CZAKÓ DÓRA – BODNÁR GÁBOR[1]
MŰVÉSZETKÖZVETÍTÉS
MESTERFOKON:
A MŰVÉSZETI INSTRUKTOR SZAK INDÍTÁSÁNAK TUDOMÁNYOS-SZAKMAI ELŐKÉSZÍTÉSE AZ ELTE
BTK-N
Bevezetés:
A zenekultúra alapképzési szak, mint a művészeti instruktor MA előzménye
A Parlando
2022/1-es számában megjelent tanulmány (Egy új bachelor képzés tapasztalatai –
a zenekultúra szak)[2] részletes
tájékoztatót adott a 2018-ban induló alapszakról, amely új távlatokat nyitott
nemcsak az ELTE Bölcsészettudományi Kar Művészetközvetítő és Zenei Intézetének
képzési struktúrájában (többek között ehhez igazodott a korábbi Zenei Tanszék
2019-től hivatalos megnevezése), hanem országos viszonylatban is, lévén, hogy
számos más felsőoktatási intézménnyel közösen, az ELTE által vezetett
konzorciumban dolgoztuk ki az akkori Képzési és Kimeneti Követelményeket (KKK).
Bár a zenekultúra szak célja, természetszerűleg,
de nevéből is adódóan, a művészetközvetítő alapképzési szakok részeként (ezek:
a drámainstruktor, a képi ábrázolás, a kézműves tárgykultúra, a környezetkultúra,
a mozgóképkultúra és médiaismeret, – illetve, legújabban akkreditált képzésként
a kortárs könnyűzene, amely szakirányai révén elsősorban a hangszeres és
vokális képzést helyezi előtérbe) a zenei művészetközvetítésre koncentrál,
oktatóink jelentős energiát fordítanak a művészetközvetítői ismeretek
teljességének megismertetésére, legalább alapvető vonatkozásokban, már az
alapszakon. Erre a fentebb említett tanulmány szövege több helyütt utal.
„Az Általános művészetközvetítői ismeretek
tantárgy az első két félévben 2-2 órát foglal magába és már a kezdetektől
zenespecifikus, mindamellett összművészeti témákkal is foglalkozik az
edukációra fókuszálva. [...] A Rendezvényszervezési ismeretek 1-2. tantárgyakat
heti 4-4 órában oktatjuk, azonban ebből 2-2 óra elméleti előadás, a másik 2-2
óra gyakorlat.”[3] Emellett a
művészetközvetítői tantárgycsoport hat nagy témaköre közül több egyértelműen
jelzi, hogy a zenei művészetközvetítésre irányuló képzés nem lehet teljes a
terület általános megismerése nélkül, lásd: „Intézményi struktúra,
finanszírozás, pályázatírás [...] Kulturális és művészmenedzsment,
projektmenedzsment [...] A művészetközvetítéshez tartozó jogi ismeretek.”[4]
A fenti tendencia arra
irányult, hogy már az alapképzési szakaszban előkészítse az összes
művészetközvetítői szakra épülő egységes mesterképzés létrehozását, amelyet,
természetesen, valamennyi érdekelt felsőoktatási intézmény a saját képzési
portfóliójába illeszthet be, a rá jellemző specializációkkal, ám a közösen
meghatározott törzsképzési anyagra támaszkodva. A továbbiakban e folyamat
részletesebb leírása követhető nyomon.
A
művészeti instruktor mesterképzési szak alapkövetelményeinek kidolgozása: a szaklétesítés
Mivel a konzorciumi megoldás rendkívül
hatékonynak bizonyult már az alapszakok esetében, evidens volt ennek újbóli
megalakítása – ezúttal nem egységes művészetközvetítői területre épülő, de
különböző irányultságú képzések létrehozására, hanem olyan szak megalkotására,
amely a szakterület valamennyi lényeges alkotóeleméről megadja a szükséges
ismereteket a hallgatóknak, egyúttal, specializációi által, a választott
orientációt kiemelten kezeli.
A konzorciumnak – tagjai (az egyetemek jelenlegi
nevét használva): az Eötvös Loránd Tudományegyetem mint konzorciumvezető,
továbbá a Budapesti Metropolitan Egyetem, az Eszterházy Károly Katolikus
Egyetem, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, a Nyíregyházi Egyetem, a
Pécsi Tudományegyetem, a Szegedi Tudományegyetem, valamint a Színház- és
Filmművészeti Egyetem képviselői – már munkája elején olyan sajátos
feladatokkal kellett szembenéznie, mint a leendő szak magyar és angol nyelvű
megnevezésének kérdése.
