75 ÉVES
I.
(Budapest, 1947. április 14.)
zongoraművész, orgonaművész
A kecskeméti Piarista Gimnáziumban
érettségizett, majd ezt követően a soproni főiskola erdőmérnök
szakán folytatta tanulmányait.
A diploma megszerzése után megismerkedett
Kárpáti József orgonaművésszel, aki a későbbiekben tanára lett, majd
10 évig magánúton tanult zongorázni Bartók Béla növendékénél, Székely Máriánál.
A Filharmóniánál 1978-ban szerzett kísérési engedélyt, s attól kezdve többek
között olyan híres művészekkel lépett fel, mint Moldován Stefánia, Melis
György, Berkes János, Pitti Katalin, Kincses Veronika, Kalmár Magda, Bessenyei
Ferenc, Zentai Anna, Kállay Bori, Talabér Erzsébet, Máté Ottilia, Bozsó József,
Teremi Trixi, Jankovits József, Oszvald Marika, Egyházi Géza és Csák József.
1980-ban találkozott Béres Ferenc legendás
dalénekessel, akit a magyar dal „utazó nagykövetének" is tartottak. Béres
fedezte fel igazán a szakmának, s mintegy 17 évig lépett fel vele egy pódiumon.
A Művészetbarátok Egyesülete a Béres Ferenc-emlékplakettet az
énekművész halálának évében alapította, hogy így ismerje el a magyar
népzene, a népdal terjesztésében és ápolásában legeredményesebben
munkálkodókat. Első alkalommal, Béres Ferenc születésének 75. évfordulóján
hárman – az özvegy, Czine Mihály és Hegedűs Valér – vehették át az
elismerést.
Önálló estekkel és mint kísérő bejárta a
világot, 1982-ben járt első alkalommal az USA-ban és Kanadában, amit
tucatnyi újabb út követett. Háromszor Ausztráliában, négy alkalommal Japánban
járt, ahol Déki Lakatos Sándorral és fiával adtak közös koncerteket. Európa
szinte minden országában, illetve a határon túli magyaroknál turnézott. Csák
József operaénekessel Moszkvában és Szentpéterváron is szerepelt.
Orgonakoncertjei közül kiemelkedő a Belvárosi
Templomban megtartott előadás, melyen Moldován Stefánia és Melis György
részvételével J. S. Bach és Liszt Ferenc műveiből válogattak.
Egy alkalommal Kertesi Ingrid operaénekessel a
Mátyás-templomban zártkörű esküvőn Placido Domingóval is együtt
szerepelt.
Pitti Katalin Liszt-díjas operaénekessel
számtalan komolyzenei, opera- és egyházi hangversenyen működtek együtt.
Tagja a Fészek Klub Zeneművészeti
Tagozata Választmányi Tagságának, a Keresztény Kulturális Akadémiának, a Krúdy
Gyula Körnek és a Fehér Holló Baráti Körnek.
1979-től zenei munkatársa volt a Budai
Operatársulatnak Szőnyi Ferenc és Madarassy Albert vezetése alatt. Csaknem
egy évtizedig dolgozott az OSZK stúdiójában Vörös Sári, majd a Vasutas
Szakszervezetek zeneiskolájában Horváth Eszter mellett. Nógrádi Tóth István
nótaénekes-iskolájában éveken keresztül zenetörténeti előadásokat tartott.
Több nagyszabású koncertet is szervezett, pl
„Liszt Ferenctől – Dankó Pistáig” vagy a „Mozarttól a Musicalig” címmel.
Ezeken a koncerteken nem csak, mint kísérő, hanem mint zongoraművész
is szerepelt, többek között Liszt Ferenc Esz-dúr zongoraversenyét játszotta.
Számtalan jótékonysági koncerten vesz részt,
egyházi, állami és civil szervezetek szervezésében. Rendszeres fellépője a
Fészek és a Rátkay Klubnak.
Kis megszakítással csaknem 40 éve orgonál a
zuglói Hermina kápolna vasárnapi szentmiséin.
