VÁSÁRY TAMÁS 90

           

          I.

VÁSÁRY TAMÁS KILENCVEN ÉVES

„A művészet értékének fokmérője az érzésvilág"

 
Kilencvenedik születésnapját ünnepli Vásáry Tamás a nemzet művésze, az MMA rendes tagja. Csodagyerekként indult, Dohnányi tanítványa és Kodály tanársegédje volt, zongoraművészként, majd karmesterként is bejárta a világot.

 

„Valójában az egész szezonban minden hangversenyem születésnapi koncert – mondta Vásáry Tamás az Előadóművészi Jogvédő Irodának (EJI). –  Amikor megkérdezték tőlem, mi szerepeljen az első koncert műsorán, nekem azonnal Beethoven 9. szimfóniája jutott eszembe, annak is az utolsó tétele, az Örömóda. Schiller szövege és a mű mondanivalója számomra egyértelművé teszi, hogy ennél jobb kívánságot nehéz lenne találni erre az alkalomra. Üzenete egyértelmű: ünneplés, örömünnep. Megható lehetett az eredeti bemutató, amelyen Beethoven már nem hallott semmit, csak látta, hogy a közönség magánkívül éljenezte."


Vásáry Tamás 1933. augusztus 11-én született, az ünnepi koncertsorozat azonban korábban, szeptember 3-án indul, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara megalapításának 80. évfordulóján. A következő hetekben lesz Dvořák- és Mendelssohn-est, az ünnepelt művész Liszt Les Préludes-jét is vezényli, ez volt ugyanis az első zenemű, amelyet dirigált – nyolcévesen. „Még nem igazi zenekarnak, hanem csak egy hanglemeznek, amelyet nővérem tett fel a lemezjátszóra – eleveníti fel a karmester. – A felvételen a philadelphiai zenekar játszott Ormándy Jenő vezényletével."

 

Az ünnepi koncertsorozat keretében távol-keleti turnéra indul Vásáry Tamás: japán, koreai és kínai zenekarokat vezényel többek közt Tokió, Szöul, Peking legkiválóbb együtteseivel együttműködésben. Hogyan bírja erővel? „Én a zenélést sosem tekintettem munkának, inkább kiváltságos állapotnak – vallja a művész. – Nagyon jó érzés a legszebb zenéket játszani vagy karmesterként dirigálni. Ezt a munkát az élet ajándékának fogom fel."

 

Vásáry Tamás az EJI kérdésére elmondta: tapasztalata szerint a klasszikus, romantikus nagy kompozíciókat keresi és igényli a publikum. Inkább az a kérdés, hogyan jut el a közönséghez, azaz mit hallanak ezekből a mai és a következő generáció zeneértő emberei. „Ma eleve úgy készülnek a lemezek, hogy a felvétel előtt beállított számítógép önállóan korrigálja a hangokat. A lemezen rögzített anyag ugyan tökéletes lesz, de nem biztos, hogy a koncertteremben is ilyen volt. Az sem biztos, hogy a gép átengedi azt a pillanatnyi érzést, hangulatot, amit a dirigens az előadás során a zenekartól kért. A digitalizáció bizonyos értelemben nagy segítség a zenemű közlésében, ugyanakkor művi beavatkozás. Nagy különbség van aközött, hogy a zenét egy ember művészi produkciójának eredményeként hallgatjuk, vagy hogy egy gép csiszolta hibátlanra a felvételt. Ha sarkosabban fogalmazok: az élő zenét megfosztja művészi hitelétől" – jelentette ki. Majd hozzátette: „Számomra a művészet értékének fokmérője az érzésvilág. Az a zene, az a vers vagy bármely alkotás, amely nem hat meg, nem gyakorol benyomást az érzelmeimre, szerintem nem igazi művészet."

 

Vásáry Tamás a Magyar Szent István-rend kitüntetettje, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, az UNESCO Mozart érem, Bach és Paderewszki-érem tulajdonosa, a londoni College of Music, valamint a Royal Academy of Music díszdoktora. Kitüntették a Fancia Művészetek Érdemrendjének Tiszti fokozatával, a Magyar Köztársaság Érdemrend tisztikeresztje és a középkeresztje a csillagokkal, Kossuth-díjjal és Köztársaság Aranyérem. Birtokosa a Millenáris Kölcsey díjnak, Köztársaság Elnökének Érdeméremének, a Magyar Örökség díj, a Bartók Béla – Pásztory díj, a Pro-Arte díjaknak. Vásáry Tamás a Magyar Kultúra Követe, Debrecen város, Hajdúböszörmény és Újbuda díszpolgára, a Debreceni Egyetem díszdoktora, a nemzet művésze. 2013-ban a magyar kormány Vásáry Tamás-Ösztöndíjat alapított zenei és önkéntes kategóriában. (MMA)

 

 

II.

