Gondolatébresztés –
nosztalgiával
Talán semmi sem
véletlen: hogy az Anyák napja és a Pedagógusnap közelében megrendezésre került zenepedagógiai
konferencia olyan emlékfoszlányokat hozott bennem felszínre, amelyeknek esetleg
közérdekű haszna (is) lehet.
„Tanulj, hogy
taníthass!” – az emlékkönyv-szöveg elementáris hatással ért célba nálam, amit
már-már sorsszerűnek is tekinthetnék. Tegyen hozzá rögtön: nem bántam meg!
Éppen ezért mindenkor érzékenyen reagálva figyeltem az oktatás-nevelés
tendenciáira, örökérvényű és tiszavirág-életű jelenségeire, függetlenül attól,
hogy magam része voltam-e (s mely oktatási szinten) ennek a tevékenységnek.
Amely számomra mindig volt inkább hivatás, mint munka.
Éppen ezért
került érdeklődésem fókuszába az a „Zenepedagógiai konferencia két felvonásban”
című rendezvény, amelyre – a KÁROLI 30, 1993–2023 keretében – 2023. május 26-án
került sor Nagykőrösön a Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Karán
(Hősök tere 5).
Emberközpontú
tervezés, a közlekedés lehetőségeivel is számoló: a regisztrációt követően 10
órakor megnyitó, az öt félórás előadást követően egyórás szünet, majd ismét öt
előadás, s a 16 óra 30 percre tervezett Összegzés után ki-ki útjára indulhat.
Ember tervez…
Igenám, de ez a
Pünkösd előtti „hosszúhétvége” nyitánya volt, ami igencsak megcsappantotta
az érdeklődők létszámát. Ekkor jön a „technika áldása”: a rendezvény online is
követhető, akár későbbi időpontban is. És rögtön tegyük hozzá a „technika
átkát” is: a visszajátszások „korrektül” megörökítik a hibákat is…
Rutinos
szimpózium- és konferenciahallgatóként tetszéssel olvastam a jól felépített,
nemritkán érdekfeszítő címmel ellátott előadások programját. A délelőtt a
„célközönség” életkora szerint rendeződött, módszertani „crescendo” volt,
óvodás kortól a főiskoláig. A „Zenehallgatás gyermekkorban és azon túl” cím
azért is telitalálat volt, hiszen minden életkorban olyan környezetben élünk,
ahol a tudatosan megtervezett élmények mellett megannyi
spontán-véletlenszerű-esetleges élmény ér mindenkit, mondhatni, kiszámíthatatlanul.
S ez utóbbiak „módosító” hatásával aligha lehet számolni
A nyitó
előadásban (Tudta-e, hogy…? Érdekességek egy kérdőív
elemzése kapcsán címmel) Varró-Sasi Ildikó elsősorban a hallgatóságot „célozta
meg”, megosztva tapasztalatait, egyszersmind módszertani mintát kínálva
tapasztalatok általánosítására. Az önmagukban akár fárasztónak is tűnő adatokat
jótékonyan ellensúlyozta a plasztikus szemléltetés, ábrákkal, diagramokkal. A
technika áldása.
Az átok azonban
nem késett soká: Murphy – mint mindig – szorgoskodott, ami elromolhatott,
elromlott, és a hallgatóban egyfajta szolidáris együttérzés uralkodott el.
Visszatértek szorongások, amelyek korábbi saját előadói élmények kísérői
voltak, ugyanakkor rá kellett döbbenni: megnőtt a súlya-jelentősége a technikai
„hibáknak”, éppen a virtuális tér-idő tágulása következtében. Mert a fiatal(abb) érdeklődőtől, aki még
nem került hasonló szituációkba, aligha várható el megértő tolerancia. „Zárt
térben” lehet poénkodni a technika ördögén, de amikor
világhálóra kerül, hogy tiszteletreméltó (többségükben) egyetemi tanárok
„bénáznak”, feszengős érzést kelthet bárkiben. Leginkább potenciális egyetemi
hallgatókban, akik – jogosan – nem tolerálják a kettős mércét: tőlük minőségi
munkát követel meg, aki maga sem felel meg hasonló követelményeknek?!
Mindenesetre, a kis számú, de lelkes érdeklődő együttérzéssel „drukkolt” az
előadóknak, és igyekezett nem zavartatni magát a bosszantó apróságoktól. Annál
is inkább, mivel tartalmát illetően, értékes közlendőkkel gazdagodtunk.
(Ismerős pedagógiai helyzet, amikor a „külalak”, a kivitelezés rontja az össz-teljesítményt).
Egykori
„hospitálási” élmények keltek életre, az élményszerű beszámolókat hallgatva.
