A hangképtől a kottaképig
(Szemelvények Moritz Ernst diszkográfiájából)
Moritz Ernst zongoraművész 1986-ban született a németországi Ostwestfalenben
A gyakoroló muzsikusok számára a másik irány a
„természetes”: végy egy kottát és játszd le! Különleges előadóművészi
teljesítmény kell ahhoz, hogy a szakmabeli zenehallgató „kotta után kiáltson”,
mintegy arra késztetve, hogy a fül számára „hihetetlent” a szemével
ellenőrizze.
Ilyen reakciót
váltott ki elragadtatott hallgatójából Moritz Ernst,
amikor 2018. december 12-én eljátszotta Maros Miklós összes zongoraművét a
Fészek Művészklubban. A különleges esemény figyelemreméltó visszhang nélkül
zajlott, lévén, hogy a lelkesedés aligha volt arányban a jelenlévők számával.
Mindenesetre, aki hallotta zongorázni Moritz Ernstet,
azonnal megtanulta a nevét.
Az 1986-ban
született német művész a zongora mellett a csembalónak is mestere, s mint
életrajzából kiderül, zenetudományi képzettséggel is rendelkezik. Koncertezik,
mesterkurzusokat tart (több országban) – de munkásságának legidőtállóbb
területét kétségkívül a hangfelvételek jelentik. Más kérdés, hogy napjainkban,
amikor szinte korlátlan hallgatnivaló áll az érdeklődő rendelkezésére, jut-e
megérdemelt figyelem a kivételes előadó által rögzített műveknek. Merthogy a
hallgatnivalók kincsesbányájának kulcsát a keresőkérdések jelentik – ahhoz
pedig némi előzetes információ szükséges.
Amikor Moritz Ernst Budapesten (a szerző jelenlétében) eljátszotta
Maros Miklós összes zongoraművét, két „síkon” is lebilincselte a hallgatóságot.
Egyrészt káprázatos játéktechnikájával, amely önmagában is figyelemreméltó,
másrészt pedig azzal, hogy a magától értetődően eszközként kezelt technikával
úgy szólaltatta meg a kompozíciókat, hogy – bármiféle összehasonlítási alap
nélkül – elfogadtatta etalonként az interpretációját. Vagyis, az érdeklődő
szívesen tett egyenlőségjelet a kompozíció, mint olyan, és annak hangzó
realizálása közé, olyannyira „kielégítően” tartalmasnak hatott az előadás.
Ráadásul játéka
felkeltette az érdeklődést a kották iránt. Hogyan „nézhet ki” leírva az, amit
hallottunk? Olyanokban is felmerült ez a kérdés, akik nyilvánvalóan tisztában
voltak azzal, hogy a bonyolultabb műveknek nemhogy leblattolására, de még
kigyakorolt megtanulására sincs esélyük. De mégis! És ez a többlet-inspiráció
annál is értékesebb, mert napjaink (gyakorló) muzsikusainak jelentős része
eltávolodott a kottáktól. Az egykori szenvedélyes kottagyűjtés helyét a
kölcsönzés váltotta fel, majd a kétes értékű xeroxozás gyakorlata (amelynek –
egyébként jogos – tiltása némiképp kedvét szegte az érdeklődésnek). Maradt a
praktikum, csökkent az akár lapról olvasással megszerezhető tájékozódás esélye…
Maros Miklós
összes zongoraművéből egyébként éppen abban az évben készített felvételt a
művész – utólag úgy tűnik: érdemes lett volna „lemezbemutató koncert”-kénti hírveréssel nagyobb nyilvánosságot biztosítani az
eseménynek. Szerencsére viszont a felvétel hozzáférhető, csakúgy, mint Moritz Ernst művészetének megannyi „fejezete”.
Általánosságban
elmondható, hogy a művész szívesen vállalkozik összkiadás-jellegű műsorokra.
Már első ilyen felvétele jelentős nemzetközi visszhangot váltott ki. A brit
Malcolm Arnold (1921–2006) gazdag életművében szinte elsikkadnak a
zongoraművek. A 132 filmzene önmagában is sokatmondó – ehhez jön többek között
kilenc szimfónia. A zongora-albumba ezért átiratok is kerültek – az eredmény
változatos, kellemes hallgatnivaló. Arnold az 1945-ben komponált
Divertimentóját látta el elsőként opus-számmal – a műsor egészét végighallgatva
aligha gondolnánk, hogy az 1942-ben komponált Szonáta korai alkotás! Nagyjából
az ’50-es évektől két évtized terméséből kapunk hangképeket. Az ukrán népdalra
komponált variációsorozat a témát követően 10 változatból áll, az utolsó –
mintegy fináléként – hatásos fantázia. Zongorán is teljesértékűen
hangzik a II. Erzsébet koronázására komponált Hommage
to the Queen hat tétele,
hangulatos a Skót táncok ciklusa (J. York átiratában). Az Eight
Children’s Piano Pieces
(Op. 36) méltán kapna helyet bármely nemzet zongorapedagógiai irodalmában. A
Szonáta felvételét követő rövid darabok a filmzeneszerző kezenyomát
viselik magukon - afféle ráadás-sorozat szerepét töltik be. (Entercom Saurus Records – ESR
90108)
A német „eda records” kiadványai sorában
örömmel fedezhetjük fel több korongon Viktor Ullmann (1898–1944) műveit.
