Egyszeri élmény –
kétszer
Pirosbetűs
ünnepként kerül a Müpa történetébe 2023. május 7-e,
amikor az „Énekel az ország” keretében két alkalommal csendült fel Verdi Requiemje. Köszönhetően elsősorban Hollerung Gábornak, aki az ország 22 énekkarával, a Budafoki
Dohnányi Zenekarral, valamint négy kiváló szólistával (Sümegi Eszter, Vörös
Szilvia, László Boldizsár, Cser Krisztián) egészen különleges élménnyel
ajándékozta meg a kétszeri teltházas hallgatóságot.
1985-ben budapesti
középiskolai kórusok közös hangversenyével indult Hollerung
Gábor merész álma – 2006-ban „szintet lépett”, az „Énekel az ország”
projekttel, amely afféle életadó infúzió az énekkari tagok számára. A közös
szereplés élményén túl ilyenkor lehetőségük nyílik monumentális
kompozíciók megszólaltatásában való részvételre. Az idei műsorválasztás
telitalálat: népszerű (remek)mű alaposabb megismerésével a produkción
messze túlmutató zenei tapasztalatokkal gazdagodhattak.
Idén 22 kórus vett
részt a hangversenyekre való felkészülést biztosító tatai zenei tábor
foglalkozásain, hogy a mintegy 700 dalos az egyik vagy mindkét produkcióban
pódiumra állhasson. A műsorválasztás késztetett arra, hogy mindkét
előadást meghallgassam – jóllehet tudom, az élmények-tapasztalatok aligha
jogosítanának fel összehasonlításra. Nyilvánvaló, hogy a meglepetés erejével
ható matiné etalonná lényegült, amelyhez hasonlót várhattunk az esti
produkciótól.
(A képek
forrása: Facebook)
Itt lenne a helye
mindazon értékelő szempontok taglalásának, amiért egyedülálló Hollerung Gábor eme zenei népművelő munkája.
Ilyesmire bármely évad során számos alkalom kínálkozik, ezért a specifikumra
érdemes irányítani a figyelmet: önmagában megálló, értékes interpretáció
született az óriási alkalmi (javarészt képzett-amatőr) együttesnek köszönhetően.
És éppen ez az, amiért méltó lett volna (!) a szakmai érdeklődésre.
A közös munka
ideje alatt a kétségkívül alaposan felkészített kórusok (köszönet a
karnagyoknak!) megtanulták tudásukat magasabb rendű interpretációs célok
szolgálatába állítani. Még állandó dirigenseknek is ritkán sikerül ennyire
„kézhez szoktatni” muzsikusaikat, vagy pedig – ami talán még több – olyan
együtt-gondolkodásra késztetni, hogy az irányítás jórészt csupán
emlékeztető (s azon túl: lelkesítő) funkciót töltsön be. Az pedig
külön csoda, hogy a nagy térben (a pódiumhoz csatlakoztak az oldalerkélyek)
maximális pontossággal, a dinamikai elképzeléseknek megfelelő,
differenciált hangzás szülessék.
Egyszerűen
megrendítő volt az előadás – mondhatni, megszületett a mű!
Bármiféle esetlegességek nélkül, arányosan, elképesztő dinamikai
kontrasztokkal. A legkötözködőbb hallgatónak se juthatott eszébe a
feliratozás számonkérése – aki esetleg nagy vonalakban sem ismerte volna a
szövegeket, a tételek „tartalmát”, az is biztosan tájékozódhatott! Talán nem
túlzás azt állítani, hogy a legnagyobb élményt a kórus adta. Elképesztő
váltásokra is képes volt, a mindig homogén hangzás keretében, az ezerárnyalatú
pianissimóktól a frenetikus kitörésekig. Remekeltek a szólisták is, kiváltképp
Sümegi Eszter és Vörös Szilvia. A szopránnál Verdi-szerepeinek színpadi
tapasztalata kamatozott az adekvát érzelmi kifejezésben, fiatal partnere pedig
meredeken felívelő pályakezdésének jogosultságát bizonyította ismét,
amikor a legnagyobbakhoz hasonlítható közvetlenség erejével tolmácsolta szólama
emlékezetes-szép részleteit. Ezúttal a kíséret nélküli szólista-együtteseknél
sem kellett aggódnunk az intonáció miatt: érezhetően hangnembe-harmóniába
ágyazottan énekeltek a protagonisták, és mindannyiszor örömmel éltük meg a
folytatásban a tömeghatást.
Erőpróba volt
ez valamennyi közreműködő számára, a javából! Köszönet illeti a
Budafoki Dohnányi Zenekart is, áldozatos munkájáért, amellyel biztos alapot és
méltó keretet adott e kollektív teljesítményhez.
A Zene
katedrálisában érezhettük magunkat. Második alkalommal már jutott
figyelmemből a környezetnek is: ritkán látni ennyi szinte szándékolatlanul
összekulcsolt kezet. A Zene-Vallás ünnepe volt, többnyire a szakrális
térnek-eseménynek kijáró csenddel. Végül a fokozatosan felszabaduló
„tetszésnyilvánítás” afféle visszatérés volt a mindennapi életbe. De a varázs
beleégett mindenki lelkébe, bárhogy is fogalmazzuk…
„Aki nincs itt, az
nem hiányzik” – szokta volt mondani Pernye András, amikor egy-egy nagyobb
létszámú csoportot rendre a „kemény mag” képviselt. Nem tudják, akik nem
hallgatták meg a remekművet ebben a kivételes előadásban egyik
alkalommal sem. Ami nincs, az nem hiányzik – nekik. Viszont, amennyiben
szakmabeliekre gondolunk, az ő „hiányuknak” messzemenő következményei
lesznek pályájuk további szakaszán. És még inkább fájó azoknak a
„funkcionáriusoknak” a hiánya, akik – éppen hasonló tapasztalatok híján – nem
tudnak érdemben dönteni kitüntetésekről, elismerésekről. Észre
kellene venni, hogy Hollerung Gábor TÖBBRE Érdemes
művész.
Hollerung Gábor
Harminc évesen
Debrecenben a legjobb karnagynak járó díjat kapta, 50 évesen lett Liszt Ferenc-díjas,
az Érdemes művész minősítése 10 évaddal később. Közben két
Artisjus-díj (1998, 2008), a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztje
(2002), Jeruzsálem-díj, Budapestért-díj (2016), s végre 2020-ban Budafok-Tétény
díszpolgársága: alkalmi elismerések, melyek talán még inkább kiemelik a szakmai
megbecsülés hiányát. Amely könnyebben zöld utat kapna a karmester szakmai
teljesítményének gyakorlati (értsd, hangversenytermi, élmény-alapú)
ismeretében…
Fittler Katalin