Szőnyiné Szerző Katalin [1]
120 éve született Vaszy Viktor
„Fehér zacskóban szalmavirág...”
Emléktöredékek
Vaszy Viktorról, Mihalovich magántitkáráról
(1978)
1978 tavaszán a Magyar Tudományos Akadémia
Zenetudományi Intézetének tudományos segédmunkatársaként a következő évben
várható Mihalovich Ödön-évfordulóra készültem éppen. Tudományos osztályvezetőm,
Legánӱ Dezső, arra bíztatott, írjak Vaszy Viktornak Szegedre, aki fiatal
éveiben gyakran megfordult a Zeneakadémia legendás igazgatójának társaságában:
talán nyomra tudna vezetni lappangó, elveszettnek hitt források felkutatásában.
Egykori hivatalos levelemnek otthon csak a keltezetlen, kéziratos
fogalmazványát őrzöm:
„Igen
Tisztelt Főzeneigazgató Úr!
A
MTA Zenetudományi Intézete XIX. századi magyar zenetörténeti osztálya,
közelebbről Legány Dezső tanár úr megbízásából fordulok a Főzeneigazgató Úrhoz.
Osztályunk szerteágazó kutatási feladatai között – a készülő ötkötetes magyar
zenetörténeti kézikönyv-sorozat előkészítéseként – jelentős helyet foglalnak el
a XIX. századi magyar zeneszerzők tematikus műjegyzékével és levelezésével
kapcsolatos kutatások. Ezzel a munkávalösszefüggésben megkeresünk minden olyan
hazai muzsikust, akinek a múlt század végi, e század eleji magyar
zeneszerzőkkel közvetett vagy közvetlen kapcsolata lehetett. Erkel, Liszt,
Mihalovich, Dohnányi, Hubay hagyatékára gondolunk elsősorban. Kérdésünk és
egyben kérésünk az lenne, vannak-e Főzeneigazgató Úr tulajdonában olyan
kéziratok, kották, fénykép- és sajtódokumentációs anyagok, melyeket mint fontos
forrásértékű anyagokat, Főzeneigazgató Úr a kutatás számára hozzáférhetővé
tudna tenni. Segítőkészségét nagyon megköszönnénk.
tudományos
segédmunkatárs”
Postafordultával megérkezett Vaszy Viktor
április 24-én keltezett, saját kézzel írt válasza:
„Kedves Sz. Szerző Katalin!
B. levelére
válaszolva értesítem, hogy nagyon szívesen állok rendelkezésükre.
Erkel,
Liszt Mihalovich, Hubay, Dohnányi, Koessler, Kodály, Bartók stb. vonatkozásában
úgy levél, kézirat, mint személyes tapasztalat alapján érzésem szerint néhány
érdekesebb információval szolgálhatok.
Nem
tudom, mikor vagyok Pesten, de telefonon is jelentkezem, hogy megbeszélhessük a
kérdéses problémakörrel kapcsolatos minden dokumentumot, amire szükségük lehet.
Szívélyes üdvözlettel
Rövid személyes telefonüzenet alapján 1978.
július 4-én délelőttre kaptam tőle időpontot, az Astoria szálló halljába.
Elfogódottságomat szinte azonnal feloldotta: jelezte, hogy rövid ideje van, de
mindenről beszél, amiről kérdezem és amire még emlékszik. „Lássunk munkához” –
mondta. Könyv- és kottatára egykori és még meglévő legendás muzeális értékeiről
kérdeztem, a nagy muzsikusok időrendjében.
- Van-e Főzeneigazgató Úr birtokában
valamilyen Erkel Ferenctől származó dokumentum?
- Igen, van – mondta. Egy eredeti kéziratos, aláírással ellátott
névjegy, amelyen Erkel valakinek valamilyen ajándékot megköszön, talán bort,és
az ajándék tréfás megismétlését kéri. Még a második világháború alatt
Kolozsvárott, Janovics Jenőtől, a kolozsvári Nemzeti Színház igazgatójától kapta
ajándékba.