 

CSAK A VÁGYAK NÉLKÜLI EMBER SZABAD IGAZÁN

 

ÉRDI SÁNDOR INTERJÚJA[1]

 

Fotó: Erdélyi Gábor

 

Zongoraművész, karmester. Bejárta a világot, játszott gyerekeknek és uralkodóknak, felvételei, díjai és kitüntetései számát maga sem tudja pontosan. Rendszeresen zsűrizik, mesterkurzusokat tart, televíziós sorozatokra készül, verseket, regényt ír, mindezt persze az utazások, a zenekari koncertek és szólóestek mellett. Tudós agya egy gyerek játékos kópéságával pörög. Sosem fáradt, ami érthető, hiszen még csak nyolcvan éves. Kapcsolatunk, barátságunk több mint húsz éve kezdődött, így a Gentleman kedvéért sem magázódtunk.

 

Két napja érkeztél Kínából. Nem fáraszt ez a rengeteg utazás?

Nem, s mostanában már nem is utazom annyit. Igaz, néha becsúsznak kisebb hibák. Tavaly például éppen Kínában voltam, aztán egy napra Párizsba rohantam egy koncertre, harmadnap pedig már megint Peking felé repültem, mert valahogy így jött ki a lépés, összejöttek a dolgok. Azért már nem szaladgálok annyit, mint harmincévesen, amikor bizony volt olyan esztendő, amikor világkörüli turnék miatt szinte egyetlen napot sem tölthettem otthon. Életem legsikeresebb, de legszörnyűbb időszaka volt, ma is csak rémálmaimban jön elő.

 

Most éppen mi dolgod volt odakinn?

Mesterkurzust vezettem és koncerteztem. Nagyon nagy élmény volt több szempontból is

 

Éspedig?
Sokarcú, izgalmas világ, nehéz kiismerni. Hideg, távolságtartó, ugyanakkor érzelmes, nagyszívű egyszerre. Mondok két példát. A felkérés levelezéssel kezdődött, udvarias, de kimért, hideg stílusban. Mondtam is magamban: aki így levelez, annak a muzsikához nem lehet köze, legfeljebb a pénzhez ért. Aztán a repülőtéren egy fiatalember fogadott, aki az első oldottabb mondatom után elmosolyodott, félóra múltán már vicceket váltottunk, estére barátok lettünk, a vacsora végeztével úgy váltunk el, mintha évtizedek óta ismernénk egymást, s közben az is kiderült, hogy bizony ért ő a muzsikához is. Aztán: a tanítás során hallgatom a gyerekeket – tudnod kell, hogy ötmillió fiatal tanul zongorázni –, szóval hallgatom őket, és egyik ámulatból a másikba esem. Ezek a tinédzserek olyan technikával játsszák a Liszt-műveket, amilyenről álmodni sem mertem. Ám, miközben hihetetlen biztonsággal száguldanak ide-oda a klaviatúrán, s szól a kezük alatt a hangszer, mint a veszedelem, valami egyre feltűnőbb: hiányzik a muzsika, vagyis éppen a lényeg, mert erről bizony fogalmuk sincs. A technika tökéletes, ám mögötte se gondolat, se érzés, s még kevésbé érzelem. Magyarázom nekik, de alig értik. Aztán mégis megtörténik a csoda: a koncertemen zongoratanárok és hallgatók ültek a nézőtéren, ezért volt bennem némi félsz, hiszen különös helyzet az, amikor a tanár vizsgázik a tanítványok előtt. Aztán eldöntöttem: megkísérlem megmutatni nekik, hogy a zene lényege nem a technika, hanem valami más, ami jóval több ennél, és jóval fontosabb is: a szellem és az érzelem. A koncert után úgy éreztem magam, mint egy popsztár, s újdonsült kínai barátom másnap elmesélte, hogy a tanárok és a növendékek hajnalig nem aludtak, annyira megrendítette őket az esti Liszt-muzsika. Nehezen megnyitható, első pillanatban idegen világ, szinte elutasító, merev mentalitás, ám mögötte hatalmas érzelmi mélység rejtőzik, csak meg kell találni a kulcsot hozzá. A szép zenénél jobb kulcs pedig nincs.

 

Liszt Ferenc - 15. Magyar rapszódia (Vásáry Tamás) 1996 (4:33)

Vásáry plays Liszt - Legend No. 2 (7:42)

 

Az élet más területeit is mostanában mintha a technika uralná...

Így van, de ne csodálkozz ezen. Az emberiség jelentős része csalódott az egyházakban és a vallásban, hiszen az Isten szolgálatában történtek meg az emberség és az emberiség ellen elkövetett legszörnyűbb bűnök. Gondolj csak a keresztes- és vallásháborúk milliónyi áldozatára, a szentnek mondott inkvizícióra, vagy éppen arra, hogy hányszor és hány oldalon áldották meg a gyilkolni indulók zászlait az egyház emberei, s akkor még a haláltáborokról nem is beszéltem. S csak körül kell néznünk a mai világban, hogy láthassuk: a folyamat még nem ért véget. Az emberek tehát más Istent kerestek, s megtalálni vélték a tudományban, a materializmusban. Ám ez sem hozott megnyugvást, hiszen minél többet tudunk a világról, annál inkább kiderül, hogy mennyi mindent nem tudunk. Van például megnyugtató válasz arra az egyszerű kérdésre, hogy mi az anyag? Hogyan keletkezett a világmindenség vagy a földi élet? Nincs, mert ami ma igaznak tűnik, másnapra tévedéssé vagy részigazsággá minősül. Ez persze a tudomány sajátja, de ez a mindennapi ember számára nem válasz. S most egy harmadik istent imádunk: a technika és technológia istenét. Ez működik a fiatal muzsikusokban is. Amikor zsűritagként hallgatom őket, hol dühöngök, hol meg sajnálkozom, hiszen mivégre ez a rengeteg munka, ha épp a muzsika szépsége és öröme hiányzik belőle?


Gyermekkorodban nagyon vallásos voltál.

Igen, debreceni őseimhez méltó módon. Később, még gyerekként, megismerkedtem a jógával, s ennek a tudománya – persze hosszú évek során – megtanított sok mindenre, egyebek közt arra is, hogy az Istent ne kívül keressem, hanem önmagamban. Ami, persze, nem azt jelenti, hogy Istennek képzelem magam, mindössze annyit, hogy számomra Isten ma már a tökéletesség szinonimája, s ha van értelme az emberi létnek, az mindössze annyi, hogy törekednünk kell ennek megközelítésére. S ha szellemi síkon egyre magasabbra törünk, talán megközelíthetjük a bennünk lakozó jót, a minden emberben ott lévő istenit. Ez persze egyetlen rövidke élet alatt lehetetlen, de hátha adatik nekünk egy második, vagy még több? Mindaz, amit erről gondolok, ennél sokkal összetettebb, de ennek elmesélésére most nem vállalkozom, már csak azért sem, mert rövidesen olvasható lesz...

 

Nocsak. Életrajz, regény, esszé?

Nem életrajz, hanem életregény, ami egy másik műfaj. Ildikó, az első feleségem kényszerített londoni életünk időszakában az íróasztal mögé, s bár szabódtam, nem volt ellenemre, hiszen gyermekkorom óta mindig írogattam valamit. Végül is rávett, hogy írjam le mindazt, ami körülöttem, s bennem zajlik. Az évek során megszületett egy 2500 oldalas, önmagammal és ismerőseimmel szemben is kíméletlenül reális, minden szavában őszinte kézirat. Egy lépést sem tettem annak érdekében, hogy ez valaha is megjelenjen, de a véletlen úgy hozta, hogy most, nyolcvanéves koromban egyik legnagyobb hazai könyvkiadó főszerkesztőjének tudomására jutott ez az írás, s miután kérésére elküldtem néhány fejezetet, rövidesen pozitív visszajelzést kaptam. Most úgy néz ki, hogy a teljes anyag még az idén megjelenik. Szerintem szörnyű botrány lesz belőle, mert a mai világ mai emberei sem az őszinteséghez, sem a kritikához nincsenek hozzászokva, márpedig a könyv szereplői közül nemcsak én élek még.

 

Nem vagy valami jó véleménnyel a mai világról...

Mondjuk inkább úgy, hogy vegyes a kép. Ami a klasszikus művészetek helyzetét illeti, nos, ott valóban borúlátó vagyok. Ha belépsz egy boltba, ahol zenei anyagot is találsz, legfeljebb a sarokban bukkanhatsz néhány klasszikus felvételre. A világ változik, s ez nem kedvez sem a szépirodalomnak, sem az általam kedvelt zenének. Ma az attraktivitás és a vizualitás világában élünk.

 

Valóban, ma egyre kevesebb az olyan koncert, amelyen a művész és a művek önmagukban megélnek a pódiumon. Valamit ki kell találni mellé, szöveget, vetítést, táncot vagy legalábbis valami eredeti, vagy annak tűnő attrakciót.
Igen, de hát változik a világ. A popkultúra ledöntötte azt a falat, amely a művész és az áhítattal bámuló közönség közé egy évszázad alatt felépült. És ez nem is baj, a kérdés mindig az, hogy az újdonság, amellyel meglepjük és elszórakoztatjuk a közönséget, művészet-e vagy kóklerség. Én is sokféle dologgal kísérletezem, koncert közben mesélek a közönségnek a szerzőről vagy a művekről, balettművész feleségemmel közös estjeink is vannak, és sosem érzem azt, hogy ez kényszer vagy engedmény lenne. Tudomásul veszem, értem és megértem, hogy a mai kor embere a koncerttermekben is az ájult csodálat helyett a színvonalas szórakozást keresi, s ha a mai kor ritmusának a változatosság, a hallgatóinézői igényeknek az attraktivitás felel meg, hát miért ne kapja meg Beethoven mellé ezt is? Egyébként is, mi ebben a csodálnivaló? A világon semmi sem örök, hiszen az élet sem az. Születünk, kiteljesedünk, hanyatlunk, s meghalunk, miközben új életek születnek, melyekre hasonló sors vár. A ma klasszikusnak mondott zene sem létezett mindig, hiszen a születését is csak néhány évszázadtól számítjuk igazán, s a huszadik század második fele már inkább a hanyatlásé, a XXI. század pedig ki tudja, mit hoz? De azt is látnunk kell, hogy eközben mi minden új születik a művészetben is! És ha mindezt ma nem is értékeljük igazán, ne feledjük, hogy az impresszionistákat is bolondnak nézték kortársaik.

