TARDY LÁSZLÓ[1]
AZ EGYHÁZ SZENTSÉGE ÉS A SZENT ZENE
A II. Vatikáni Zsinat a hagyományos egyházképet
módosítva, az Egyház és Krisztus kapcsolatát alapul véve, az Egyházat úgy
határozza meg, mint amely „Krisztusban mintegy szakramentuma, vagyis jele és
eszköze az Istennel való bensőséges egyesülésnek és az egész emberi nem
egységének.”[2] Az
egyesülés és egység szolgálata során az Egyház kultusszal veszi körül Jézus
Krisztus életmisztériumait, a szentségeket, − ezek közül is elsősorban az
Eucharisztiát −, valamint a dicséret áldozatát, a szent zsolozsmát.
Mindezt azért teszi, mert
Krisztus, amikor feltámadott a halálból,
elküldte tanítványaira az éltető Lelket, és általa az üdvösség egyetemes
szakramentumává tette saját testét, ami az Egyház; az Atya jobbján ül, de
folytonosan munkálkodik a világban, hogy elvezesse az Egyházba az embereket s
általa szorosabban kapcsolja őket magához.[3]
Így az Egyháznak már eleve Krisztustól nyert
szentségi struktúrája van, nemcsak felépítettségében, hanem tevékenységében is.
Isten népe már az isteni emberré-levésben szentségi tevékenységre rendelt
közösség. És mint ilyen, az Egyház folytatása, állandó jelenléte Isten
megkegyelmezésének, amely Krisztusban eszkatologikus végérvényességgel és
győzelmi erővel történelmi jelenvalósággá lett e világban. Ilyen értelemben is
az Egyház valóban „ős-szentség”.[4]
Ezért az Egyháznak, mint szentségnek minden
cselekedete és tevékenysége, mely az Istennel való bensőséges egyesülésnek és
az egész emberiség egységének munkálásáért, szolgálatáért történik, egyben
liturgia is.
Az egység és közösség megvalósítására és
megjelenítésére az Egyház már léte első pillanatától szolgálatába fogadta a
zenét, amely a beszéd után a legfontosabb, amivel a legtöbb ember ki tudja
önmagát fejezni, kapcsolatba tud lépni a többiekkel. A zene sokkal inkább
feltételezi a személyes kapcsolatot, emberek jelenlétét, mint bármely más
művészet. A zene minden formája emberektől ered, emberi közvetítéssel jut el a
következő emberig, emberi hangok, zenei cselekedetek sora juttatja tovább,
tehát emberek találkozása, cselekvő kapcsolat sajátos láncreakciója közvetíti.
A zenét így a közösség teremti és a zene maga is közösségteremtő.[5]
Az Egyház történelme kezdetén azt is hamar
megtapasztalja, hogy a zene nemcsak az emberi közösség kialakulását segíti,
hanem hathatósan szolgálja az Istennel való bensőséges egyesülést is:
Nem tudtam azokban a napokban betelni a
csodálatos édességgel, melyet akkor élveztem, ha mély bölcsességeden
elmélkedtem, amellyel az emberi nemet üdvére kormányzod. Mennyit sírtam
himnuszaid és énekeid közben, zengő templomok hangjaitól mélyen megindítva! E
hangok fülembe ömlöttek, az Igazság szétáradt szívemen, kegyes érzés szökött
elő belőle, könnyeim folytak s boldog érzés fogott el sírásom közepette.[6]
A Liturgikus
Konstitúció 113. pontja a szent ének és zene jelentőségéről így ír: „A
liturgikus cselekmény nemesebb kifejezést kap, amikor az istentiszteletet
ünnepélyesen, énekkel tartják meg.” A zene egyik feladata tehát, hogy jelezze
azt a fényt, mely a népek világosságára Krisztusban felragyogott. Miként az
istentisztelet fényét jelző jelek és eszközök, a mécses, a gyertya lángja, a
