NÁDOR
GYÖRGY 80
Nádor György
(Budapest, 1943. augusztus
4.)
zongoraművész, egyetemi tanár
„A
TEHETSÉG HÉTMÉRFÖLDES CSIZMÁBAN JÁR…”
Mielőtt
személyesen is megismerkedtünk, többször láttam már végzett növendékei koncertjén.
Az első gondolatom tehát az volt, hogy egykori tanítványaira ezek szerint még
évek múltán is kíváncsi. Nádor György zongoraművésszel, a Zeneakadémia Zongora
Tanszékének doyenjével – aki a napokban kapta meg a Professor Emeritus címet –
egy márciusi délutánon, egyik órája előtt beszélgettem.
–Kezdjük
azzal az időszakkal, amikor még ön volt „tanítvány”. Két különleges egyéniségű
tanára is volt.
-Zempléni Kornél volt az, aki engem tulajdonképpen
rárakott a pályára. Anyám operaénekesnő volt, apám pedig kitűnő orvos, aki azt
mondta, hogy először legyen valami tisztességes foglalkozásom, és beíratott az
Eötvös gimnáziumba. Nem kezdett korán zenére tanítani, féltett attól, hogy
elhajlok, és nem orvos leszek.
–Ezek
szerint jogos volt a félelme, ön tényleg elhajlott…
-Igen, mert anyám, aki szintén nagyon féltett,
az operai kapcsolatai révén végül mégiscsak elvitt Zempléni Kornélhoz. Ő
meghallgatott, és azt kérte apámtól, hogy bízza rá a fiát. Fogékony
korszakomban voltam, elég jól játszottam már komoly darabokat is. Kornél
vezetett rá az elemző kottaolvasásra, az összefüggésekre, a zeneszerző
indítékaira. Megtanított „kottát nyomozni”, azt mondta, hogy azt kell
megérteni, miért is ült le a szerző és írta meg ezt a darabot. Az, hogy
játsszuk a hangokat, csak kellék, a szellemiség a lényeg, az, ami mögötte van.
Nagyon mély elemzéseket csináltunk, ebben Kornél egészen fantasztikus volt.
–Később,
a Zeneakadémián is nagyformátumú tanárt kapott, a Dohnányi-növendék Wehner
Tibort.
-Ő egészen más személyiség volt, mint
Zempléni. Nem is tudnám megmondani, melyiket tartom nagyobb mesternek,
mindkettejüktől valami egészen mást kaptam. Wehner óriási tudású professzor volt,
Dohnányi mesteriskolájának egyik növendéke. Nem volt egy bőbeszédű,
kommunikatív alkat, de mindenki érezte azt a légkört, ami áradt belőle.
Dohnányiról egyébként rengeteg anekdota maradt fenn, és ezeket közvetlenül a
mesteremtől hallottam. Például azt, hogy hihetetlen memóriája volt, a vidéki
koncertjeire utazva gyakran a vonaton memorizált bizonyos darabokat, amiket
utána a koncerten játszott el először, természetesen hibátlanul.
–Wehnerrel
tanultak Dohnányi-műveket?
-Egy-két darabot adott a mesterem, de abban az
időben nem volt szabad Dohnányit játszani, politikai okok miatt egészen a
hetvenes évekig B-listán volt. Amikor a Zeneakadémia után két évig a moszkvai
Konzervatóriumban tanultam, kerülő úton valahogy megkaptam a legutolsó
felvételét, amit nyolcvan évesen készített a késői Beethoven-szonátákból. Ez
ritkaság számba ment akkor, szívesen meghallgatnám megint, mert különleges
élmény volt. Lehetett érezni, hogy már idős, a keze nem olyan volt, mint
korábban, de a szelleme talán még a fiatalkorinál is élénkebb volt.
–Említette
Moszkvát. Hogyan érezte ott magát akkor, a hatvanas második felében?
