Egy megfilmesített zenés(z)életrajz muzsikája
Il Boemo – azaz,
Josef Mysliveček zenéje, CD-felvételen
Il Bellerofonte:
"Palesar vorrei col pianto" (Argene) (10:33)
Il Bellerofonte:
"Pria ch’io perda" (Ariobate) (6:00)
L'Olimpiade: "Che non mi disse
un dě" (Argene) (3:28)
Ezio: Overture -
I. Allegro con spirito (3:59)
Demetrio: "Mi parea
del porto in seno" (Cleonice)
(5:40)
Romolo ed Ersilia: "Deh in vita ti serba" (Ersilia, Romolo, Acronte, Curzio)
(4:43)
„Admired by Mozart, forgotten by history”
– így harangozza be a kétségkívül különleges élet- és művészpályát bejárt
cseh zeneszerzőt, mint Petr Vaclav
filmének főszereplőjét a CD borítója, s ezzel lényeges információkat
közölt. A rövid-tömör kísérőszöveg arra készteti az érdeklődőt,
hogy utánaolvasson, újabb adalékokért, az
életrajznak. Az igyekezetet siker koronázza, s kirajzolódik a portré, amely
kétségkívül emlékezetesebb és élményszerűbb lehet a korhű
környezetben, jelmezekben. Vagyis, elementáris vágyat ébreszt, hogy láthassuk a
filmet. (Bárcsak DVD-n is hozzáférhető lenne!)
Addig viszont be
kell érnünk a zenével – tehát, az emberről a muzsikusra irányítva a
figyelmet. Pedig az életrajzhoz is jogosan hozzáfűzhetnénk Arany János
népszerű verséből, a Családi körből elhíresült mondást: nem mese
ez, gyermek. Pedig a maga megismételhetetlen egyszerűségében nagyonis az. A jómódú molnár család gyermekének életében
ugyan jelen van a zene, maga is játszik hegedűn, de a zenei pálya mellett
csupán felnőttként, 25 évesen dönt. Része van ebben az elhatározásban
annak, hogy Prágában módja van megismerni olasz opera seriákat
– ő is zeneszerző akar lenni (miközben hangszerének elismert virtuóza
lesz). Itáliába megy, hogy elsajátítsa a szakmát, s hamarosan meghódítja
zenéjével az olasz publikumot. Bár szimfonikus termése is tetszésre talál, az
opera (és oratórium) mestereként válik elismertté. Városról városra jár, nem
telepedik meg sehol – s közben egymást érik a rangos felkérések. Siker,
elismerés – majd a tündöklés hirtelen megszakad, szinte névtelenül eltűnik
a zenei életből, hogy szegényen, betegen végezze mindössze 44 éves
korában.
Életrajzi adatai
egy része levelezésekből rekonstruálható. A Mozart-családdal 1770-ben
ismerkedett meg Bolognában, a csodagyereknek – mai kifejezéssel élve – mentora
is volt, szakmai tanácsokkal látta el a Mitridate
komponálására vállalkozó 14 éves tehetséget. Wolfgang később Münchenben is
találkozott Myslivečekkel, s erről említést
tett egyik levelében. (Leopold minden bizonnyal nehezményezte, hogy Mysliveček nem tudta kijárni, hogy Nápoly operát
rendeljen a fiától…)
Csaknem két
évtizeddel volt idősebb Mozartnál, halála pedig éppen egy évtizeddel
korábban következett be. Feltételezhető, hogy a korai itáliai zenei
élményei tartósan végigkísérték Mozart pályáját.
Mindmáig fülemben
cseng Pernye András egyik rádióelőadásának „ütős” kezdete: „Az igazán
szép dallamot az emberiség sohasem felejti el: folyvást felbukkan az
emlékezetben, újabb és újabb formát ölt és ezáltal újjászületik. Az igazán szép
dallam mindig jelenidejű, olyan benyomást kelt,
mintha itt és most találták volna ki, mintha itt és most hangzana el
először”. Heinrich Isaac: Búcsú Innsbrucktól, avagy egy dallam vándorútja
– ez volt az előadás címe, amely hangzó példákkal illusztrálta ezt a
jelenséget. Tegyük hozzá: néha „az igazán szép dallam” teljes fegyverzetében is
képes újra meg újra feltűnni, azonos harmóniamenettel, jellegzetes hangszereléssel.
És korántsem egyszerű „átvételekről” van szó, hanem arról, hogy az
emlékezet által megőrzött dallam interiorizálódik – új tulajdonosa
őszintén a magáénak érzi, nem letagadva, csupán elfeledve megismerésének
körülményeit (beleértve az „eredeti” szerző kilétét). Ilyen „ösztönös”
átvételt először Hasse zenéjéből „fedeztem
fel” Mozartnál, amikor a Cosě közismert részletére
ismerhettem egyik operájában, sőt, később az Ave
verum is kísértett a Hasse-életműben.
A Mysliveček-művek részleteit hallgatva, fokozottan
újult meg ez a „visszaköszönős” zenefelismerés. A legbiztosabb jeleként
annak, hogy Mozart valóban csodálta Myslivečeket,
hiszen nem véletlenül bukkannak fel nála is az idősebb kortárs által
korábban megfogalmazott zenei gesztusok. Különös érzés a Grófné és Susanne „őseivel” való találkozás – annál is inkább,
mivel az utókor Mozart-fanja nemritkán ad hangot olyan (elhamarkodott)
vélekedéseknek, miszerint „ez csak Mozartnak juthatott eszébe”. (Memento: az igazán szép dallam…)
És amikor a Ridente la calma „csendül fel”,
ismét kereső útra (korántsem felfedezőútra) indul az
érdeklődő, s némi utánjárással „őrjítő” adatokra bukkan. Ha
annyit tudott is, hogy ez a Mozart-koncertária valójában Mysliveček-átirat,
tovább kutatható a dallam „családfája” Paolo V. Montanarié
az érdem, hogy kikutatta: az Armida Rinaldo-szerepét
éneklő Luigi Marchesinek olyannyira kedves
áriája volt ez, hogy elénekelte Francesco Bianchi: Il
trionfo della pace és Gaetano Andreozzi: Angelica e Medoro című
operájában is, sőt, Giuseppe Sartitól a Giulio Sabino című operában
is. Ezek némelyikében azzal a szöveggel, amelyet Mozart is átvett… (Memento: az igazán szép dallam…)
A film számára
készült felvételeken nemzetközileg ismert és a zene világtérképén szinte
ismeretlen énekesek egyaránt remekelnek. Kíséretükről a Collegium 1704
gondoskodik, Václav Luks vezényletével. És a magyar
(régi)zenekedvelő pironkodhat: 2005 óta működik ez a remek együttes,
és mindezidáig elkerülte a figyelmét. De hát, már miként Vörösmarty is
„megmondta”: amennyit a szív felfoghat magába, sajátunknak csak annyit
mondhatunk. Mindenesetre, az Erato kiváló felvételének köszönhetően megvan
a lehetőség, hogy besoroljuk a „saját” élmények közé Mysliveček
zenéjét és a remek előadókat egyaránt. (ERATO 5054197238147)
Fittler Katalin