FEHÉR ANIKÓ
A zene a
legfontosabb![1]
Beszélgetés a Kodály-módszer külföldi
megjelenéséről
Kodály Zoltán tanít
A felvételt készítette: Lajos György
(Tulajdonos: MTVA Sajtó- és
Fotóarchívum)
A beszélgetés résztvevői: B. Horváth Andrea karnagy, zenetanár, a
Magyar Kodály Társaság társelnöke,
Hartyányi Judit karnagy, nyugalmazott művésztanár, a Magyar
Kodály Társaság volt társelnöke és
Körtvési Katalin karnagy, művésztanár, a Kodály Intézet
munkatársa.
Moderátor: Fehér Anikó karnagy, népzenekutató, a Magyar Művészeti
Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézete tudományos
főmunkatársa
Fehér
Anikó (FA): B. Horváth Andrea
1977-től jár Olaszországba tanítani. Andrea, ki motivált téged arra, hogy
külföldön is taníts?
Horváth Andrea (BHA): Ez egy évvel korábban kezdődött. A
Tudományos Ismeretterjesztő Társulat szervezésében az Esztergomi Nyári
Zenei Egyetemen Szőnyi Erzsébet1
vezetésével külföldieknek tartottak Kodály-módszeres bemutatókat, minden nap 45
perces élő órákkal. Ez két hétig tartott, öt csoportban dolgoztunk. Volt
egy spanyol csoport Ördögh László2 vezetésével, a németeket Szabó
Tibor3 vezette, a franciákat Kollár Éva4, az angolokat
Ispán Franciska5, én pedig az olaszokat. Akkor beszéltem
először valódi olasz emberek előtt. 1977-ben a minisztériumtól kaptam
egy felkérést (ma sem tudom kinek az ajánlásával), amelynek nyomán Bántainé Sipos Évával6 eljutottunk
Olaszországba, Citta di Castellóba.
Itt a kamarazenei fesztiválokat Giuseppe Juhar, az A. M. O. R.7 és
Domenico Cieri8 szervezte, de Juhar volt a megálmodója ennek az
egész Kodály-útnak. Halála után felesége, Monica Ryba
szervezte ezeket az eseményeket. Akkor már a módszertani kurzusokat egyedül
vezettem. A kamarazenei fesztiválok folyamatába beillesztette a Kodály-koncepciót.
Hatvan főnek kellett előadnom két héten keresztül minden
délelőtt, délután két csoportra (angol és olasz) osztva dolgoztunk. A
módszer iskolai felépítésétől kezdve a tankönyvekig sok mindenről
volt itt szó, és közben az a hatvan fő aktívan próbálkozott a
Kodály-módszerrel.
FA: Hartyányi Juditnál jól
olvastam, hogy az idei év lesz az ötvenedik a Kodályprogram elindítása óta az
Egyesült Államok nyugati partján? Persze, amellett Angliában tízszer,
Manilában, a Fülöp-szigeteken (ami nem egyszerű helyszín) hétszer
tanítottál, ezenkívül jártál Írországban és Malajziában. Hol volt a legjobb?
Hartyányi
Judit (HJ): Valóban ez az
ötvenedik év. A San Franciscóhoz közeli, oaklandi Holy Names
University-n ötven éve kezdte Sister Mary Alice Hein9
a Kodályprogramot, amely összefügg azzal, hogy Kodály Zoltánnal és Szőnyi Erzsébettel találkozott, majd eljött a
budapesti Zeneakadémiára tanulni. Visszatérve hazájába, megalapította ezt a
programot az egyetem zenei fakultásán belül. Most ugyan a módszer külföldi
életéről beszélünk, de mi itt valamennyien magyar iskolában kezdtünk, és
minket is a Kodály-módszer szerint tanítottak. Mi ezt visszük tovább.