A művészeti
instruktor „ernyőkifejezést” végül kompromisszumként alkalmaztuk arra a szakmai
kompetenciák megszerzését nyújtó képzésre, amelynek elsődleges célja a művészet
és az emberek kapcsolatának erősítése, fokozottabb integrációja. A bizottság
tagjai természetesen tisztában voltak azzal, hogy maga az instruktor szó számos
jelentéssel rendelkezik, s közöttük oktatással, tanítással kapcsolatba hozható
(akár elavulóban lévő vagy ma is érvényes) egyaránt akad, fontosnak tartottuk
azonban az elnevezéssel annak a definíciónak a megerősítését, miszerint az
ilyen „okleveles művészeti instruktor” munkája a legkülönbözőbb
korosztályokkal, mint célközönséggel zajlik, az óvodától az egyetemig, sőt, tovább, egészen (például) a nyugdíjas klubokig – korántsem
pedagógusi, hanem olyan segítői minőségben, ahol a művészet és a befogadók
közötti kapcsolat érdekében ez szükséges. Nem utolsósorban kerülni szándékoztuk
a menedzser szót a képzés jellemzésére, mivel ez a köztudatban erősen a
gazdasági területre koncentrálódik.
Angol nyelven az Arts Communication és a
szakképesítés megnevezésére szolgáló Arts Communication Expert mellett szólt,
hogy ezek a kifejezések felelnek meg leginkább a mi művészetközvetítéshez
kapcsolódó, hasonló terminusainknak (ennek következtében lett az ELTE BTK
Művészetközvetítő és Zenei Intézete angolul Institute of Arts Communication and
Music). Kutatásunk szerint ugyanis az angol ’arts’ szó ez esetben mindig többes számban használandó
(az ’art’ csak a vizuális nevelésre vonatkozik), míg a ’communication’ a magyar
szaknyelvben, jelen esetben, a közvetítésként értelmezett szakszó parallelje. A
’mediation’, amit, sajnálatos módon, sok helyütt alkalmaznak a
művészetközvetítésre, ’arts mediation’ formában, inkább foglalkozással, például
konfliktuskezelő pszichológusokkal kapcsolatban használatos – s ehhez hasonlóan
az angol ’instructor’, amely magyarul, a fentebb ismertetett okok miatt,
elfogadható, ott legtöbbször olyan személy, akinek nincs mesterfokozata vagy
azt nem az adott területen szerezte, így szakoktatóként alkalmazzák – de
használják még mesterszakot végzett, ám PhD-vel nem rendelkező egyetemi,
főiskolai oktatóknál is.
Mindenekelőtt azonban a képzés létesítésének
legfőbb indoka az volt, hogy a közelmúltban önálló szakterületté előlép
művészetközvetítés végre rendelkezhessen önálló mesterszakkal. Könnyű volt
feltérképezni, hogy hasonló mesterképzés nincs a magyar oktatási palettán,
pedig a művészeti értékek, produktumok színvonalas átadáshoz (ami rendkívül fontos
a művészek számára is) ennek létrehozása elengedhetetlen – a művészetközvetítés
alapszakjai szintén ezért jöttek létre. A más mesterképzési szakoktól való
úgynevezett szaktávolság felmérése ugyancsak a konzorcium alapvető feladata
volt. Ám e téren könnyebbséget jelentett, hogy a művészeti képzések esetében a
szakokhoz kapcsolódó eltérő képzési cél és tartalom miatt a szaktávolság igénye
sok estben szinte értelmezhetetlen, illetve, legalábbis, nehezen értelmezhető,
hiszen a gyakorlatorientált szakoknál főként a képzési cél okozza a
különbségeket – ami ráadásul intézményenként jelentős eltéréseket mutathat,
mivel sokszor ez hozza létre a művészeti és művészetelméleti szakok intézményi
karakterét. (Mindez teljesen megfelel a nemzetközi művészképzés gyakorlatának
is.) A máskor sok problémát előállító szaktávolsági kérdésre tehát nem volt
nehéz megnyugtató indoklást találni.
Nagy hangsúlyt helyeztünk továbbá a szakmai
szervezetekkel történő együttműködésre, mivel ők jelenthetik a végzett
hallgatók legfontosabb felvevőpiacát, egyben a képzés alatti szakmai
gyakorlatokon is helyet adhatnak számukra. Örömmel állapítottuk meg, hogy
leendő partnereink megkeresésünkre rendkívül nyitottan reagáltak,
támogatásukról biztosították a szaklétesítési szándékot. A legfontosabb zenei
szervezetek az alábbiak voltak:
Bárdos Lajos Társaság, Budapest Music Center,
Filharmónia Magyarország Nonprofit Kft., Flauto Dolce Egyesület (Kolozsvár),
Magyar Kórusok és Zenekarok Szövetsége – KÓTA, Magyar Állami Operaház, Magyar
Rádió Művészeti Együttesei Nonprofit Kft., Magyar Szimfonikus Zenekarok
Szövetsége, Müpa Budapest.