Megjelent hanghordozójának címe: Liszt
Ferenctől Dankó Pistáig.
2004-ben a magyar kultúra lovagja lett.
/Forrás: Wikipédia/
Lillásreggeli vendég:
Hegedűs Valér (52:04)
Hegedűs Valér (3:54)
(Fészek Művészklub, 2009)
II.
FALVAINÉ KEVEHÁZI
GYÖNGYI
1.
FALVAINÉ KEVEHÁZI
GYÖNGYI
BILLENTYŰS ÉS AKKORDIKUS
HANGSZEREK TANSZÉKE, RENDKÍVÜLI TEHETSÉGEK KÉPZŐJE
Zongora főtárgy,
zongora kötelező
Született: Budapest, 1948. április 4.
Tudományos fokozat, egyetemi beosztás: művésztanár
Tanulmányok:
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
1972-73: Moszkva, Csajkovszkij Konzervatórium,
posztgraduális képzés
Oktatói tevékenység:
1973-tól: Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem, Kivételes Tehetségek Tagozata (ma Előképző Tagozat), zongora
főtárgy, kötelező zongora
Mesterkurzusok, vendégtanári állások:
Balassagyarmat (15 éven keresztül), Nyíregyháza,
Budapest, Svédország, Kanada, Olaszország, Szlovákia
Fontosabb koncertek, felvételek:
1972-1984: Országos Filharmónia szólistája
Párizs, Ausztria (Chopin Fesztivál), Svédország,
Bulgária, Szovjetunió, Olaszország, Kanada, Németország
Négykezes és kétzongorás hangversenyek
Chopin-CD, Német Chopin Társaság kiadása
Zsűrizések: Magyarország számos városában,
Szlovákiába
Tagságok:
Liszt Társaság
Díjak, kitüntetések:
1972: „Musikverein" Nemzetközi
Zongoraverseny, Bécs, V. díj
2.
ÉLMÉNYT ADNI
Ábrahám Mariann
beszélgetése Keveházi Gyöngyi zongoraművésszel,
a LFZE rendkívüli
tehetségek osztályának tanárával (2016)
– A zene hatása már egészen kicsi korban meghatározó lehet egy kisgyermeknél.
A mai napig világos emlékeim vannak arról az előadásról, amire szüleim 2
évesen vittek el az Operába, Puccini Pillangókisasszonyára. Frenetikus hatással
volt rám.
Otthon édesanyám kedvtelésből
zongorázott. Én utánozgattam és egyszer ezt egy kedves zongoratanárnő –
Ili néni – aki a házban lakó Sebők György zongoraművész
unokaöccseihez járt tanítani, meghallotta. Amikor megtudta, hogy nem tanulok
zongorázni, rábeszélte anyámat, hogy tanítson. 4 éves voltam és nekem nagyon
tetszett a dolog. Körülbelül 1 év után ő ajánlott Barabás Ernő tanár
úrhoz, hogy immár rendezettebb körülmények között, állami zeneiskolában
tanuljak. Később Magyar Gyuláné Szalay Irén volt a tanárom.
10 éves voltam, amikor a legendás hírű Máthé Klári nénihez, mint koron
aluli növendék bekerültem a Bartók Konzervatóriumba. A csodálatos művész-
és embernél, Sándor Renée-nél 15 és 18 éves korom között tanultam. Hálával
gondolok minden tanáromra, mert valamennyiükre jellemző volt a személyes
és szeretetteljes bánásmód, a zene szenvedélyes szeretete és a zenetanulás
fontosságának ügye.
Kodály jelenlétének abban az
időben meghatározó szerepe volt a zenei nevelésben. A művészeti ágak,
vagyis a zene, képzőművészet, tánc, dráma, óriási
jelentőségű a személyiség fejlesztésében, a léleknevelésben.
Katartikus élményt tudnak adni! Ebben részesültem én is.