-Erős volt a kontraszt. Nyomor volt, félelem,
és bezártság, de éppen attól, hogy zárt volt az ország, minden Moszkvában
koncentrálódott, ott élt minden nagy művész. Amikor mi ott tanultunk, naponta
találkoztunk Emil Gilels-el, Jakov Zakkal, vagy Jakov Flierrel, aki az első
Chopin-versenyt nyerte. Először nagyon meg voltunk hatódva, később viszont
egész természetes lett, hogy a folyosón elmegy mellettünk Emil Gilels, persze
óriási tisztelettel köszöntünk, meghajoltunk…hihetetlen volt! És akkor még nem
is beszéltem a vonós gárdáról, Rosztropovicsról, Koganról, mind ott tanítottak
akkor, amikor mi odajártunk. Fantasztikus korszak volt, mi is azért mentünk oda
szívesen, minden nehézség dacára.
–Ezeket
a saját bőrén is érezte? Nehezen kapott például élelmiszert?
-Igen, napi ellátási problémák voltak. Azzal a
barátommal, akivel egy szobában laktunk, valakinek a tanácsára egyszer jó
messzire elmentünk egy nagy üzembe. Volt ott ugyanis egy „sztálovájá” – így
nevezték az ebédlőt –, amelynek a bejáratánál időnként disznó és
marhahúsdarabokat lehetett kapni. Vettünk egyszerre ötvenet, és mivel kinn
nagyon hideg volt, egy spárgára felfűzve kiraktuk a kollégiumi szoba ablakába.
Ezt jó ideig ettük, minden nap levettünk belőle kettőt, mert a környékünkön nem
nagyon lehetett kapni élelmiszert. Csak kenyér volt meg vodka, de ezekért is
hosszú sorok álltak. És közvetlenül emellett ott volt a másik világ. Csak
átgyalogoltunk az ulica Gercenába, a Konziba, ebbe a cári időkben épült,
nagyvonalú, gyönyörű épületbe, a hatalmas termeivel. Fantasztikus atmoszférája
volt, és – ahogy mondtam – naponta találkoztunk ezekkel az óriási
egyéniségekkel. Egyébként az én tanárom, Natanson professzor is híres volt
abban az időben.
–Sok
külföldit vonzott akkoriban a moszkvai Konzervatórium?
-Igen, több százan laktunk a diákszállón,
oroszok és külföldiek, amerikaiak, chileiek, olaszok, japánok… a fiú, aki a
szomszéd szobában lakott, ma Japán leghíresebb zongoristája. Néhány éve meg is
hívott egy zongoraverseny zsűrijébe, ahol ő volt az elnök.
Nádor György mesterkurzuson
órát ad Pomázon a Teleki-Wattay-kastélyban a György Ádám Kastélyakadémián
(2011)
–Ezek a
kapcsolatok tehát megmaradtak?
-Furcsa dolog ez, húsz évig semmi nem volt,
aztán egyszer csak felhívott. Én egyébként rendszeresen járok Japánba, egy
évben kétszer-háromszor is kimegyek tanítani, mesterkurzusokat tartok különböző
egyetemeken, sokszor nyolc-tíz várost is bejárok. Most legutóbb, amikor
Nagoyában voltam, találkoztam az egyik régi egyetemi diákszállói társammal,
akiből európai hírű kamarazenész lett, Vagyim Szaharovnak hívják. Odalépett
hozzám, hogy megismerem-e. Először nem tudtam kicsoda, negyven éve nem láttam,
de amikor mondta a nevét, egymásra borultunk. Az is fantasztikus találkozás
volt.
–Rengeteg
növendéke volt az elmúlt évtizedekben, tanított mindenféle korosztályt. Mi az,
amit a kicsiknél már látni lehet?