Emellett további támogatások érkeztek, példaként
felsorolva a következőktől:
Bálint Sándor Művelődési Ház (Szeged), Független
Előadó-művészeti Szövetség, Magyar Képzőművészeti és Iparművészeti Társaságok
Szövetsége, Magyar Színházi Társaság, Magyar Tudományos Akadémia
Bölcsészettudományi Kutatóközpont, Vántus István Társaság Közhasznú Egyesület
(Szeged).
A szaklétesítés fontos pontja a képzési cél
precíz kijelölése, valamint az elsajátítandó szakmai kompetenciák részletes
kidolgozása. Előbbit a konzorcium, hosszas egyeztetést követően, így fogalmazta
meg:
„A képzés
célja művészeti instruktorok képzése, akik átfogó elméleti és gyakorlati
ismeretekkel, valamint széleskörű nemzetközi kitekintéssel rendelkeznek a
művészetek komplex, integratív jellegű közvetítése, a művészet értő
befogadásának elősegítése és az érzelmi intelligencia művészetközvetítéssel
történő fejlesztése terén. Választott specializációjuknak megfelelően képesek
átlátni, megtervezni, megszervezni, összefogni, irányítani és lebonyolítani
olyan tevékenységeket a művészeti és kulturális élet különféle színterein,
amelyek vizuális, illetve előadó-művészeti területekhez tartozó tevékenységek
társadalmi közvetítésére irányulnak. Alkalmasak arra, hogy művészetközvetítői
feladataikat önállóan, illetve művészeti, bölcsészet- vagy társadalomtudományi
területen képesítést szerzett szerzett szakemberek egyenrangú szakmai
partnereként,csoportmunkában is végezzék Magyarországon és az európai
kulturális térség más országaiban. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben
történő folytatására.”[5]
A tudás / képesség / attitűd / autonómia és
felelősség kategóriájú kompetenciákat itt nincs lehetőség teljességükben
felsorolni (számuk 8-tól 15-ig terjed az egyes területeken), lényegük azonban
összefoglalható:
- tudás tekintetében az átfogó és rendszerezett
ismeretanyag birtoklása, a művészetközvetítés összetett, integratív
feladatrendszerének átlátása, eligazodás a szakterület kommunikációs
rendszerében;
- képesség terén a munkafolyamat-tervezés, az
anyagi és infrastrukturális feltételek komplex, egyben integratív módon történő
kezelése, valamint a teljes kulturális intézményrendszer ugyanilyen szemlélete,
a hatékony, konstruktív együttműködés, illetve kommunikáció és
konfliktuskezelés;
- attitűd vonatkozásában mindenekelőtt az új
ismeretek, projektek és módszerek figyelemmel kísérése, valamint a
művészetközvetítői munkafolyamatok során az érzékenység, a tolerancia, a
türelem, a kompromisszumkészség, a tájékozottság, a motiváltság és a
kreativitás;
- autonómia- és felelősségként az önálló, egyéni
kutatómunka és az ugyanilyen indíttatású gyakorlati tevékenység, ehhez társuló
felelősségérzettel a kollégákért, a közönségért és a teljes munkafolyamat
összefogásáért.[6]
Általános jellemzőként megemlítendő még a
megfelelő szaknyelvhasználat és idegennyelv-ismeret, a technikai és
informatikai eszközök használata, a produkciók minél tökéletesebb tervezésének,
szervezésének és megvalósításának előtérbe helyezése, a célközönség bevonásával
(ami a művészetközvetítői tevékenységben kiemelten fontos), továbbá a szerzői
és etikai normák betartása. A kompetenciák fokozottan érvényesek,
természetesen, a hallgató által választott specializációra – erről
részletesebben lásd a szakindítás leírásánál.
A képzés szakmai jellemzőit a hivatalos
szakindítási dokumentum az adott szakképzettséghez vezető szakterületek meghatározásához köti. Itt az
egyes területek kreditarányos („tól-ig”) lebontása is szükségessé vált, ezért a
konzorcium ezeket az arányokat határozta meg:
- művészettudományok (elméleti és gyakorlati
ismeretek, a művészetközvetítéshez kapcsolódó, vizuális és előadó-művészeti
területeken), 14-32 kredit;
- a komplex művészetközvetítés elmélete és
gyakorlata, 14-32 kredit;
- kommunikációs ismeretek, 10-16 kredit;
- integrált művészeti projekt gyakorlat, 5-10
kredit;
- társadalomtudományok, 10-16 kredit;
- gazdasági, jogi ismeretek, 10-16 kredit.[7]
A fentebb összefoglaltak szerves részét képezték
a művészeti instruktor mesterképzési szak leendő KKK-jának, amely, a teljes
szaklétesítési kérelem (nem részletezendő okokból kissé hosszú idő után
megvalósuló) elfogadásával legálissá vált.
Ezután „mindössze” a leendő mesterszak szakmai
tartalommal történő feltöltése következett – vagyis a szakindítási beadványok
kidolgozása. Itt már az addig konzorciumban együtt dolgozó felsőoktatási
intézmények saját profiljukra szabhatták a képzést, tehát a kérelmeket önállóan
nyújtották be az illetékeseknek.
