanem annál többre: társul
szegődve az értékes élmény-kínálathoz, ismételten meghallgatva azt.
Mondhatjuk, afféle
„kettő az egyben” lehetőségről van szó: az interpretáció
lehetőséget ad a művek lényegi megismerésére (intellektuális élmény),
miközben maradéktalanul gyönyörködtet. Megunhatatlan a Beethoven-rajongók
számára, másokat pedig mágnesként vonz a Mester bűvkörébe.
A műsor tehát
adott, az elrendezés pedig (a terjedelmi lehetőségek/korlátok
figyelembevételével) ideális. Értelemszerűen a második korongra kerül a
késői opus (Op. 102) két darabja. Az első korong fináléját a
középső korszak remeke, az A-dúr szonáta (Op. 69) jelenti. A felépítésbeli
„párhuzamot” az adja, hogy a nyitány mindkét alkalommal variációsorozat
Mozart-témára, erre következik az Op. 5 egy-egy darabja. Az elrendezésben
szempont lehetett a hangnemiség is: a 2. korongon az F-dúr variációk után
kapott helyet az Op. 5 azonos hangnemű első darabja – ezáltal az 1.
részben a g-moll szonáta (Op. 5 No 2) után harmonikus folytatást jelent a
Händel-témára komponált G-dúr variációsorozat.
Az interpretáció
az értő kottaolvasás magasiskolája, s nehogy ez némiképp mérlegelő
szempontnak tűnjön, érdemes itt kissé elidőzni. Nem arról van szó
ugyanis, hogy prekoncepciónak felelne meg, hanem épp ellenkezőleg: a tételek
(ciklusok) illetve variációk folyamán lehetőséget biztosít az előadás
arra, hogy ki-ki észrevételeket tegyen maga-magának. A plasztikus formálásnak
köszönhetően ráismerhetővé válnak kompozitórius
sajátosságok, olyanok, amelyek elsődlegesen a szerkezet sajátosságaiból
adódnak, s olyanok, amelyek jellegzetesen Beethovennek sajátjai. Együtt
lélegzünk a zenével, s – miként kitűnő színpadi produkcióknál
„szokás” – végigéljük az érzelmi-indulati történéseket, néha
lélegzetvisszafojtva, máskor örömteli felszabadultsággal. Tehetjük ezt
kizárólag azért, mert az előadók közvetítő közege tág horizontot
biztosít, olyan terepet, ahol akár megelőző műismeret (és
stílusismeret) nélkül is biztonsággal közlekedhet az érdeklődő. Mindeközben
a legcsekélyebb mértékben sem tűnik didaktikusnak a korábban nyilvánvalóan
részletezően kielemzett művek értelmezése: sajáttá lényegítette át valamennyi tételt az értés.
Éppen ebből
következik az előadásnak az a jellegzetessége (s ezért a
Beethoven-rajongók különösen hálásak lehetnek), hogy ezzel a felvétellel aligha
lehetne illusztrálni azokat a muzikológus-minősítéseket,
miszerint egyik-másik darab (vagy tétel) kevésbé jelentős, avagy kevésbé
„jólsikerült”.
A technikai
tudással felvértezett művészek értőn és szeretettel olvasva a kottát,
a művek már-már kritikátlan elfogadását teszik lehetővé. Ennél többet
művész aligha tehet. A hallgatót pedig jó érzéssel töltheti el a
bizonyosság: a két művésznek köszönhetően – legalábbis érzetre –
közelebb került a szerzőhöz. Többlet-tudáshoz jutott, élmény-szinten.
(Hungaroton – HCD
32870-71)
Fittler Katalin