Magyar zeneszerzők
nemzetközi sikere Weimarban
A verseny
helyszíne: Weimar-Kultúrház
A 24. weimari
kortárszenei tavaszi fesztivál nemzetközi zeneszerzőversenyén (24. Weimarer
Frühjahrstage fürzeitgenössische Musik 2023. „24. Internationale Kompositions
wettbewerbe” – Via Nova e.V.) Iván Sára
zeneszerző, a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház karmestere kamarazene
kategóriában Fragment über die Hoffnung
c. művével 2. díjat és közönségdíjat, Kovács
Levente orgonaművész, a kecskeméti teátrum zenekarának művésze akuzmatikus
zene kategóriában The Gate of Time c.
alkotásával 3. díjat nyert. A rangos nemzetközi zsűri meghívására mindketten
Weimarba utaztak, ahol május 26-án és 28-án koncerttel egybekötött díjátadó
ünnepség keretein belül elhangzottak a nyertes kompozícióik.
2023-ban
a weimari 24. nemzetközi zeneszerzőverseny zsűrije a kamarazene
kategóriában Helmut Zapf, Johannes K. Hildebrandt, BrokenFramesSyndicate,
Alexander Strauch, Sven Daigger és Magdalena Grigarova, valamint az akuzmatikus
kategóriában Helmut Zapf, Johannes K. Hildebrandt és Robin Minard a számos
nemzetközi beküldött anonim zeneműből 7 döntőst választott ki. A versenyre
többek között Németországból, Magyarországról, Horvátországból, Kínából,
Görögországból, Olaszországból, Svájcból és Ausztriából érkeztek be művek. A
döntősök meghívást kaptak Weimarba, hogy műveiket a 24. weimari Kortárszenei
Tavaszi Fesztivál keretében bemutathassák.
Akuzmatikus
zeneszerzés kategóriában 10 percél nem hosszabb (sztereó vagy többcsatornás)
kompozíciókkal lehetett jelentkezni.A díjátadó hangverseny 2023. május 26-án
volt a weimari „mon ami Ifjúsági és Kultúrház”hangversenytermében, amelyben ez
alkalomra12 hangfallal felszerelt kiváló minőségű hangtechnikát installáltak. A
zeneszerzők műveiket élőben keverve számítógépről játszották le.A koncert
előtti főpróba után a zsűri visszavonult, hogy meghozza a döntését.Az első
díjat Katharina Klement, a Bécsi Zeneművészeti Egyetem zeneszerzés tanára Vortex c. művével, a második- és
közönség díjat Manolo Müller svájci zeneszerző mubtuuukbbunh c. művével nyerte. Annegret Mayer-Lindenberg német
hegedűművész és zeneszerző Solanaceae
c. kompozíciójával 3. díjat és Kovács Levente The Gate of Time c. művével (ami ősbemutató volt) szintén 3. díjat
kapott. A hangversenyt Jason Langheim, a Weimari Bauhaus Egyetem tanáránakT80 c. művének ősbemutatója zárta. A
díjakat Johannes K. Hildebrandt, a zsűri- és a Via Nova Türingiai Kortárszenei Egyesület elnöke adta át.
Az akuzmatikus
kategória díjazottjai: balról Kovács Levente
Kamarazene
kategóriában a verseny kiírása szerint 4 megadott hangszer (hegedű, gordonka,
fuvola és fagott) felhasználásával kellett duót, triót vagy kvartettet
komponálni. A díjátadó hangverseny május 28-án volt, amelyen a döntős
zeneszerzők kompozícióin kívül a zsűri tagjainak művei is elhangzottak. A
műsort (a zsűri munkájában is részt vevő) Broken Frames Syndicate együttes
tagjai adták elő, akik kivétel nélkül kiváló kortárs zenei előadóművészek: Lola
Rubio (hegedű), Katrin Szamatulski (fuvola), Peng-HuiWang (fagott) és
Sophie-Justine Herr (gordonka). A zsűri rendhagyó döntést hozott, ugyanis 1. és
3. díjat nem adott ki, mindhárom döntős 2. díjat kapott: Iván Sára
(Magyarország) Fragmentüber die Hoffnung*,
Dongsun Shin (Dél-Korea / Németország) Existenz
des Verschwindens* és Antonio Giacometti (Olaszország) Estranei paessagicelesti con luna c. művéért (*= ősbemutató). A
közönségdíjat Iván Sára nyerte el.
A kamarazene
kategória díjazottjai, köztük Iván Sára
Szerkesztőségünk
nevében szívből gratulálunk a két magyar zeneszerző weimarisikeréhez, különösen
azért, mert ennek a rangos versenynek a 23 éves történetében előttük csak
egyetlenegy magyar zeneszerzőnek, Kőszeghy Péternek sikerült 2005-ben második
és 2008-ban zenekari kategóriában harmadik díjatnyerni.Az alábbiakban közöljük
rövid szakmai életrajzukat és a díjazott műveikről szóló ismertetőjüket.
Iván Sára és
Kovács Levente
(Iván Sára és
KovácsLevente)
Életrajzok
Iván Sára1995.02.15-én
született Szegeden.
A Szegedi
Tudományegyetem Zeneművészeti Karán 2016-ban szerezte meg BA diplomáját és
2019-ben MA diplomáját operaének szakon. Szegedi tanulmányai alatt háromszor
nyerte el a Sófi József Alapítvány ösztöndíját, 2019-ben a Szegedi
Tudományegyetem „Év művésze” díjjal jutalmazta. Ezzel párhuzamosan 2017-ben
felvételt nyert a bolzanoi Claudio Monteverdi Conservatorio zeneszerzés
szakára, Heinrich Unterhofer professzorhoz.
