A hangzó összkiadás 13. albuma
Farkas Ferenc
kamaraműveinek hatodik válogatása
A Toccata Classics életmű-projektjének különleges darabja ez a
vonós-darabokra fókuszáló összeállítás: Stuller Gyula
családi vonósnégyesén kívül Várjon Dénes szólaltatja meg a nyolc kompozíciót.
Mindig kalandot
jelent a barangolás Farkas Ferenc zenei világában, hiszen a tájékozódásban alig
segít az időbeli és „térbeli” (értsd, apparátus ill. műfaji
kategóriák által nyújtott) információ. Egy-egy zenei gondolat (s annak kifejtése)
változatlanul vagy továbbgondolva is felbukkan más apparátusokon (s akkor még
nem is számoltunk azokkal a verziókkal, amelyeket Farkas művészetét
kedvelő hangszeres művészek applikáltak (szólódarabként egészben vagy
kamaraműként részben) saját hangszerükre, lehetővé téve további
hangszereseknek is az aktív közreműködést a hangulatos – néha
terjedelmüket tekintve miniatűr – tételekben.
A sorozat
ismertetőszövegeit rendre Gombos László (a Farkas Ferenc válogatott
írásait tartalmazó „Vallomások a zenéről” kötet közreadója), Farkas
életművének alapos ismerője írja, szem előtt tartva, hogy a
felvételsorozat újabb albumai olyan érdeklődőket is vonzanak, akik
első ízben találkoznak ennek a különleges életműnek egy-egy szeletével.
A lényegi tájékoztatáshoz tartozik, hogy feltünteti a műsoron
szereplő művek kottahelyzetét: a Ten Studies
kivételével valamennyi megjelent nyomtatásban. Ily módon szinte sugallja:
érdemes követni az előadók példáját, megtanulva egyik-másik művet.
Ebben az esetben azért különösen fontos, mert nem specifikus apparátusokról van
szó, hanem különböző szintű zenei intézményekben egyaránt könnyen
kivitelezhető összeállításokról: vonósnégyes, hegedű-brácsa duó,
hegedű-zongora együttese.
A műsort két
vonósnégyes keretezi, pontosabban, közülük csupán a második, kései kompozíció
viseli címként is az apparátus megnevezését – a nyitódarab, melynek végső
címe kialakulásában kiadói javaslat is közrejátszott, Piccola
musica di concerto-ként az album talán legismertebb
darabja. Az első két műsorszám között nagy időbeli távolság
feszül – de ez csak részben igaz, hiszen a hegedű-brácsa duók másfél
évtizeddel az eredeti kéthegedűs verziót követően készültek, éppen a Stuller-házaspár számára. A továbbiakban a három
hegedű-zongora Szonatinát egy-egy népzenei ihletésű kompozíció
választja el egymástól.
A titkok nyitjának
keresése: emberi vonás. Ennek szakmai vetülete a muzsikus műhelytitkok
iránti érdeklődés. Ilyenkor persze fennáll a belemagyarázás veszélye
egyrészt, másrészt az célratörő önkény, amely az elemző
prekoncepciójának Prokrusztész-ágyába gyömöszöli a művet. Nem kell persze
félteni a szerzőket sem; némelyikük a „gondolta a fene” gesztusával
utasítja el a magyarázó törekvéseket, míg mások álmélkodnak a „magyarázási
kísérleteken”. Ilyen meggondolásból érdemes a szerzők mindennemű
szóbeli megjegyzéseire odafigyelni – a legmegbízhatóbb forrást az
„elsőkézből” információk jelentik. Farkas Ferenc írásaiból megannyi
fogódzót kapunk. Megtudjuk például, hogy a népdalokra épülő kompozíciókban
„ugyanúgy jár el”, mint önálló alkotásaiban, egységes formai koncepció
kialakítására törekedve. Ezt tudva, könnyű „felfedezni”, hogy például a
Bihari román táncokban a népdaltémák „úgy jönnek egymás után, mint egy szonáta
forma témái”. A hallgató máskor „talált kincsre” lel: a 2. Szonatina
nyitótételében például feltűnően kacérkodik a legeklatánsabban a
Jupiter-szimfóniában előforduló négyhangos témában (Mozart-névjegy) –
vajon már akkor, 1931-ben is kedvvel „tesztelte” hallgatóságát, vajon
észreveszik-e? Mert nagy kedvét lelte abban, ha zenei ötletei ügyesen
„bújócskáztak” – ilyenkor szívesen ráolvasta az értetlenséget a szakmabelire,
egyszersmind beavatva olyan összefüggések rendszerébe is, amelyet aligha lehet(ett volna) egyszeri hallás,
avagy pusztán a kottakép alapján észrevenni.
Magyar
előadók, akiknek többsége külföldön él, angol kiadó jóvoltából világszerte
ismertté teszik a Tegnap magyar zeneszerzőjének számos mindmáig életképes
művét. A zene nem ismer határokat. Érvényes a szerzőkre,
előadókra és művekre egyaránt – és remélhetőleg a hallgatóságra
is.
Kilencven évesen
adott interjúban ars poetica értékűen fogalmazta meg: „a zeneszerzés nekem
örömet szerez, én pedig szeretnék örömet szerezni hallgatóimnak”. A gondos
hagyaték-gondozásnak köszönhetően egyre nő a potenciális hallgatók
száma. Remélhetőleg nyitottak az ilyesfajta örömforrások iránt. (TOCC 0682)
Fittler Katalin
FARKAS FERENC TOVÁBBI FELVÉTELEIBŐL: