CSÖND-ZSÁK KONCERTEK 1.

 

RÁNKI FÜLÖP

 

 

 

Műsor:


Liszt Ferenc: Harmonies poétiques et religieuses / Költői és vallásos harmóniák
1. Invocation / Invokáció
2. Ave Maria
3. Bénédiction de Dieu dans la solitude / Isten áldása a magányban
4. Pensée des morts / Emlékezés a holtakra
5. Pater noster
6. Hymne de l'enfant ŕ son réveil / Az ébredő gyermek himnusza
7. Funérailles / Temetés
8. Miserere d'aprčs Palestrina / Miserere Palestrina nyomán
9. Andante lagrimoso
10. Cantique d'amour / Szerelmi himnusz

Közreműködik:


Ránki Fülöp – zongora


Liszt zenéjében tágasságot, szabadságot, erőt és szelídséget hallok. A Költői és vallásos harmóniákból ezek az érzetek gazdagon sugároznak, olyan intenzitással, amely a tíz tételt egy ívvé, szinte egyetlen hatalmas lélegzetté formálja. A ciklus egyszerre a hangszerét tökéletesen uraló zongorista végtelen színskálájú, kimeríthetetlen képzeletvilágba invitáló alkotása, és az üres csillogástól tartózkodó művész lelki és szellemi elmélyülésének, hitének őszinte kifejeződése.”

Ránki Fülöp

 

 

Az élő hit templomává vált szerdán a BMC koncertterme. A misztériumot Liszt Ferenc hozta le számunkra kevésbé ismert zongora műveivel, melyeket egy csodálatos, érzékeny lelkű, fiatal zongoraművész tolmácsolt a szintén érzékeny lelkű, szépre szomjazó közönségnek. Ez is hozzáadott a ritka zenei élményhez; az előadó és a közönség között létrejött érezhető elektromos kapcsolat. Másképp nem valósulhatott volna meg az a pisszenésmentes, élő csönd, ami a megszakítás nélküli 1 1/2 órás zongorázást végigkísérte.  

 

Ránki Fülöp Liszt zongora koncertjét hallhattuk 2023. április 5-én, a 10 különböző műből álló Költői és vallásos harmóniák című zongoraciklust. Megragadó volt az a finom érzék, amivel ezt a műsort a Nagyböjtre időzítette a zongoraművész. 

 

El kell mondjam, hogy ritka az ilyen koncert, amelynek első pillanatától az utolsóig, a művész belépésétől, az első hang megszólalásától kezdve az utolsó hang lecsengéséig a lélek megkapja azt az élményt, amit csak a legértékesebb zenei előadás esszenciája tud megadni. Az jutott eszembe, hogy ilyen komplex élmény csak személyes jelenlét alkalmával születhet meg. Láttam a pódiumon felállított mikrofont, valószínűleg hangfelvétel is készült, de nem hiszem, hogy valaha is felfedezik azt a mikrofont, ami a művész személyes jelenléte és a közönség személyes részvétele közötti delejes kapcsolatot is rögzíteni tudná.

 

Már az első mű, az Invokáció megszólalásánál megéreztem, hogy „biztos kezekben vagyok”. Megjelent az a férfias erő, a zongorajáték technikai biztonsága, precíz kidolgozottsága, ami megalapozta azt az „idegenvezetést”, ami a Liszt művek változatos, színes tájain kalauzolta a hallgatóságot. Biztos kezekben voltunk, mert tökéletes formaérzékkel, ízléssel, a dallamívek természetes vezetésével, sallangmentesen adta elő Lisztnek ezeket a nem könnyen emészthető műveit, melyek között voltak, amit esetleg első alkalommal hallottunk. 

 

Külön kiemelném Fülöp hihetetlenűl gazdag színérzékét, billentéskultúrájának differenciáltságát. Azt, hogy semmi sem véletlen, minden hang megformálása mögött komoly, figyelmes, kísérletező munka áll, ugyanakkor minden természetes, olyan, mintha itt és most születne meg, szinte ott alkotná meg művét Liszt Ferenc, Ránki Fülöp bőrébe, kezeibe, lelkébe bújva. 

 

Külön nem írok a művekről, hiszen – szégyen, nem szégyen – zongorista létemre a legtöbb művet most hallottam először. Nem készültem kritika írására, soraimat inkább spontán reflexiónak tartom.   

 

Talán számomra legismertebbet, a Funérailles-t mégis megemlíteném. A gyász mélységes drámaiságát megjeleníteni érett korban sem könnyű a zene eszközeivel. Nagy a veszélye, hogy a szomorú, panaszkodó részek giccsesen túl romantikusak, a drámai részek pedig durvák lesznek. Ránki Fülöp előadásában a mű tökéletes drámai egységben, hatalmas formai ívben állt előttünk. Megrendítő volt a forték összeszedett ereje, a forma részek közötti szünetek drámai kivártsága, a virtuóz balkéz technika, a panaszos dallam természetes, erőteljes, szívbemarkoló témavezetése. 

 

A 10 egymást követő mű (Invokáció, Ave Maria, Isten áldása a magányban, Emlékezés a holtakra, Pater noster, Az ébredő gyermek himnusza, Funérailles, Miserere Palestrina nyomán, Andante lagrimoso és Szerelmi himnusz) csodálatos egységben, lelki elmélyültségben, technikai kidolgozottságban, művészi alázattal hangzott el. 

 

 Köszönet érte Ránki Fülöpnek, a szervezőknek, és aki mindenek fölött áll, a Jóistennek. 

 

Gál Márta

 

 

FÜGGELÉK:

Ránki Fülöp zongorázik

 

Liszt: Concerto for Piano and Strings in E minor 'Malédiction' (Fülöp Ránki/Martin Rajna) (17:36)

Liszt Ferenc: Malédiction

Ránki Fülöp (zongora), vezényel: Rajna Martin

(Zeneakadémia, 2018. IV. 30.)