A zene – a
hűség és a gyógyítás műfaja
Fischer Annie születésnapján
Petrőczi Éva írása és beszélgetése dr.
Székely Györggyel
Petrőczi Éva, neves költőnőnk huszadik,
legújabb verseskötete (Varázslat,
Zsolnay-tányérral)a zenével, a művészettel és a múlt nagy alakjaival
foglalkozik. Megjelenik benne többek kööztt Fischer Annie , aki az ő számára
azért különleges, mert a 20. század egyik legnagyobb zongoraművésze egyben
családjuk közeli barátja is volt. Jelen írása és interjúja az 1995-ben elhunyt
művésznő születésnapja alkalmából íródott. Sz.Gy.
Nem
lehet meghatódottság, sőt, megrendülés nélkül végigkísérni azt a hatalmas
szakmai tudással megerősített elkötelezettséget, amellyel dr. Székely György
gasztroenterológus főorvos, hegedű- és klasszikus gitárművész, s nem
utolsósorban zenei szakíró Fischer Annie, a világ „leganticelebebb”
zongoraművész-zsenije életművének adózik. Nem ad hoc, s nem egyszer-egyszer,
hanem, bátran mondhatom, harmadik hivatásaként. Ez már 2002 óta nyilvánvaló
számomra, amikor a Klasszikus és Jazz Kiadó óriási sikerű Fischer Annie című albumában rábukkantam az akkor még személyesen
nem ismert orvos-muzsikus több írására, s egy archív fotóra, amelyen ifjú
zenerajongó medikusként egy csokor virággal és „tisztelgő puszival” köszönti a
művésznőt, orvos-újságíró szülei régi barátját.
Egy
medikus virággal köszönti Fischer Annie-t egyetemi koncertjének végén. (Fotó:
Kóródi Gabriella)
Abban
a ma már 23 éves albumban bukkantam rá a Fischer
Annie a medikusok között című írásra. Ennek szerzője a számomra ugyancsak
ismerős Magyar Imre (1910–1984) belgyógyász professzor, számos szépirodalmi mű
alkotója így írt 1977-ben az Egészségügyi Dolgozó májusi számában Fischer Annie
az egyetemistáknak tartott zongoraestjéről: „Figyeltem közben a medikusok
arcát. Soha egyetemi előadás ennyire nem képes megragadni a figyelmet, mint ez
a zene és ez a zongorajáték.” – írta a professzor a Semmelweis Orvostudományi
Egyetem Zenei Klubjának estjéről.
Fischer
Annie on screen – DVD és CD sorozat borítója
(Fotó:
Vámos László)
Ennek
a Fischer Annie-albumnak méltó folytatása volttavaly, 2022-ben, a Zeneakadémián
ünnepélyes keretek között bemutatott két kiadvány: Annie Fischer on Screen („FischerAnnie a képernyőn”) ötrészes DVD
kiadás, és egy hatlemezes CD sorozat: „Rarities”
(„Ritkaságok”) címmel. Először juthat hozzá e két kiadvány jóvoltából a
közönség a művésznő valamennyimagyarországi TV-felvételének felújított, nagy
gonddal és türelemmel megalkotott összkiadásához.
Pihenés
Balatonaligán
(Fotó:
Kotnyek Antal)
A
fiatalember orvostanhallgatóként ismerte meg az 1970-es években Fischer
Annie-t, aki édesanyja barátnőinek körébe tartozott.A közeli ismeretség a
művésznő haláláig, húsz éven át tartott. Ezt követőenegyfajta missziónak érezte
a világhírű előadóművész emlékének ápolását.”
Én
tizenéves korom óta csatlakozhattam a Fischer Annie-t nagyrabecsülő zenebarátok
táborához, pécsi lakosként, ahol Annie „néni” minden vendégjátékakor névre
szóló tiszteletjegyek várták egész családunkat.
