CSÖND-ZSÁK KONCERTEK 1.
RÁNKI FÜLÖP
Műsor:
Liszt Ferenc: Harmonies poétiques et religieuses / Költői és
vallásos harmóniák
1. Invocation
/ Invokáció
2. Ave
Maria
3. Bénédiction
de Dieu dans la solitude / Isten áldása a magányban
4. Pensée
des morts / Emlékezés a
holtakra
5. Pater
noster
6. Hymne
de l'enfant ŕ son réveil / Az ébredő gyermek himnusza
7. Funérailles
/ Temetés
8. Miserere
d'aprčs Palestrina / Miserere
Palestrina nyomán
9. Andante lagrimoso
10. Cantique
d'amour / Szerelmi himnusz
Közreműködik:
Ránki Fülöp – zongora
„Liszt zenéjében tágasságot, szabadságot,
erőt és szelídséget hallok. A Költői és vallásos harmóniákból ezek az
érzetek gazdagon sugároznak, olyan intenzitással, amely a tíz tételt egy ívvé,
szinte egyetlen hatalmas lélegzetté formálja. A ciklus egyszerre a hangszerét
tökéletesen uraló zongorista végtelen színskálájú, kimeríthetetlen
képzeletvilágba invitáló alkotása, és az üres csillogástól tartózkodó
művész lelki és szellemi elmélyülésének, hitének őszinte kifejeződése.”
Ránki Fülöp
Az élő hit templomává vált szerdán a BMC
koncertterme. A misztériumot Liszt Ferenc hozta le számunkra kevésbé ismert
zongora műveivel, melyeket egy csodálatos, érzékeny lelkű, fiatal
zongoraművész tolmácsolt a szintén érzékeny lelkű, szépre szomjazó
közönségnek. Ez is hozzáadott a ritka zenei élményhez; az előadó és a
közönség között létrejött érezhető elektromos kapcsolat. Másképp nem
valósulhatott volna meg az a pisszenésmentes, élő csönd, ami a
megszakítás nélküli 1 1/2 órás zongorázást végigkísérte.
Ránki Fülöp Liszt zongora koncertjét hallhattuk
2023. április 5-én, a 10 különböző műből álló Költői és
vallásos harmóniák című zongoraciklust. Megragadó volt az a finom érzék,
amivel ezt a műsort a Nagyböjtre időzítette a zongoraművész.
El kell mondjam, hogy ritka az ilyen koncert,
amelynek első pillanatától az utolsóig, a művész belépésétől, az
első hang megszólalásától kezdve az utolsó hang lecsengéséig a lélek
megkapja azt az élményt, amit csak a legértékesebb zenei előadás
esszenciája tud megadni. Az jutott eszembe, hogy ilyen komplex élmény csak
személyes jelenlét alkalmával születhet meg. Láttam a pódiumon felállított
mikrofont, valószínűleg hangfelvétel is készült, de nem hiszem, hogy
valaha is felfedezik azt a mikrofont, ami a művész személyes jelenléte és
a közönség személyes részvétele közötti delejes kapcsolatot is rögzíteni tudná.
Már az első mű, az Invokáció
megszólalásánál megéreztem, hogy „biztos kezekben vagyok”. Megjelent az a
férfias erő, a zongorajáték technikai biztonsága, precíz kidolgozottsága,
ami megalapozta azt az „idegenvezetést”, ami a Liszt művek változatos,
színes tájain kalauzolta a hallgatóságot. Biztos kezekben voltunk, mert
tökéletes formaérzékkel, ízléssel, a dallamívek természetes vezetésével,
sallangmentesen adta elő Lisztnek ezeket a nem könnyen emészthető
műveit, melyek között voltak, amit esetleg első alkalommal
hallottunk.
Külön kiemelném Fülöp hihetetlenűl gazdag
színérzékét, billentéskultúrájának differenciáltságát. Azt, hogy semmi sem
véletlen, minden hang megformálása mögött komoly, figyelmes,
kísérletező munka áll, ugyanakkor minden természetes, olyan, mintha
itt és most születne meg, szinte ott alkotná meg művét Liszt Ferenc, Ránki Fülöp bőrébe, kezeibe, lelkébe bújva.
Külön nem írok a művekről, hiszen –
szégyen, nem szégyen – zongorista létemre a legtöbb művet most hallottam
először. Nem készültem kritika írására, soraimat inkább spontán
reflexiónak tartom.
Talán számomra legismertebbet, a Funérailles-t mégis megemlíteném. A gyász mélységes
drámaiságát megjeleníteni érett korban sem könnyű a zene eszközeivel. Nagy
a veszélye, hogy a szomorú, panaszkodó részek giccsesen túl romantikusak,
a drámai részek pedig durvák lesznek. Ránki Fülöp
előadásában a mű tökéletes drámai egységben, hatalmas formai ívben
állt előttünk. Megrendítő volt a forték összeszedett ereje, a forma
részek közötti szünetek drámai kivártsága, a virtuóz balkéz
technika, a panaszos dallam természetes, erőteljes, szívbemarkoló témavezetése.
A 10 egymást követő mű (Invokáció, Ave Maria, Isten áldása a magányban, Emlékezés a holtakra, Pater noster, Az ébredő
gyermek himnusza, Funérailles, Miserere
Palestrina nyomán, Andante lagrimoso és Szerelmi
himnusz) csodálatos egységben, lelki elmélyültségben, technikai
kidolgozottságban, művészi alázattal hangzott el.
Köszönet érte Ránki
Fülöpnek, a szervezőknek, és aki mindenek fölött áll, a Jóistennek.
Gál Márta
FÜGGELÉK:
Ránki Fülöp zongorázik
Liszt: Concerto for Piano and Strings in E minor 'Malédiction'
(Fülöp Ránki/Martin Rajna) (17:36)
Liszt Ferenc: Malédiction
Ránki Fülöp (zongora), vezényel: Rajna Martin
(Zeneakadémia, 2018. IV. 30.)