-Azt, hogy megvan-e az a külön érzéke, az a
macskaügyessége, hogy ezt az óriási klaviatúrát minden gond nélkül be tudja
járni. Ez már pici korban is megmutatkozik. Ha valaki ügyetlen, az végig
kínlódni fog, mert szerintem a technikát nem lehet megtanítani. Aztán van a
muzikalitás. Azt vettem észre, hogy ha egy kicsi gyerek leül játszani, bár sok
még a hiányossága, de én a háta közepéből érzem, hogy tehetséges: ahogy ráborul
a hangszerre, és ahogy abból aztán valami nagyon nemes dolog jön ki.
–És a
felnőtt tanítványoknál, akiknél már tudja, hogy ügyesek is, muzikálisak is, mi
az, ami felkelti az érdeklődését?
-Az egyéniség. Szoktam is mondani, hogy ha te
leutánozod azt, amit én mondok neked, akkor az lehet, hogy jó, de nem biztos,
hogy passzol az egyéniségeddel. Tehát át lehet venni, amikor kicsi az ember,
persze próbál utánozni. De később, amikor már bonyolultabbá válik a dolog,
amikor már egy zenefilozófiai problémát próbálok megvilágítani a felnőtt
tanítványaimmal, akkor már nem utasításokat adok, hanem ajánlatokat: próbáld
ki, mit szólsz ehhez – vagyis én kapcsolati alapon tanítok. Nagyon nem szeretem
azt a pedagógiát, amelyik felülről utasít, hogy így, vagy úgy kell valamit
csinálni. Sőt, amikor darabot választunk, szeretem, ha a diákjaim döntenek, ők
érzik, hogy mi áll hozzájuk legközelebb. És ahogy mennek az évek, ez egyre
fontosabb lesz. A tanítás ideje egy idő múlva ugyanis menetrendszerűen leáll,
és aki huszonéves korára még nem készül el, és nem tudja saját maga eldönteni,
hogy mi az, ami őt érdekli, ami neki kell, és mindig kívülről várja a tanácsot,
az éppen olyan rossz, mintha valaki abszolút nem figyel a tanárára. Egy erős
személyiségű növendék balanszot teremt az órán: én itt vagyok, ő ott, de
egyikünk sem fontosabb. Igaz, nekem óriási tapasztalatom van, de lehet, hogy ő
ügyesebb. Tehetségesebb, mint amilyen én valaha voltam, vagy lehetek.
Fantasztikus élmény, amikor látom, hogy a növendékemnek esetleg sokkal
könnyebben megy valami, mint ahogyan nekem ment, mikor ugyanazt a darabot
tanultam.
Nádor György mesterkurzuson órát
ad Pomázon a Teleki-Wattay-kastélyban a György Ádám Kastélyakadémián (2011)
–Ha
látja, hogy valaki nem való a pályára, azt megmondja?
-Volt már olyan, egyébként nagyon tehetséges
növendékem, akit eltanácsoltam, mert láttam, hogy az életben jobban fog
boldogulni, ha elmegy fizikusnak. A zene mellett ugyanis fizikát is tanult,
amiből országos versenyeket nyert. „Agytúltengéses” fiú volt, és mindent így is
akart játszani, állandóan összefüggéseket keresett, szorzott, osztott. Ez egy
más agy. Aztán van olyan diákom, akinek meg nem lehet igazán hatni a tudatára,
de a keze alól olyan természetességgel jön ki egy-egy darab, hogy szinte nem is
kell beleszólni. Szerintem a tanításnál nagyon fontos, hogy soha nem szabad az
egyéniséggel szembe menni. Pedig az ember sokszor érez erre kísértést, mert azt
érzi, hogy ezt nem így kellene, ő ezt másképp játszotta. Ha viszont a
növendékből nagyon mélyről jön egy indulat, egy megoldási szándék, én azt
mindig hagyom. Arra gondolok, hogy nem baj, legfeljebb nem fog tetszeni a
kollégáknak, de én érzem, hogy valami van. És ezek általában beválnak. A
legértékesebb ugyanis az, ami az egyéniségéből árad.
–Tehát
el tudja fogadni, még akkor is, ha ön mást gondol erről a darabról.
