A TEREMTÉSTŐL A MEGSEMMISÍTÉSIG
A Filharmónia három hangversenyéről
1.
HAYDN: A TEREMTÉS
Bécsen kívüli első előadására 1800. március
8-án, Budán került sor Haydn vezényletével, József nádor és Alekszandra
Pavlovna Romanova esküvői–születésnapi ünnepségei keretében. Az
eseményre emlékezve a Magyar Haydn Társaság emléktáblát helyezett el a Magyar
Nemzeti Galéria C épületének Duna felőli oldalán. Egy
legendás történet szerint a budai Alkotás utca a mű hatására készült
dombormű után kapta a nevét, amely ma a Kiscelli Múzeumban található.
A Vaszy- és a
Fricsay-bérlet Bónusz-koncertjeként hirdette meg a Filharmónia Haydn A teremtés
c. monumentális oratóriumát; a Mester főművének, de legalábbis egyik
főművének tekinthető alkotás valóban, s több szempontból is
bónusz volt. Minden szempontból tökéletes interpretációban volt részünk, mely
mindenekelőtt Gyüdi Sándor Liszt Ferenc-díjas karmesternek, a Szegedi
Szimfonikus Zenekar nemrégiben újraválasztott igazgató-karnagyának volt
köszönhető. (Újraválasztásához szívből és őszintén gratulálunk,
számtalan sikert kívánunk az elkövetkezendő évekre!). 35 éve áll a szegedi
Vaszy Viktor Oratóriumkórus élén: A teremtés rendkívül igényes, nagyszabású
kórustételei hatalmas erővel, kifogástalan zeneiséggel szólaltak meg. S
legfőképpen: az egész produkciót ő fogta össze, ő építette föl,
mintegy zenei katedrálist hozva létre a szegedi katedrálisban – ezúttal még az
a csoda is megtörtént, hogy szinte alig érzékeltük a Szegedi Dóm
kiszámíthatatlan akusztikáját, mert az előadóapparátus szerencsés
elhelyezkedése és Gyüdi Sándor pontos vezénylése folytán szinte nem volt
utánzengés.
J. Haydn A teremtés c.
oratóriumának előadói
Balról jobbra: Gyüdi Sándor, Komáromi Márton,
Gyüdi Eszter, Kósa Lőrinc
(Krisztin Németh István felvételei)
A „mennyei”
szólisták – kik közül ketten az oratórium III. része végén Haydn dramaturgiája
szerint földiekké, Ádámmá, Évává válnak – kiválasztása igen jól sikerült. Három
tiszta tekintetű, tiszta hangú fiatal énekes tárta elénk a Milton -
Lindley - van Swieten által költőien megírt bibliai történetet.
Telitalálat volt Gyüdi Eszter Gabriel szerepében: könnyű, áttetsző
hangjával teljesen hiteles angyalként énekelt, Haydn pontosan így képzelhette
el Gabrielt komponálás közben. Kósa Lőrinc hajlékonyan, de kellő
súllyal jelenítette meg Rafaelt, szép, mértéktartó ellensúlyt képezve magas
hangú társaival szemben. Komáromi Márton (Uriel) ideális oratórium tenor,
recitatívóit, áriáit szépen, muzikálisan formálta, bizonyára halljuk
előbb-utóbb a nagy Bach-passiók Evangelistájaként (bár lehet, hogy már
bemutatkozott e művekben is).
Egy héttel Húsvét
után, negyven nappal Pünkösd előtt valóban a Menny szállt le a földre két
órára Haydn zenéjével Gyüdi Sándor keze által. Boldogok, akik hallhatták.
2.
ELEKTROCSÁRDÁS ÉS HALÁLTÁNC
Ősbemutatóra
hívta a szegedi közönséget, különösen a Tisza bérlet tulajdonosait a
Filharmónia 2023. április 23-án a Szegedi Nemzeti Színházba. A jelen sorok
írója ugyan távol tarja magát a malíciózus megjegyzésektől, emellett
tudja, hogy a közönséget nem lehet leváltani, mégis meg kell, hogy jegyezze:
esetenként bántó, hogy a T. Bérlők már talán a koncertműsorok
elolvasása során eldöntik: miután magyar kortárs szerző műve is
szerepel a műsorban, aznap este inkább más programot keresnek. Pedig
jobban járnának, ha ezen nézőpontjukon változtatnának; miként jobban jártak
volna ezen az estén is. Vajda Gergely, e hangverseny karmestere saját
művét tanította be és vezényelte a koncert első számaként: az Elektro
Csárdás igazán kellemes meglepetés volt. Az alig tizenegynéhányperces zenekari
darab remekül felépített, nagyszerű ötletekkel sziporkázó alkotás. Címével
ellentétben nincs benne elektronika: az „elektro” inkább jelzőként
értelmezhető. Viszont rendkívül szellemes, ahogyan felvillannak – sokszor
csak röpke motívumként – a néha azonosítható, néha csak stílusjáték csárdás-motívumok,
melyek soha nem válnak paródiává. A mű így már-már szórakoztató
jellegű (félre ne értse valaki ezen jelzőt), így amikor hirtelen
végetér, úgy érezzük: szívesen hallgattuk volna még.