Magyarországi tanulmányok és tapasztalatok után kerültünk abba a helyzetbe,
hogy külföldre vihettük ezt a tudást. Számunkra az a legfontosabb, hogy itthon
tanultunk, tanítottunk és tanítunk, de van lehetőségünk arra, hogy másutt
is dolgozzunk. Hogy hol a legjobb? Azt hiszem, ez öszszefügg
azzal, hogy az ember hol tölt több időt, akár visszajáróként, akár egy
egész évet végigdolgozva. Számít, hogy mennyire
ismeri meg a tanítványait, azok képességeit, és az, hogy hol látja a legjobbnak
a saját és hallgatói eredményét. Ez a fontos, és ha ez jó, akkor jól érezzük
magunkat!
FA: Körtvési Katalin, mint a
Kodály Intézet tanára itthon is tanít, de rengeteget jár külföldre. 2018-ban
addig hat vagy hét helyen voltál már, Ausztráliától Írországig. Más-e
külföldieket itt, a Kodály Intézetben tanítani, illetve a saját hazájukban?
Körtvési
Katalin (KK): Bizonyos
értelemben sokkal könnyebb itthon tanítani. Már csak azért is, mert több
idő van arra, hogy fejlődjenek a hallgatóink. Mi az intézetben együtt
tanítjuk a szolfézst és a zeneelméletet, heti kétszer két és fél órában
találkozunk a hallgatókkal. Ez nagyon sok idő, megterhelő a tanárnak
és a hallgatónak is, de sokkal hatékonyabb annál, mint amikor kiutazunk egy
háromnapos, vagy egy-két hetes kurzusra. Én ezeket a kurzusokat inkább csak
amolyan beetető kurzusoknak tartom, afféle fast food educationnek, mert ezek az alkalmak arra
nagyon jók, hogy mutassunk egy keresztmetszetet arról, hogy hogyan is folyik a
tanítás az intézetben, de az igazi tudáshoz ez nagyon kevés. A cél az, hogy
ők jöjjenek hozzánk hosszabb időre tanulni, ne mi utazzunk. Szóval
itthon sokkal jobb és könnyebb a dolgunk.
FA: Talán Kodály szellemisége is segít Kecskeméten…
Mostanában egyre többször bukkannak fel a sajtóban olyan hírek, hogy a Kodály-módszer
itthon már nem él, csak külföldön használják. Hogy is van ez valójában? Mi
lehet az alapja ezeknek a véleményeknek?
BHA: Nem tudom, hogy miért vannak ilyen vélemények. Az
elmúlt időben több eseményen, beszélgetésen vettem részt – diplomaátadás,
kutatás és egyebek –, ahol boldogan énekeltek olyan emberek is, akik azt
mondták, hogy sohasem volt énekórájuk és nem szeretik az éneklést. Nem
gondolom, hogy ők az anyatejjel szívták magukba ezt a tudást. Biztos, hogy
mindenki részesül zeneoktatásban az iskolákban, de talán lehet, hogy nem a mai
kor elvárásainak megfelelően, vagy nem olyan értékes anyagokkal
találkozik. Nem mondhatjuk, hogy nincs itthon ének-zenei oktatás. Abban azonban
biztos vagyok, hogy sokat lehetne tenni azért, hogy hatékonyabb legyen.
FA: Valószínűleg nagyon sok függ a tanártól is…
HJ: Keveset énekelnek a gyerekek otthon, kevés az iskolai
óraszám, a tanárképzés legfőbb gondja is az, hogy az éneklés háttérbe
szorul. Kodály módszere pontosan az éneklésből, az aktív zenélésből
indul ki, azt célozza meg. Nagyon fontos, hogy az éneklés ne vesszen el.
Egyrészt a média túltengésének is következménye az, hogy keveset éneklünk.
BHA: Konferenciánk korábbi előadásaiból többször az
csengett ki, hogy a legfontosabb a ritmus. Kicsit úgy éreztem, hogy egy
Orff-konferencián10 vagyunk, holott mi Kodályról beszélük, aki
szerint az éneklés a legfontosabb, arra épül minden.
FA: Kérem, hogy meséljetek életutatok legizgalmasabb és
legfontosabb eseményeiről!