Érettségi után a zeneakadémián
Bächer Mihály osztályába kerültem. Személyiségének rendkívüli kisugárzása
nemcsak a pódiumon jelent meg, akkor amikor Liszt döbbenetes Haláltáncát,
h-moll szonátáját, Beethoven, Brahms vagy más szerzők. műveit
játszotta. Mindig hihetetlenül átjött a mű üzenete akkor is, ha az
előadás technikailag nem volt egészen steril. Ez a hatás az órákon
előjátszott részletek tökéletes tartalmi megfogalmazásában is megjelent. A
nagy mesterek iránt való alázatra nevelt bennünket. Nem tűrte a mű
szellemétől idegen megközelítést. Szókimondása talán egyesek számára néha
kicsit nyersnek is tűnhetett. Kétszer egy héten 2-től 8-ig közös
óráink voltak, ahol egymást is hallgattuk. Bächer fontosnak tartotta, hogy ne
csak a hibákat fedezzük fel egymás játékában, hanem az erényeket is. Rendkívüli
pszichológiai érzéke volt. Máig tartó közösséget kovácsolt növendékeiből.
Otthona, családjával együtt nyitott volt mindenki számára, ahol izgalmas
beszélgetések, viták, zenehallgatások, sőt gyakran nagy sütés-főzés
is zajlott. Különleges szerencsének és megtiszteltetésnek vehettük, hogy olyan
zseniális művészeknek, tanároknak óráit hallgathattuk, sőt
játszhattunk is nekik, mint Rados Ferenc, Kurtág György, Simon Albert.
— Úgy tudom, tanultál külföldön is…
— Diploma után elnyertem a moszkvai Csajkovszkij Konzervatórium
ösztöndíját. Hihetetlenül pezsgő zenei és kulturális élet zajlott ott
akkor. A legnagyobb művészekkel találkoztunk nap mint nap, bejárhattunk
Rosztropovics, Kogan, Ojsztrah, Merzsanov, Baskirov, Visnyevszkaja és mások
óráira. Koncertélmények Richterrel és másokkal, nagy karmestereket hallhattunk.
Tanárom M. Fjodorova volt, aki
Neuhausnál tanult. Meglepő volt az a munkamorál, ami a tanárokat és
diákokat egyaránt jellemezte. Nem volt meglepő, ha a tanár szibériai
koncertkörútja után közvetlenül a repülőtérről jött be tanítani, de a
növendékek is már reggel 5-kor sorban álltak, hogy gyakorló termet kapjanak.
— Régebben sok koncerted volt, mostanában
kevesebbet játszol. Hogyan éled ezt meg?
— A koncertezés és a tanítás is egész embert kíván. Emellett a
család, háztartás, unokák nagyon sok tennivalót jelentenek.
A Filharmóniánál több mint 10 évig volt szerződésem, de az
első nagyobb leépítésnél ez megszűnt. Én később nem tettem
lépéseket azért, hogy koncerteket kapjak. Ehhez sem energiám, sem kedvem nem
volt. Ha hívtak valahová, elmentem. Ez a mai napig így van. Sok külföldi
szereplésem is volt. Itthon a zeneakadémián játszottam Liszt Esz-dúr
koncertjét, Csajkovszkij b-moll koncertjét, ezen kívül szóló és négykezes
koncertjeim is voltak. Érdekességként többször játszottunk négykezes és szóló
darabokat lányainkkal, közös családi koncerten. Rendszeresen tanulok valami új,
eddig nem játszott művet és persze a növendékeknek is előjátszom.
Szívesen játszanék többet is, de igazán örömet okoz az is, ha leülhetek
gyakorolni.
Keveházi Gyöngyi Bodor Bernadett tanítja
(Bodor László felvétele, kb. 2015)
— Mióta tanítasz?
— 25 évesen Moszkvából hazatérve kaptam állást a Zeneakadémián
zongora kötelező tárgy tanítására. Ez jó gyakorlat volt számomra, mert a
csaknem kezdőtől a magasabb szintig vegyesen voltak növendékeim.
Hasznos és érdekes feladatnak éreztem. Következő évben bíztak meg az
első rendkívüli tehetségű növendékkel és folyamatosan kaptam utána a
többieket. Ez nagyon megtisztelő volt számomra. Mindig éreztem és most is
érzem ennek a felelősségét. Ugyanakkor rendkívüli örömöket is okoz. Kicsi
és nagyobb növendékeink gyakran voltak kint nálunk egy jó beszélgetésre,
„bulira”, sütés-főzésre. Ez is nagyon szükséges. Manapság ritkábban kerül
erre sor, de remélem sűríteni tudjuk majd.
— Jónak tartod-e, hogy
ilyen fiatal korban ennyire professzionális munkát vár el az Egyetemi Tagozat
az ott tanuló kisgyerekektől. Nem esnek-e el olyan gyerekkori
élményektől, melyek később hiányozni fognak?
— Nem érzem, hogy valamiből kimaradnának, sőt több
élményt kapnak. Egyrészt soha nem éreztem, hogy nekik nyűg a gyakorlás,
még ha fáradságos is, mert ez a szenvedélyük, ez érdekli őket a legjobban.
Másrészt ők sem gyakorolnak állandóan, csak fontos, hogy koncentrált
legyen a gyakorlásuk. Van idejük másra is, játékra, kirándulásra, és szinte
kivétel nélkül a legjobb tanulók között vannak. Üresjárat azonban nemigen van,
minden idejüket kihasználják.
— A mi generációnk nem járt rendkívüli
tehetségek iskolájába, mégis képeztek kiváló szólistákat. Mi a véleményed
erről? Fontos ez a megkülönböztetés?
— Egyáltalán nem. Bárhonnan kikerülhet egy tehetség, akiből
nagyszerű művész lehet. Kovács Dénes annak idején azért hozta létre
ezt az iskolát, hogy a legeldugottabb faluból is lehetősége legyen egy
tehetséges gyereknek olyan közegbe kerülni, ahol a szakma szeme előtt van,
és több lehetősége van a fejlődésre. De a háború előtt is
kerültek be az Akadémiára gyerekkorban növendékek, mint például Fischer Annie,
Földes Andor, Cziffra György, csak nem nevezték ezt külön osztálynak. Azonban
nagy húzóereje van annak, hogy tucatnál több gyerek tanul a rendkívüli
tehetségek osztályában.
Nagyon fontos kérdés, miként
találjuk meg azt a helyes arányt, hogy a közönség által mindig nagyon kedvelt
„csodagyerekeket” mennyit szabad szerepeltetni, mutogatni, versenyekre engedni.
Úgy gondolom, a túlzásba vitt szereplés visszájára is fordulhat, kiégéshez
vezethet, akadályozhatja a nyugodt elmélyült tanulási folyamatot.
Természetesen kell szokni a
pódiumot, rutint szerezni. A gyerekek is szeretnek kiállni, de hogy hol a
határ, azt fontos szem előtt tartani. Nehéz helyzetben vannak a
szülők is, hiszen manapság nem lehet elég korán kezdeni egy karrier
építését. A tanuláshoz drága hangszerek kellenek, kották, könyvek stb., a
versenyekre kimenni rengetegbe kerül. Egy külföldi kurzus horribilis összeg.
Léteznek segítő alapítványok, de ott is csatolni kell az elért (verseny)
eredményeket. Nem könnyű a mai helyzet…
— Tanári hitvallásod?
— Türelemmel rávezetni a növendéket arra az élményre, amit egy
zenemű tartalmának helyes megfejtése és annak megélése ad.
— A vidéken tanító tanárok állandó panasza, hogy
növendékeik nem elég tehetségesek. Milyen tanácsot adnál nekik?