Szakindítás:
a művészeti instruktor MA ismeretkörei és tantárgyai az ELTE BTK képzésében
Az ELTE BTK Művészetközvetítő és Zenei Intézete
– az Egyetem és a Kar megfelelő testületeinek teljes támogatásával – magától
értetődően a művészeti instruktor mesterképzési szakot zenei specializációval
kívánta indítani. (A továbbiakban lehetőség nyílna vizuális specializáció
indítására is az ELTE-n, amelyhez jelenleg elsősorban a szombathelyi székhelyű
Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központ Vizuális Művészeti Tanszékén adottak a
feltételek.)
A négy féléves képzési idejű mesterszak két
fontos pillérre épül: egyrészről a Művészetközvetítő és Zenei Intézetben már
meglévő, nagy népszerűségnek örvendő zenei szakok (zenekultúra alapképzés,
ének-zene tanár osztatlan képzésű, illetve másoddiplomás, úgynevezett „rövid
ciklusú” képzés),[8] másrészről
a Bölcsészkaron létező rendkívül gazdag, a mesterszintű művészetközvetítéshez
nagyszerűen illeszkedő tantárgyi kínálat. Ez utóbbihoz szükség volt az
képzésben érintett intézetek (Könyvtár- és Információtudományi Intézet,
Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet, Művészettörténeti Intézet, Néprajzi
Intézet, Nyelvi Közvetítés Intézete) és a vonatkozó intézeti tanszékek önzetlen
részvételére az indítás dokumentumainak kidolgozásában.
Az együttes munkával kialakított képzési
programban a felveendő tanórák száma 854 (az összes hallgatói tanulmányi
munkaidőn belül), a Képzési és Kimeneti Követelmények (KKK) a létesítési
dokumentáción alapulnak. Eszerint a tantárgyak ismeretkörökön belüli megoszlása
az alábbiak szerint történik:
- a komplex művészetközvetítés elmélete és
gyakorlata:
1. A zenei művészetközvetítés gyakorlata: A
zeneirendezvény-szervezés gyakorlata 1-2
2. Művészettörténeti ismeretek: A muzeológia
elmélete és gyakorlata, Kurátori és műkereskedelmi ismeretek
3. Színház- és filmművészeti ismeretek
ismeretkör: Színjátéktípusok, Bevezetés a filmtörténetbe;
- kommunikációs ismeretek ismeretkör:
Kulturális örökség, Kommunikáció-, média- és
kultúrtörténet;
- integrált művészeti projekt gyakorlat:
(az ismeretkörrel megegyező nevű tantárgy);
- társadalomtudományok ismeretkör;
Európa folklórja, Kortárs társadalom etnológiája
- gazdasági, jogi ismeretek ismeretkör:
Gazdasági alapismeretek, Jogi alapismeretek,
Korszerű információmenedzsment- és marketing módszerek, Forrásszerzési,
pályázatkészítési műhelymunka
- művészettudományok ismeretkör (elméleti és
gyakorlati ismeretek, a művészetközvetítéshez kapcsolódó, vizuális és
előadó-művészeti területeken):
1. Vokális-hangszeres előadó-művészeti
ismeretek: Vokális tanulmány, Vokális-hangszeres kamarazene, Társasének
2. Kóruséneklési ismeretek: Énekkari hospitálás,
Előadói gyakorlatok
3. Kreatív zenei ismeretek: Kreatív zenei
gyakorlatok 1-4[9]
Ehhez társul a szakdolgozat készítése – amely, a
kari gyakorlatnak megfelelően, rendszeres konzultációval támogatott egyéni
felkészülés formájában valósul meg –, a szabadon választható tárgyak elvégzése
az intézmény kurzuskínálatából, valamint a szakmai gyakorlat.
Lényeges újítás a tanmenetben a nemrégiben
hivatalossá tett, s a nemzetközi együttműködési igényeknek megfelelő
„mobilitási ablak” a hallgatói mobilitás megvalósítására, amelyhez a művészeti
instruktor mesterképzési szakon az ELTE elsősorban a 3. tanulmányi félévet
ajánlja. (Bár a hallgatónak megadható a szabadság, hogy kiválassza a számára
legideálisabb időszakot a mobilitásra, ezért a közreműködő intézetek nyitottak
a mintatanterven belüli esetlegesen több mobilitási ablak betervezésére is.)
