Hangzó hommage
A Hungaroton május 26-án megjelent kiadványa az Hommage à Bruno Walter alcímet viseli. A borítón
szembeszökően nagy betűkkel a szerző, Mahler neve, alatta egyre csökkenő
mérettel a mű címe, az előadók neve, az említett tiszteletadás, végül parányi
betűkkel az információ, miszerint négykezes verzióban tartalmazza az 1.
szimfóniát. A népszerű zongoraművész-házaspár (Simon Izabella és Várjon Dénes)
fotója ugyancsak hatásos figyelemfelkeltő.
A felvétel
2022-ben és 2023-ban készült, 2023 a megjelenés éve – nem kerekszámú évforduló
indokolja tehát a megjelenést (Mahler 1860-től 1911-ig élt, Bruno Walter 1876
és1962 között). Az hommage arra utal, hogy Bruno
Walter négykezes-átiratából keltette hangzó életre a mindmáig több verzióban
játszott 1. szimfónia négytételes koncepcióját a zongoraművész-házaspár. A
felvétel előzményéhez érdemben tartozik hozzá, hogy – a kísérőszöveg tájékoztat
erről – néhány éve Fischer Ivántól kaptak felkérést, hogy szólaltassák meg az
egyik Mahler-szimfónia négykezes átiratát. A választás a
legismertebb-legnépszerűbb művek egyikére esett, így tehát a Budapesti
Fesztiválzenekar Mahler-sorozata keretében ezt játszották el Brugge-ben.
Élőben tehát már
vizsgázott a produkció, volt ideje érni is az interpretációnak – és nagy öröm a
zenebarátok számára, hogy ezzel a kétségkívül ritkaságnak számító
hallgatnivalóval gazdagodott a hangfelvételek kínálata.
Tudjuk, az ihlet
és a fantázia nem ismer lehetetlent – Liszt Ferencnek a Beethoven-szimfóniákból
készített letétje ennek egyik ékes példája. A nagyobb létszámú, a
hangszínskálát illetően hasonlíthatatlanul gazdagabb mahleri zenekar esetében
legalább akkora kihívás a négykezes-letétre való redukálás is. Ezúttal azonban
nem elsősorban a szinte valamennyi hanggal való korrekt elszámolás lehetett a
főcél! Ismeretes, hogy Bruno Walter munkássága több szállal kötődött Mahlerhez,
és az az odaadó rajongás is, amellyel felelősséget vállalt kompozícióinak
előadásakor (Walter nevéhez Mahler-ősbemutatók is fűződnek). Habár az utóbb
szinte teljesen feledésbe merült, Walter maga is komponált – az pedig
köztudott, hogy az alkotóművész „másként” olvassa más szerzők műveit is, mint
azok az előadóművészek, akik elsődlegesen a jottaképre (játszanivalóra)
hagyatkoznak. A mélyebb értést, a szerző számára is fontos, pontosan aligha notálható nüanszok iránti
érzékenységet illetően Bruno Walter mindenképp ideális átiratkészítőnek
tekinthető. A zongora-letétből, mint kottából olyan többlet-információkat
kaphat a potenciális előadó, amelyek a komplex, instrukciókban
gazdag partitúrában esetleg elkerülhették volna a figyelmét.
Gustav
Mahler (1860-1911) és Bruno Walter (1876-1962) Prágában (1908)
Az emberileg és
művészileg egyaránt ideális partnerkapcsolatról korábbi koncertfellépéseik
során és hangfelvételeikkel is tanúbizonyságot tett a Várjon-házaspár. A
mindkettejük által a kedvencek közé sorolt Mahler zenéjével való közvetlen
kapcsolat önmagában is különleges inspiráció lehetett. És ehhez a „levelező
tagozatos” mesterkurzus Bruno Waltertől, az egyik legautentikusabb
Mahler-előadótól – ritka lehetőség!
Nem kell
különösebb elfogultság ahhoz, hogy úgy véljük: a zongora „mindent tud”, de a
legelfogultabb zongora-fan is kénytelen elismerni, hogy a zenekari
hangszínvarázs azért…
Ennek a
felvételnek különleges érdeme, hogy voltaképp minden hallgatójának tud
többletet adni. Akit Mahlernél a nagyzenekari színek keverése, a sajátos
tónusok nyűgöztek le, közelebb kerül magához a kompozícióhoz, a szimfónia
alapos ismerője számára viszont példaértékűen tudják megvilágítani a
partitúrába szavakkal írott instrukciók érdemi jelentőségét, tartalmát. Mert a
két előadó számára egyszerűbb a finom tempóváltások, agogikák
megvalósítása, mint a nagylétszámú együttes számára, legyenek bármennyire
felkészültek is a játékosok a szólamukból, és kérje a legkifejezőbb
mozdulatokkal eme érzelmi-indulati-hangulati rezdüléseket a karmester.
A zenekar
pódiumot igényel – a négykezes-partnere pedig mintha meghitt társaságban
foglalkoznának ugyanazokkal a gondolatokkal. Ettől némiképp változik a mű
„perspektívája”: a részletezőbb felbontás „közelkép”-hez
tartozik, könnyebb áttekinthetőséget biztosítva. Ugyanakkor a zenekari hangzásélmény
mindig ott munkál a háttérben – ha pedig valaki ebben a verzióban ismerkedik a
szimfóniával, minden bizonnyal kedvet kap ahhoz, hogy megismerje az „eredetit”
is. Remek minőségű reprodukció, a nagyobb felületű eredetihez képest.
A művészpár
interpretációjának értékét sejtteti, hogy a hallgató képes belefeledkezni a
felvételbe, s miközben tartalmasan telik, hamar elrepül az 51 perc. Az már
Mahler „számlájára írandó”, hogy a halk kezdéssel fokozott figyelemre készteti
a hallgatót – aki viszont ezt mérceként magától értetődőként tudja megtartani
az egész mű folyamán.
Hommage à Bruno
Walter – vajon még mennyi hasonló érték vár a hagyatékban arra, hogy
visszakerüljön a koncertéletbe, avagy a felvételek sorába? Legyen ez a felvétel
egyúttal felhívás – no nem keringőre, hanem
kutatómunkára és előadói aktivitásra, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy a maga
korában megbecsült dirigensnek ne csak a neve maradjon fenn az utókor számára.
(Hungaroton –
HCD 32863)
Fittler Katalin
Symphony No. 1 in D
Major: I. Langsam. Schleppend.
Wie ein Naturlaut
– Im Anfang sehr gemächlich (14:34)
Symphony No. 1 in D
Major: II. Kräftig bewegt, doch nicht zu schnell
– Trio. Recht gemächlich
(7:21)
Symphony No. 1 in D Major:
III. Feierlich und gemessen,
ohne zu schleppen (10:53)
Symphony No. 1 in D
Major: IV. Stürmisch bewegt (18:11)
(℗ 2023 Fotexnet Kft).