KURTÁG-KOTTAKÉPEK ÉS TANDORI-VERSGRAFIKÁK
Koncert és kiállítás a
Tiszatáj-szalonban Kéziratlenyomatok Tandori Dezső és Kurtág György találkozásairól
(2018–2022)[1]
Különleges,
szinte egyedülálló élményben részesültek mindazok, akik 2023. március 24-én résztvettek
A betűből. A szóból. c. kiállítás komplex megnyitóján Szegeden, a Tiszatáj
Szalonban. A nagymúltú és igen jelentős folyóirat a 2019-ben elhunyt kimagasló
költő és a legnagyobb élő magyar zeneszerző alkotói kapcsolatát első alkalommal
a FUGA Budapesti Építészeti Központban (Budapest, V. Petőfi Sándor u. 5.) 2022.
április 28-án bemutató kiállítást március 24-én nyitotta meg jelentős előkészítés
után, igen színvonalas komplex rendezvénnyel. A kiállítás előkészítése a
Tiszatáj februári számában kezdődött, ahol A múlt idő jele a td, tdtd(Halál, emlékezet, poeticitás Tandorinál) címmel
öt tanulmány jelent meg Tandori költészetéről, illetve közlésre került a
kiállítás ősbemutatója két írása is (Kokas Nikolett kurátori ajánlója és Molnár
Szabolcs a megnyitón elhangzott Némaság és csend c. beszéde); e szám
képanyagából három a kiállítás anyagából származó reprodukció, három pedig
mélyértelmű Kurtág-fotó volt (kettőn Rajk Júliával együtt látható).
A koncert és a kiállítás
meghívója
Viszonylag
újkeletű a Tiszatáj Szalon, hiszen a 77. évfolyamában járó folyóiratnak sokáig
nem volt saját rendezvényre alkalmas tere; a szegedi Roosevelt tér 10-11. alatt
lévő szerkesztőség (mely az egykori Palánk helyén és szélén lévő garzonház
földszintjén van, legutóbb a Tér és Forma Tervezőiroda székhelye volt) csak
néhány éve tudja saját területén fogadni az elsősorbanKülönleges, szinte
egyedülálló élményben részesültek mindazok, akik 2023. március 24-én
résztvettek A betűből. A szóból. c. kiállítás komplex megnyitóján Szegeden, a
Tiszatáj Szalonban. A nagymúltú és igen jelentős folyóirat a 2019-ben elhunyt
kimagasló költő és a legnagyobb élő magyar zeneszerző alkotói kapcsolatát első
alkalommal a FUGA Budapesti Építészeti Központban (Budapest, V. Petőfi Sándor
u. 5.) 2022. április 28-án bemutató kiállítást március 24-én nyitotta meg
jelentős előkészítés után, igen színvonalas komplex rendezvénnyel. A kiállítás
előkészítése a Tiszatáj februári számában kezdődött, ahol A múlt idő jele a td,
tdtd(Halál, emlékezet, poeticitás
Tandorinál) címmel öt tanulmány jelent meg Tandori költészetéről, illetve
közlésre került a kiállítás ősbemutatója két írása is (Kokas Nikolett kurátori
ajánlója és Molnár Szabolcs a megnyitón elhangzott Némaság és csend c.
beszéde); e szám képanyagából három a kiállítás anyagából származó reprodukció,
három pedig mélyértelmű Kurtág-fotó volt (kettőn Rajk Júliával együtt látható).
Viszonylag
újkeletű a Tiszatáj Szalon, hiszen a 77. évfolyamában járó folyóiratnak sokáig
nem volt saját rendezvényre alkalmas tere; a szegedi Roosevelt tér 10-11. alatt
lévő szerkesztőség (mely az egykori Palánk helyén és szélén lévő garzonház
földszintjén van, legutóbb a Tér és Forma Tervezőiroda székhelye volt) csak
néhány éve tudja saját területén fogadni az elsősorban irodalmi rendezvényeket.
Ezúttal a legpozitívabb értelemben véve igen dús és többműfajú kiállítás
megnyitót kaptunk, mely Orcsik Roland költő, a Tiszatáj szerkesztője értékes
bevezetőjével kezdődött. Ezután Rajk Júlia énekművész vette át a szót, aki a
Kurtág György, Ligeti György és Jeney Zoltánművekből álló kamarahangverseny
vezetését is vállalta.
