I.
a magyar dalszerzők nem félnek
a mesterséges intelligenciától
a közönség
kíváncsi, de bizalmatlan is az mi-dalokkal szemben
Ön felismerne
egy MI által írt dalt?
Vajon még képesek vagyunk megkülönböztetni a mesterséges
intelligencia és az igazi dalszerzők által írt dalokat? Erre a kérdésre
keresi a választ az Artisjus kísérlete, melyben bárki részt vehet október 8-ig,
a Dalszerzők napjáig a kösziadalt.hu oldalon. A magyar dalszerzők
ötöde próbált már ki valamilyen MI programot, köztük a zenei producerek 49%-a
használt már ilyet munkája során. Ugyanakkor a közönség jelentős része
szkeptikus a gép által komponált zenékkel szemben, de elvből csak 13%
utasítja el azokat – derül ki a témához kapcsolódó előzetes kutatásokból.
A mesterséges intelligencia a zenészek munkájára is egyre
nagyobb hatást gyakorol: máris jó néhány olyan MI alkalmazás jelent meg, ami
instrukciók alapján képes dalszerzői tevékenységre, szöveg generálására,
akkord és dallam létrehozására. Az október 8-i Dalszerzők napja alkalmából
az Artisjus Egyesület felmérést végzett a közönség, valamint a
zeneszerzők, szövegírók és zenei producerek körében arról, hogy miként
viszonyulnak a MI használatához a zenében.
Ragaszkodnak az alkotáshoz
A magyar dalszerzők széles köre nyitott az MI
használatára – derül ki az Artisjus 2023-as felméréséből. A kérdőívet
kitöltő zenei alkotók 19%-a már kipróbált legalább egyszer valamilyen
mesterséges intelligencia alapú programot, köztük többségben vannak a zenei producerek
(49%-uk használt már ilyen programot). A
szövegíróknak viszont még csak alig 15%-a hívta segítségül a mesterséges
intelligenciát az alkotáshoz a ChatGPT berobbanásának
dacára.
Ugyanakkor a szerzők többsége (58%-a) egyelőre
nem használná az MI eszközöket az alkotói folyamatokban egyszerűen azért,
mert a munkájuk legélvezetesebb részét, a kreatív alkotást maguknak tartanák
meg (56%). Emellett azt gondolják, az önkifejezés csak emberi munkával lehet
hiteles (64%), és szerintük jó dalt szívvel-lélekkel lehet írni (45%).
Ellenben a dalszerzéshez kapcsolódó egyéb feladatokat már
szívesen „kiszervezik” az MI-nek a magyar
dalszerzők, hogy több idejük maradjon a kreatív folyamatokra. Ha az
alkotómunka mellett a kapcsolódó feladatokat is tekintjük, jól látható, hogy a
többség (66%) támaszkodna a mesterséges intelligencia segítségére: a legtöbben
a zenei utómunkában dolgoztatnák (29%), és igénybe vennék a marketing anyagok
előállításában (28%), a lemezborító megtervezésében (27%) is.
A felmérésben résztvevők tudják, hogy az MI
jelentős hatással lesz a dalszerzői tevékenységükre (44%), 25%-uk tartja lehetségesnek, hogy az MI megoldások felvehetik a
versenyt az igazi dalszerzők munkájával, de alig 8% fél attól, hogy a
jövőben elveszítheti a munkalehetőségét az MI térnyerése miatt. Akik már nagy mértékben érzik a saját
bőrükön az MI térnyerésének hatását, közülük minden második szerző
sürgetőnek tartja a szabályozását.
„A zeneiparban
az egyik legnagyobb fejtörést a kizárólag mesterséges intelligencia által létrehozott
termékek okozzák. Az MI képtelen értékelhető tartalmat
„generálni” anélkül, hogy előtte az emberiség zenei kultúrkincsét
„megemésztette” volna, ugyanakkor egy-egy konkrét mű felhasználását nem
lehet beazonosítani ezekben az esetekben. E probléma megoldásán dolgozunk
európai és globális ernyőszervezeteinkkel közösen – nem csak
szakértői, döntéshozói szinten is” – mondta el dr. Szinger András,
az Artisjus Egyesület főigazgatója.
Ember a dal mögött
A közönségkutatás szerint a magyarok többsége (59%) ugyan
kíváncsi az MI által írt zenére, de az így válaszolók harmada jelentősen
szkeptikus azzal kapcsolatban, hogy tetszik-e majd neki. A lakosság 13%-a pedig
elvből elutasítja és kifejezetten nem szeretne MI által generált dalokat
hallgatni. Az ellenérzések között szerepel, hogy nincs ember a dal mögött, és
ez a tudat zavarná őket még akkor is, ha a zene tetszene nekik.