húsvéti gyertya fénye egyaránt Krisztus világosságát hirdetik, úgy a zene is,
mely a fülön, mint érzékszerven át lopakodik vagy tör be a lélek mélyébe, és
elviszi oda a krisztusi fény szelíd melegét és tüzes forróságát. „Vannak a
léleknek régiói, melyekbe csak a zene világít be” − hirdette Kodály
Zoltán. Krisztusnak, az Örök Napnak fénye adja minden sollemnitas, ünnep
ragyogását, és a Krisztus-misztérium sokszínű fénye, mely szétoszlatta a halál
és a bűn éjének sötétségét, sugárzik minden ünnepélyes – sollemnis −
istentisztelet megtartásakor, ez emeli a lelket a hit örömteli megvallására,
Isten méltó dicséretére. Ugyanaz a fény élteti a missa sollemnisek páratlan ragyogását, az Exultetet éneklő diakónus hangját, a „Feltámadt Krisztus e napon”-t
harsogó hívek szavát. Tudnia kell minden papnak, kántornak és énekesnek, hogy
énekével „a népek világosságát, Krisztust”, az ő fényének melegét, tüzét
közvetíti a hívek felé, és a hívőknek, − akiknek kérésére énekszóval
kerül bemutatásra a szent cselekmény −, hogy megbízásából az Egyház
erőteljesebben sugározza Krisztus, a világ világossága fényét, mert „tőle
jövünk, általa élünk, feléje tartunk”.[7]
A Szentlélekben összegyűlt zsinat sürgető óhaja,
hogy minden teremtménynek hirdetve az evangéliumot, minden embert
megajándékozzon Krisztus világosságával, amely ott tündöklik az Egyház arcán.
Az Egyházat a Szentlélek űzi és hajtja, hogy munkálkodjék vele együtt, és így
váljék valóra Isten terve, aki Krisztust tette meg az üdvösség szerzőjének az
egész világ számára. Az Egyház az evangélium hirdetésével hitre és a hit
megvallására szólítja fel hallgatóit, előkészíti őket a keresztségre, kiragadja
a tévedések szolgálatából, beépíti őket Krisztus testébe, hogy a szeretet által
beléje nőjenek egészen a teljességig. Munkájának eredménye azután, hogy bárhol,
bármilyen érték található meg elhintve az emberek szívében és elméjében, vagy a
népek sajátos szertartásaiban és kultúrájában, az nemcsak el nem vész, hanem
rendezetté lesz, megnemesedik és tökéletesedik Isten dicsőítésére, a sátán
megszégyenítésére és az ember boldogságára.[8]
Az Egyház alapvető küldetése, szentségi voltából
fakadó tevékenysége az evangelizáció, a tanítás, a rendezés és tökéletesítés
folyamata a kultúrák egymásutánjában, így a zenében is más és más alakot öltve
jelenik meg. Egy csodálatos cserefolyamat indul el, melynek során az Egyház
magába szívja korának zenekultúráját − az első századokban a felelgető, refrénes
éneket, a melizmás jubilust, a kikiáltó és hirdető formákat, a himnuszokat és
dalokat, − majd azokat a nép, a kántor és az előénekesek (szkólák) ajkán
megnemesítve és tökéletesítve rendezett formában nyújtja át a kereszténység új
népeinek, mint az istendicséret tökéletesebb formáját, a szent cselekményekből
s az evangelizációból sugárzó krisztusi fény hathatós kifejezőjét.
Amikor a lelki hatalom után a világi és anyagi
hatalom is az Egyház kezébe kerül, hosszú századokon át ő alakítja, teremti a
zenekultúra magasabb, mind összetettebb formáit, majd a többszólamúságban
megteremti azt a zenekultúrát, melyben tovább folytatódhat az átvétel,
nemesítés és rendezés, majd visszaadás gazdagító cseréje, és amely az
ezredfordulótól napjainkig élteti az egyházi és világi zenekultúrát egyaránt.
Ezzel a folyamattal a hívek nagyobb része már nem tud lépést tartani, s a
delelő középkortól kezdve egyre jobban kiszorul a kultuszt építő, alakító
tevékenységből, a szent cselekményekben való aktív részvételből. De a Szentlélek
ekkor is, és ezután is az egész Egyházat „űzi és hajtja”, így az egyszerű nép,
mely az egy- és többszólamú zenekultúra magasabb formáit nem tudja művelni, a
liturgia nyelvét, a latint nem képes megérteni, − a Szentlélek
ösztönzésére az őt vezető lelkipásztorok gondoskodása révén − a maga
síkján és eszközeivel folytatja „az Istennel való bensőséges egyesülés és az
egész emberiség egységének” munkálását. Ezzel folytatja az Egyház szentségi
művét, meghozva egy újabb egyszólamú, egyszerű népi dallamkultúra kivirágzását,
megteremtve és „kihordva” a középkorvégi latin énekekből és népzenei
dallamokból egyaránt táplálkozó cantiót,
laudát, korált, a vallásos vagy egyházi népénekek ezreit. A második évezred
közepétől Európa keresztény népességének túlnyomó többsége ezekben az énekekben
találta meg Krisztus és az üdvtörténet fényét és melegét, ezekben tudta
hitvalló módon kimondani a megtestesülés és megváltás örömét, elsírni a
bűnbánat és együttérzés könnyeit, elzengeni a kegyelemtől izzó lélek
hálaénekét. Kájoni János ferences szerzetes így írja le énekeskönyvében az
előtte már sokszor végbement folyamatot:
... sem múnkámat nem kimillettem, sem
fáratságomat nem szántam, hanem az Istentől énnekem adott kicsiny Tálentumot
ki-osztottam. Gondolám azért magamban, ha valami szép Nótákra szerzett
Énekeket, Sóltárokat, és Dicséreteket egybe-szedegetnék, jobb formában
rakogatnék, rendesebben helyheztetnék és ki-bocsátanék: talám az Isteni
szeretetettöl el-hűlt szívekben tüzet gerjeszthetnék, és másoknak-is afféle Istenes
dolgokra alkalmasságot adnék ... Csak az Istennek dicsösségét és a’ Közönséges
hasznot, s’ szükséget tekíntettem ... .[9]
A kancionálék, nemzeti nyelvű énekeskönyvek a
maguk kultuszát fonják az üdvtörténet eseményei, Krisztus életmisztériumai és
az Anyaszentegyház szentségi megnyilvánulásai köré. Ezzel Isten népének
nagyobbik fele ismét képes lett az Atyával való párbeszédre, Krisztus
világosságának, a szentség és kegyelem fényének szétsugárzására, az Egyház
megszentelő művének továbbfolytatására. Ez a dallam és énekkincs −
osztozva a korábbi himnuszok sorsában − az első századok
ortodoxia-heterodoxia küzdelméhez hasonlóan átélte a hitújítás és az
ellenreformáció küzdelmét. Élete szorosan hozzá volt kötve az egyes nemzetek
népi kultúrájához, így érthetően jobban ki volt téve korok, stílusok, divatok
változó és változtató hatásának, de egyben jobban is élvezte az egyes népek
kultúrájának tápláló, asszimiláló, csiszoló és megőrző hatását.
Az újkorban tovább erősödik a világ társadalmi,
kulturális megosztottsága, ezzel együtt Isten népének benső tagozódása,
kultúrájának, kultuszának divergens jellege fokozódik. A modern kor felé
közeledve a tudományos és történeti kutatásban egyre mélyebbre és messzebbre
hatolva döbben rá az Egyház helyzetének fonákságára és tarthatatlanságára.
