A
GORDONKAMŰVÉSZ NEVELÉSTÖRTÉNÉSZ PROFESSZOR
Pukánszky Béla gordonkaestje
Pukánszky Béla az MTA doktora, egyetemi tanár
(mta.hu)
Szépséges, szívet-lelket
gyönyörködtető gordonkaest volt 2023. május 10-én a Szegedi
Tudományegyetem Rektori Hivatal Dísztermében (melyet a szegediek az Egyetem
Aulájának neveznek). E hangverseny műsora és színvonala önmagában
méltatást érdemelne; ám a főszereplő és életpályája talán országosan
is egyedülálló, megörökítésre érdemes.
Volt egy rendkívül szorgalmas
gordonkaszakos fiatalember az 1970-es évek elején a szegedi Tömörkény István
Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola Zeneművészeti Tagozatán (mely
intézményt 76 éve csak „konzi”-nak nevezzük Szegeden), aki a
zenei és a közismereti tárgyak terén egyaránt kiváló eredménnyel végezte el
tanulmányait, közben a kötelező olasz mellett németül is megtanult.
Szorgalmával egyenesen arányos volt tehetsége is, ezért a legendás mester,
Báthory Sándor gordonkaművész biztatására és felkészítése alapján
jelentkezett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola (akkoriban már
egyetem) gordonkaművész-szakára. Ide nem nyert felvételt (a zeneakadémiai
felvételik története, mint tudjuk, mindig is bonyolult volt…), viszont a Liszt
Ferenc Zeneművészeti Főiskola Zeneiskolai Tanárképző Intézete
Szegedi Tagozatára igen, így középiskolai mestere, Báthory tanár úr vezetésével
végezte el a főiskolát, s kapott zeneiskolai tanári diplomát. A szegedi
Liszt Ferenc Zeneiskolában (ma: Király König Péter Alapfokú Zenei Iskola)
azonnal kapott állást, gordonkát tanított a zeneiskolás gyermekeknek, de szinte
kezdettől fogva érezte, hogy szerteágazó érdeklődése másfelé vonzza.
Munka mellett tanult a József Attila (ma: Szegedi) Tudományegyetemen; már
többször említett óriási szorgalma révén nemcsak második – pedagógia-szakos –
diplomája lett jeles: professzorai felfigyeltek rá, s meghívták a Juhász Gyula
Tanárképző Főiskola neveléstudományi tanszékére tanársegédnek;
elhagyta tehát a zeneoktatás területét. Rövidesen doktorált, kandidált,
egyetemi oktató lett, s 1997-ben már professzorként habilitált. Igen nagy
eredménnyel dolgozott a neveléstörténet területén: rövidesen már könyvei jelentek
meg (ma a felsőoktatásban szinte csak az ő neveléstörténeti
jegyzeteit használják). Mindezen közben családot alapított, két gyermeket
nevelt, s ami a jelen írás szempontjából rendkívül fontos: egyetlen napra sem
tette le hangszerét. Állandóan képezte magát, egymás után tanulta meg a
gordonkairodalom legszebb és esetenként legnehezebb darabjait, fellépéseket
vállalt szólóban és zenekarral (az Újszegedi Kamarazenekarral sikerrel
játszotta el Haydn, Vivaldi, Monn, Farkas Ferenc
versenyműveit). Hosszú évekig volt rektorhelyettes, majd
tanszékvezető a Szegedi Tudományegyetemen és mindvégig, a mai napig ő
Szeged város egyik legkiválóbb gordonkaművésze, aki fél évenként áll
önálló esttel állandóan nagylétszámú közönsége elé.
Így történt most is néhány nappal
ezelőtt. Barokk művekkel kezdett: Händel g-moll oboaversenye
gordonka–átirata (az átiratot J. W. Slatter
készítette) remek interpretálása után J. S. Bach D–dúr gambaszonátája
következett, a dús szövetű darabot nagyszerűen építette fel. A szünet
után Haydn ritkán hallható 13. szimfóniája II. tételének (Adagio cantabile) gordonka-zongora átiratát hallhattuk,
nemesfényű, stílushű előadásban. Megrendítően szépen
szólalt meg Gabriel Fauré remekmívű Elégiája.
Két különlegességgel folytatódott a hangverseny: Lalo
„Orosz” hegedűversenye értelemszerűen orosz népi dallamokból
építkező II. tétele, majd Debussy töredékben maradt fiatalkori zenekari
gordonka szvitje „megmentett” öt tétele közül a játékos hangvételű Scherzo
és a Nocturne (mely voltaképp a legnépszerűbb
Debussy-dal, a Csillagfényes éj hangszeres változata). Saint–Saëns virtuóz, lendületes Allegro appassionato
c. művével zárult a papírforma szerint a műsor, a közönség azonban
nem érte be ennyivel: ütemes tapsuk hatására még felcsendült Saint-Saëns A hattyú c. darabja (mely Az állatok farsangja
leglíraibb tétele).
Dombiné Kemény Erzsébet és Pukánszky Béla
Bár a jelen írás elsősorban Pukánszky Béláról szól, feltétlenül méltatnunk kell állandó
zongorapartnerét, Dombiné dr. Kemény Erzsébet zongoraművészt, aki szintén
professzor, s aki ma Szeged egyik első zongorakísérője. Hangversenyek
sokaságán halljuk játékát, ő kíséri szinte az összes szegedi énekkart — az
Éneklő Ifjúságon fellépő kórusok nagymértékben neki köszönhetik
sikereiket — de folyamatosan dolgozik a szegedi MÁV „Hazánk” Énekkar helyettes
karnagyaként, ő a szegedi Szeghy Endre Pedagógus
Női Kar zongorakísérője, irodalmi-zenei műsorok nélkülözhetetlen
szereplője. Pukánszky Bélának jóval több mint
harminc éve a kísérője, stabil, precíz, a művészhez nagyszerűen
alkalmazkodó játéka nagymértékben járul hozzá a gordonkaművész sikereihez.
A koncertnek volt még egy jeles
szereplője: Marton Árpád író, költő és esztéta igen érdekes
ismertetőket mondott, melyek révén a művek olyan titkait is
megismerhettük, melyeket nem igazán tudhattunk volna meg a
műsorvezető nélkül.
Pukánszky Béla májusi hangversenyével ismét
bizonyította: reneszánsz típusú értelmiségi, igazi polihisztor, aki tudományos
és felsőoktatási munkásságával egyenrangú szinten van jelen Szeged
hangversenyéletében, olyan módon, ahogyan még művész nem működött
városunkban; hadd kockáztassam meg: talán még országosan sincs hasonló személyiség
hazánkban. Szívből kívánjuk, hogy tudományos és művészeti munkásságát
még sok-sok évig folytathassa.
Kiss Ernő