 

 

Mint muzsikus sokat változtál az elmúlt hatvan évben?

Alapvetően nem, két dologban azonban igen. Sokkal szabadabb lettem a zongoránál, mint boldogult ifjúkoromban. Hogy érthető legyen: minden zeneműnek van egy meghatározott ritmusa, de hogy ezzel ki hogyan bánik, az már az egyéniség szabadságától függ. Kezdetben ugyanis a kottának akarunk megfelelni, azt hívén, hogy így szolgáljuk legjobban a szerzőt, s csak később jön rá az ember – már, ha rájön egyáltalán –, hogy a zene ennél többet követel tőlünk. A másik: ma már egészen másként közelítek a művekhez, mint kezdeti éveimben, amikor még csak maga a mű izgatott. Számomra a legnagyobb talány, hogyan tudnám megfejteni, majd a közönséghez is eljuttatni azt az élményt, érzetet, érzelmet, amelyből a mű született, hiszen minden mű keletkezését inspirálta valami. Ha erre rájövök vagy ráérzek, csak akkor tudom igazán, mit is akart elmondani a szerző, s talán így még hitelesebben tudom elmuzsikálni a művét, mintha csak a kottafejekkel, az előírásokkal meg a billentyűkkel törődnék.

 

Mozart: Concerto Rondo in D major, KV 382 (Tamás Érdi, Tamás Vásáry) (10:86)
Érdi Tamás (zongora), Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok, vezényel: Vásáry Tamás

 

Mozart: A-dúr zongoraverseny K. 488, Érdi Tamás (zongora) és az Óbudai Danubia zenekar, vezényel:Vásáry Tamás (26:18)

 

Vásáry Tamás és a Savaria Szimfonikus Zenekar 1:07:49)

Vásáry Tamás vezényel és zongorázik a Savaria Szimfonikus Zenekar közreműködésével

 Mozart: C-dúr zongoraverseny K 467

Brahms: III. F-dúr szimfónia op.90

A 2011. május 13-án, a szombathelyi Bartók Teremben elhangzott hangverseny felvétele.

 

Kodály - Budavári Te Deum - Conductor: Tamás Vásáry (23:30)

 


Mostanában kevesebbet játszol, és többet vezényelsz. Miért?

Több oka is van. Hogy a kevésbé fontossal kezdjem: fiatalabb koromban jobban is bírtam, jobban is szerettem az ezzel a hivatással járó magányt, a bezártságot, s jobban tűrtem a monotóniát is. Mert ez mind a hivatásunk velejárója. Az emberek nem sejtik, mi mindent kell végigcsinálnunk, mire egy-egy művel ki merünk állni a koncertpódiumra. Hány százszor kell ugyanazt a bonyolult variációt végigjátszani a zongora mellé láncolva, magányosan, mire elmondhatjuk, hogy na, jó, ez már az enyém. A zongorista anyaghoz kötött, a zongorához, a karmester viszont szabad ember, ráadásul övé az egész zeneirodalom. Ám van ennél nyomósabb ok is. Rettenetesen izgat, hogyan lehet az emberekre hatni, száz embert arra bírni, hogy jobbak legyenek tegnapi önmaguknál. Volt néhány meghatározó fiatalkori élményem ezzel kapcsolatban. Gyerekkoromban a debreceni színházban láttam Somlay Artúrt. Bejött, leült a színpad közepén egy fotelba, s meg sem szólalt. Körülötte zajlottak az események, de én csak rá tudtam figyelni. Azt mondtam magamban: na, ez a művészet! Később Londonban Fischer Annie-val együtt néztük meg Klemperer utolsó produkcióját, a Cosi fan tuttét. Klemperer már nagyon beteg volt, tolószékben vitték fel a pódiumra, már a kezét sem tudta mozgatni, s mégis, a színpadon olyan csoda született, hogy mindketten sírni kezdtünk, mert zenekar talán még sosem játszott ilyen csodálatosan. Ez a személyiség varázsa, az a megmagyarázhatatlan sugárzás, amely egyes emberekből árad. Ennek a titka izgat rettenetesen, hiszen
ez az előadóművészet lényege. S van még egy ok: szeretem az embereket, szeretek köztük lenni, ügyes-bajos dolgaikkal foglalkozni, azt hiszem, eredeti hivatásom ellenére én közösségi embernek születtem.

 

Fotó: Erdélyi Gábor

 

Van valami, amit még nem értél el?

Még mindig nem értem el azt, hogy ne vágyakozzak semmi után. Hiszen csak a vágyak nélküli ember szabad igazán.

 

 

 

 

III.