Zenebarát, gyakran zenei szövegeket,
olykor tudományos muzikológiai előadásokat is fordító íróként, sok zenei témájú
vers szerzőjeként nagy fájdalommal, s egy parányi „irígységgel” úgy érzem, hogy
a muzsikusok egymás iránti szeretete, figyelme, a már eltávozottak életművének
állandó felmutatása sokkal jellemzőbb e „testvérmúzsánkra”, mint a toll – és
billenytűkoptatók folyvást-versengésre hangolt világára. Vagy tévednék? Én
örülnék a legjobban, ha ez így lenne…
Én úgy
gondolom, minden művészet területén jelen vannak azok a szakemberek, akik
egyben rajongók is, és küldetésük fontos részének tekintik egy-egy kiemelkedő
művész életművének megismertetését, gondozását. Csak az utóbbi időben hozzám
eljutott könyvek közül emelném ki Jancsó Júlia Proust fordításait vagy Báthori
Csaba Rilke összkiadását és tanulmányait.
Elképzelhető, hogy egy-egy irodalmi
rendezvényen ne csupán jól-rosszul megzenésített versek, hanem klasszikus zenei
közjátékok is elhangozzanak, s ezek ugyanúgy „neveljék”,sőt, akár egymáshoz hangolják
a literatúra művelőit és befogadóit, mint az egykori, 1977-es medikusokat?
A
zenei-irodalmi rendezvények szerencsére nem ritkák. Hadd említsem meg az
egykori rádiós szerkesztő, Lázár Eszter sorozatait a Fészek Művész-klubban,
vagy az évtizedek óta zajló előadás sorozatokat Pavlik Gábor, Banai János és
Góth Miklós orvosprofesszorok lelkes irányításával.
Ha már az orvostanhallgatókat említem:
léteznek ma még ilyen, kifejezetten számukra rendezett koncertek, esetleg
alapfokú zenei tanfolyamok? Ez azért jutott eszembe, mert a Pécsi
Orvostudományi Egyetemen – az ötvenes évek első felében – nagy sikere volt
művészettörténész anyám előadásainak, az olasz reneszánsz festőiről.
Ez már
nem olyan egyértelmű.Az orvostanhallgatók művészeti és zenei képzésére, nevelésére
az egyetemen már nincs se idő se alkalom,eltekintve egy-egy üdítő kivételtől.
Ilyen kivétel például a Semmelweis egyetem két orvoszenekara, a senior és a
junior együttes. Ők missziónak tartják a klasszikus zene megismertetését a
fiatalokkal. Itt ki kell emelnem Tardy
László karnagy több évtizedes kitartó munkáját és a nagy tehetség, DubóczkyGergely karmester ambiciózus és
sikeres működését.
Elképzelhetőnek tartja, hogy a
gyógyítói és a zenei világ egymáshoz való közeledése sokszor megkönnyíthetné a
vizsgálatokat és a kezeléseket, s talán a gyógyulást is felgyorsíthatná?
Emlékszem bizony olyan fogászati kezelésekre, amikor a harsány popzene nemhogy
enyhítette rossz közérzetemet, hanem még fokozta is…Ugyanakkor, lírai tenor
sebész nagybátyámtól lábadozó műtöttjei gyakran „kikönyörögtek” egy csak nekik
szóló, halk mini-hangversenyt; gyakran meglepő javulást hozva.
Az
biztos, hogy a zene és általában a művészetek jóval nyitottabbá és érzékenyebbé
teszik az embereket. Ha van valami közös a muzsikusok és az orvosok között, hát
éppen az érzékenységük az. A zeneterápia a gyógyító tudományoknak speciális
területe, amit külföldön már egyetemeken oktatnak. Bizonyítható, hogy a zene
oldja a feszültségeket, és többféle agyi funkcióra is pozitívan hat. Az aktív zenélés
például a memóriától a finommotorikáig
sok mindent fejleszt. A zeneterápiát főleg a pszichiátriában alkalmazzák, de
bármelyik orvosi területen hasznos lehet.
