Dalos Anna:
Kodály Zoltán, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke (1946-1949)
Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézet,
Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (2022)
A Musicologia Hungarica sorozat 3. füzete
(miként az 1. is volt), a sorozatszerkesztő munkája. Méltán tarthat igényt
megkülönböztetett érdeklődésre, hiszen Kodály tudományos-közéleti
munkásságának olyan szeletét veszi nagyító alá, amelyről a zenetörténeti szakirodalomban
leginkább csupán említés tényszerűen történik
említés. És az érdeklődő abban reménykedik: közelebbi információkhoz
jut Kodálynak a sajátos, megkülönböztetett társadalmi helyzetét illetően
is.
Kodály Zoltán népdalt jegyez le egy magnetofon segítségével a
Magyar Tudományos Akadémián
Forrás:
Kodály Archívum (Kodály Zoltánné szíves engedélyével)
Talán a túlzott
várakozással is összefügg, hogy elolvasása után az érdeklődő némi
csalódást érez, éspedig éppen a címben ígértek miatt. Ugyanakkor nem
tagadhatja: izgalmas betekintéshez jutott, ha úgy tetszik, a társadalmi élet
„kulisszái mögé”. Dalos Anna joggal számít arra, hogy az olvasó beavatásra
szorul. Nyilvánvaló: kevesen vannak, akik saját életük részeként emlékeznek a
nyilvánosság számára közzétett körülményekről, tehát a korrajz
elengedhetetlen. (Hiszen már a politikusok és tudósok egy részének neve is
puszta adat…) Az áttekintő körkép iránti érdeklődéssel számolva,
Dalos további olvasnivalókat (is) kínál a jegyzetekben.
Jól teszi, aki
rögtön a „megtanulnivalónak” kijáró figyelemmel ismerkedik „A Magyar Tudományos
Akadémia helyzete a második világháború után” című fejezettel. Hamar
kiderül: minden név „fontos”, ugyanis a tárgyalt időszakon belül a változó
„erőviszonyok” közepette módosulnak a viszonylatok, közelednek-távolodnak
nézetek. Fontosak a titulusok is, és nem kevésbé a szervezeti változások,
sőt, ezek létjogosultságának az indítékai, indokai – már amennyinek az
írott dokumentumokban a nyomára lehet bukkanni. Szent-Györgyi Albert társadalmi
szerepvállalása, politikai nézetrendszerének és tudománypolitikai
koncepciójának alapos ismertetése fogékonnyá teszi az olvasót a több síkon
zajló folyamatok iránt. És biztos támpontot adnak Dalos szabatos
megfogalmazásai, amelyek egyértelműsítik az állam irányító módon
történő beleszólását a tudományos élet belügyeibe. Kodály alakja a
Szent-Györgyi nyilatkozatait figyelemmel kísérőként „kerül a képbe” e
fejezet utolsó részében.
A következő
tartalmi egységnél már a címbe kerül neve: „Kodály megválasztásának
körülményei”. Keresztury Dezső 1982-es
visszaemlékezéséből indul ki Dalos. Megtudjuk: Keresztury
(a koalíciós kormány első vallás- és közoktatásügyi minisztere) volt az,
„aki felkérte és meggyőzte arról Kodályt: vállalja el az MTA elnöki
tisztségét”. Kiderül: akkor „életkérdésnek” mutatkozott, hogy Kodály „kimondja
az igent vagy a nemet”. Az olvasó tájékoztatását illetően rendkívül
fontos, hogy Dalos kritikusan értékeli a visszaemlékezést: „Keresztury
sok mindenről hallgat: hallgat saját, meglehetősen kétes
szerepéről Kodály elnökké választásában és az Akadémia első
újjászervezésében, hallgat arról, ténylegesen mi mindenre kellett Kodálynak a
következő négy évben igent és nemet mondania, és hallgat arról, mit is
jelentett az elnökség átadása a Magyar Tudományos Akadémia szovjet mintára
történő, 1949-es, drasztikus átalakításának végpontján”. Az elnöki pozíció
betöltéséhez „a maga mindenkit fölülmúló tekintélye” miatt esett a választás
tehát Kodályra (itt az olvasó, életkorra való tekintet nélkül, arra a
ki-nem-mondott, ám nyilvánvalóan felmerülő kérdésre várna választ, hogy
honnan ez a kivételezett pozíció, hiszen a közéleti tevékenység vállalójaként a
tudatosan hangoztatott pártonkívülisége aligha magyarázat erre – és felrémlenek
az oral history „se non e vero e ben trovato”
történetei…). És elborzasztó olvasni a folytatást, ahol megjegyzésekből,
célzásokból-utalásokból megannyi „zárt ajtók mögötti” megbeszélésre,
konzultációkra lehet következtetni (amelyek tárgyszerűen aligha
dokumentálhatók, ám a reflexiók tartalma egyértelműsíti őket),
politikus-diplomatikus, többféle indítékot feltételezve különbözőképp
interpretálható írásban adott véleményeket, megjegyzéseket (egyikben „kevésbé
megfelelő ember”-nek
titulálva Kodályt!).