 

EMLÉKTÖREDÉKEK*

 

VÁSÁRY TAMÁS VISSZAEMLÉKEZÉSE

 

http://www.gramofon.hu/storage/pict/konyvek/fischer-annie.jpg

 

 

Anniet először egy szólóesten hallottam. Emlékszem, hogy Mozart B-dúr szonátájával kezdte a műsort. Én az orgonaülésen ültem és megrendülten hallgattam. Ezt követően még alig ismert, de szüleim kitelepítésekor kölcsönt adott. Pályázati (diploma?) koncertem után kaptam egy üzenetet, hogy látogassam meg Szent István parki lakásában. Ott volt legjobb barátjuk, Ungár Imre is.  Nagyon szépeket mondtak a koncertemről, játszottam nekik, majd megkérdezték, hogyan tervezem a jövőmet. Annie szerint többet kell gyakorolnom, de nekem akkor szüleimet kellett eltartani.  Egy ideig nem mertem Nála jelentkezni, mert felkészületlennek éreztem magam. Végül elmentem hozzá és ő életre szóló tanácsokat adott. „- Nagyon dolgozza ki a műsort, főként, ha először játssza.”  A gyakorlásról annyit mondott: „- Első dolog az legyen, hogy üljön le a zongorához, ne csináljon semmit se. Majd gyakoroljon négy órát, akkor már bármi történhet, megvan a biztonsága.” Máskor azt mondta, hogy mindennap játsszam el a programot egyszer.

 

Azt mondta, soha nem nyúl a zongorához, hogy valamit átjátsszon. Mindig átéléssel, a maximális szépség megkövetelésével, a legnagyobb igénnyel nyúlt a hangszerhez.

 

Megkérdeztem Tőle, hogyan lehetséges, hogy a hangverseny elején nem kell – mint nekem – „bejátszania” magát. „-Ez azért van, mert én soha nem ülök le úgy a zongorához, hogy ne teljes átéléssel játsszam. Még skálázni is lehet szépen, úgy, hogy abban legyen valami művészet.”

 

Brahms B-dúr zongoraversenyének első szólórészében van egy nagy ugrás alsó F-ről egy domináns akkordra. Én erre időt szántam volna, mikor azt mondta: „De akkor hol marad a gesztus?”  Inkább kockáztatott, de ezt az ugrást a kifejezés érdekében nem akarta lassítani. Egy alkalommal Ferencsik János vezényletével játszotta úgy, hogy egyik körme betört és végig fájdalmas volt. Az előadáson semmit nem lehetett észrevenni – csodálatos volt.

 

Ő – ellentétben velem – koncert előtt kevesebbet gyakorolt. Kivéve, ha olyan ritkán játszott darabokat adott elő, mint Debussy műveit. Londoni koncertsorozata előtt hat-hét órákat is gyakorolt.

 

Játékommal általában elégedett volt. „-Neked Chopint kell játszani, mert van egy veled született Chopin hangod” – ekkor már tegeződtünk. Második koncertemen – visszatérésem után – Beethoven és Chopin műveket játszottam, és ekkor kifejtette, hogy a Beethoven művek előadása sokkal jobban tetszett neki.

 

Nemritkán férjével, Aladárral sem voltak egy véleményen. Emlékszem, amikor nagy vita volt közöttük Schumann: Pillangók sorozatának egyik tételéről. „Túl szépen játszik” – mondta valakiről, mert hiányolta a robosztusabb, emberibb kifejezéseket, a humánus karaktereket. „– Már, amikor „belekapsz”, kell, hogy érezhető legyen a darab karaktere.”

 

Annie stílusérzéke valószínűleg teljes mértékben veleszületett. Számomra ő a legcsodálatosabb zongorista, aki megőrizte játékának hamvasságát, ártatlanságát. Mesterének Dohnányit tartotta, aki ideális volt abból a

ártatlanságát. Mesterének Dohnányit tartotta, aki ideális volt abból a szempontból, hogy zenét és nem zongorázást tanított. Nézeteit nem erőltette rá tanítványaira. Annie sohasem spekulált azon, hogy mit miért csinál. Nem lehetett semmire sem rákényszeríteni. Macskaszerű jó ösztönét, fizikai természetességét nem vesztette el, mint az átlagos civil ember.

 

Máskor nem a zenéé volt a főszerep. „-Most nem lehet a nagyszobába bemenni, Aladár dolgozik”. A zongoraszoba minden felülete, padlója tele volt ekkor Aladár papírjaival. Mi meghúzódtunk a konyhában és Annie sütni-főzni kezdett. Olyan kolbászos omlettet életemben nem ettem, mint amilyet akkor készített. Egyszer „rendeltem” nála csülkös töltött káposztát. „-Ne egyen már többet, beteg lesz!” – és tényleg majdnem betegre ettem magam. Az édességet nem szerette. Ott állt a sok félig elfogyasztott lekvár a kamrában. Én szépen, szisztematikusan feléltem a készletet.

 

Bejárónőjük az ötvenes években egy idős hölgy volt, akit Annie „öreganyám”-nak szólított. Annie kedvenc története volt, amikor távolléte alatt így perlekedett, mert Aladárral éjfél utánig zongoráztunk: „Ez a Vásáry idejött ütögetni a zongorát, ahelyett, hogy otthon a sajátját ütögette volna!”

 

De Annie is tudott féltékeny lenni. Elmondása szerint még nem ismerte személyesen Tóth Aladárt, de már szerelmes volt belé. Egy híres zongoraművésznő játszott a Vigadóban, nagy dekoltázzsal. Annie féltékenyen nézte, hogyan bámulta Aladár a művésznőt.