Összességében az látható, hogy a közönség egyszerre
kíváncsi és bizalmatlan, és ez egyáltalán nem csak az idősebbekre
jellemző. Meglepő lehet, hogy a legnagyobb arányban a tizenéves
korosztály vélekedik így – minden harmadik fiatalnak ellenérzései vannak az MI
által készített dalokkal kapcsolatban, míg a 30-as éveikben járók 19%-a, az
50-eseknek pedig csak 16%-a ért velük egyet.
Ki vagy MI írta a dalt?
A kérdés már csak az, hogy vajon felismerjük-e, ha egy
mesterséges intelligencia által írt dalt hallunk. Ezzel kapcsolatban
megoszlanak a vélekedések, a magyarok 49%-a lát rá esélyt, hogy ki tudná szúrni
az MI-t a dalokban. Hogy mindez kiderüljön, az Artisjus egyedülálló kísérletre
vállalkozott, melyben egy hús-vér dalszerző páros szerzeménye „küzd meg”
egy részben és egy teljesen MI által írt dallal. Vajon, ha a dalszerzést gép
végzi, de az elkészült műveket már egy zenekar játssza el, akkor még
felismerhető a mesterséges intelligencia „kéznyoma”? A kísérlethez bárki
csatlakozhatott, és beküldhette tippjét a kösziadalt.hu oldalon a Dalszerzők napjáig, azaz 2023. október
8-ig.
* A felmérések 2023 augusztusában
készültek, az Artisjus által képviselt szerzők körében 579 fő
részvételével, valamint a magyar lakosság körében országosan reprezentatív
mintavétellel 1408 résztvevő megkérdezésével.
II.
Felismerjük, ha van ember a dal mögött, de azt már nehezen, ha MI-t
is használtak hozzá
Meglepő eredménnyel zárult az Artisjus MI-dalfelismerő
kísérlete
A közönség többsége a mesterséges intelligencia
segítségével írt dalokat az ember művének véli, de magabiztosan felismeri,
ha igazi dalszerző egyáltalán nem vett részt az alkotásban – derült ki az Artisjus Dalszerzők napi
kísérletéből. Míg a 100%-ban MI által írt dalt többen beazonosították, a
részben és teljesen „emberi” alkotásokat már alig tudták megkülönböztetni
egymástól: csak minden harmadik tippelő jött rá, hogy melyik az emberi
szerzemény, míg az MI-ember koprodukciót a legtöbben teljesen emberinek
gondolták. Nem úgy, mint a kísérletbe bevont kilenc zenész, zenei újságíró és
MI szakértő – köztük Dés László, Harcsa Veronika, Járai Márk és Mérő
László, akiknek sikerült tetten érni a mesterséges intelligencia nyomát a
szerzeményekben.
Vajon még képesek vagyunk megkülönböztetni a mesterséges
intelligencia és az igazi dalszerzők által írt dalokat? Erre a kérdésre
kereste a választ az Artisjus egyedülálló kísérlete, melyben egy dalszerző
páros szerzeménye „küzdött meg” egy részben és egy teljesen MI által írt
dallal. A kísérlethez október 8-ig, a Dalszerzők napjáig bárki
csatlakozhatott a kösziadalt.hu oldalon, ahol meg lehetett tippelni, hogy melyik dal
emberi és melyik gépi szerzemény.
A kísérletben elsőként kilenc ismert dalszerző,
zenei újságíró és MI szakértő – Balla Gergely, Barkóczi Noémi, Czutor Zoltán, Csepelyi Adrienn,
Dés László, Harcsa Veronika, Hegyi Dóra, Járai Márk és Mérő László –
vett részt, akik elmondták véleményüket a mesterséges intelligencia és az
alkotómunka viszonyáról. Az erről
készült videóban elárulták azt is, hogy milyen különbségek megfigyelésével jöttek rá a
megfejtésre.
Dés László a mesterséges
intelligencia tudatos használatában látja a helyes utat: „Ahogy az internet vagy a mobiltelefon is baromi jó, a mesterséges
intelligencia is lehet az – de minden attól függ, hogyan használjuk. Ha
bizonyos ötletek megvalósításában segítségül hívjuk, az még rendben lehet.
Viszont az már baj, ha miatta eltávolodunk az embertől és az emberi
zenéléstől, mert az páratlan és pótolhatatlan”. Míg a gép
dalszerzői alkalmasságával kapcsolatban Czutor
Zoltán kételkedésének, Járai Márk pedig félelmének adott hangot, így
vagy úgy mindannyian megerősítették az előzetes felmérés eredményét,
miszerint a magyar dalszerzők többsége ragaszkodik a hagyományos alkotói
munkához. „Biztos vagyok benne, hogy dalszerzőként nem fogom beépíteni
az MI-t az alkotásba. Nálunk a dalszerzés a lényeg. Az, hogy az ember
dalszerző, az egyben egyfajta gondolkodásmód, egy életforma, ahol nem
feltétlenül a végső produktum a cél” – mondta Barkóczi Noémi. A
Platon Karataev dalszerző-frontembere,
Balla Gergely így nyilatkozott erről: „Mindig arra törekszem,
hogy rájöjjek, mi az, ami rajtam zsilipelődik
át. Azt érzem, ezt nagyon torzítaná, hogyha egy ennyire markáns külső
dolgot beemelnék az alkotói folyamatba”.
