Dudinszky Nóra
Gondolatok a Kreatív
Fuvolaversenyről
Hogyan
kezdődött?
Dudinszky
Nóra fuvolatanár
A Nagykovácsi
AMI tanáraként évek óta igyekszem diákjaimmal megszerettetni az etűdöket. Egy
diákommal való spontán beszélgetésből született az egyik legsikeresebb
módszerem. Sehogy sem sikerült elcsípni egy etűd jellegét, így végül elfújtam
neki és megkérdeztem, szerinte milyen történet illene a gyakorlathoz? Már
érkezett is a történet és perceken belül elkezdtünk dolgozni az etűdön. Ettől
kezdve ezzel a módszerrel közvetítek a gyerekek és az etűdök között.
Fantáziájuk határtalan és ugyanaz az etűd egyik gyereknek nagymama
szilvásgombócáról, másiknak nagypapával való horgászatról szól… lényeg, hogy
technikailag és stilisztikailag stimmeljen!
Hogy
lett ebből verseny?
A 2020/2021-es tanév második felében fuvola tanszakunkon
(Nagykovácsi Alapfokú Művészeti Iskola) megszaporodtak a Bántai-Kovács etűdök
kapcsán a jó sztorik, melyeket a gyerekek találtak ki egy-egy gyakorlathoz.
Úgy gondoltam, ezeket a vicces, néha komoly, néha csak
egyszerűen szép történeteket, nem kellene a négy fal között tartanunk.
Mivel ezt a módszert évek óta sikerrel alkalmazom az
etűdök megkedveltetésére, elképzelésem szerint, ha videóra vesszük a
történeteket az etűddel együtt, akkor talán mások is kedvet kapnak a
gyakorláshoz, illetve az etűd-történet párosításhoz. Hiszen az etűd, mint
kötelező tananyag, sokszor nem annyira kedvelt a diákok körében.
Így kerültem kapcsolatba Barna-Szalai Zsófiával, aki a
Bántai-Kovács etűdöket is kiadó EMB kereskedelmi vezetője. Hamarosan már az
országos verseny kiírásán dolgoztunk. A szakma részéről azonnal pozitív volt a
verseny fogadtatása, sok telefon, email érkezett. Ez sok erőt adott a munkához,
szervezéshez.
A zsűritagok kiválasztása kis nehézséget okozott, hisz
nem egy hagyományos versenyről lévén szó, meg kellett találni azokat a
szakembereket, akik nyitottak a kreativitás felé ugyanakkor a verseny rangját
szavatolják…
Fontos megjegyeznünk, hogy ez a verseny nem egyenrangú
egy hagyományos minősítő országos fuvolaversennyel, nem is ezt tűzte ki célul.
Szándékunk úgy népszerűsíteni az etűdöket, hogy közben élvezetes legyen a munka
és a kitalált történet kapcsán diákunk magáénak érezhesse a választott verseny
etűdöt. Versenyünkre nem csak azok a gyerekek
küldenek videót, akik amúgy is minden országos versenyen jelen vannak. Számos
olyan esetet láttunk, amikor peremvidékről vagy kifejezetten hátrányos helyzetű
tanulótól kaptunk pályázatot. Ez igen fontos küldetése versenyünknek, hogy
olyan fuvolista növendékek is megmutathassák magukat, akiknek nem áll módjukban
eljutni egy hagyományos országos versenyre. Hiszen nem minden zeneiskolás
diákból lesz fuvolaművész, de etűdöket mindenkinek tanulnia kell. S ha teheti
ezt élvezettel, felszabadultan, miért ne tenné?
Több versenyzőnk beszámolt arról, hogy nagyon jó móka volt a
felkészülés, a rajz elkészítése. Pedig az etűdöt nagy pontossággal visszaadni,
a videót a megadott paraméterek alapján megszerkeszteni, saját történetet
kitalálni és mindezt határidőre leadni nagy feladat. Úgy tűnik ez a diákoknak,
fuvolatanároknak egyaránt élvezetes munka volt.
Ezekkel a gondolatokkal indult útra versenyünk három éve,
még a covid lezárás alatt, mikor is 42 iskolából 120 videó érkezett.
Idén már sokkal gördülékenyebben ment a szervezés.
Tanárok és diákok egyaránt könnyebben értelmezték a verseny kiírást, kezdtek
neki a munkának. Megtisztelő volt, hogy
a zsűrizést idén Barna-Szalai Zsófia EMB kereskedelmi vezetőjemellett Eckhardt
Gáborzongoraművész-tanár (Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem és Tóth Aladár Zeneiskola) és Gáspár Kornélia
fuvolaművész,tanár (Nagykovácsi Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója), a
Nemzeti Filharmonikus Zenekar fuvolaművésze vállalta.
Barna-Szalai Zsófia Eckhardt Gábor Gáspár Kornélia
Az eddig pályázó zeneiskolák mellé újak is csatlakoztak,
ez nagy öröm számunkra.
