A MUSICOLOGIA HUNGARICA sorozat 4. kötetéről
Kusz Veronika
„Mesterem
emlékének”
Vázsonyi Bálint és az első
Dohnányi-monográfia
A közelmúltban
örvendetesen megnőtt a magyar szerzők által publikált zenei könyvek
száma, s legtöbbjükről – lett légyen többszáz oldalas könyv vagy füzetnyi
terjedelmű kiadvány – már-már eleve rámondhatjuk: hiánypótló. Pontosabban,
az új információk birtokában ébredünk rá egy-egy korábban fel sem
tűnő „fehér folt” eltűnéséről. Még hasznosabb, amikor már
korábban is számontartott hiányosság tűnik el a
hazai zenei élet múltjának térképéről.
Miközben az
olvasmányok kínálatának gyarapodásán örvendezünk, nem hallgathatjuk el, hogy
többségükről csak a gyakorlatban (tehát olvasásuk során) derül ki, hogy
kik tekinthetők „célközönségnek”. Részben annak a következménye ez, hogy
nem ismeretterjesztő-népművelő szándék hívta őket életre
(mint egykor, a magyar nyelvű szakirodalom (h)őskorában megannyi
mindmáig a szakmabeliek által is haszonnal forgatható publikációt), hanem
egy-egy érdemleges kutatói munka/teljesítmény kap – önálló kötetként -
megjelenési lehetőséget.
Nem
lebecsülendő a kis terjedelmű kiadványok jelentősége sem,
amelyek – éppen könnyen körülhatárolható, mondhatni, behatárolt vizsgált
területükkel – konkrét ismeretanyag-gyarapítással szolgálhatnak. A 2021-ben
életre hívott Musicologia Hungarica nyitókötetében
Dalos Annának köszönhetően Prahács Margitról, a
Zeneakadémia egykori „könyvtárosáról” kaptunk életrajzi regényeknél
informatívabb „háromdimenziós” képet. Ez a sorozatindítás egyszersmind rámutat
a témaválasztás felelősségére is (hiszen megannyi, valamilyen szempontból „perifériára
szorult” személy érdemelné meg a közelképet), ugyanakkor példát mutat a kis
terjedelem „gazdaságos” kihasználásából is. Kutatói felelősség annak eldöntése,
hogy mi kerüljön bővebb kifejtésre, mi kapjon pusztán utalásszerű
említést.
Úgy tűnik, a
„magas léc” eme kihívásának nem könnyű megfelelni. Kusz
Veronika, akinek kutatási területeiben kiemelt szerep jutott Dohnányi
Ernőnek (Fulbright-ösztöndíjjal a tallahassee-i Florida State
University Dohnányi-hagyatékában kutatott, PhD doktori értekezését Dohnányi
amerikai éveiről írta), testhezálló témával jelentkezett. A korántsem
disszonancia-mentes fogadtatású monográfia azonban, úgy tűnik, kemény
falatnak bizonyult.
Miről is van
szó? A köztudatban mindmáig sajátos kép (pontosabban: kép-sorozat) él
Dohnányiról: ki-ki alkotó-, előadóművészetének, kulturális közéleti
szerepeinek, avagy a személyéhez kapcsolódó (több-kevesebb valóságalappal
rendelkező) politikai megítélésének szempontjai alapján tartja számon.
Több-kevesebb kérdőjellel.
A sokáig
„agyonhallgatott” Dohnányi érdekében legnagyobb aktivitást az
előadóművész-társadalom tette (műveinek műsorra
tűzésével, hangfelvételek készítésével), majd felfedezték a sokáig „terra incognita” minőségi kutatási területet a kutatók. Aki
egyszemélyben a legtöbbet tette Dohnányi Ernő „rehabilitásáért”,
az kétségkívül Vázsonyi Bálint, akinek megadatott, hogy egy évig
posztgraduálisan tanulhasson a Mesternél. Monográfiája „egyetlen fecske”
maradt, mindmáig nem született hasonló, az élet(mű) egészének
értékelő áttekintésére vállalkozó munka. De, miként az lenni szokott, a
szándékában nemes vállalkozást korántsem fogadta egyértelmű elismerés. És
ez a helyzet az idők folyamán – nyilvánvalóan – nem is változhat. Tehát, Kusz Veronika eleve vállalta, hogy ingoványos talajon
kalauzolja könyvecskéje olvasóit.
Néhány adat:
1971-ben jelent meg Vázsonyi könyve a Zeneműkiadónál, 3000 példányban, ami
rendkívül gyorsan elfogyott. (Tény, hogy az ismét hiánycikké vált olvasnivaló
utánnyomására nem került sor.) A Kusz által
kismonográfiának titulált könyv második kiadása 2002-ben jelent meg a Nap
Kiadónál. Ennek az oldalszámait használja hivatkozásainál Kusz,
aki nem él a lehetőséggel, hogy „elszámoljon” a két kiadás eltéréseivel.