 

Anniék nagyon szerették a halat, csigát. A brüsszeli zongoraversenyre – ahol zsűritag volt - Aladárral együtt jöttek ki. Én egy nagy zacskó csigát már néhány nappal előtte bevásároltam, beraktam egy polcra. A csiga megromlott, fertelmes szaga lett, hiszen fogalmam sem volt, hogyan kell tárolni. Egy alkalommal kalapvásárlásban segédkeztem, bár tudtam, hogy Annie szinte soha nem visel kalapot, mivel szép hajkoronája van. Vért izzadtam és egy délutánba került, míg megtaláltuk a neki tetszőt.

 

Ízléses öltözködéséről sok szó esett. A vásárlás számára hosszadalmas és játékos kedvtelés volt. Az idő ekkor megszűnt körülötte. Rajongó ismerőseinek, ha megkérte, akkor teljes mértékben rá kellett idejüket szánni. Ilyenkor elvárta, hogy segítsenek, „kiszolgálják”. Ez nem mondott ellent annak, hogy általában minden dologban határozott, céltudatos volt, és szeretett sok mindent maga elintézni. A rá nehezedő terheket úgy tudta elviselni, ha szabadidejében azt tette, amihez kedve volt. Amikor Angliában járt, felhívott minket: most elmennék hozzátok. Máskor hiába vártuk, hogy jelentkezzen utazása során. Ezt nem volt szabad tőle rossznéven venni.

 

Amikor vásároltam Locarnóban egy üdülőt, meghívtam Anniet. „-Kedvenc üdülőhelyem – mondta” Ettől fogva egyedül, vagy húgával, Magdával gyakran üdült nálunk, sokat úszott – talán ez volt az egyetlen egészséges az életvitelében. Megtanítottuk bridzselni, amelyet ettől fogva lelkesen játszott. Kikapcsolódás volt számára az is, ha Shakespeare-t olvashatott.

 

Szerette a spontaneitást, ezért vállalt el utolsó éveiben külföldi beugrásokat. 1990-ben egy földközi-tengeri zenei luxushajóúton vett részt, ahol koncerteket rendeztek világhírű művészek közreműködésével. A magyar származású André Böröcz, aki ezeket az utakat szervezte, hosszú éveken át hiába kérte fel Anniet. Amikor megtudtam, hogy egy zongoraművésznő, Maria Joao Pires le kellett, hogy mondja a koncertet, javasoltam Böröcznek Annie meghívását. Legnagyobb meglepetésére Annie elvállalta és egy gyönyörű Mozart Esz-dúr zongoraversenyt játszott a hajó kikötése után Nápolyban, ahol a zenekart én vezényeltem. Amikor a zongorát kipróbálta, egy kis Schumann darabot játszott (a „Miért” címűt a Fantasiestücke-ből) olyan meghatóan, hogy elsírtam magam.

 

Utolsó éveiben arra gondolt, hogy nem adja meg a pontos koncertműsort. Megállapodtunk, hogy egy sorozatomban meglepetésszerűen eljátssza a Schumann zongoraversenyt, a bérletben azonban az én nevem szerepelt volna. Sajnos erre már nem kerülhetett sor.

 

Beethoven játékáról van a legtöbb élményem, hiszen sokszor ott voltam a 32 zongoraszonáta lemezfelvételénél is és közösen hallgattuk le otthonában a szalagokat. Számára a lemezek vágása olyan volt, mint egy keresztrejtvényfejtés – nagyon élvezte. Sokan tudják, hogy koncertjei előtt a Füles rejtvényeit szerette fejteni. Egyszer azt álmodtam, hogy Beethoven op. 110-es szonátáját játssza. Másnap telefonon beszéltünk, amikor elmondta, hogy befejezte a Beethoven szonáták lemezre játszását. Melyik volt az utolsó tétel? - kérdeztem tőle. „Beethoven: op.110 első tétele.” Az általa kiválasztott hangszer, egy Bösendorfer volt, amelynek egy-egy helyen ugyan nem volt szép hangja, de ő ezt a hangszert tartotta „legemberibbnek”.

 

Elmesélte, hogy kinyitotta a rádiót, ahol a műsor szerint Claudio Arrau játszott Beethovent – de ő nem lelkesedett Arrau-ért. „Milyen szép ez a felvétele” – gondolta, majd rájött, hogy véletlenül a saját magnófelvételét kapcsolta be.

 

Párizsi szólóestjén Beethoven 32 variációját játszotta. Hirtelen kényelmetlen érzésem támadt, vajon Annie biztosan tudja-e az összes variációt? Ugyan, gondoltam, Annie miatt nem kell aggódni. A koncert végén gratuláltam, mikor elmondta, hogy a 32 variáció alatt végig kényelmetlenül érezte magát. A kotta ugyanis mindig a keze ügyében van, bár sohasem néz bele. Most a taxiban jött rá, hogy a hotelben felejtette.

