Liszt Ferenc Via
Crucis-a a galyatetői Kodály kápolnában
Kodály-kápolna (Galyatető)
(kekesonline.hu)
Április első
hétvégéjén kórustábort tartott a kőbányai Szent László templom kórusa és a
Budai Ciszterci Szent Alberik kórus a Mátra szívében
- a Mátraszentimréhez tartozó Bagolyirtáson - a húsvéti időre való hangi
felkészülés gyanánt. Szombaton, április elsején ezt a komoly munkát megszakítva
egy igen különleges és egyedi eseményen, Keresztút szentelésen vett részt az
egyesített együttes Galyatetőn, a Kodály kápolnában. Krisztus
szenvedéstörténetének 14 állomását egy helyi, mátrai fafaragó művész,
Batta Pál vájta fába. Alkalomhoz illő volt tehát, hogy az eseményen a
kórus Liszt Ferenc Via Crucis-át
adja elő, mely a művészet egy másik ágában, zenében jeleníti meg az
említett 14 stációt, mindegyik állomásnak 1-1 tételt szentelve.
Liszt Via
Crucis-a Kodály harmóniumán
Liszt ezen
műve egy nem szokványos passió. Orgonára, kórusra és két szólistára
íródott. Hiányzik az evangélista szerepe, a tételek igen rövidek, némelyet csak
orgona szólaltat meg. Tulajdonképpen a történet legfontosabb mondatait halljuk
az egyes tételekben: „Ártatlan vagyok ennek az igaz embernek halálában”;
„Üdvözlégy, kereszt”; „Feszítsd meg”. Olyan ez, mintha mi magunk akkor, 2000
évvel ezelőtt a szerves részei lettünk volna ezeknek a történéseknek -
akár mint egyvalaki a tömegből, akár mint egy római katona - de ma már
csak halványan emlékezünk minderre. Az akkori érzelmeink fel-fel jönnek
bennünk, újra és újra halljuk a fülünkben a legmeghatározóbb mondatokat, látjuk
a memóriánk legmélyére égett képeket.
Az előadók Dobák Gábor
templomigazgatóval
Visszatérve a galyatetői eseményekre. Friss és éles mátrai levegő, a kápolna bejáratából elénk terülő hegycsúcsos panoráma, a Mátrára jellemző építőanyagból, az andezitből épült kápolna. Ezek voltak az első impresszióim érkezésünkkor. A kápolna karzatán szűkösen, de el tudott férni a két kórus, bár ügyelnünk kellett arra, hogy az egyedüli fényforrást biztosító ablak elé ne álljunk. Talán pont ezek a tényezők tették meghitté az előadásunkat. A hely szelleme magával ragadott minket. Az utolsó tétel utáni csend, majd kitörő taps jelezte, valamit aznap délután tudtunk adni a kápolnába ellátogatóknak. A közönség pedig nekünk. Olyannyira, hogy tapsviharban jöhettünk le a karzatról, így egy ráadás motettát is énekeltünk fejből. Ott, abban a pillanatban másodkarnagykét azt éreztem, hogy ez a régi múltú kórus úgy zenél, mint fénykorukban, amikor sorra énekeltek Nyugat-Európa templomaiban - amikor én még meg sem születtem.
Dékány András és Somogyváry Ákos
Kővári Eszter Sára és
Komáromi Márton
Rendhagyó
előadásban hallhatta közönségünk a kompozíciót, hiszen az orgonistánk,
Dékány András, Kodály Zoltán egykori, felújított harmóniumán
szólaltatta meg az orgonára leírtakat, egy-két technikai nehézséget igen
leleményesen megoldva. A szoprán szólót Kővári Eszter Sára
művésznő, bariton szólót Komáromi Márton művészúr énekelte.
Jómagam a kórus tenor szólamában énekeltem. Vezényelt Somogyváry
Ákos, a kórusok vezető karnagya.
Safarek Krisztián