Ámulva fedezi fel a liturgia ősi szépségét és gazdagságát, Isten népe eredeti
egységét:
Csodálatos, hogy ezek a legrégibb időből
származó igénytelen dallamok − melyek a szent szertartásokat és
liturgikus cselekményeket díszesebbé tették, − már kezdettől fogva mily
rendkívüli módon emelték a hívek ájtatosságát. Különösen a régi bazilikákban,
ahol a püspök, a papság és a hívek felváltva énekelték az Úr dicséretét, e liturgikus
énekek hatása alatt − a történelem tanúsága szerint − a barbár
népek közül sokan elsajátították a keresztény vallást és kultúrát. ... A
templomokban pedig, ahol majdnem az egész lakosság alkotta a kórust, a liturgia
által a művészek, építészek, festők, szobrászok − ők maguk is tudósok
− olyan teológiai ismeretekre tettek szert, melyeket a ránk maradt
műemlékekben még ma is megcsodálhatunk.
− írja XI. Pius pápa apostoli
konstitúciójában. Szent életű elődje, X. Pius pápa pedig, felismerve az egység
helyreállításának egyetlen lehetséges útját: a teljes hívő nép újbóli bevonását
az Egyház szentségébe, aktív részvételének biztosítását a liturgiába
(szorgalmazva a gyakori Eucharisztia-vételt) − összefoglalja az Egyház
hagyományos tanítását a szent zenéről, összegzi a múlt század első felében
megindult liturgikus és egyházzenei kutatások eredményeit (Solesmes, Ceciliánus
mozgalom), megalkotja az egyházi zene törvénykönyvét. A Szent, Művészi,
Egyetemes hármas törvénye már messze a jövőbe mutat, igazán csak a II. Vatikáni
zsinat egyházképéből érthető meg. Szent,
mert Isten szavát hordozza, Krisztus világosságát sugározza, az üdvtörténet
eseményeit kultusszal körülvevő Egyház tevékenységéből születik, az evangélium
örömhírét hirdeti. Művészi, mert
Isten népe igényli, hogy az emberi szellem és lélek alkotása a művészet és az
Egyház rendező, nemesítő, tökéletesítő erejére támaszkodva nyerje el végső
formáját. Egyetemes, mert magába
olvaszt mindent, ami érték,
...bárhol található meg elhintve az emberek
szívében és elméjében, vagy a népek sajátos kultúrájában, így a világ egész
gazdagsága beépül Isten népébe, az Úr testébe, a Szentlélek templomába.[10]
A múlt századi mozgalmakat folytatva a pápai
ösztönzés nyomán erőteljes tudományos kutatás és gyakorlati munkálkodás kezdődik
az Egyház szentségi élete egységének, liturgikus és zenei kultuszának
felvirágoztatására. Megkezdődik, illetve folytatódik a liturgikus könyvek
fordítása (kétnyelvű kiadványok a mise és a zsolozsma szövegével), másrészt
folytatódik az európai zenében a többszólamúság óta háttérbe szorult gregorián
ének újjáélesztésének heroikus munkája a bencés atyák támogatásával, a
klasszikus polifónia kincseinek feltárása, közreadása, propagálása a Ceciliánus
mozgalom részvételével.
E törekvésekkel párhuzamosan, most már a
zenetörténeti kutatással karöltve tudós muzsikusok és liturgikusok szentelik
munkásságukat a vallásos népénekhagyomány értékeinek feltárására, hiteles,
történeti formáinak megállapítására, az értékesnek ismert anyag közreadására és
terjesztésére. Nálunk Bogisich Mihály püspök, a Cecília Társulat elnöke nyitja
a sort Őseink buzgósága címmel
közreadva régi egyházi énekeket, majd Harmat Artúr munkássága, −
találkozva a Magyar Kórus és az Éneklő Ifjúság tömegmozgalmával, valamint
Kodály Zoltán és neveltjei nemzeti kultúrát teremteni akaró és tudó körével
− új lendületet ad az egyházi népének ügyének (SZVU!), azt bevonja a magasabb művészet, a kóruskultúra körébe, a
mozgalom európai rangú magyar és latin nyelvű zenekultúrát teremt.