BHA: Megjelent egy módszertani könyvem olasz nyelven
2001-ben. Ezt használják a tanítványaim Olaszországban, a címe: Dal so-mi fino ai
classici11. Ebben harminc fejezetben foglaltam össze a
Kodály-módszer lényegét az olasz tanárok részére, az ő kérésükre. 1987-ben
ennek az alapanyaga Kecskeméten első díjat nyert a Kodály Intézet
pályázatán. Az évek folyamán bővült a kötet gyakorlati példákkal, újabb
zenei anyaggal. Lépésről lépésre írom le benne a zenei írás és olvasás, a
daltanítási módszerek, a készségfejlesztés lehetőségeit, azaz az ének-zene
tanítás módszertanát. A könyv olaszországi bemutatóján, a római Magyar
Akadémián egy nagyszerű olasz gyermekkórus működött közre, de
bemutatót is tartottam ugyanakkor a Santa Cecilia
Egyetemen12 a Kodálymódszerről, ezeken részt vett Kodály
Zoltánné is.
Van nekem egy repülőkottás fakanalam, amit
mindenhova viszek magammal, és ezt minden kurzus végén egy-egy hallgató
megkapja. A sorsolás a legnagyobb izgalmak között zajlik. Nemzeti színű
szalag van a nyakán, amely Olaszországban külön érdekességnek számít a színek
miatt. Ez egy Ádám Jenő-féle repülőkotta-segédeszköz,
amelynek arcot is rajzolok. Az olasz iskolákban bemutatókat tartunk a
szülőknek is, gyermekjátékokkal, kis mozgással egybekötve.
Gyermekfoglalkozásokat is tartottam, korábban sosem látott gyermekeknek. A
meghívók zeneiskolák vagy zenei egyesületek részéről érkeznek, utóbbinak
nagy hagyománya van ott. Jó lenne, ha ezt mi is követhetnénk. Legtöbbször a
római Magyar Akadémián tartottam foglalkozást.
2017-ben Kínában egy tízórás workshopot tartottam 370
embernek, akiket azonnal két szólamban próbáltam kézjelzéssel éneklésre bírni.
Ennek keretében 15 pekingi iskolással egy bemutatóórát is prezentáltam.
Iskolásokkal dolgoztam Shenzenben is a 13. Nemzetközi
Kulturális Szakvásáron. Két nap alatt négy foglalkozást láthattak a látogatók.
Érdekesség, hogy az ő tanáruknak – mint kiderült – magyar tankönyvei is
vannak. A gyerekek nagyon ügyesek voltak, a tanáruknak pedig tudtam néhány
tanácsot adni. Sanghajban óvodásokkal dolgoztam négy alkalommal.
HJ: 1996-ban kezdtük egy a gyermekkari fesztiválok
szervezését a Holy Names
Egyetemen, 2007-ben az egyetemhez közeli templomban tartottuk a zárógálát, mert
csak ott fért el a hét-nyolc kórus. Ide a Kodály-koncepció alapján tanuló
gyerekkarokat hívtunk meg, illetve akiknek a tanárai már az egyetemen tanultak.
A Fülöp-szigeteken megismert kórusom Llangollenben13 a
kórusversenyen nagydíjat nyert, messzire jutottak. Itt voltak az idén [2018-ban
– a szerk.] Szabó Dénes14 Cantemus-fesztiválján is, Nyíregyházán. Velük sokat
dolgoztam, egyszer egy másfél órás próbán megtanulták Kodály Táncnótáját és ezt
a nem könnyű művet folyamatában el tudták énekelni. Ez nagyon nagy
öröm, mert ez azt mutatja, hogy helyesen tanulták a módszert, a szolmizálást és
annak alkalmazását. Nemrég volt a már említett oaklandi
nyári kurzus 50. évfordulója, a campuson lévő kápolnában, ahol
visszatérő hallgatóink is énekeltek.
KK: A Zeneakadémián a Kodály-filozófiában gyökeredzett
Kokas-pedagógiát15 tanítom. Egyik végzett hallgatóm mondta:
„Visszakaptam azt a zenét, amiért elkezdtem tanulni.” A profivá érett zenészek,
zenetanárok, elveszítik a zene teljes befogadásának érzését, megkopik a varázs.
