A liturgia anyanyelve a zene – tartja a régi
igazság és tanulja minden kántorjelölt. Az istentiszteletek, misék legfontosabb
eleme a hittel és szívvel előadott, elénekelt zene, amelynek nemcsak a liturgia
továbbvitelében van fontos szerepe, de utal az egyházi év adott pillanatára is.
Konferenciánkon arra keresték a választ, hogy
milyen állapotban van ma a keresztény egyházak templomi és egyházi zenéje, él-e
a szépség igénye a papság és a hívek körében. „Minden erőnket összeszedve
igyekezzünk mélyebb barázdát húzni, mint amilyen a nap divatja!” – írta Liszt
Ferenc a művész mindenhatóságáról szóló írásában.
Sokan hiszik, hogy változásoknak kell
történnie az egyházi rendben ahhoz, hogy a ma emberét is megszólítsuk, azaz
többen váljanak igaz, hithű emberekké. De vajon nem a múlt megtartásában, azaz
a hagyományőrzésben van-e az az erő, amely odahívja az embereket az
oltáriszentség elé? Bizonyos-e az, hogy a modern zenei szemlélet feltétlenül
igénytelenséget is jelent egyúttal? Nehéz kérdések ezek, amelyekre valószínűleg
nem a kimondott szavak, hanem általános társadalmi állapotunk és egyéni
jóérzésünk adhatja meg a választ. Konferencia ezek előidézését szolgálta.
A konferencia
szerkesztői: dr. Fehér Anikó és Windhager Károly Ákos
PhD
Pálmai Árpád: Egész
életemben az Úrnak énekelek (21:43)
(A 2020. 10.27-én
elhangzott előadás felvétele)
A zene Isten egyik legcsodálatosabb ajándéka.
Énekünk szüntelen isten-dicséretünk eszköze, megszentelődünk általa.
Amikor énekelünk, akkor az Isten dicsőségét
zengő angyali karokhoz kívánunk csatlakozni. Számos ide vonatkozó buzdítást
találunk a Bibliában, az egyházatyák írásaiban, a zsinatok rendelkezéseiben.
A gregorián a liturgia zenei anyanyelve, maga
az énekelt liturgia, a liturgiában való alapértelmezett megszólalási mód pedig
az éneklés. És Istennek a legjobbat, a legszebbet, a hozzá legméltóbbat kell
adnunk, akkor is, amikor énekelünk. Mégis, Isten szavára és az ő felszentelt
szolgáinak énekére nyitott fülű emberként sok mindent tapasztalhatunk
templomainkban. Hogy énekelnek papjaink napjainkban? Ha szépen, az kin és min
múlik? És ha nem? Számít ez korunkban? Fontos-e, hogy tanulmányaik során a
zenei műveltségben jó alapokat kapjanak és az éneklés művészetében minél
magasabb szintre jussanak? Ezen kérdésekre kaphatunk választ a szemináriumi
énektanár jó évtizedes tapasztalataiból. Előadásában rávilágít a magyar
kereszténység bölcsőjének, Esztergomnak sok évszázadon át meghatározó központi
szerepére. A legmeghatározóbb korabeli liturgikus források, emlékek és
rendelkezések számbavétele után jutunk el napjaink liturgikus énekéhez, majd
tekintünk a jövőbe.
Pálmai
Árpád 1982-ben született
Esztergomban. Alapfokú zenei tanulmányait az esztergomi zeneiskolában végezte,
zenei diplomáit a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Ének-zenetanár,
karvezetés, majd Egyházzene szakán szerezte.
1997 óta az esztergomi Temesvári Pelbárt Ferences
Gimnázium ének-zenetanára, kórusának karnagya, a Ferences Templom orgonistája.
2009-től az Esztergomi Hittudományi Főiskola énektanára, énekegyütteseinek
vezetője. Több énekegyüttes és régizenei együttes énekese, kulturális
rendezvények gyakori közreműködője. 2021-től az esztergomi Zsolt Nándor
Katolikus Zeneiskola óraadó szolfézstanára.