E két mozgalom munkássága párhuzamosan halad és
fejlődik a 20. század első felében, miközben a teológiai gondolkodás, különösen
XI. és XII. Pius pápa ideje alatt jelentős lépéseket tesz a benső egység
helyreállítása felé. Polgárjogot nyer a gondolat, hogy Isten népének tagjai
mindannyian papok, egységünk Krisztussal, a Fővel, annyira eleven és
bensőséges, hogy papságában is mindnyájan részesülünk, ha nem is ugyanolyan
módon.[11]
Az egység teljes megvalósulása az egyház
szentségi tevékenységében, a zsinat tanítása nyomán válhatott valóra, mely már
első elfogadott dokumentumát, a Liturgikus
konstitúciót ezzel kezdi:
A zsinat azt a célt tűzte maga elé, hogy a
krisztusi életet a hívőkben egyre jobban elmélyíti ..., hogy a hívek életükkel
megmutassák és kézzelfoghatóvá tegyék Krisztus misztériumát és az igaz Egyház
valódi mivoltát.[12]
A Konstitúció
14. pontja pedig már előre jelzi a Lumen
Gentium egyházképét:
A híveket neveljék rá a liturgikus ünneplésben
való teljes, tudatos és tevékeny részvételre. Ezt követeli magának a
liturgiának természete, a keresztségből származó joga és kötelezettsége ez a
krisztusi népnek, mely „választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet,
tulajdonul kiválasztott nép.[13]
A benső, Isten népe egyházképben megvalósuló
szentségi egység után, annak jóvoltából megvalósulhat a liturgikus és zenei
mozgalom egysége is, beteljesítve a Lumen
Gentium 13. pontjában olvashatókat:
Isten népe nem felejti ugyanis, hogy neki azzal
a királlyal kell betakarítania a termést, akinek Isten örökségül adta a
nemzeteket és, akinek városába hozzák a népek az ajándékokat és a kincseket. Az
egyetemességnek ez az Isten népét ékesítő jegye magának az Úrnak ajándéka.
Ennek birtokában az Egyház hathatósan és szünet nélkül arra törekszik, hogy
Krisztus fősége alá hozza össze az egész emberiséget, annak minden értékével,
az ő Lelkének egységében. Ennek a katolicitásnak a nevében minden egyes rész
átadja sajátos ajándékait a többi résznek és az egész Egyháznak, így az egész
is és minden egyes rész is gyarapszik minden tag kölcsönös önközlése által,
egységben munkálkodva, hogy elérjük a teljességet.[14]
Amikor az Anyaszentegyház, a Szentlélektől
vezetve, Krisztus titokzatos testének fényében az egyes tagok között újra
megosztja a szolgálatot, a feladatokat és munkát, a Lélek szeretetétől
vezérelve nem kívánja, hogy tagjai levessék, megtagadják saját kultúrájukat,
hanem mivel az adományok sokfélék, és a szentzene is sokféle alakban, stílusban
öltött testet, megengedi, hogy ki-ki a maga nyelvén hirdesse, sugározza a
feltámadt Krisztus fényét. A nyelv − és a zene is egyfajta nyelv,
közlésmód − élő valóság, mely a szent, művészi és egyetemes jelleget csak
akkor és ott öltheti magára, amikor szüntelenül része van az Egyház nemesítő,
tökéletesítő és rendező szolgálatában. Ez pedig a történelem tanúsága szerint a
legjobban akkor valósulhat meg, ha más nyelvekkel, stílusokkal találkozva,
azoktól tanulva, azokból gazdagodva, értékeiket asszimilálva építi önmagát.