 

Egyszer az Appassionata fináléjában véletlen hangnemet váltott. A művészszobában Aladár megkérdezte Anniet: „Tudod, mi tetszett az Appassionátában?” – odament a zongorához és elkezdett összevissza játszani. Annie nevetett a tréfán. Azonban egyszer megtiltotta nekem, hogy koncert előtt viccet meséljek neki. Elmondta ugyanis, hogy a Carnegie Hall-beli első fellépése előtt a karmester Széll György odaült a zongorához és eljátszotta neki a zongoraszólamot. Ez annyira kizökkentette, hogy alig tudott utána játszani. A koncert számára olyan kudarc volt, hogy utána sokáig el sem ment Amerikába.

Sokkal kevésbé zavarta, amikor egyszer körömlakkja az ujjára folyt és félig összeragadt ujjakkal kellett játszania.

 

Egy Erkel Színházbeli koncertjén Ferencsik János vezényelt három zongoraversenyt: Mozart: d-moll, Beethoven: Esz-dúr, Bartók: III. zongoraversenyét. A Beethoven indítása után azonban Annie nem kezdett el játszani. A páholyból láttam Ferencsik rémült tekintetét (megsüketültem? Annie meghalt?). Annie csak széttárta a kezét Ferencsikre nézve: ő a Bartók koncertre számított. Ez logikus volt, hiszen a Beethoven hosszabb, mint a másik kettő együttvéve. Az egyeztetés ezúttal hiányzott.

 

A karmesterekről Annienak az volt a véleménye, hogy nagy egyéniségekkel sem mindig lehet jól kijönni, és kevésbé híres művészeket is szívesen vett, ha azok emberileg közel álltak hozzá. Toscaninit ugyan nagyra tartotta és végighallgatta a rádióban felvételeit, azonban úgy érezte, hogy gonoszul bánik a művészekkel és gonoszul vezényel.

 

Annie számára a föld, az anyagi világ jelentette az életet, nem volt vallásos. Szellemisége az anyagi valóságon keresztül nyilvánult meg és ehhez a muzsikán kívül a főzés, öltözködés, lakberendezés is az esztétikát képviselte. Ő a földnek volt a tündére.

 

Vásáry Tamás Fischer Annieról szóló élményeiről már több alkalommal irt. Meg nem jelent könyv-naplójában is több fejezetben emlékezik barátságukra. Alábbi visszaemlékezését a Fischer Annie emlékére készülő könyvhöz szánta.

(Lejegyezte dr. Székely György)

 

 

 

* Részlet a GRAMOFON – Klasszikus és Jazz zenei folyóirat kiadója által megjelentetett nagy sikerű monográfiából (Fittler Katalin – dr. Székely György /szerk./: Fischer Annie. Első megjelenés 2002, második megjelenés: 2014) Mindkét kiadás elfogyott!

A közölt összeállítás első megjelenése: Parlando 2017/1.

 

IV.

VÁSÁRY TAMÁS YOUTUBE-N TALÁLHATÓ FILMJEIBŐL

TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE

 

V.

Történeteim – Portréfilm Vásáry Tamás zongoraművészről (előzetes) (5:43)

(2022. június 21.)

A portréfilm csekélyke lehetőséget ad egy ilyen kalandos, mind sikerekben, mind kudarcokban bővelkedő élet bemutatásához. Küzdelmes és fájdalmas sors az övé, ám gyermeki tisztaságát, ártatlanságát mind a mai napig, idős kora ellenére is megőrizte, ám gyermekként sokkalta érettebben és érzékenyebben reagált a világra, mint kortársai, ahogy mondja „picibe zárt felnőtt voltam, később csak a ruha változott”.
Szerkesztő-rendező: Petrovics Eszter, operatőr: Sibalin György
(MMA 2022, 56'05")

 

VI.

          A ZENE PAPJÁT ÜNNEPELTÉK A NAGYTEMPLOMBAN

           

Egy életút, mely példát mutat, egységbe kovácsol mindenkit, akinek fontos a művészet, a vallás, és aki képes beleérezni abba a mennyei világba, amelyből a zene is fakad - hangozott el Vásáry Tamás Kossuth-díjas zongoraművész, karmester, a Debreceni Egyetem díszdoktorának kilencvenedik születésnapja alkalmából, a XXII. Ifjú Zeneművészek Nemzetközi Nyári Akadémiája záróhangversenyén a Nagytemplomban. Idén már tizenharmadik alkalommal vezényelte az ünnepelt művész a nyári akadémia zenekarát, a Kodály Zoltán Ifjúsági Világzenekart.

Hagyományosan ezúttal is a Nagytemplomban tartott záróhangversennyel ért véget az Ifjú Zeneművészek Nemzetközi Nyári Akadémiája, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar nagy múltra visszatekintő nyári programja. A szombat esti koncert a korábbiakhoz képest is különleges volt, hiszen Vásáry Tamást, a rendezvénysorozat meghatározó alakját és a Kodály Zoltán Ifjúsági Világzenekar megalkotóját 90. születésnapján köszöntötték.


A debreceni születésű, Kossuth-díjas művészt meghatározó emlékek fűzik a városhoz: nem csak ő, de családtagjai is megkerülhetetlen szerepet játszottak a város és az egyetem életében. Szilvássy Zoltán, a Debreceni Egyetem rektora köszöntőjében felidézte Vásáry Tamás és a DE szoros kapcsolatát, valamint a zenére és a helyi kultúrára gyakorolt hatását. 