Liszt Ferenc tanítványai közül személyesen
ismerte Thománt, Sauert, D’Albert-t, Szendyt. D’Albert nem csak kitűnő
zongorista, hanem kiváló zeneszerző is volt, időzött el egy pillanatra a német
zeneszerző nevénél. „Hegyek alján” című verista operáját maga is vezényelte
egykor, és igen jó zenének tartotta. De úgy véli, csalódna a mai muzsikus, ha
az egykori Liszt-tanítványok zongorajátékát
hallaná: többségük interpretációja teátrálitása miatt valószínűleg
óhatalanul komikusnak tűnne fel. Liszt személyes környezetéből Mihalovich Ödön
örökítette rá a jellegzetes Liszt-mondást: „DasistaucheinKöcskemét”. – Itt
felkaptam a fejem: Liszt járt volna Kecskeméten? Sohasem hallottam róla.– Vaszy
Viktor szabadkozott, hogy ő nem Liszt-kutató, de az bizonyos, hogy Kecskeméten,
vagy Kecskeméttel kapcsolatosan valami kellemetlenség érhette Lisztet, s később
hasonló kellemetlen esetekre utalva, magyarországi környezete mindig pontosan
értette, mire gondol, amikor „Köcskemét” nevét – így „ö”-vel – a mester ismételten
szóba hozta.
Van-e, volt-e Főzeneigazgató Úr tulajdonában
bármilyen Liszt Ferenctől származó dokumentum? – kérdezem. Sajnos, csak „volt”,
meséli. Liszt kézjegyét őrizte számos, a birtokában lévő Mihalovich-kotta, de
ezek a háború alatt elvesztek.
Hogyan került Főzeneigazgató Úr közvetlen
kapcsolatba Mihalovichcsal? – kérdezem. - 1919-es nyugdíjazása után Mihalovich,
a Zeneakadémia korábbi nagytekintélyű igazgatója, aki Liszt Ferenc halála után
az intézmény európai rangját kiépítette, néhány évre teljesen visszavonult –
meséli. A 20-as évek elején azonban felvette újból a kapcsolatot az akkor már
Zeneművészeti Főiskola néven működő tanintézettel, és kért egy zeneszerzős
növendéket „amolyan személyi titkárként”. – A Főiskola titkára, Moravcsik Géza,
Vaszy Viktort, a volt piarista diákot küldte el Mihalovichhoz, aki egykor
szintén a piaristáknál végezte középiskolai tanulmányait. Mihalovich lakása a
mai Egyetemi Könyvtár közelében, a régi Reáltanoda utca sarkán volt. Mindig
komornája, Paula készítette fel az agg zeneszerzőt az alkalmi sétákra.
Mihalovich nehezen járt, lábával történt közelmúltbeli balesete óta rendszeres
kíséretre szorult. A Petőfi-szobor környékére jártak sétálni, ahol rendszerint
valamelyik padon már várta őket a régi jóbarát, gróf Apponyi Albert.
Beszélgettek, kártyáztak. Sokszor csatlakozott hozzájuk Hubay Jenő is, nem
elsősorban világhírű hegedűművészként, hanem mint a Zeneakadémiának
Mihalovichot követő igazgató-utódja, ifjabb intézetvezető kolléga. Így ért
össze a jelen a múlttal, így vált láthatatlan szálakon kontinuitássá sok
muzsikus-nemzedék tapasztalata. - Mihalovich szarkasztikus természetére mi sem
jellemzőbb, nevetett Vaszy Viktor, mint hogy Hubay szakállát csak „pemzli”-nek
hívta.
– Maradt-e valamilyen fontos forrásanyag Mihalovich
Ödön hagyatékából – kérdezem. Nem is titkolom: engem személy szerint ez izgat
leginkább. Hová kerülhetett Mihalovich Ödön egykori kéziratos naplója, Liszttel
kapcsolatos emlékei, mindaz, melyről a kutatás Major Ervin 1929-es
Mihalovich-életrajza alapján még tudomást szerezhetett, de melyek mára
közgyűjteményekben már nem elérhetőek.