Az 50.
születésnapi tablón a SOTE Kamarazenekar (2019)
(Az
első sorban jobbról balra haladva a 4.¨Tardy László, aki több mint fél
évszázada segíti az alkotóműhelyi munkát.
A hazai és nemzetközi zenei világban –
hiszen Ön a salzburgi fesztivál magyar „nagykövete” és monográfiába alkotója
is, – közismert, hogy civil hivatása a
gyógyítás. De mi a helyzet ennek fordítottjával: az Önhöz forduló betegek (vagy
legalábbis egy részük) tud muzsikusi hivatásáról, akár még úgy is, hogy
kifejezetten ennek tudatában keresik fel éppen Önt?
A zene
esetenként szóba kerül a rendelőmben, mivel sokan tudják rólam, hogy zenélek,
vagy éppen a könyveimet is ismerik. Ha kérdeznek róla, hamar kiderül, hogy a
páciens miként viszonyul a zenéhez. Ha valaki kéri, hogy javasoljak neki
meghallgatni valamit, adok tanácsot. De én magam nem foglalkozom
zeneterápiával, s a kórházban, a rendelőben a fókusz nyilván nem a zene!
Az orvosi énje miként hat a zenélésre?
Orvosi szemmel is vizsgálja a zeneműveket?
Előfordul,
hogy neves muzsikusok betegségeiről is beszélgetünk barátaimmal, vagy arról, hogy
a szerző milyen testi, lelki állapotban komponálhatta a művét. Sokszor jól
nyomon követhető egy-egy darabban az alkotó fizikai, mentális állapota. Például
Schubert zenéjében is tetten érhetők a kétségbeesés, a depresszió és mániás
fázisok váltakozásai. Ugyanakkor az ilyen „diagnosztizálásoktól” minden
műalkotás estében el kell vonatkoztatni. A zene művészi értékét ezek nem
befolyásolhatják.
A Semmelweis Egyetem Medikus Zenekara 2008-ban alakult.
Tagjai elsősorban az egyetem hallgatói, de több hazai felsőoktatási intézmény
diákja is játszik a zenekarban. A javarészt szimfonikus felállásban működő
együttes amellett, hogy az egyetemi rendezvények rendszeres résztvevője, többek
között már Bayreuthban, Svájcban és a Zenekadémián is nagy sikerű koncerteket
adott. Dubóczky Gergely 2009 óta a zenekar művészeti vezetője és
karmestere.A fotón a SE Medikus Zenekara jótékonycélú koncertet ad a
Zeneakadémián (2022).
Botorság volna a „crossover
carrier”-ben, azaz többszörös elkötelezettségben élők munkásságának különböző
területeit rangsorolni. Hallottam azonban olyan, Önnel készült riportot,
amelyben arról vallott, hogy – talán éppen Salzburgból – egyszer villámgyorsan
hazaautóott, mert itthon, a János Kórházban szükség volt Önre?
Volt
ilyen helyzet, de szerencsére ritkán. Az viszont természetes, hogy telefonom
mindig nyitva van, hiszen bármikor jöhet „riasztás”, s jön is. Egy alkalommal
az Orvosegyetem zenekara adott koncertet, amelynek szünetében koncertmesterünk
édesapja összeesett és szívmegállás következett be nála. Az odaszaladt két
kardiológus főorvos, történetesen mindketten a cselló szólamból, azonnal
reanimálni tudta őt. Az időközben megérkező mentősöknek valósággal leesett az
álla a meglepetéstől. Ők csak annyit láttak, hogy két szmokingos zenész igen
hozzáértően látja el és stabilizálja a beteget. Az édesapa később gyógyultan
távozott a kórházból.
Szívből köszönöm a beszélgetést, éljen
a gyógyítás és minden olyan művészet, amely gyógyítani képes!
A SE Medikus Zenekarának jótékonycélú koncertje a Zeneakadémián
(2022)