KIEMELKEDŐ ÉRTÉKELÉSSEL ZÁRULT A ZENEAKADÉMIA
KODÁLY INTÉZETE ÁLTAL VEZETETT „PRESTO” UNIÓS PROJEKT
Egészen magas értéket, a lehetséges 100-ból 96
pontot és mellé nemzetközi Jó Gyakorlat minősítést is kapott a Zeneakadémia
Kodály Intézete által vezetett, a zenei távoktatást segítő Erasmus+
együttműködés a bírálóktól.
Mind a négy szempont esetében maximális vagy
közel maximális pontot adtak az Erasmus+ program bírálói a PRESTO mozaikszóval
elnevezett (Practices and Resources for Equipping Schools to Teach Music
Online) projektre, amelynek fő célja, hogy segítse a zenei távoktatást ének- és
szolfézs, valamint hangszeres órákon, továbbá a kórusmunka során. A Tempus
Közalapítvány jelezte, hogy a magas pontszám miatt a projekt automatikusan
megkapja az Európai Bizottság Oktatási, Audiovizuális és Kulturális Végrehajtó
Ügynökségétől a „Good Practice” (Jó Gyakorlat) minősítést.
Az együttműködésben nem kevesebb, mint 750
különféle oktatási anyag készült, amelyek között órarészletek, oktatóvideók,
gyakorlóvideók, módszertani jegyzetek és hangfájlok találhatók. Az anyag számos
példát bemutat arra, hogy egy adott zenei elem megtanítása különböző életkorú
gyerekeknek eltérő módszertani megközelítést igényel online, illetve offline
módban. A platform egy korábbi Erasmus+ pályázat eredményeképpen létrejött, és
azóta több mint 80 országban használt online tudásközpontban, a Kodály HUB-on kapott helyet, és bárki számára ingyenesen
hozzáférhető.
Bemutatóóra a Városmajori Kós Károly Általános Iskolában, a
Zeneakadémia mintaiskolájában
A konzorcium vezetője a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézete volt Dr. Nemes László Norbert igazgató
szakmai irányításával. Az együttműködés résztvevői a Caprice Oy (Helsinki,
Finnország), a Dublin City University (Dublin, Írország), a National Youth
Choir of Scotland (Glasgow, Skócia, Egyesült Királyság), valamint a Sing
Ireland (Limerick, Írország). Az elnyert támogatás összege 262 409 eurót
tett ki.
A bírálók különösen nagyra értékelték a
nemzetközi konzorcium tagjai – elismert finn, ír, skót és magyar
zenepedagógusok – között létrejött szakmai összhangot. Mindannyian a kodályi
zenepedagógia elhivatott képviselői saját országukban. Kiemelték még a
bírálatban az Európai Unió értékeinek fontos szerepét a megvalósítás során: a
skót partner részéről hallássérülteknek készült zenei oktatóvideó brit
jelnyelven, a magyar fél összeállított egy szülőknek szóló kézikönyvet,
valamint a projekt során feldolgozott dalok, zenerészletek számos európai
nyelvet képviselnek.
A PRESTO budapesti záróeseménye a Zeneakadémia Kupolatermében
Igazi különlegességet jelentenek a Kodály
Intézet nemzetközileg elterjedt innovatív megközelítései, a fiatal ír és magyar
zeneszerzők bevonása a projektbe, az általuk komponált játékos és a távoktatás
hátrányait erénnyé alakító különleges művek is.
„Az óriási elismerés mellett ez a kiváló
értékelés egyúttal nagyszerű visszajelzés arról, hogy Kodály alapelvei a zene
élményszerű tanításáról a mai digitális korban és nemzetközi viszonylatban is
érvényesek” – hangsúlyozta dr. Nemes László Norbert. Hozzátette: a projekt
másik nagy tanulsága, hogy a covid okozta hirtelen iskolabezárások, majd utána
az éneklés nélküli énekórák reménytelenségéből is van kiút, ha a tanárok
kreatívak, szabad kezet kapnak, és ilyen forrásokhoz fordulhatnak, mint amit ez
a nemzetközi konzorcium létrehozott.
(lfze.hu, 2023. augusztus 3.)