Vajda Gergely karmester Kovács Gergely zongoraművész
(emb.hu) (molalapitvany.hu)
Merőben más
volt a hangverseny folytatása: a Haláltánc Liszt egyik legsúlyosabb,
legfélelmetesebb műve, melyben a Dies irae szekvencia szinte folyamatos
dübörgése folyamatosan figyelmeztet bennünket: Memento Mori! (Emlékezz a
halálra!). E darab elsőrangú szólistája Kovács Gergely zongoraművész
volt, aki világszínvonalon szólaltatta meg a művét, szinte átvette a
hatalmat a Haláltánc megszólaltatása idejére; természetesen Vajda Gergely
biztonságosan tette partnerré a Szegedi Szimfonikus Zenekart. A siker nem is
maradt el: a tapsokat Kovács Gergely szép, virtuóz ráadással köszönte meg.
A közvélekedéssel ellentétben Liszt Haláltáncát
nem Hans Holbein ismert fametszetsorozata, hanem a pisai Camposanto
monumentale (Nagy temető) falán található, A halál diadala
(Trionfo della Morte) című freskó ihlette (a festmény
a második világháborúban komolyan megsérült). Erről Lina Ramann,
Liszt kortársa és életrajzírója számolt be. A szerző a freskó
festőjének Andrea Orcagnát jelölte meg, később Francesco
Traininek tulajdonították, az igazi alkotó azonban a Boccaccio által
tréfás kedvűként említett firenzei festő, Buonamico
Buffalmacco.
A hangverseny
második részében Schubert csodálatos zenéjében merülhettünk el: a tévesen
„negyedik bécsi klasszikusnak” nevezett mester – aki ezzel ellentétben az
első bécsi romantikus komponista volt – tizenkilencévesen már IV.
szimfóniáját fejezte be, s bár ő maga nevezte el később
„Tragikus”-nak, ezt mi, XXI. századiak már egyáltalán nem érzékeljük. A c–moll
szimfónia nagyon szépen fölépített mű, melyben szinte alig érezhetők
a nagy elődök (Mozart, Beethoven) stílusjegyei, annál inkább Schubert
későbbi szimfóniái önálló, izgalmasan kontrasztáló formai megoldásai. Ezek
felmutatásával a legkevésbé sem maradt adós Vajda Gergely: szépen formálta a
II. tételt (Andante), és nagy lendülettel, de mértéktartással zárta a
szimfóniát a IV. tétellel.
Mindent
összevetve: jelentős élménytől fosztotta meg magát, aki aznap este
távolmaradt.
3.
A MEGSEMMISÍTÉS ZENEI EMLÉKMŰVE
Szimfónia énekhanggal
Lehet-e a
megsemmisítésnek emlékműve? Régóta tudjuk: lehet. Aki már járt mementónak
megőrzött koncentrációs táborban, aki már látta a szegedi Dóm téren a múlt
századi ukrajnai éhínség millió áldozatának emlékszobrát, annak már lehetnek
erről képei. A hangversenyévad egyik legnagyszerűbb, de mindenképpen
legmegrendítőbb, legkatartikusabb estjén közvetlenül szembesülhettünk a
megsemmisítés – szörnyű még leírni is – apoteózisával, Henryk Mikolaj
Górecki (1933–2010) III. szimfóniáján („Szomorú dalok”, op. 36) keresztül.
Henryk Mikołaj Górecki
lengyel zeneszerző
(wikipédia)
Pedig a koncert
első része minden ízében az életigenlést közvetítette. W. A. Mozart
erőtől duzzadó, 27 évesen 4 nap alatt komponált C–dúr (Linzi, K. 425)
szimfóniája csodálatos elixírként töltött fel bennünket, s ezt még tovább
fokozta a Bella mia fiamma koncertária (K. 528) Somogyvári Tímea Zita
gyönyörűen formált, telt, de mégis lágy hangokkal építkező
előadásában. Már ekkor érezhető volt, hogy e nagyszerű
énekesnő ezen estén pályája egyik csúcspontjához érkezik.