Pedig a zenetanulásnak minden szinten élményszerűnek kell lennie, és az
éneklésen alapuló Kodály-módszerrel még egyetemi szinten is vissza lehet
csempészni a hallgatók szívébe a zenét, a zeneelmélet-órákon is. Ezt itthon az
anyatejjel szívják magukba a szerencsések. De Malajziában például alapvető
dolgokkal küzdünk.
Gyakran a kéthetes kurzus azzal telik el, hogy
megtanuljuk, hogyan kell megteremtenie az atmoszférát az osztályteremben a
tanárnak a megtanítandó dalhoz. Mert bizonyos értelemben nem a szó, a mi, a
ti-ti vagy bármely elméleti tudás a lényeg. A zene a legfontosabb! Ha el tudom
varázsolni a gyerekeket, akkor nyertem. Ezt a lelki hozzáállást nem szabad
elveszítenünk. Bizonyos országokban ez nem okoz problémát, nem az akadémikus
tudás a zenetanítás lényegi pontja, hanem az élmény. A közös élmény, s ezért
sokkal több embert, fiatalt mozgósítanak amatőr énekkari és zenekari
szerveződésekkel. És néhol (például Írországban, Portugáliában) ezek az
együttesek megdöbbentően profi teljesítményt nyújtanak. Néha az az
érzésem, hogy nálunk a zeneakadémiai oktatás egy kissé arisztokratikussá vált.
Egyfajta elitképzésben van részünk. Külföldön „plebejusabban”
nézik ezt a dolgot.
Ausztráliában rengeteg tanárt, de rengeteg
amatőrt is tanítok, mert ott az amatőröket is hívják, befogadják az
úgynevezett nyári iskolákba. Ez évente egyszer van, két hétig tart és 6–84 év
közöttiek voltak a tanítványaim. A brisbane-i kurzus
óriási, százak látogatják évről évre. Itt három egymást követő évben
kötelező mindenkinek szolfézsra járni, akármilyen kurzusra is érkezett:
operaénekes, jazz-zongorista vagy tanári kurzusra. A Kodály-alapú szolfézs
fontos és kötelező mindenkinek, és nagyon szeretik.
Kínában – ahogy már hallottuk – be vagyunk dobva a mély
vízbe. Ráadásul angolkínai fordítóval dolgozunk. Volt olyan város, ahol
Kokas-pedagógiát tanítottam óvodásoknak. Itt a csend megteremtése volt a
legnagyobb kihívás. Nehéz volt eljutni például egy Bach-zongoradarabhoz, sok
mindent ki kellett találni gyorsan, játékosan.
FA: Több közös gondolatot lehet felfedezni az
elbeszéléseitekben, de a legtöbbször elhangzott tanács: a legfontosabb a zene.
Kodály-módszert, Kodály-tudományt tanítunk, amelynek fontos eleme a muzsika.
HJ: Volt ma egy előadás, amely a Kodály-művek
előadásáról, gyakorlati használhatóságáról szólt. Volt szó itt olyan
tanárról is, aki a Kodály-műveket gyakorlásra használja. Célunk a
tanítványok elvezetése a zenéhez. Ha én, a tanár szeretem a zenét, akkor a
gyerek is szeretni fogja. Persze, a gyakorlás is nagyon fontos. De a zene és a
gyerek szeretete a legfontosabb. Ha bedobnak minket a mély vízbe bárhol a
világon, Malajziában, Kínában vagy éppen Amerikában, ezen a helyzeten
mindenképpen a zene segít át minket. Mit is kell csinálni? Hát énekelni! Szépen
artikulálva, jó testtartással. Ezt mind észrevétlenül átveszik tanítványaink.
BHA: Nagyon fontos a tanár személyisége. Sok
előadásban benne volt ez, nagyon ki kell emelni. Olaszországban a
tanárképzés teoretikus, megtanulják, mit kell csinálni. A gyakorlatról semmit
nem tudnak. Énekórán pl. felteszik a CD-t és addig hallgatják, amíg a gyerekek
meg nem tanulják a dalt. Hozzá a négyzetrácsos füzetbe leírják a szöveget, mert
az is hozzátartozik. 2005-ben fél évig tanítottam egy harmadik osztályban
(Róma), nem is tudták eleinte, mi az az énekfüzet. A gyerekek szerették, hogy
mindig mosolyogtam, hogy soha nem kiabáltam, hogy megmondtam mit kell csinálni.