Részletesebben az egyes tantárgyakról:
A Zeneirendezvény-szervezés gyakorlata: A
hallgatók az egyetemi oktatás keretein belül – az ELTE más, művészetekhez
kötődő oktatást is nyújtó intézeteivel, adott esetben társművészeti
felsőoktatási intézményekkel, továbbá az ország partnerszervezeteivel
együttműködve − koncertek, zenei szerepléshez is kapcsolható
rendezvényeket (például kiállításmegnyitó) illetve egyéb zenei ismeretterjesztő
eseményeket szerveznek meg, bonyolítanak le, többek között az ELTE BTK
Művészetközvetítői és Zenei Intézet Kodály kamaratermében, ehhez felhasználják
kommunikációs és marketing ismereteiket. A gyakorlati központú oktatás során
betekintést nyernek a hazai zenei intézmények munkafolyamataiba, emellett a
felsőoktatási zenei művészképzésekben résztvevőknek szerveznek hangversenyeket
− ezáltal segítenek a tehetséges fiatal művészek karrierjének
elindulásában.
A muzeológia elmélete és gyakorlata: Áttekintés néhány európai és
magyar múzeum általános helyzetéről, feladatairól, szervezeti felépítéséről, munkaszervezéséről.
A tárgy kurzusa az alábbiakkal foglalkozik: A múzeumok előtt álló új kihívások,
a közgyűjteményekkel szemben támasztott társadalmi elvárások és veszélyek, a
megújulás és az átalakulás útjai, a múzeumokban alkalmazott régi és új technológiák,
a digitális eszközök lehetőségei. Ehhez a hallgatók nemzetközi példákat is
megismernek.
Kurátori és műkereskedelmi ismeretek: A tárgy alapvető
áttekintést kínál a kortárs művészeti kurátor szerepéről a projektek kreatív
tervezésétől (tematika, művészek, helyszín, időpont stb.) a megvalósítás
gyakorlati (intézményi, finanszírozási, szervezési, logisztikai stb.) kérdésein
át a kommunikációig és a közönségkapcsolatok ápolásáig. A hallgatók betekintést
nyernek a műkereskedelem szervezeti felépítésébe is.
Színjátéktípusok:
A különböző
színjátéktípusok megismertetése, különös tekintettel a zenés és a
táncszínházra. Így vizsgálati tárgyát képezi a tánctörténet és annak esztétikai
megközelítése, a sajátosan színpadi tánc születésétől egészen a kortárs
irányzatokig. Másrészt − ezzel párhuzamosan és gyakran összefonódva – a
tárgy a zenés színház kialakulását, törvényszerűségeit és hagyományait
vizsgálja, különös tekintettel három zenés színházi műfaj: az opera, az operett
és a musical történetére, dramaturgiai működésére, színpadi feldolgozásának
munkafolyamatára. A hallgatók megismerik a legfontosabb opera-, operett- és
musicaltörténeti irányzatokat és alkotókat, valamint tájékozódnak a modern és a
kortárs opera / musical főbb irányzatairól.
Bevezetés a
filmtörténetbe: egyetemes filmtörténet a
kezdetektől az 1950-es évekig. A filmgyártás és forgalmazás kialakulásának,
fejlődésének, a filmes elbeszélés megjelenésének és változásainak, a némafilm
történetének bemutatása, a hollywoodi filmgyártás kezdeteinek összefoglalása,
áttekintve az amerikai film első évtizedeinek legfontosabb történéseit egészen
az ötvenes évekig, egyes filmek elemzésén keresztül bemutatva a születő
műfajokat. Az európai művészfilm meghatározó tendenciái (például a ’20-as évek
különböző európai avantgárd mozgalmai, a francia lírai realizmust vagy az olasz
neorealizmus). Az oktatás nagy hangsúlyt fektet az egyes trendek hatásainak
bemutatására is.
Kulturális örökség: A
fogalom elméleti meghatározása és megértése – a kulturális örökség gyors
elterjedésének egyik oka, hogy bármely közösségszerveződési szinten
identitásképzővé tud válni, így külön kerül bemutatásra a világ-, a nemzetei, a
regionális és a lokális örökség. Ennek kapcsán szó esik a kulturális örökség
jogi szabályozásáról is, az ismertetett szinteken.
Kommunikáció-, média- és
kultúrtörténet: A kommunikációs eszközök és médiatartalmak kultúraképző
jellemzőinek megismerése. A kommunikáció alapkérdése, a kommunikációs eszközök
defamiliarizálása, a szóbeliség és írásbeliség gondolkodásbeli különbségei, a
sajtó eredete és szerepe a modern társadalomban, a kulturális tőke, a
közoktatás, a városiasodás, továbbá a választójog és a tinédzser megjelenésének
összefüggései. Emellett az alábbiak: a technológiai eszközök megjelenésének és
háttérbe szorulásának kulturális-társadalmi okai (különösen a rádiózás és a
televíziózás születése), a technológiai kommunikációs eszközök
szerepe a II. világháborúban, illetve a játék,
mint médium, a hely és a tér társadalmi konstruálása.