Zongoraszonátái közül az első négyet 1993-ban megörökítették annak az Edith Krausnak (1913–2013) az
előadásában, akinek nevéhez fűződik a hatodik szonáta ősbemutatója (1943, Theresienstadt). Edith Kraus emlékére jelent meg 2014-ben az az album, amely
Viktor Ullmann hét szonátája mellett Norbert von Hannenheim
(1898–1945) fennmaradt öt szonátáját tartalmazza. A két szerző neve közül
Ullmanné cseng ismerősen a magyar zenebarátoknak, elsősorban Fischer Ivánnak és
a Budapesti Fesztiválzenekarnak köszönhetően (Atlantisz császára). Érdemes
tanulmányozni a kiadvány kísérőszövegét, amely alapos tájékoztatást ad a két
zeneszerző életéről és munkásságáról (külön érdekesség, hogy mindketten
Schönberg-tanítványok voltak). Átgondolt koncepcióra vall, hogy a
műsor-sorrendkialakításánál „érdemi” szempontot részesítettek előnyben: a 12
szonátát nem keletkezési sorrendben sorjáztatták, hanem mintegy egymásra
reflektáltatva a darabokat. A művekkel (sőt, a szerzőkkel) ismerkedő számára
korántsem tűnik ez ideálisnak; érdemes az egyes szerzők termését a művek
növekvő sorszámát követve megismerni. Annál is inkább, mivel így
plasztikusabban érvényesül mindkét komponista ciklus-elképzelése. Örvendetes,
hogy a kísérőfüzetből kiderül: Ullmann zongoraművei nyomtatásban hozzáférhetőek!
Az ilyen információ kincset érő azoknak a zongoristáknak (előadóművészeknek és
tanároknak), akik szívesen bővítik repertoárjukat értékes művekkel, illetve,
akik elhivatottságot éreznek aziránt, hogy a felnövekvő generációkat arra
inspirálják, hogy ne elégedjenek meg a „hagyományos” alap-készlettel. Moritz Ernst előadása több mint illusztráció ehhez a
látókör-bővítő projekthez! (EDA 38)
Több utánjárást
igényel az érdeklődő zongoristák részéről, amikor a kísérőfüzet nem tájékoztat
a műsorban szereplő darabok kottájának hozzáférhetőségéről. Kiváltképp akkor
munkaigényes, ha több szerző műveit tartalmazza a felvétel. Ilyen a 2014-ben
megjelent Bird in Space,
amelyen kilenc szerző 10 kompozíciója szerepel. Ez az album (amely címét
Gabriel Iranyi darabjától kölcsönözte – aki számára
az inspirációs forrást Constantin Brâncuşi azonos
című szoborsorozata jelentette) az elsősorban „hallgatnivalók” közé tartozik. Moritz Ernst előadóművészi „nyitottságát” dicséri, hogy a
20-21. század legkülönbözőbb irányzataihoz tartozó alkotóművészeket hajlandó
„szolgálni”, azaz tolmácsolni, s ezáltal ismertté
tenni olyan műveket (is), amelyek értékéről a majdani utókor fog dönteni… (stanmusic – LC 22898)
Ukolébavka
(4:04)
Klavierzyklus 'Arabesken':
Arabesken 2
(5:46)
Klavierzyklus 'Arabesken': Arabesken 3
(4:08)
Klavierzyklus 'Arabesken': Arabesken 4
(3:51)
Klavierzyklus 'Bilkoviny':
II. Andante (2:34)
Finnisches Kinderlied (1:25)
Baroque Rhapsody (7:31)
Moritz Ernst
„formátumára” mi sem jellemzőbb, hogy a többkorongos vállalkozások sem idegenek
tőle. A Perfect Noise-nál
(amely Maros Miklós összes zongoraművének felvételét is kiadta) Vol. 1-ként jelent meg összeállítás Stephen Beat
Baumgartner zongoraműveiből. Ennek sajátosságát az adja, hogy a svájci szerző,
aki prágai tanulmányait követően kulturálisan választott hazájának tekinti
Csehországot, gyakorló muzsikusként fagottos, alkotóként pedig a komponálásnál
a fantázia szabadságát tekinti meghatározónak. Talán éppen ezért furcsállhatjuk
néha címadásait, amelyekkel szándékosan nem akarja a hallgatók asszociációs
lehetőségeit behatárolni. Zongoraciklusának Hommage-tételeinél
nehéz lenne pusztán a hallás alapján az inspiráló személyeket kitalálni. Tág
értelemben használja az arabeszk szót, és nem idegenkedik attól sem, hogy cseh
címet adjon karakterdaraboknak. Hallgatjuk Moritz
Ernst játékát – és sajnáljuk, hogy ezúttal nem derült ki, valamelyik darab(ok) hozzáférhető(ek)-e
kiadványként. (Ilyenkor értékeljük igazán a pontos tájékoztatást!) Ez a
felvétel a 30 éves előadóművész teljesítményét rögzíti. (Perfect
Noise – PN 1502)
Fittler Katalin