— A tehetségnek sok összetevője van. Van, aki ügyetlen, van,
aki nem elég érzékeny és sok egyéb. Én elsősorban
bizalmat adnék a növendéknek, hogy azt érezze, tudom, hogy többre is képes. Türelemmel
lennék a próbálkozásaiban, és megdicsérném, ha valamit jobban csinált. Az
ügyetlenségnél megpróbálnám kideríteni, milyen gátlás, görcs okozza a nem
megfelelő hozzászokásokat. Egy motívum helyes zenei elképzelése és annak
mozgásban való megvalósítani tudása oldhatja a gátlásokat.
Az érzékenységet is lehet fejleszteni
a fantázia felkeltésével. Kapaszkodókat kell találni. Például: milyen
természetű zene az, amit a növendék legjobban kedvel. Nem túl nehéz
feladatot adni, de a darabok lehetőleg igazi kis remekművek legyenek!
Varró Margit a legendás művész-tanár nagyszerű könyvében a Tanítás
módszertanában nagyon sok segítséget nyújt minden téren. Visszatérve az
előző gondolathoz: a könyvben a technika című fejezetnek mottója
„a mozgás kifejezés!” Érdemes belegondolni, mennyire igaz ez.
Szeretném megemlíteni, az a
tapasztalatom, hogy a mai gyerekek többsége nem szeret énekelni, nem ismeri
népdalainkat. Az iskolai énekóráknak nagyon fontos szerepe lenne a
zenetanulásban. A kóruséneklés élmény és közösségformáló erő. A hangszeren
való hangképzés igényét is befolyásolja az éneklés hiánya. A levegővétel,
a hangok egymáshoz kötődése a hangképzés ujjvégben való megérzése ugyanúgy
történik, mint ahogy az énekes a levegővel végigviszi a hangokat, a zenei
összetartozó motívumokat. Sokan mondják, hogy könnyűzenét kéne tanítani az
iskolában. Szerintem mindenféle zenének helye van az életünkben, de a
komolyzene emberformáló ereje nem helyettesíthető a könnyűzenével. A
mai fiatalok is képesek a komoly dolgok befogadására, dacára annak, hogy a
világ egyre agresszívebb, nem az igazi értéket becsülik csak a gyors sikert.
— Gyakran kérdezik azt, hogy kell-e nekünk ennyi
hivatásos muzsikus? Állandóan halljuk, hogy nem kell ennyi zenész. Mi a
véleményed arról, hogy Budapesten és közvetlen környékén csaknem 10
zeneművészeti szakközépiskola működik?
— Lehet, hogy ez sok, és a színvonalra nagyon kell ügyelni, de
minél szélesebb rétegnek kell megadni a lehetőséget a tanulásra. Ahhoz,
hogy valaki nagyszerű művésszé váljék, kiváló tanárok is kellenek.
Hogy a profi muzsikusok kiválasztódhassanak, egy széles bázisú kezdő alap-
és középfoknak kell lennie. Másrészt nem csak profi muzsikusokra van szükség,
hanem zeneszerető közönségre is. Jó, ha sokan kaphatnak magasabb zenei
képzést is.
— A Zeneakadémián nagyok sok a külföldi, japán,
kínai, koreai növendék. Másképpen kell tanítani őket?
— Ők Lisztet, Bartókot, Kodályt és Magyarországot, a magyar
zeneoktatást nagyon tisztelik. Nagy várakozással jönnek ide tanulni, és rájuk
is hatnak a másfajta hatások, szokások és természetesen a másfajta tanítás
elvárásainak sajátosságait igyekeznek megérteni és beépíteni a tudásukba. Úgy
gondolom, hogy a mi korunknak is feladata, hogy a magyar zeneoktatásra,
muzsikusainkra a 21.században is ugyan így felnézzenek majd, mint ők
elődeinkre és képesek legyünk olyan örökséget átadni a mai fiataloknak,
mint amit mi kaptunk tanárainktól. Ahogy Kodály Zoltán mondta: „A kultúrát nem
lehet örökölni. Az elődök kultúrája egy-kettő elpárolog, ha minden
nemzedék újra meg újra meg nem szerzi magának.”
(Első megjelenés: Parlando 2016/1.)