NEMES KATALIN*
A
PEDAGÓGUS
A tanár, a tanító – ha
nagyon jó – nem csupán egy szakmunkás, aki tanult mesterségét űzi, hanem
művész. Leginkább egy zeneművészhez hasonló.
A gyermek, a tanítvány a
művészetének eszköze, tárgya és befogadója is egyben. Művészetébe
teljes személyiségét beleadja, testét és lelkét, minden nap, óráról órára.
Elvárjuk-e egy zenésztől, hogy naponta öt-hat órát lépjen fel
hangversenytermekben folyamatosan, évtizedeken át? Nem. Mert tudjuk, hogy
lehetetlen. Kiégne. Pedig látszólag nem dolgozik, csak hegedül. Vagy csellózik.
Vagy trillázik egy fuvolán. Ami nem munka. És igazán nem megerőltető.
Persze értenie is kell hozzá. Mesteri szinten tudni kell a hangszeren játszani,
olvasni a kottát, ismerni a zeneelméletet, és rengeteget gyakorolni. Ám mindez
csak feltétel, csak eszköz. Nem ettől lesz valakiből igazi
művész. Kell hozzá valami, amit általában tehetségnek nevezünk, ami velünk
született. Vagy nem.
A tanári pályán persze
nem mindenki művész. Csak a legjobbak. És ők szerencsére sokan
vannak. Az ő tehetségük és alázatuk tartja még mindig életben az oktatási
rendszert. Nem tehetnek mást, játszaniuk kell. Mellettük vannak a szakemberek
(ők beszélnek előszeretettel pedagógus „szakmá”-ról).
Ez a réteg a tanítást munkának tartja, és ha nagy rutint szerzett is talán
benne, nem ez az egyetlen lehetséges élet a számára. Ők, ha tehetik,
azonnal dobbantanak. Általában felfelé. Valamint létezik ezen a pályán is a
középszer, sőt előfordul a tehetségtelenség is. Ez utóbbit az iskolai
közönség előbb-utóbb paradicsommal jutalmazza. Nem úgy, mint a világban
manapság, ahol úgy tűnik, minden területen övék a leghangosabb siker. A
gyerek jó közönség. Nagyon kritikus. Ügyesen szelektál. Annál is inkább, mivel
belül érzi, hogy az ő bőrére megy a játék, az ő élete a tét. És
az nem játék.
Mai világunk nem a
művészeteknek kedvez. Mindent áthat a gazdasági szellem, a profit, a
termelékenység. Az iskolákat ezért vállalatként próbálják kezelni. Üzemként,
amelynek mérhető teljesítménye van. Meózni lehet a szalagról kijövő
termékeket. Darab-darab. Egyszerű. Jönnek egymás után a jobbnál jobb
ötletek: ISO2000, IMIP, portfólió meg mindenféle pontozás kreált és néha
megmosolyogtató mérőszámok alapján. Aztán évek után mindig kiderül, hogy
ez sem jó, az sem működik. A „zenészek” adatlapokat töltögetnek, meg
intézkedési terveket írnak, a zenekar meg egyre gyengébben játszik. Egyre több
a hamis hang, és egyre csapnivalóbb az előadás. Az egész egyre rosszabb és
rosszabb. Mindez azért, mert megpróbáljuk az iskolát beleszuszakolni olyan
keretekbe, amelyekbe nem fér bele. Egyszerűen azért, mert nem vállalat.
Semmi köze hozzá. Megtévesztő lehet az az oktatás irányítói számára, hogy
a tanár kétségtelenül egzakt tudományos ismeretek átadásával (is) foglalkozik,
amely objektíven mérhető. És valóban az is lehetne végső soron
persze, ha számítógépekbe kellene betáplálni az adatokat, és nem kellene hozzá
a gyermek, aki sajnos minden társától teljesen különbözőnek születik. Az a
fránya szubjektum mindenbe bekavar. Az iskola így tehát leginkább egy
zenekarhoz vagy egy színházhoz hasonlítható. Olyanhoz, ahol mindenki többnyire
szólóban játszik, vagy monológot ad elő – ritka a duó vagy a kvartett –,
mégis nagyon fontos az összhangzás, és amelyet persze menedzselni is kell,
sőt jól kell menedzselni, de a teljesítménye adatokkal nem leírható, mivel
rengeteg sehogyan sem mérhető összetevőből áll. Hogyan mérem le,
hogy mennyire jó egy hangverseny vagy egy színházi előadás? Hogy mennyire
jól játszik a második hegedűs vagy a komika, hogy jobban-e, mint az üstdobos
vagy a harmadik ajtónálló? Mérjem azt, hogy ki hányszor szólalt meg, vagy
mennyi próbán volt jelen? Hogyan tudom elérni, hogy sikeres legyen a darab?
Hogyan döntsem el, hogy esetleg meg akarok-e válni a
nagybőgőstől, ha nem játszik valami jól, de csak egy van
belőle? Mi van, ha nem találok másikat, a darabban meg szerepelnie kell?
A pedagógia nem
tudomány. A tudomány definíciójának egyetlen eleme sem állítható fel rá.
Eredményei nem ismételhetők meg és nem ellenőrizhetők, mert a
pillanat hatása alatt születnek. A tanító a három krisztusi hivatás egyike a
papi és az orvosi mellett, és ráadásul részesülhet a művészet igazi
lényegéből, ami a teremtés maga. A pedagógusképzés alapvető hibája,
hogy – maradva az eddigi gondolati modellnél – úgy szeretne művészeket
nevelni, hogy éveken át zeneelmélettel tömi a hallgatók fejét, de nem tanítja
meg őket a hangszerükön játszani. Gyakran még a kottaolvasást sem. Vagy
tudja, amikor bekerült a felsőoktatásba – és tehetséges –, vagy nem. A
szakmai ismeret biztos alapot kellene, hogy nyújtson a későbbi önálló
alkotáshoz vagy legalább ahhoz, hogy valaki egy „zenekar” megbízható tagja
legyen. Tehetség nélkül nagyon nehéz, és mindenkinek a saját személyiségéhez
legjobban illő utat kellene választania. A legnagyobb egyéniségeket is
nagyon nehéz másolni, követni. Sok-sok kitűnő, korszakalkotónak
tűnő módszer csak annak a kezében működött, aki létrehozta, majd
a követők kezében lassan elsilányul, elhal, nem hozza a várt eredményeket,
vélhetően, mert nincs mögötte ugyanaz a személyiség. A tehetséggondozást a
tanártehetségek gondozásával kellene kezdeni.
És végül maga a név.
Nomen est omen. Pedagógus. Hogyan szeretnénk szabad
művészek lenni, ha gyermekfelügyeletet ellátó rabszolgáknak nevezzük
magunkat?
*A szerzőről
Forrás:
(2023. IV.)