Szent István királyunk gyengének mondta az egynyelvű nemzetet. Az Egyháznak is
szüksége van arra, hogy Isten népe többnyelvű legyen, mert ez a feltétele egészséges
zenei, liturgikus életének is. Az Antifonále,
a Graduale és Kyriale, az egyes nemzetek hagyományában fennmaradt gregorián
énekanyag (lásd Magyar gregoriánum)
más stílusok által pótolhatatlan, azt nem helyettesíthető zenei és liturgiai
értékeket képvisel. Ugyanakkor a gregorián ének sem helyettesítheti a vallásos
népéneket, mert jellegénél fogva nem tudja betölteni azt a szerepet, amit a
vallásos népének betöltött és betölt Isten népének szentségi liturgikus
életében. Kodály, Harmath, Bárdos és társaik nem akarják és nem is tudják
pótolni egy igazi egyházzenei kultúrában Josquint, Palestrinát vagy Lassust. De
a XX. századi magyar egyházi zene gyakorlatában, fejlődésében és kivirágzásában
− az európai hagyomány asszimilálásában − nélkülözhetetlen volt és
marad munkájuk, őket sem pótolná Schütz, Monteverdi vagy Mozart egyházi zenéje,
s munkásságuk nemcsak számunkra jelentett gazdagodást, de műveik világszerte
beépülnek egyházi énekkarok, együttesek repertoárjába.
Az Egyház szentsége a szent zenében akkor és ott
mutatkozott meg legjobban, amikor, mind a legmagasabb szinten, tehát az Egyház
zenei életének irányítása szintjén, mind a plébániai közösségi szinten Isten
népe építésének és szolgálatának szelleme uralkodott. Az egyházi zene nem arra
hivatott, hogy pasztorális célok érdekében a köznapi igények szintjén
megrekedjen, de nem is arra, hogy merev szokások, előírások béklyójában
vergődjön. A magasabb célok elérése érdekében Isten népének felnőtt és
felelősséget viselő, ennek érdekében fáradságot nem ismerő, a maga küldetésének
ellátására liturgikusan, pasztorálisan és zeneileg kellően kiképzett
szakemberekre van szüksége, akiknek kezébe az egyházi felsőbbség nyugodtan
teheti a szent zene ügyét. Ekkor mondhatjuk majd el a Lumen Gentium konstitúció szavaival:
Az Egyház úgy dolgozik és imádkozik, hogy a
világ egész gazdagsága beépüljön az Isten népébe, az Úr testébe, a Szentlélek
templomába, − és Krisztusban, aki a mindenség feje, megkapjon a
világegyetem Teremtője és Atyja minden tiszteletet és dicsőséget.
🙘 1983 🙚
[1]
Megjelent az ÖSSZHANG c. kötetben, amely válogatást
tartalmaz Tardy László egyházzenei írásaiból. Szerkesztette: Szalay
Olga, Budapest, 2018.
[2]
Lumen Gentium 1.
[3]
u.o. 48.
[4]
Karl Rahner: Kirche und Sakrament,
(idézi dr. Cserháti József: Egyház és
szentség c. művében, p. 141−142.)
[5]
Losonczi Ágnes: A zene életének
szociológiája.
[6]
Szent Ágoston: Vallomások 9. VII.
[7]
Lumen Gentium, 3. pont
[8]
Lumen Gentium, 1. és 17. pont
[9] Kájoni János: Cantionale Catholicum (dallammal
rekonstruált kiadása), részletek Kájoni Torma Istvánnak szóló leveléből. In
Domokos Pál Péter: Édes Hazámnak akartam
szolgálni. Budapest, Szent István Társulat, 1979: 158. p
[10]
LG. 17.
[11]
A II. Vatikáni zsinat tanítása. Bevezetés 32. o.
[12] Liturgikus Konstitúció 1-2. pont.
[13] Liturgikus Konstitúció, 14. pont.
[14] A II. Vatikáni zsinat tanítása.
Bevezetés 32. o.