„Még
Mihalovich életében én vettem meg Mihalovich egész kottatárát” – mondja. Emlékei szerint 40 kéziratos levél
volt például a hagyatékban, többnyire magántermészetű levelek. (A kutatás ma e
levécsomóban sejti pédául a Mihalovich Ödönnek szóló
MathildeWesendonk-leveleket, Wagner és később Mihalovich nagy közös női
ideáljának ma ismeretelen helyen lappangó írásait.) Vaszy Viktornak
Kolozsvárról 1944. július 9-én kellett eljönnie, Kolozsvárott még vele volt ez
az értékes hagyaték, de bútorait, kottáit, hangszereit csak 1944 őszén küldték
utána. Minden rendben meg is érkezett, kivéve a Liszttel kapcsolatos
Mihalovich-kottákat és a szintén az ő tulajdonában lévő, Mahlerrel kapcsolatos anyagot.
(Itt megállítanám, szeretnék bővebb
információkat kapni az egykor elveszett, pótolhatatlan zenetörténeti
értékekről, de érezhetően nem akar a veszteségekről beszélni.)
Keserűen legyint és Mihalovichműveiről kezd beszélni. A „szelíd
wagneriánus” művei között vannak egészen jók is, mondja. Például a Sellő című szimfonikus költemény. Nagy
kár, hogy Mihalovich és nemzedéke művészete teljesen kiszorult a magyar
hangversenyéletből – fejti ki. Tervei között épp ezért szerepel még egy
Mihalovich Ödön, Koessler János és kortársai műveiből összeállított hangverseny
ötlete.
Kodálynak 1921-től volt a magántanítványa.
Feljárt az Áldás utcába, ahol Emma néni személyes varázsa őt is, mint annyi
barátját, elbűvölte. „Eszményien csúnya, de nagyon okos asszony volt, szerelmes
is volt bele mindenki, Kodály mellett Bartók is, Dohnányi is” – mesélte
belefeledkezve. Kodály azonban „igen gyámoltalan” ember volt, ahogy ő látta,
valójában Emma néni „adminisztrálta”. 1944–45–46-ban Vaszy Viktor élete
leggyászosabb esztendeit élte át, sorra veszítette el legközvetlenebb
hozzátartozóit, kislányát, első feleségét, édesapját. Lánya temetése után
lakásán furcsa küldemény várta: fehér zacskóban szalmavirág, Kodályék
kondoleáló soraival. Emma néni később így mentegetőzött: „Elmentünk volna atemetésre, de nem volt pénzünk.” Vannak a
tulajdonában Kodály-levelek is persze, mondja, de ezek közreadása Kodályné
Sárika és Breuer János kezében már úton van a tudományos közlés felé.
Bartókkal kapcsolatosan sok közös koncert
emlékét őrzi. Szavaiból a sokak által megörökített jellegzetes Bartók-portré
bontakozik ki. Határozott egyéniség volt, de nem makacs, már 1921-ben ősz
hajjal, megvilágításban áttetsző, finom metszésű orral. Rendszerint szerdai
napokon találkoztak a Zeneakadémia Bartók tanítási termében. Sokszor Molnár
Antal, Kodály Zoltán is ott volt. A Cantata profana 1936-os budapesti
bemutatóját a Palestrina Kórus karnagyaként Vaszy nem kevesebb, mint 53
próbával tanította be. A próbákon rendszeresen Bartók is ott volt, és a
„szarvasfúga” metronómjelzését Vaszy Viktor kérésére javította át egy
hajszoltabb tempóról a ma érvényes mérsékeltebb tempóra. Még élénken él
emlékezetében az első találkozások egyik jellemző mozzanata. Vaszy
észrevehetően ideges volt Bartók jelenlétében, aki így oldotta fel a fiatalabb
kollega lámpalázát: „A legutóbb én is eltoltam
a mű ezt és ezt a részét...”
A Cantata budapesti bemutatóját a
Filharmóniai Társaság élén valójában Dohnányi szerette volna elsőként
elvezényelni, „pedig nem neki kapartam én ki ezt a művet…” – idézte fel Vaszy
Viktor a színfalak mögötti rivalizálás emlékét. 1936. november 10-én azután
jóllehet Dohnányi állt elsőként a Cantata budapesti premierjének karmesteri
pulpitusához, az igazi nagy átütő közönségsikert az az újabb Cantata profana
előadás hozta csak el, mely egy hónappal később a Székesfővárosi Zenekarral
Vaszy Viktor nevéhez fűződött. Szavaiból egyértelműen érződik, egy pillanatig
sem kétséges számára, kit illet a Cantata profana - Bartók személyes
jelenlétével, nyilatkozataival is igazolt - itthoni bemutatójának zenetörténeti
érdeme.