-Igen, mert akkor látom, hogy az a gyerek jó helyen
van, hogy nem kell nekem hegyeket megmozgatnom azért, hogy valami mást
csináljon. Azt is szoktam mondani, hogy a tanítás tulajdonképpen egy fordított
dolog, mert minél tehetségesebb valaki, annál kisebb a munka. A felelősség
nagy, de az a bizonyos napi vagy heti tréning, amit a gyerekkel végzek, az
kevesebb, mert egyszerűen tudja, miről van szó
Nádor György mesterkurzuson
órát ad Pomázon a Teleki-Wattay-kastélyban a György Ádám Kastélyakadémián
(2011)
–Sikerélményt
mikor érez?
-Ha megnyer egy versenyt. Vagy amikor látom,
hogy a kollégáimnak virul az arca a vizsga után, és azt mondják, hogy ez
nagyszerű. Gyakran volt ilyenben is részem, sok tehetséges diák került ki a
kezem alól, és akkor úgy éreztem: ebben egy kicsit talán én is benne vagyok. Ezt
viszont nem szeretem eltúlozni, azt gondolom, hogy a tanár egy katalizátor, és
maradjon a háttérben. Soha ne akarjon elismerést kiharcolni magának, az jön
magától, annyi, amennyi. Az jó, ha az embert elismerik, ha úgy, mint most, kap
egy kézfogást, egy gesztust, amivel jelzik: örülnek annak, hogy itt van. Ez
mindenkinek jól esik, de nem szabad azt gondolni, hogy a növendék azért jó,
mert én mögötte vagyok. Nem. Soha nem ettől jó egy növendék. Minél nagyobb egy
tehetség, annál híresebb lesz a tanár, de a tehetséget nem ő adja, azt a
Jóisten adja, vagy egyszerűen valahonnan jön. Ez egy megfoghatatlan és
csodálatos dolog. A tehetség mindig hétmérföldes csizmában jár, és amikor
gyorsabban halad, mint amire mi valaha is képesek voltunk, az csodálatot
érdemel. Én ilyenkor mindig óriási tiszteletet érzek.
Nádor György mesterkurzuson
órát ad Pomázon a Teleki-Wattay-kastélyban a György Ádám Kastélyakadémián
(2011)
–Hogyan
alakulnak ezek a kapcsolatok, miután a növendékei végeznek? Mikor válik a
tanár-diák viszony kollegiálissá, és válhat-e egyáltalán?
-Ez nagyon érdekes, mert ez is egyéniség
kérdése. Volt olyan növendékem, akinek rengeteget segítettem, de miután
végzett, soha többé nem hívott fel. Szerencsére nem ez a jellemző, vannak olyan
tanítványaim, akikkel életre szóló kapcsolat alakul ki. Néhányan például
visszajárnak kontrollra. Ez nagyon megtisztelő számomra, mert ilyenkor már
egy-egy kész művészről van szó, aki esetleg le is doktorált, hazajön egy
külföldi koncertről, készül a következőre, és azt mondja: szeretném, ha tanár
úr meghallgatna. Ez felemelő érzés. A másik az, hogy néhány volt növendékemmel
olyan baráti kapcsolat alakul ki, amiből aztán tegeződés lesz: kedves barátommá
fogadom, és ezzel verbálisan is megszűnik az alá-fölérendeltségi viszony. Ez az
egyik, amiért talán azt mondhatom: boldog ember vagyok. Nekem van családom, van
három gyerekem, és természetesen én is élem a mindennapokat, de a tanításon, a
növendékeken keresztül többször újra élem az életet. Amikor az ember már
közeledik a hetvenhez, és megint elkezd dolgozni egy tizennyolc éves diákkal,
akkor ebben valamilyen módon újjászületik. És ez fantasztikus érzés.
Bokor Gabriella
(Liszt Ferenc Zeneakadémia Baráti Köre. Legato
19 – 2013. március)