Integrált művészeti projekt gyakorlat: Célunk,
hogy a hallgatók bepillantást nyerjenek egyes, számukra kevéssé ismert
művészeti ágak működésébe, s a projektben elsajátítsák az az alkotói-előadói
együttműködés különféle módjait. A gyakorlati tevékenység hangsúlyozottan
„kézzelfogható” eredménnyel zárul, amely lehet előadó- és vizuális művészeti
produktum, illetve (többek között) kulturális intézményekkel közösen
lebonyolított munkafolyamat. A projekteket a Művészetközvetítő és Zenei Intézet
oktatói vezetik, de munkájukhoz segítségül hívhatják a Kar, illetve az Egyetem
további szakembereit. A munka dokumentálására a hallgatók szabadon választott
technikai eszközöket is igénybe vehetnek.
Európa folklórja: Az új kultúrtörténet
(mentalitástörténet, történeti antropológia, mikrotörténet, mindennapi élet
története), valamint a történeti néprajz és történeti folklorisztika nemzetközi
és hazai irányainak, eredményeinek, legfőbb módszertani jellemzőinek
áttekintése. A hallgatók egy kiválasztott mentalitástörténeti témából közép- és
kora újkori fókuszú, nemzetközi szakirodalmon alapuló referátumot és
szemináriumi dolgozatot készítenek.
Kortárs társadalom
etnológiája: A kortárs (posztmodern) társadalom működésének gyakorlati
szempontú feltárása, az adott társadalmat uraló korszellem vizsgálata: annak ellensúlyozása,
miszerint az etnológia a modernitás korszakában intézményesült, és mind a
fogalmi apparátus, mind a megközelítési mód megragadt a modernitás korszakában.
Az oktatás célja, hogy − elsősorban az online tér, az örökség jelenségét
példának hozva −, gyakorlati megközelítésmóddal értelmezze a kortárs
társadalomban végbemenő egyes folyamatokat.
Gazdasági alapismeretek: A mikroökonómia és a
makroökonómia fogalma. A gazdasági rendszerek osztályozása. A piac működési
mechanizmusa. Vállalatok a nemzetközi piacokon. A valuta és a deviza fogalma.
Makroökonómiai alapfogalmak: a makrojövedelem számbavételéhez használt mutatók.
A bankrendszer kialakulása. A pénzügyi lízing fogalma. Költségvetési politika,
az adóztatás rendszere. A társadalombiztosítás rendszere. 9. A gazdaságpolitika
finanszírozása. Kormányzati kiadások. A Magyar Államkincstár. Nemzetközi
pénzintézmények. Árfolyamrendszerek: rögzített és lebegő árfolyamrendszerek.
Aktuális nemzetközi és hazai gazdaságpolitikai kérdések.
Jogi alapismeretek: A jog és a jogrendszer
fogalmával kapcsolatos bevezető előadás, valamint az államszervezet
felépítésével és az alkotmányjog alapjaival foglalkozó órák nemzetközi
kitekintéssel ismertetik meg a hallgatókkal a magyar jog egyes intézményeit.
Emellett a magánjogi előadások összehasonlító jelleggel tárgyalják a
kártérítési, szerződési és társasági jog alapkérdéseit. A hallgatók
megismerkednek továbbá a szellemi tulajdon védelmével kapcsolatos jogterület
alapjaival, ezen belül különös figyelmet szentelve a szerzői jogi védelemnek
− elősegítve ezzel a művészetközvetítői munka során előforduló, jogi
jellegű tevékenységek megfelelő teljesítését.
Korszerű információmenedzsment- és marketing
módszerek: A képzés megismerteti a kulturális intézményekben alkalmazható
menedzsment- és marketingmódszereket:
szolgáltatásmarketing és -menedzsment, CRM –
ügyfélkapcsolat-menedzsment, a „mystery shopping”, frontvonalmenedzsment;
kultúramarketing, coaching.
Forrásszerzési, pályázatkészítési műhelymunka: A
hallgatók megismerik a forrásszerzés legfontosabb információs felületeit,
betekintést nyernek uniós és magyarországi pályázatok követelményeibe, a
sikeres pályázat formai-tartalmi egységének kialakításába. Jártasságot
szereznek az elektronikus pályázati rendszerek kezelésében (például a Visegrad
Fund, CEEPUS, Erasmus stratégiai pályázatok, NEA, NKA) és a pályázatok
értékelésében.
Vokális tanulmány: A leendő művészetközvetítő
szakemberek gyakorlati vokális ismereteinek fejlesztése, egyúttal olyan, átfogó
jellegű tudás átadása, amellyel a művészeti instruktorok jelentős
ismeretanyagot szerezhetnek jövőbeli szervezőmunkájuk szakmai megalapozásához,
a vokális előadó-művészek tevékenységének megértéséhez. Ennélfogva az oktatás
elsődlegesen az énektechnikai alapozó ismeretek megszerzésére szolgál, amely
nagymértékű önálló gyakorlást igényel, természetesen folyamatos oktatói
kontroll mellett. Így a hallgatók megismerkednek mind a vonatkozó
magánének-repertoárral, mind az énekművészek munkájához nélkülözhetetlen
anatómiai-énektechnikai alapismeretekkel, s egyidejűleg maguk is gyakorolhatják
azokat.