Bartókot és Vaszy Viktort rejtett szálakon
összekötötte a Bartók és Vaszy édesanyja közötti ifjúkori kapcsolat is. Vaszy
Viktor édesanyja a felvidéki Gömörpanyin született a Szilárdy-család rokonaként
és lánykorában a Rigele-családnál nevelkedett Pozsonyban. Volt úgy, hogy a
Rigele-családnál együtt kamarázott az ifjú Bartókkal. Édesanyja
Bartók-emlékeiből egy Bartók-levelet idéz fel– a címzett említése nélkül ez
családi körben többször is szóba kerülhetett –, melyben a fiatal Bartók
neheztelését fejezte ki amiatt, hogy a Rigele-család kottákat kölcsönzött
Frigyes főhercegnek. Vaszy Viktor édesanyja emlékezetével szembesítette a
bartóki szemrehányást: a hét bizonyos napjaira a főhercegi család kérte a
szóbanforgó műveket kölcsön. Hogyan
lehetett volna ezt a kérést nem
teljesíteni?
Vaszy Viktor Bartók második feleségét,
Pásztory Dittát is ismerte még leánykorából. Szőke, bubifrizurás, gömbölyded
lány volt, közvetlen modorú. Vaszy Viktort meglepetésként érte a házasságkötés
híre: a Főiskola kapujában a későbbi Arma Páltól, Bartókék tanújától értesült
az eseményről. Közös hangversenyekről őriz még emlékeket Pásztory Dittáról, aki
Bartók feleségeként – lánykori önmagához képest – „nagyon megváltozott”,
tartózkodó, visszahúzódó teremtés lett.
Jó kapcsolat fűzi egyébként ifjú Bartók
Bélához is, az unitárius egyház főgondnokához – meséli. „Tudta, hogy Bartók
első fiát sokáig nem keresztelték meg, és az unitárius hitet a létező
felekezetek közül Bartók maga választotta a fia számára? – kérdezi.
-
Bartók-dokumentumok? – kérdem. „A háború alatt jártam Nagyszentmiklóson, és
lefényképeztem Bartók szülőházát, a temetőben pedig a családi Bartók és Voit
sírokat.”
- A képek azóta elvesztek, de a filmjük még
meglehet valahol – mondja.
Bartók környezetéből jóban volt még Kerpely
Jenővel és Waldbauer Imrével is. Kerpely leánya, Judit később Szegeden zenekari
tagként dolgozott a keze alatt.
Itt váratlanul megritkulnak a jegyzeteim.
Vaszy Viktor nőrokona érkezik meg, és a riport gyors befejezését sürgeti.
Kolozsvári, szegedi évei? Már csak szűkszavú tőmondatok hagyják el az ajkát.
Kolozsváron tulajdonképpen szeretett lenni, de a kollegákkal nem volt éppen
„idillikus” a viszonya. Ma már csak Farkas Ferenccel tartja a régiek közül a
kapcsolatot. Még megemlíti:neheztel az új magyar Zenei Lexikon szerkesztőire a
személyére vonatkozó címszó tartalmatlanságáért. Úgy érzi, pályájának érdem
szerinti méltatása bántóan hiányosra sikerült. Nem tudja, kit terhel érte a
felelősség. Ettől függetlenül Bartha Dénest, a lexikon főszerkesztőjét a régi
barátsággal üdvözli. További kérdéseinket levélben várja.
Jegyzeteimben már nem szerepel, de 25 éve
különös élességgel őrzöm egyik utolsó mondatát. Búcsúzóul személyes
közérzetéről kérdeztem: „Tudja, úgy érzem
magam, mintha egy idő óta egy hosszú alagútba kerültem volna, és az alagút
végén, nagyon távol, már derengene valami.”