S rövidesen
elkezdődött minden idők egyik legnagyobb szegedi zenei
interpretációja. Górecki a zenekar legmélyebb hangjaival indítja műve
első tételét: a nagybőgők utolsó pultjától; a néhány hangból
álló kánon lassan, fájdalmasan növekszik újabb és újabb vonóscsoportok belépésével
újabb és újabb hangnemben, hogy aztán amikor már kilenc szólamban játszik a
vonóskar, megszólaljon a XV. századi siratóének a kopárhegyi szent kolostorból:
az anya éneke megölt fiához és gyilkosaihoz. A második tétel szövegét a 18 éves
Helena Wanda Blazusiakówna karcolta a zakopanei gestapo-börtön falára kitört
fogával: „Anyám, ne sírj kérlek, mennyek tiszta királynője, támogass engem
mindig. Üdvözlégy, Mária, kegyelemmel teljes.” A III. tétel népdal Opole
Vajdaságból származik: „Hová lett a fiam, az édes fiam, akit gonosz ellenség
megölt a felkelésben? (…) Ha egy másik Odera–folyó árad ki szemeimből, a
fiamat akkor sem tudom feltámasztani. (…) Isten madárkái, énekeljetek, vigyetek
neki vigasztalást, Isten virágai, nyiladozzatok, vigyetek neki vidámságot. (…)
Ti gonosz emberek, a Szent Istenért, miért öltétek meg a fiacskámat?” Górecki
szimfóniájában a megsemmisítés csak a föltámadás előzménye.
Somogyvári
Tímea Zita Somorjai Péter
(szinhaz.szeged.hu) (jegy.hu)
Somogyvári Tímea
Zita rendkívüli átéléssel, drámaisággal, rengeteg színnel énekelte a szimfónia
két különböző szerepét (anya, leány), a Szegedi Szimfonikus Zenekar
hatalmas fegyelmezettséggel, kifejezéssel játszott. Az est igazi
főszereplője – több mint karmestere: varázslója, sámánja – azonban
Somorjai Péter volt. Sokan és régóta tudjuk, hogy kiváló karmester, nem egyszer
és nem kétszer bizonyított az elmúlt évtizedekben. 2023. május 9-én a
hangversenyen mindhárom műsorszámával remekelt, a Górecki-művel
azonban csodát művelt: keze intésére a szólista, a zenekar és a közönség
egyetlen nagy egységbe került, együtt sirattunk az anyával, együtt fohászkodtunk
a fiatal lánnyal. Ez a zseniális karmester még az utolsó utáni pillanatokat is
a kezében tartotta; s amikor nagyon lassan leengedte karmesteri pálcáját,
percekig tartó csend következett, ami a katarzis legbiztosabb jele, s csak
ezután hangzott fel a taps.
Somorjai Péter
főállást tekintve a Szegedi Szimfonikus Zenekar ütőhangszer
szólamának vezetője, hiszen első végzettsége szerint
ütőhangszeres művész – de immár 18 éve egyetemi diplomás karmester.
Kedves Színházi és Szimfonikus Zenekari Igazgatók: megengedhető-e, hogy
egy ilyen tehetség csak iskolai (na jó, művészeti kari) zenekart
vezényelhessen és az Universitas Szimfonikus Zenekart, napközben pedig
szolgálatban álljon a Szegedi Szimfonikus Zenekar ütőhangszeresei élén,
valódi karmesteri, koncertfeladathoz pedig csak közel az 50-hez jusson? A
választ a krónikás egy szóval megadná. Ehelyütt azonban csak azt lehetséges
újra és újra leírni: Szeged város hangversenyélete krónikájában kimagasló, nagy
esemény volt Górecki III. szimfóniája szegedi bemutatója. Szólót énekelt
Somogyvári Tímea Zita, a Szegedi Szimfonikus Zenekart Somorjai Péter
vezényelte.
Kiss Ernő
_________
Kiss
Ernő művészeti író, népművelő, az újszegedi Bálint
Sándor Művelődési Ház igazgatója. Számos tanulmány és cikk
szerzője (írt például Dér Endréről, Rózsa Jánosról, Szécsi
Józsefről, Szatmári Gézáról, Vántus Istvánról, a bioépítészetről).
Írásai különféle kiadványokban jelennek meg (Szeged folyóirat, Dél-Alföld,
Szegedi Szépírás, Parlando). 1997 óta számos kötet, köztük a Szegedtől
Szegedig antológia több évfolyamának szerkesztője. Kötete: Vántus
István (1935-1992), Vántus István Társaság, Szeged, 1997