Vokális-hangszeres kamarazene és Társasének: az
oktatás célja e tárgyak esetében elsősorban az, hogy az adott évfolyam(ok) hallgatói
– esetlegesen más szakokról társult kamarapartnerek segítségével – bármely
típusú zenei hangszeres, illetve énekes formációt hozzanak létre, előadói,
stilisztikai és zenetörténeti ismereteik bővítése céljából. Az együttesek
összeállításával, repertoárjuk kialakításával, fellépéseik megszervezésével
egyidejűleg az is teljesül, hogy a tevékenységben részt vevő hallgatók
fejlesszék koncentrációjukat és együttműködési készségüket.
Énekkari hospitálás: A tantárgy a
művészetközvetítéssel foglalkozók számára azt a célt szolgálja, hogy a
hallgatók, a kórusművekkel ismerkedve, jelentős mennyiségű hallási emlékképet
halmozzanak fel, megismerjék a többszólamú művek feldolgozásának útját,
tapasztalatokat szerezzenek a kórushangzás és a zenei folyamatosságérzet terén.
Ezzel egyidejűleg történik a különböző kóruséneklési technikák megismerése, az
ezekhez szükséges megfigyelések, tapasztalatok összegyűjtése.
Előadói gyakorlat: a különféle fellépések
(például egyetemi és más ünnepségek, fesztiválok, koncertek) atmoszférájának
átélése, zenei élmények gyűjtése, valamint a szereplésekre történő felkészülés,
amely rendszeres önálló gyakorlást igényel, folyamatos oktatói kontroll
mellett. Mindez, természetszerűleg, együtt jár az évszázadok kórusmuzsikájából
elsajátított repertoárismeret növekedésével, továbbá a próbákon és az
előadásokon szerzett művészi tapasztalatokkal, élményekkel.
Kreatív zene: A tárgy mindenekelőtt segítséget
nyújt a hallgatóknak a problémamegoldó gondolkodás elemei elsajátítására,
innovatív és kooperációs képességeik kibontakoztatására, többek között
szolmizációs gyakorlatok, zenei készségfejlesztő játékok, testritmusok
használata, a mozgás és a zene összekapcsolása, hallás- és
ritmuskészség-fejlesztés útján. Ezen kívül olyan kreatív zenei jógyakorlatokat
ismertet meg, amelyek intézménytől és helyszíntől függetlenül alkalmazhatók
(például az improvizációs technikákban) – általuk a
hallgatók zenei kreativitása, improvizációs,
innovatív és kooperációs készsége szintén fejlődik. A befejező időszak főbb témakörei:
a vezetői attitűdök tisztázása és a vezetői szerepek gyakorlása,
tananyagtervezés.
Oktatói
és hallgatói személyi feltételek, az első felvételi
A leírtakból egyértelművé válhat, hogy az ELTE
BTK érintett intézeteinek oktatói gárdája az adott szakterületeket kiemelkedő
szakmai színvonalon képes gondozni, a művészetközvetítő mesterszak így kellő
szakmai színvonalat biztosíthat a leendő hallgatóknak. A zenei specializáció
okán kiemelendő a Művészetközvetítő és Zenei Intézet egyes oktatóinak speciális,
szakmai felkészültsége a művészetközvetítők képzésében – a teljesség igénye
nélkül említhetjük Fekete Anikót, aki az általa fejlesztett kreatív zenei
gyakorlatokat már sok éve oktatja (már 2019-ben közzétette Kreatív zene a
felsőoktatásban című tanulmányát),[10] valamint Horváth Ágnest,
aki az élményközpontú zeneoktatás bevezetője a megújuló zeneelmélet- és
szolfézsoktatásban.[11] Bodnár
Gábor a zenei művészetközvetítés alapképzésben történő oktatásának
tapasztalatait, tanulságait foglalta össze, intézetigazgatói minőségében.[12]
Nagy reményekkel vártuk tehát az első
felvételit, s nem is csalódtunk: a 2023/2024-es oktatási évre 14 hallgatót
vehettünk fel, ami kari szinten, valamint a specializáció esetében egyaránt
kiemelkedő. Leendő hallgatóink számottevő része intézetünk zenekultúra
alapképzési szakját folytatja, mások például bölcsészet- vagy
társadalomtudományi alapképzések után jöttek hozzánk – ezért az első évben nagy
gondot fordítunk majd a bemeneti különbözőségekből fakadó esetleges
egyenlőtlenségek egységes szintre hozására.