A III. Kreatív Fuvolaversenyre 42 iskolából 72 videó
érkezett az ország minden tajáról.Mindhárom versenyünkön igyekeztünk a diákok
mellett a felkészítő tanárok munkáját is honorálni. Tavaly a szegedi Király-
König Zeneiskola tanárai kapták a különdíjat (mint a legtöbb díjazott fiatal
felkészítői), idén pedig Páljános Anna az Óbudai Waldorf Iskola fuvolatanára részesült
a kitűntetésben.
Milyen témákat érintenek a gyerekek?
Barna-Szalai Zsófia gondolatai a témával kapcsolatban
A
Kreatív Fuvolaversenyt három évvel ezelőtt hívtuk életre azzal a céllal, hogy
új utakat keressünk a fuvolatanulásban – és a tanításban is – annak érdekében,
hogy ez a folyamat élvezet legyen mind a gyerekek, mind pedig a pedagógusok
számára. Társalapítóként a kezdetektől lehetőségem van figyelemmel kísérni a
versenyt, melynek köszönhetően mostanra egy sokkal komplexebb kép alakult ki
bennem a megmérettetésről.
A
beküldött videókban a gyerekek a lelküket tárják elénk: őszintén meg merik
mutatni való énjüket, a legbelsőbb gondolataikat, vágyaikat, de akár a
félelmeiket is. Mindez természetesen nagy felelősséget ró ránk, ezért mindig
nagy odafigyeléssel és hosszas mérlegeléssel döntünk; mindvégig az egyéni
teljesítmény számít.
Az
is megfigyelhető, hogy minden egyes évnek megvan a maga központi témája vagy
sajátossága. Ezáltal nagy összefüggéseket lehet felfedezni arról, hogy éppen mi
mozgatja a diákok fantáziáját, és arról is, hogyan reflektálnak a körülöttük
lévő világra – legyen szó akár társadalmi, akár politikai ügyről.
Az
első versenyt 2021-ben rendeztük meg, a COVID19 járvány kellős közepén. A több
mint száz alkotásból az érződött ki, hogy amíg a világ felnőtt lakosságát
megrázta a pandémia, valamint a következményeitől való félelem, addig a
gyerekek lelkében béke honolt. Biztonságban érezték magukat és
kiegyensúlyozottak maradtak, videóik az álmokról, a vágyakról, az elérendő
célokról szóltak.
2022-ben
éppen az orosz-ukrán háború kitörése után kellett elkészíteni a videókat.
Ezekben az alkotásokban már érződött a félelem és a tehetetlenség, ugyanakkor a
vágy is egy szebb, jobb, biztonságosabb jövőre.
Idén
úgy tűnt, elérkezett a cselekvés ideje, ugyanis többen pályáztak olyan
történettel, amely valamilyen küzdelmet jelenített meg, benne a jó és a rossz
harcával egy magasabb és nemesebb cél elérése érdekében. De hallhatóak voltak
nyílt állásfoglalások még az olyan fajsúlyos témákban is, mint például a
bántalmazás. Az idei év kiemelkedő témája a természet és a természetvédelem
volt. A gyermekek érezhetően a természet közelségére, békéjére, nyugalmára
vágynak, a megterhelő hétköznapok után.
A
verseny jövőjét előrevetíti, hogy idén volt olyan versenyző, aki már digitális
videóval pályázott, sőt olyan is, aki anime figurákat használt a története
elmeséléséhez. Jóleső érzés látni a több szögből felvett, megvágott és gondosan
elkészített alkotásokat, mert ezek mind azt mutatják, hogy fontos ez a verseny
a gyerekek számára. Bízunk benne, hogy évről-évre mind többen elkészítik és
bemutatják majd nekünk a saját történetüket.
Úgy látom, hogy a fuvolázás mellé bevonni a vizuális
megjelenítést és a mesélést igen jó irány! Szeretnénk versenyzőinket a minél
szabadabb mesélésre buzdítani. Sokkal hitelesebb, ha ők maguk MESÉLNEK, (így
nagy betűvel) mintha görcsösen felolvasnak egy történetet. Végig nézve
nyerteseink videóit, talán kedvet kapnak az etűdök gyakorlásához olyan zeneiskolások
is, akik eddig kevésbé rajongtak a gyakorlatokért. A szakma és a gyerekek
visszajelzése alapján törekszünk a IV. Kreatív Fuvolaverseny megrendezésére!
Nyertes videóinkat itt lehet megtekinteni:
https://www.youtube.com/watch?v=xUoWJrWAw5g&list=PLTbLW3VoyUW2pRkIi_GG3v6iadYQZ3gW8
Weboldalunk: www.kreativfuvolaverseny.hu
Youtube csatornánk: https://www.youtube.com/@Kreativfuvolaverseny
A 2022 évi verseny díjazottjai