Dalos Anna úgy
látja: „Kodály számára talán a Magyar Művészeti Tanács tevékenysége
testesítette meg leginkább a koalíciós eszményt, és ennek nyomán
feltételezhető, hogy azért vállalkozott az MTA elnöki tisztségére, mert az
Akadémia kebelében is valami hasonlót szeretett volna megvalósítani”
Kodály Zoltán, Szent-Györgyi Albert és Voinovich
Géza az Akadémián (1946)
Forrás:
Kodály Archívum (Kodály Zoltánné szíves engedélyével)
„Kodály, az
érinthetetlen: az elnöki tevékenység első időszaka” – ezt a címet
kapta a következő, a címben ígértek szempontjából központi
jelentőségű fejezet. Dalos Anna történészi objektivitása mutatkozik
meg abban, hogy objektív tényfeltárásra vállalkozik. Nem hallgatja el, hogy
Kodály kezdetben gyakran távolmaradt az MTA Igazgatótanácsa üléseiről, de
feltünteti, mennyi hosszabb időt töltött külföldi utakon. Megemlíti
további közéleti pozícióját is – és ha hozzávesszük szakmai (zenei)
munkásságát, a legkevésbé termékeny szakaszokban is elképesztőnek
tekinthető a munkabírása. Ebben a fejezetben szembesülünk olyan
jelenségekkel, amelyek azt tanúsítják: nemegyszer volt része megalázó
visszautasításban Kodálynak, amikor hivatalos fórumokon keresett megoldást az
MTA likviditási problémáira. Az MTA-t érő sajtótámadásokban azonban
feltűnő módon nem szerepel a neve, akkor sem, amikor több támadás
érte a főtitkár Voinovich Gézát, aki maximálisan
élvezte Kodály bizalmát. „Úgy tűnik, Kodályra elsősorban a
reprezentatív, kül- és tudománypolitikai, valamint a
nemzetközi kapcsolatokat érintő és ezért a finanszírozás szempontjából is
kiemelt jelentőségű feladatok maradtak” – szögezi le Dalos. De itt is
voltak bosszantó apróságok, mint például, hogy levelet kellett írnia a Vallás-
és Közoktatásügyi Minisztériumba, mert elfelejtették kifizetni az UNESCO képviseletében
Magyarországon járt Julian Huxley tiszteletére rendezett fogadás számláját…
Kodálynak, az
elnöknek „személyi veszteségekkel” is számolni kellett, részben reprezentatív
értelmiségiek disszidálásával, részben pedig Keresztury
Dezső miniszterkénti „nyugalmazásával”.
Tudomásul kellett vennie, hogy az Akadémia jó híre: helyreállíthatatlan.
Az utolsó fejezet
a „Kodály, az ellenség: az MTA szovjetizálásának
folyamata” címet kapta. Kontrasztos képpel kezdődik: az 1948. március 14-i
rendeletben az újonnan alapított Kossuth-díj I. fokozatát, amelyet
politikusoknak tartottak fenn, egyedüli alkotóművészként Kodály vehette
át. A folytatás: „az Akadémia lassú meghalasztásának” folyamata, amelynek során
– mint Dalos Anna írja – „Kodály higgadtan mérte fel, hogy a kikényszeríteni
szándékozott akadémiai rendszerváltás elkerülhetetlen”.Ezt
követően megszűnt az a Tudományos Tanács is, amelyben nem kapott
helyet a „széptudományok” egyetlen képviselője sem… Ráadásul felszámolták
az MTA I. osztályának Széptudományi Alosztályát is, amit alkotóművészként
személyes kudarcként élt meg Kodály, valamint a Magyar Művészeti Tanácsot
is. Mindazonáltal Kodály
tiszteletreméltóan helytállt: 1949-ben nem hagyta el
Budapestet, a válságos helyzetbe került Akadémia valamennyi igazgatótanácsi ülésén
részt vett, az utolsó kivételével. Ő volt az egyetlen „határozottan
ellenséges magatartású akadémikus” – miként Alexits
György írta Rákosi Mátyásnak szóló levelében -, akit megtartottak az
újjászervezett Akadémiában, szűk mozgástérrel. „1950-től Kodály
Zoltán a Magyar Tudományos Akadémián kizárólag zene- és nyelvtudományi
kérdésekkel foglalkozott” – így ér véget Dalos Anna könyve, amelynek
dokumentumanyaga tapasztalatokkal gazdagítja az olvasót, a társadalmi
környezetbe ágyazott zenei életet illetően.
Kodály
érinthetetlen maradt – de a körülmények úgy hozták, hogy mind kevesebb tér
jutott neki, hogy elképzeléseivel, szándékaival és terveivel mintegy megérintse
környezetét, az általa ideálisnak tekintett „béke, nyugalom, erő és
egység” négyességén munkálkodva.
Fittler Katalin