IRODALOM, FORRÁSOK
Bodnár Gábor: Az
ének-zene tanárok képzése mellett megjelenő, a tanárok munkáját is segítő
képzési forma: a zenei művészetközvetítés. In: K., Udvari Katalin (szerk.): Kodály Zoltán zenepedagógiai örökségének
időszerűsége a 21. század globalizálódó világában. Budapest, Psalmus
Humanus Association for Arts Education (2021), 21–30. http://tehetseggondozaskodaly-psalmus.hu/kecskemeti-pelda/07/kodalyi_zenepedagogia.html
Czakó Dóra: Egy új
bachelor képzés tapasztalatai – a zenekultúra szak. Parlando 2022/1. http://www.parlando.hu/2022/2022-1/Czako_Dora-bachelorkepzes.pdf
Fekete Anikó: Kreatív
zene a felsőoktatásban. Parlando
2019/4. http://www.parlando.hu/2019/2019-4/Fekete_Aniko.pdf
Horváth Ágnes:
Élményközpontú zeneoktatás a tanárképzésben – megújuló zeneelmélet- és
szolfézsoktatás az ELTE BTK Művészetközvetítő és Zenei Intézetében. In:
Gombocz, Orsolya; Juhász, Márta Klára; Mongyi, Norbert (szerk.) Pedagógiai változások - a változás
pedagógiája IV. Budapest, Pázmány Péter Katolikus Egyetem (2022) 160–169. http://btk.ppke.hu/uploads/articles/1734918/file/valtozasok_pedag_22_nettre.pdf#page=160
18/2016. (VIII. 5.) EMMI
rendelet - a felsőoktatási szakképzések, az alap- és mesterképzések képzési és
kimeneti követelményeiről, valamint a tanári felkészítés közös követelményeiről
és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről szóló 8/2013. (I.
30.) EMMI rendelet módosításáról 5/6. oldal. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1600018.EMM×hift=20201218&txtreferer=00000001.TXT&pagenum=5
ELTE BTK, Képzések,
tanegységlisták, záróvizsga-követelmények. https://btk.elte.hu/content/kepzesek-tanegyseglistak-zarovizsga-kovetelmenyek.t.5429?m=366
[1]
Dr. Czakó Dóra egyetemi adjunktus (ELTE BTK Művészetközvetítő és
Zenei Intézet); Bodnár Gábor prof.
dr. egyetemi tanár, mestertanár, ELTE BTK Művészetközvetítő és Zenei Intézet intézetigazgató, Zenekultúra Tanszék vezető.
[2]
Czakó Dóra: Egy új bachelor képzés tapasztalatai – a zenekultúra szak. Parlando 2022/1. http://www.parlando.hu/2022/2022-1/Czako_Dora-bachelorkepzes.pdf
utolsó megtekintés:
2023.07.23.
[3]
uo.
[4]
uo.
[5]
18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet - a felsőoktatási szakképzések, az alap- és
mesterképzések képzési és kimeneti követelményeiről, valamint a tanári
felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti
követelményeiről szóló 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet módosításáról 5/6. oldal.
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1600018.EMM×hift=20201218&txtreferer=00000001.TXT&pagenum=5 utolsó megtekintés: 2023.07.23.
[6]
uo.
[7]
uo.
[8]
A tanegységlistákat lásd: ELTE BTK, Képzések, tanegységlisták,
záróvizsga-követelmények. https://www.btk.elte.hu/dstore/document/5577/BA%20zenekult%C3%BAra%20nappali%202022.pdf
; https://www.btk.elte.hu/dstore/document/5698/Enek-zene_OTAK_20220927.pdf
; https://btk.elte.hu/tanarkepzes/rovidciklusu-2022 (→ ének-zene) utolsó
megtekintés: 2023.08.02.
[9]
Tanegységlista: lásd uo. https://btk.elte.hu/dstore/document/5936/Muveszeti_instruktor_ma_2023.pdf utolsó megtekintés: 2023.08.02.
[10]
Fekete Anikó: Kreatív zene a felsőoktatásban. Parlando 2019/4. http://www.parlando.hu/2019/2019-4/Fekete_Aniko.pdf
[11]
Horváth Ágnes: Élményközpontú zeneoktatás a tanárképzésben – megújuló
zeneelmélet- és szolfézsoktatás az ELTE BTK Művészetközvetítő és Zenei
Intézetében. In: Gombocz, Orsolya; Juhász, Márta Klára; Mongyi, Norbert
(szerk.) Pedagógiai változások - a
változás pedagógiája IV. Budapest, Pázmány Péter Katolikus Egyetem (2022)
160–169. http://btk.ppke.hu/uploads/articles/1734918/file/valtozasok_pedag_22_nettre.pdf#page=160
[12]
Bodnár Gábor: Az ének-zene tanárok képzése mellett megjelenő, a tanárok
munkáját is segítő képzési forma: a zenei művészetközvetítés. In: K., Udvari
Katalin (szerk.): Kodály Zoltán
zenepedagógiai örökségének időszerűsége a 21. század globalizálódó világában.
Budapest, Psalmus Humanus Association for Arts Education (2021), 21–30. http://tehetseggondozaskodaly-psalmus.hu/kecskemeti-pelda/07/kodalyi_zenepedagogia.html