Amit jól felismerünk: ha nincs ember a dal mögött
A kísérlet négy hete alatt 4303 szavazat érkezett,
a résztvevőknek mindössze 19,7%-a találta el mindhárom dal esetében
a helyes megfejtést, ám az egyes dalokra érkezett tippeket külön-külön is
megvizsgálva még érdekesebb eredményt mutatnak.
A 100%-ban MI által írt zenét az emberek nagy része
felismerte, míg azt a két dalt, amit részben vagy egészben emberek írtak, a
legtöbben már nem tudták megkülönböztetni egymástól. Ebből látszik, hogy a
gép által generált szöveg és dallam megtévesztően emberi szerzeménynek
tűnhet, amint tapasztalt dalszerzők értő módon gyúrják át
azokat. Ha a két dalt a helyes megfejtések aránya alapján hasonlítjuk össze,
akkor az azonos igényességgel elkészített hangszerelés és előadás ellenére
is az egészében emberek által írt dalt nagyobb arányban tudták jól
beazonosítani az emberek.
·
A Peace
of mind című dalt, az „emberi” dalszerző páros szerzeményét a
szavazók harmada, 35,9%-a azonosította be helyesen, míg 39,7% az
MI és a dalszerzők közös dalának gondolta azt. A dalt Kozma Kata és Zenta
Márk, Junior Artisjus-díjas szerzők írták.
·
A közönség a Hard to Say Goodbye című
dalt „diagnosztizálta félre” leginkább. Ez ugyanis az ember és az MI közös
alkotása, ám a szavazatok közel fele, 48%-a ezt teljes mértékben emberi
dalszerzők alkotásának jelölte. A helyes megfejtésre a szavazatok
mindössze 28%-a érkezett. Az MI-vel közös dal megírásához Kádár-Szabó
Bence és Sebestyén Áron társszerzők három MI-alapú programot használtak.
·
A Dreamscapes
című dalt teljes mértékben gép írta és adta elő. Ezt a szavazatok
alapján az emberek közel háromnegyede, 72,6%-a el is találta helyesen,
pedig az Artisjus előzetes felmérése szerint a magyarok 49%-a lát erre
esélyt. A dal létrejöttéhez Sebestyén Áron, dalszerző instruálta az
MI-alapú programokat.
A magyar dalszerzők nem félnek a mesterséges
intelligenciától
A Dalszerzők napja alkalmából az Artisjus Egyesület előzetes felmérést végzett a közönség, valamint a zeneszerzők,
szövegírók és zenei producerek körében arról, hogy miként viszonyulnak a
mesterséges intelligencia használatához a zenében. Ebből többek között az
derült ki, hogy a magyar dalszerzők közel ötöde próbált már ki valamilyen
MI alapú programot, de az alkotás helyett főleg az egyéb feladatok
„kiszervezésére” használnák, a közönség pedig egyszerre kíváncsi és bizalmatlan
a gépi dalokkal szemben.
Dalszerzők napja - október 8.
A Dalszerzők
napját 2018-ban az Artisjus Egyesület hívta életre azzal a céllal, hogy
felhívja a közönség figyelmét a zenei produkciók mögött zajló alkotómunkára és
az alkotókra. A Dalszerzők napján évente egyszer megünnepeljük a magyar
zenei szerzőket, akiknek kedvenc dalainkat és zeneműveinket
köszönhetjük. Hogy miért pont októberben? 1965-ben a kultikus Bosch klubban –
melyet azóta poptörténeti emlékponttá avattak – ekkoriban játszották
először közönség előtt az első magyar nyelvű rockdalt,
Bródy János és Szörényi Levente Óh, mondd
című dalát, az Illés-együttes előadásában.
A dalszerző az
első – hangzik a
Dalszerzők Napja idei mottója, mely az emberi dalszerzők
elsődleges szerepére hívja fel a figyelmet a generatív mesterséges
intelligenciával szemben. Hiszen az ötlet, az üzenet, az érzelem az
embertől jön egy-egy dal megalkotásához, és ahhoz, hogy a gép új dalt
hozzon létre, ahhoz is az embernek kell a programot instruálnia, nem utolsó
sorban pedig azért, mert a mesterséges intelligencia a korábbi emberi
alkotásokat "megtanulva" tud csak újabb dalokat generálni.