11 remekmű
csendült föl ezen az estén, világszínvonalú műalkotások Rajk Judit (ének),
Csonka Gábor hegedűművész és Zétényi Tamás gordonkaművész előadásában. Elsőként
Kurtág 1977-ben befejezett Tandori-ciklusa, melyet a szegedi Vántus István Kortárszenei
Napok során is hallhattunk Vajda Júlia (ének) és Szöllősy József (hegedű)
interpretálásában: az Eszká-emlékzaj op. 12; Rajk Judit és Csonka Gábor a hét
különleges dalt remekül szólaltatta meg. Ezután Ligeti-mű következett, a
Dialogo gordonkaszonáta I. tétele, melyet ZétényiTamás nagyszerűen játszott el.
Kurtág sajátos módon soha nem találkozott Tandorival, leveleztek egymással több
éven keresztül, s mire Kurtág rászánta magát a bezárkózva élő Tandori
meglátogatására, a költő 2019. február 13-án elhunyt, már csak Tandori Ágnessel
tudott találkozni, ám rövidesen követte ő is férjét.
Tandori Dezső levele
Kurtág kottás levele
Kurtág György Tandori-vázlatai
Ima, régi, esti
Tandori
halála után óriási veszteség érte Kurtágot: 2019. október 19-én meghalt Kurtág
Márta, aki életének szinte sziámi ikerszerű része volt. Jeney Zoltán eljutott
Tandorihoz (ezért Kurtág „irigykedett” is Jeneyre – egy Jeneyhez írott levélben
ennek tanújelét is adta); kapcsolatban is voltak (Jeney hét hónappal később követte
Tandorit az Örökkévalóságba), értelemszerűen fontos részei voltak a
hangversenynek Dalok Tandori Dezső verseire c. dalciklusa részletei, a Két dal
Tandori Dezső verseire (ez utóbbi első darabja Esterházy Péter halálára
íródott) és a Non es violentis, nequecurrentis (Sem azé, aki akar, sem azé, aki
fut, [hanem a könyörülő Istené]). Ligeti Facsar (a Brácsa szólószonáta III.
tétele) c. műve ezúttal gordonkán csendült föl Zétényi Tamás előadásában. Kurtágtól két összeállítást is játszott Csonka
Gábor a Jelek, játékok és üzenetek hegedűre című sorozatból, valamint a nyitó
Eszká-emlékzaj mellett három további Tandori-vers megzenésítés is elhangzott: a
Három dal Tandori verseire (2019), az Apa nyara – Anya nyara,Vízjel c.
részletek az AB-Játékok énekhangra c. sorozatból és a hangverseny
befejezéseként a Beckett szcénák Tandori Dezsőversére.
A hangverseny
után a fellépő művészekkel Orcsik Roland és Tóth Ákos (akinek érdeme volt a
kiállítás szegedi bemutatásának gondolata és megszervezése, amely természetesen
a Tiszatáj szerkesztőségének köszönhető) beszélgetett. Az est által adott
élmény így vált teljessé: Kurtágról igazi titkokat, műhelytitkokat tudhattunk
meg, hiszen a három kiváló művészt barátságába fogadta ez a zseniális
zeneszerző.
Hosszasan
lehetne elemezni A betűből. A szóból. c. kiállítás egyes darabjait, mely a két
nagy alkotó különleges alkotói barátságának titkait tárja fel előttünk, azaz:
voltaképp nem tárja fel, csak vizuálisan mutat számos rejtelem felé. E sorok
íróját néhány héttel később ismét magához vonzotta e tárlat, s bizonyára nincs
egyedül abban, hogy újra és újra megnézné, ha lehetséges. Kurtág és Tandori
művészetében elmélyülni e kiállítás megismerése nélkül már biztosan nem
lehetséges.
Kurtág György Tandori Dezső halála
miatti fájdalma
Kiss Ernő
[1]A kiállítást létrehozták: Kokas
Nikolett, művészettörténész, Rajk Judit, énekművész
A kéziratok kiállított fénymásolatairól Kiss Ernő készített fotókat.