Sokat megtudunk a
monográfia megjelenését megelőző körülményekből, a BTK
Zenetudományi Intézet 20-21. Századi Magyar Zenei Archívum
Dohnányi-gyűjteményéből, a Vázsonyi-hagyatékból. Érdekes olvasmány,
kétségtelen, de legfeljebb empátiánkat növeli, értékelve, hogy mennyi
kellemetlen, bosszantó mozzanat, körülmény kísérte a nemes célú vállalkozást,
amely a méltatlan mellőzés stagnáló állapotából szándékozott figyelmet
kelteni szerző és munkássága iránt.
Vázsonyi DohnányiÉRT írt, nyilvánvalóan elkötelezett pártossággal,
ugyanakkor a csalhatatlanságnak és tévedhetetlenségnek még csak a látszatát sem
keltve. E cél – ha nem is szentesíthette, de mindenképp – érthetővé tette
azokat az „eszközöket”, amelyekkel élt. Tette ezt a rendelkezésére álló (nem
kevés) dokumentum birtokában, és természetesen mindazoknak az adatoknak az
ismerete nélkül, amelyek nem álltak rendelkezésére.
A könyv oly korban
készült, amikor dívott a (mindmáig forgalomban lévő) regényes életrajz
műfaja (sőt, a Ha … naplót írt volna fiktív
életrajzi elképzeléseké is). Bármiféle, akár a szubjektív elemekben
túltengő olvasmányra fogékony volt a nagyközönség – az más kérdés, hogy
nem lévén alternatívája, a szubjektív tárgyalásmód és az adatok interpretációja
tényként „égett bele” sokak lelkébe.
Szigorúan a
tárgyszerűség szempontjából interpretálja Kusz
Vázsonyi írói magatartását, s minősítő jelzői, határozói
kétségkívül a „leértékelés” felé tendálnak. A gyakori „persze” (ami némiképp
kilóg az objektív tónusból) kitételei óhatatlanul is lekicsinylően
tanúsítják „tárgyilagosságát”. Az aprólékos figyelemmel olvasóban megannyi
kérdés marad megválaszolatlanul a tárgyilagos tárgyalásmód ellenére.
„Kritischer Bericht” – ez az egyik
jellemző műfaja az írásnak, amennyiben a pontosítás szándéka
kitüntetett figyelmet kap. Adatol, hivatkozik.
A pontosan
feltüntetett hivatkozások nagy számával afféle „ajánlott olvasmányok jegyzékét”
kínálja – amennyiben az érdeklődőnek módja van betekintést nyerni a
Vázsonyi-hagyatékba és egyéb forrásokba (olyanokba, amelyek annakidején nem
voltak publikusak, tehát érdemben árnyalhatták volna – a jövő kutatói
számára: árnyalhatják – Vázsonyi kijelentéseit).
A dolgozatban sok
az idézet – ne tévesszük szem elől, az idézet-választás mindig a
szerzői interpretáció része, sőt, hatásos eszköze. Kontextusból
kiragadva, nem kevés veszélyt is rejtő! Közelmúltról lévén szó, kényes ez
a téma. Nehéz megindokolni meghökkentő-váratlan fordulatokat (például a
kiadó értékelő megjegyzéseiben), és főként akkor, amikor erős a
szakmai tekintélyelv, mint például Szabolcsi Bence lektori megjegyzéseinél.
Ezek magyarázata (interpretálása) hasonlóképp csak szubjektív lehet, mint
Vázsonyi nehezményezett érzelmi alapállása. És főképp: történész,
bármennyire is felesküszik a dokumentumok tény-mivoltára, nem lehet annyira
naiv, hogy ne vegye számításba az írásban nem rögzített, szóban tett
megjegyzések befolyásoló hatását, erejét…
Az írás jelentős
része azt dokumentálja, hogyan lett „a mítoszteremtő Vázsonyi … maga is
mítosszá”. És a mítosztalan Dohnányi-képet igénylőknek még ki tudja,
meddig kell várni, amíg végre olvasható lesz egy olyan (társadalmi korra, életre,
alkotói, előadói és pedagógiai életműre egyaránt kiterjedő)
monográfia, amelyhez mintát Alan Walker magyarul is megjelent terjedelmes
kötetei adnak. Addig be kell érnünk a Dohnányival foglalkozó, mennyiségileg
nagyszámú résztanulmányokkal…
Fittler Katalin