Kicsiknek – nagyoktól, zenei élménynyújtás klasszikusokkal
címmel Bartáné dr. Góhér Edit megannyi olyan
szempontot érintett, amelyek az óvodai-iskolai élet mindennapjainak részesei,
ám nem mindig kerülnek reflektorfénybe. Az iskolai zenehallgatás több
„mintapéldáját” felsorakoztató előadásában (Hallgasd újra, hallgasd másképp!) Heverdle Péterné dr. Köncse
Kriszta aktivizálta a hallgatóságot, ezzel is oldva a figyelemnek a befogadói
szempontot túlsúlyba helyező passzivitását. Az élményszerűség irányába nagy
lépést tett dr. Gáspár Tamás, aki jelenidejű
együtt-gondolkozásra késztette a közönséget, amikor szemléltető ábrájával
fokozatosan illusztrálta gondolatmenetét, rámutatva a zenehallgatásnak ideális
esetben többdimenziós szerkezetére (Ének – zene – hallgatás?). Dr. Méhes Balázs
előadása pedig már-már egy főiskolai/egyetemi előadás módszertani hátterébe
adott betekintést (Franz Joseph Haydn életművének megismertetése iskolai
keretben?).
A délután a
zeneirodalom, a zenetörténet iránt érdeklődőknek jelentett kivételes csemegét.
„Ádám Jenő életműve három részben (I.)” volt a programja a „Feltáruló hagyaték”
címet viselő délutáni előadás-sorozatnak. Ami pontosan sejtteti: további két
részt remélhetünk. Ugyanakkor szerényen elhallgatta azt a tényt, hogy ez a
kutatási terület korántsem új: már 2021-ben is volt egy konferencia, amelyen
Ádám Jenővel foglalkoztak. Tehát, úgy értékelhetjük: a korábbi egyszeri
vállalkozás többrészes projektté nőtte ki magát, s ezúttal az éppen aktuális
fázisokba nyerhettünk bepillantást. Ennek a délutánnak az élményéhez nagyban
hozzájárult az, hogy az előadók többsége számára a leírott anyag mindössze
emlékeztetőül szolgált (esetleg az elkalandozásokat, a kitérőket kordában
tartandó), szinte szabadon osztották meg tudásukat, tapasztalataikat. És ne maradjon
említés nélkül: olyan ismeretekhez jutottunk, amelyek máskor-máshol aligha
hozzáférhetőek. Kutatómunka eredményei, tanulságai sorjáztak, imponáló
információsűrűséggel. A hospitálás-jelleget felváltotta az odaadó érdeklődés, a
hallgató „vevő” lett minden szóra, minden gondolatra.
Ádám Jenő és
Szigetszentmiklós – ez volt a címe Miss Nándor
beszámolójának, akiből sugárzott az elhivatottság, Történelem, földrajz,
szociológia, családtörténet – megannyi érintkezési pont, amelyek segítségével
többdimenziósan tárult fel egy jelentős kultúrtörténeti munkásság! Szervesen
kapcsolódott ehhez Hargita Péter Ádám Jenő-portréja, amelyhez a
zeneszerző-pedagógus életrajzi kazettáinak folyamatban lévő kutatása, elemzése
adott biztos alapot. A hangfelvételek felidézése, a hallottak kommentálása
olyan érdekfeszítő volt, hogy kétségkívül kedvteremtő lehet a következő
generációk számára. Dialógus a múlttal: megannyi választ kaphat a figyelmes és
értő kutató, ha a megfelelő kérdéseket teszi fel. Az adat-pontok között feltárulnak
az összefüggés-háló részei, és máris érthetővé válnak olyan jelenségek is,
amelyek előtt egyébként tanácstalanul állnánk.
Ádám Jenő Énekes
könyveinek ismertetésére vállalkozott második előadásában Heverdle
Péterné dr. Köncse Kriszta, majd megint nóvum
következett: Kamenik Klaudia, az egyetem
végzős hallgatója szakdolgozatának tanulságaiból osztott meg egy
csokorra valót a hallgatókkal. Az Ádám-Kodály énekeskönyv-sorozat
metamorfózisai – ezt a címet adta, s miközben gondosan elszámolt a
módosulásokkal-változásokkal, arra is vállalkozott, hogy ezek okát is feltárja.
További forráskutatással további összefüggésekre derülhet fény; érdemes a téma
a kutatómunka folytatására. Annál is inkább, mivel nyilvánvalóan elkötelezett
team részese lehet.
A tartalmas délután
Tamás Margit előadásával zárult: Ádám Jenő hangképzésterve nyolc évfolyamra.
Vannak
konferenciák, amelyek szinte a későbbi nyomtatvány „főpróbájának” minősülnek.
Ezúttal az „in progress” jelleg érvényesült. Hogy
mikor kerül sor folytatásra, azt elsődlegesen az újabb
kutatási eredmények fogják meghatározni. Mindenesetre, nagyon érdemes
odafigyelni a Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Karának tudományos
munkásságára. És köszönet jár, amiért érdemben törlesztik a magyar
zenetörténeti kutatómunka szégyenletes fehér foltját, ami Ádám Jenő munkásságát
illeti.
Fittler Katalin