 

https://mad-hatter.it.unideb.hu/portal/displayDocument/id/4057527?width=800

Szilvássy Zoltán, a debreceni egyetem rektora

 

- Nagyon jó ma debreceninek lenni, hiszen ő is debreceni, ezt a közösséget vállalni egy csodálatos dolog. Örömteli kapcsolat ez, hiszen Vásáry Tamás nagyapja és családja, Gróf Tisza Istvánnal együtt jelentős szerepet játszott a modernkori Debreceni Egyetem megalakulását lehetővé tevő 1912. évi 36. törvény megszületésében. Az egyház, a Debreceni Egyetem és a város egy nagy egység, egyként cselekszik, éppen ezért nagyon büszkék vagyunk, hogy most ebben az egységben köszönthettük Vásáry Tamást. Tízéves rektori pályafutásom csúcsa ez a mai nap, szeretném kiemelni az egyetem teljes odaadó kiállását és tiszteletét Vásáry Tamás felé, akire ő – mint a Debreceni Egyetem díszdoktorára – rendkívül büszkék vagyunk – mondta Szilvássy Zoltán.

A vallás és a zene szimbiózisa különleges formában jelenik meg Vásáry Tamás munkásságában, olyan örökséget hozott létre, amely szellemiségben és a szakmai értéket tekintve is egyedülálló. Fekete Károly, a Tiszántúli Református Egyházkerület püspöke szerint Vásáry Tamás olyan műveket alkotott, amelyekben benne van az ihletet adó isteni sugallat.


https://mad-hatter.it.unideb.hu/portal/displayDocument/id/4057524?width=800

Fekete Károly püspök


- Nagyon örülünk annak, hogy a Nagytemplom adhatott helyszínt a Vásáry Tamás gyermekkorát visszaidéző eseménynek, hiszen egyik nagyapja, Baltazár Dezső püspök is ebben a templomban szolgált évtizedeken át. Vásáry Tamás olyan gazdagító személyiség, akinek munkássága az élet derűjét sugározza azok felé, akik képesek beleérezni abba a mennyei világba, amelyből a zene is fakad. Zenei pályájába is bekerült a vallásosság, a zene papja is lett, így követte nagyapja hivatását. A koncerteken nem csak hangokat, szellemi üzeneteket is kaphatott tőle a közönség – hangsúlyozta Fekete Károly püspök.

 

Váradi Judit, az Ifjú Zeneművészek Nemzetközi Nyári Akadémiájának művészeti igazgatója köszöntőjében kiemelte: páratlan szakmai életút áll Vásáry Tamás mögött, aki nemcsak a közönséget és a zenei világot táplálja tehetségével, hanem a jövő művészeinek is példát mutat.

 

https://mad-hatter.it.unideb.hu/portal/displayDocument/id/4057522?width=800

Váradi Judit

 

- Ő az a művész, aki zongoristaként és karmesterként is kivívta a helyét a legnagyobbak között, mégis kiváltság számára a fiatalok zenei irányítása és a tehetséggondozást tartja egyik legfontosabb tevékenységének. Őrzi és tovább élteti a művészetbe vetett hitünket, nem csupán születésnapján ajándékoz meg minket tudása és tapasztalata gazdagságával. A nyári akadémia teljes professzori és résztvevői gárdája nevében kívánunk további alkotóenergiát és feledhetetlen koncerteket – tette hozzá Váradi Judit, a Zeneművészeti Kar docense. 


https://mad-hatter.it.unideb.hu/portal/displayDocument/id/4057551?width=800

Vásáry Tamás


Vásáry Tamás a köszöntők után úgy fogalmazott: minden alkalommal hatalmas élmény számára a Nagytemplomban fellépni és azt érezni, hogy hazatért, mint egy gyerek, akinek rengeteg emléke fűződik a cívisvároshoz. Hazatért, mint egy felnőtt, aki még így is gyerekként jön Debrecenbe, ahol azt érezheti, hogy mindenkire testvérként tekinthet. Hozzáfűzte azt is, hogy mindig nagy élmény a fiatalokkal dolgozni, az elmúlt tizenhárom alkalom különleges emlékeket és élményeket ébreszt benne, az idei hangverseny pedig mind közül a legkiemelkedőbb.

https://mad-hatter.it.unideb.hu/portal/displayDocument/id/4057554?width=900

 

Kodály Zoltán Ifjúsági Világzenekar hangversenye a Debreceni Református Nagytemplomból (2:11:06)

A koncert kezdete: 21:35-től

 

Műsor:

Giacomo Puccini: Preludio sinfonico;

Richard Wagner: Rienzi-nyitány

Vezényel: Bolyky Zoltán

Johannes Brahms: 2. szimfónia, D-dúr (Op. 73)

Vezényel: Vásáry Tamás

(Élő közvetítés (2023. július 22. felvétele)

 

Sajtóközpont - BZ

 

 

 



[1]              A cikk első megjelenése: Gentleman magazin 2013.