Pedig én csak tettem a dolgom. Tudtam, hogy mit fogunk csinálni abban a 60
percben. (Ott 60 perc egy tanóra és a tanárnak van egy segédje, viszont nincs
tankönyv. Ezért kellett azt nekem megírni.) Számomra egy darab a 333
olvasógyakorlatból16 is zene, mert van benne egy zenei kérdés és egy
zenei felelet. Lehet, hogy a neve olvasógyakorlat, de azt is zeneként kell
kezelni.
KK: Nagyon szerencsés embernek tartom magam. Csodálatos
tanáraim voltak az óvodától kezdve. Éppen ezért pontosan tudom, milyen nehéz
azoknak a helyzete – és itt főleg a külföldiekre gondolok -, akik mögött
nincs tanári minta. Mert, ha nekem például rossz a módszertantanárom a
Zeneakadémián, akkor a múltamból veszek példát.
A tanárképzőbe nagyon fiatalon kerültem tanítani.
A mentorom Kocsárné Herboly
Ildikó17 volt, aki havonta megnézte az óráimat. Eleinte azt mondta,
hogy sok a pedagógiai hiba, de legalább zenélünk az órán. De soha semmire nem
mondta azt, hogy rossz. Nem javított, hanem ötleteket, tanácsokat adott. Az
általa tanított zenei anyag, és ahogyan azt tanította, számomra örök minta.
Persze vannak gyakorlatok, skálák, de a zenei anyag, amelyet átadok, döntő
fontosságú. Mesterdarabokon keresztül lehet élményszerűen
tanítani zenét.
FA: Bíznunk kell abban, hogy Kodály módszere máig ható,
fontos és működő, aki ezzel él, dolgozik és tanul, az nagyon sokra
viheti.18 Rozgonyi Éva, a Magyar Kodály Társaság díszelnöke ezt
üzente szimpóziumunk résztvevőinek: „El kell hinnünk, hogy vannak
tanítható, jóra és szépre vágyó fiataljaink!” Vigyük hírét ennek, feltöltekezve
Kodály gondolataival.
JEGYZETEK
1
(1924–2019)
zeneszerző, karnagy, tanár, az MMA néhai tagja, néhai nemzet művésze.
2
Karnagy,
zenetanár.
3
Karnagy,
zenetanár, a Művészeti Szakközépiskolák Szövetségének egykori elnöke.
4
Liszt-díjas
karnagy, egyetemi tanár, az MMA rendes tagja.
5
Karnagy,
zenetanár.
6
Zenetanár,
a Magyar Művészeti Akadémia
Zeneművészeti-díjának
tulajdonosa.
7
Accademia Musicale Ottorino
Respighi.
8
Pro Musica Studium Roma.
9
1924–2016.
A Holy Names University
zenetanára (Oakland, USA, CA).
10
1895–1982,
német zeneszerző, az Orff-Schulwerk zenetanítási
módszer kitalálója.
11
A
szó-mitől a klasszikusokig.
12
Conservatorio di Musica Santa Cecilia, Róma.
13
Wales.
14
Kossuth-díjas
karnagy, a Nemzet művésze, az MMA rendes tagja.
15
Kokas
Klára (1929–2010), zenetanár, zenepszichológus.
16
Kodály
Zoltán műve.
17
Apáczai
Csere János-díjas karnagy, zenetanár.
18
Összefoglalásom
megjelent: Fehér Anikó: Kodály-módszer kontinenseken át. Kultúratudományi
Szemle, 2019, 1. évf., 2–3. sz., 117–129., https://kpvk.pte.hu/sites/
kpvk.pte.hu/files/kulturatudomanyi_szemle_ii-iii_egyben.pdf
(utolsó letöltés: 2020.01.21.)