Egy olasz
ösztöndíjnak köszönhetően két évvel később a stockholmi Royal College of
Musicban/ Kungliga Musikhögskolan folytatta tanulmányait, végül a
legmagasabb fokozattal diplomázott Bolzanoban 2022-ben.2021 óta tagja a
Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház társulatának karmesterként és
korrepetitorként.
Iván Sára: FragmentüberdieHoffnung
Fragmentüber
die Hoffnung,
azaz „Töredék a reményről” című
darabot Márai Sándor egyik legismertebb verse, a Mennyből az angyal ihlette. A mű fuvolára és csellóra írt
kompozíció. Különlegessége, hogy az előadók nemcsak zenészekként, hanem
színészekként is funkcionálnak, hangszeres játékuk prózai szöveggel, szavakkal
egészül ki. Különböző módon fejezik ki a béke iránti reményüket. Kölcsönös
egymásrautaltságuk a darab előadásának lényeges eleme.
A darab két nagy
részre tagolódik, a befejezés pedig fontos üzenetet tartalmaz, a világ
jövőjével kapcsolatban gondolkodásra készteti a hallgatóságot.
Kovács Levente 1979-ben
született Kecskeméten.
1995-ben 1. díjat
nyert Weimarban ifjúsági zeneszerzőversenyen. 1999-ben a Magyar Művészeti
Akadémia alkotóművészeti pályázatán Arany Oklevelet
nyert Kép-kerettel című CD-jével, amely az Antológia Kiadónál jelent
meg Zách-Horka István álnéven. Tanulmányait orgonaművész, egyházzene, zongora-
és szolfézs tanári szakokon a Győri Zeneművészeti Főiskolán, a Szegedi
Tudományegyetemen és a Stuttgarti Zeneakadémián végezte Prof. Bernhard Haas
tanítványaként. Részt vett Jean Guillou nyári mesterkurzusain Zürichben és
Párizsban. Zeneszerzés tanárai Dr. Kálmán Lajos,Olsvay Endre, Barabás Árpád és
Prof. Caspar Johannes Walter voltak. 2006-banKöztársasági Ösztöndíjat nyert.
Jean Guillou „Colloques” című könyvében (Jörg Abbing – Jean Guillou:Colloques,
Biografie und Texte, ButzVerlag, Sankt Augustin 2006, 71. old.) a világ
legtehetségesebb orgonára komponáló zeneszerzői közt nevezi meg Kovács
Leventét. 2007-ben a Temesvári kortárszenei orgonafesztiválon maximális
pontszámmal „Excellent” minősítést
kapott. 2014-ben Budapesten a Magyarországi Evangélikus
Egyház Reformációi Emlékbizottsága által kiírt országos
kórusmű-pályázaton „Krisztus
feltámadt” c. művével 3. díjat nyert. Zeneszerzői érdeklődésének
középpontjában az akuzmatikus- és kamarazene, valamint Juhász Ferenc kétszeres
Kossuth-díjas költő verseinek megzenésítése áll. Hangszertörténeti kutatással
is foglalkozik, témája: „Bakos Károly és fia ceglédi orgonaépítők élete és
munkássága 1843-1914.” 2008-tól a Kecskeméti M. Bodon Pál Zeneiskola tanára.
2016 óta közreműködik a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház zenekarában. A
Kodály Társaság tagja.
Kovács Levente: The
Gate of Time
Koncepció. Az
Időkapu c. akuzmatikus mű témája:folyamatelemzés;kísérlet az Idő
egyidejűleg lineárisan és cirkulárisan haladó érzetének
zeneműben történő leképezésére. A Föld önmaga körül forog és a Nap körül
kering. A lineáris idő (történet, történelem) pedig kronologikusan halad előre.
Az égitestek mozgásából fakadókörförgó-keringőidő érzetét a zongora gépiesen
haladó (objektív) szólama; az egyenes vonalon haladó idő (történet, történelem)
érzetét pedig a többi improvizatív (szubjektív) hatású szólam fejeziki. 2
Föld-évet 10 perc zenébe sűrítve szemlélhetünk, ahogyan azt egy űrhajóból,
avagy az „idő kapujából” látnánk. A mű konstrukciója szikár perpettuum
mobile zene: 12 szekvenciálisan kromatikusan lefele haladó önmagába
visszatérő akkordpár. Az időkapu kulcsa: az oktáv hangköz. A szinte
észrevétlen oktáv ugrásokkal (ezekkel szólamkeresztezéseket eredményezve)lehet
átosonni a téridő titok-kapuján, s így tágul ki, majd húzódik össze a zenei tér
frekvenciaspektruma és dinamikája. A csúcsponton hangsúlyozott G hang a
„Gravitációt” szimbolizálja.A mű 5 szólamú hangszerelése az „öt
elem rendszere” ősi hagyományát követi és szimbolizálja: föld: zongora.
A levegő, a víz, a tűz: 3 teljesen különböző szintetizátor, a Qintesszencia,
vagyis az Élet: emberi hang, ami már sajnossárkány-hörgéssé torzult.
LINKEK:
A weimari zeneszerző verseny díjazottjai:
Az akuzmatikus kategória díjátadó hangversenye:
http://via-nova-ev.de/?termin=preistraegerkonzert-akusmatik
A kamarazene kategória díjátadó hangversenye:
http://via-nova-ev.de/?termin=fruehjahrstage-2023-preistraegerkonzert-fuer-kammermusik
A döntősöket kiválasztotta a zsűri: