J. S. Bach: 12 and 6 Preludes, Inventions and
Sinfonias
Dobozy Borbála új felvétele
I.
Borítóterv: Natter Anna / Cinniature
Minden bizonnyal
folytatódik a BMC Records történetének az a sikeres vonulata, amelyet a Wohltemperiertes Klavier két
sorozata jelentett, Dobozy Borbála előadásában
(fantasztikus szám a komolyzene világában a havonkénti több mint 60 ezer Spotify-lejátszás!). A zongoraművészek „mindennapi
kenyere”-ként számontartott monumentális sorozatok
után most rövidebb lélegzetű darabokból állt össze a műsor: 18 prelúdiumot
követően a mindenkori zeneoktatásban mérföldkő-jelentőségű sorozatok
következnek, az invenciók és a sinfoniák, bevett
magyar elnevezéssel a két- és háromszólamú invenciók sorozatai. Ez utóbbiak
adták az apropót a megjelenéshez: idén 300 éve fejezte be komponálásukat a
szerző.
Dobozy Borbála
(Felvégi Andrea
felvétele)
A kerekszámú
évforduló kínálta „aktualitástól” eltekintve, voltaképp mindig időszerű e
darabok újrahallgatása. Nemcsak azért, mert napjainkban egyidejűleg megannyi
felfogásban hozzáférhetőek, ily módon a hallgatónak az interpretációra irányuló
figyelme differenciálására is lehetősége van, hanem „önmaguk miatt”, saját
értékük jogán. És a változatossághoz jelentősen hozzájárul a billentyűsök
hangszercsaládja is, ami tovább gazdagítja a hangzásélményeket, egyszersmind az
egyes darabokról alkotott elképzelést.
Dobozy Borbála
csembalón játszik, ami önmagában sajátos hangzásélményt jelent azok számára,
akik – akár maguk is – zongorán megszólaltatva ismerik ezeket a darabokat,
közülük is leginkább a két „jubiláló” sorozatot.
Íme rögtön két
„megfigyelési szempont”, az egyik a hangszer hangjáé/lehetőségeié, a másik
pedig a Bach-játéka által nemzetközileg elismert művésznő interpretációja.
Dobozy Borbála
hangszere Bruce Kennedy castelmuziói műhelyében
2000-ben készült kópia, Michael Mietke csembalója
nyomán.
Dobozy hangszere Bruce
Kennedy castelmuziói műhelyében 2000-ben készült
kópia, Michael Mietke csembalója nyomán. A felvétel
kísérőfüzete gondosan feltünteti a hangolást, és a hangszert karbantartó
hangszerész nevét is (Pásztor Ferenc). Azt viszont hiába keressük, vajon milyen
kiadású kottából játszik Dobozy – aligha tévedünk, ha
megszavazzuk a bizalmat a Bach-összkiadás vonatkozó
kötetének. Azért érdemes kitérni erre, mert a felvételt (rendelkezésre álló)
kottával a kézben hallgató ugyancsak elbizonytalanodhat a díszítések hallatán.
(Tudjuk, az urtext-kiadvány történetében jelentős
fejezet volt a „berendezett” közreadás, amikoris mintegy közreadói
magyarázatokkal jelent meg az ily módon tehát leginkább csak szándékában
ősszövegű kotta. És eme hibrid-megoldások mellett továbbra is forgalomban van
megannyi „gondozott” verzió…) Egyetlen kizárólagos „üdvözítő” megoldás nem
lévén, minden bizonnyal továbbra is különbözőképp díszített verziókat
hallhatunk (felvételeken, koncerteken és iskolai rendezvényeken) – mindenesetre
érdemes az egyes darabok esetében inkább a mű (formai) felépítésére koncentrálni,
az építkezésre. Azt bízvást tekinthetjük követendő példának, mintának – míg a
részletek mechanikus másolása kevesebb zenei haszonnal jár.
A tájékozódáshoz
feltétlenül érdemes áttekinteni a kísérőfüzetben részletezett tracklistát. Ebből kiderül, hogy a 12 + 6 prelúdium tagolást az teszi indokolttá, hogy nem a
BWV-számok emelkedő sorrendjében szerepelnek a darabok, hanem két olyan
sorozatban, ahol a hangnemek „emelkedő” rendjében követik egymást. A hatos
sorozat esetében folytonos a BWV-számsor (933-938). Ugyanez a hangnem-koncepció
úgy érvényesül a két- és háromszólamú invencióknál, hogy nem egymásután
következik a két sorozat, hanem váltakozva halljuk az azonos hangnemű darabokat
(a kétszólamú sorozat darabjai páratlan, a háromszólamúé páros track-szám alatt szerepelnek).
Ötnegyed óra
csembalóhangzás. Leírva-kimondva soknak tűnik, a gyakorlatban azonban nem. Túl
a megunhatatlan darabokon, az előadóművésznek is nagy része van ebben. Talán
csak a hosszú trillák bolydítják meg néha (főként az alsó szólamban) a
harmonikus, mindig plasztikus és áttetsző, akár kotta nélkül is követhető
szólam-szövetet. Sötét felhőként takarják el a dinamikailag „hátrányos
helyzetű” magasabb szólamo(ka)t – ám mindig hamar kitisztul
a hangzáskép, és visszaáll a csodálatos harmónia. (BMC CD 305)
Fittler Katalin
II.
Album details:
Dobozy Borbála
Johann Sebastian Bach: 12 és 6 Preludium, Invenciók és Sinfoniák
III.
Dobozy Borbála / J. S. Bach: Kis
prelúdiumok, két- és háromszólamú invenciók - BMC Records lemezbemutató-koncert
Budapest Music Center, BMC Koncertterem
1093 Budapest, Mátyás u. 8.
A
koncertre két részben, szünettel kerül sor.
2023.
SZEPTEMBER 25. HÉTFŐ,
19:00
Műsor:
Johann Sebastian Bach: 18 kis prelúdium
Johann Sebastian Bach: 15 kétszólamú invenció
Johann Sebastian Bach: 15 háromszólamú invenció (sinfonia)
Idén 300 éve, hogy Bach befejezte a két- és háromszólamú invenciók
komponálását. A koncentrált tételek ereje és varázsa abban is rejlik, hogy Bach
képes volt az intenzív érzéseket konstruktív zenei gondolkodással ötvözni. Ezt
az egyszerre transzparens és sűrű kozmoszt mutatja meg legújabb lemezén Dobozy Borbála, ezúttal is precizitást és költőiséget,
ragyogó technikát és életteli karaktereket kiegyensúlyozva. Játéka mentes marad
a szélsőségektől és modorosságoktól, miközben egyedi irányt jelöl ki a
differenciált előadói praxisok útvesztőjében. A nagyformátumú régizenei művész
Bach-trilógiájának megelőző része, a billentyűs irodalom legjelentősebb művei
közé tartozó Wohltemperiertes Klavier
felvétele a streaming platformokon a BMC Records történetének egyik
legsikeresebb kiadványa.
IV.
A Dobozy Borbála Bach játékát tartalmazó CD ismertetőjét dr. Kamp Salamon írta.