HARSÁNYI LÁSZLÓ [1]

 

Négykezeseztünk, improvizáltunk, tréfálkoztunk.”

 

 

Adler Tibor jazz-zongoraművész, zeneszerző

(Budapest, 1905. július 26.– Hrenovoje, Szovjetunió, 1943. február 15-16.)

(Forrás: A Magyar Muzsika Könyve, 1936.)

 

1939-ben, az első két zsidótörvényt követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) a Pesti Izraelita Hitközséggel (PIH) szoros együttműködésben létrehozta a Művészakciót a fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára. Ebben a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig 534 színész, énekes, zenész, táncos, festő, szobrász, író jutott bemutatkozási lehetőséghez és így szó szerint éltető levegőhöz. E hasábokon időről-időre bemutatok egy kis részletet a Művészakció létrejöttéről, szervezetéről, műsoraiból, írok másfajta segítő intézményekről és továbbra is szerepel majd egy-egy művész (vagy szervező) az akkor és ott fellépők, kiállítók közül.

///

A Goldmark-terem falán lévő márványtáblák egyike felsorolja az OMIKE Művészakció mártírhalált halt művészeinek nevét. (Ezt kiegészítette egy-két évvel ezelőtt egy hasonló tábla, amelyen a kutatásaim nyomán megismert áldozatok nevei találhatók.) A korábbi táblán az első név: Adler Tiboré. Ő szerepelt is a könyvemben (A fényből a sötétbe, Napvilág Kiadó, 2019). A valóság ezzel szemben az, hogy Adler Tibor nem lépett fel a Művészakcióban, tehát ez bizony téves közlés. Ennek ellenére úgy döntöttem, hogy írok egy kis ismertetést erről a művészről, hiszen a felejtést ő sem érdemelte meg.

a

Adler Tibor zongoraművész, zeneszerző Budapesten született 1905. július 26-án. A szörnyű 20. század, benne a gyilkos magyar politika nem adott neki hosszú életet, munkaszolgálatosként veszítette el azt 1943 februárjában.

 

Tanulmányait a budapesti Zeneakadémián végezte Thomán István növendékeként. Zenei pályája az 1920-as évek első felében indult. Vezényelt és zongorázott különböző, nem túl rangos rendezvényeken, esteken. Neve először 1921 decemberében tűnt fel a lapokban, amikor egy finn énekesnő búcsúhangversenyén lépett fel, természetesen egy Sibelius darabbal. Majd olyan fellépések következtek, mint például a Városi Bank művészestje, a La Fontaine Társaság matinéja, a Kereskedelmi Akadémia rendezvénye.

 

Vizsgaelőadására így emlékezett vissza Pál Sándor a Szórakoztató Zenész 1979. évi második számában:

 

„A zongoraművész-képző egyik növendékének vizsgakoncertje lesz az Operaházban, Kerner karnagy vezényletével. Műsoron: Beethoven Esz-dúr zongoraverseny, Csajkovszkij b-moll zongoraverseny, Liszt: Haláltánc. A vizsgázó neve: Adler Tibor … A későbbi Adler-Fejér zongora-duó egyik tagja. Ugye nem árt, ha valaki megtanulja akár a legmagasabb fokon a hangszerét.”

 

A magyar muzsika könyve szerint – amely 1936-ban jelent meg – 1926-tól karmesterként működött a bécsi Hotel Edenben és a berlini Casanovában, illetve a magdeburgi kabaré zenei igazgatója volt.

 

1932 márciusában tűnt fel a neve abban a hirdetésben, amely szerint az akkor megnyíló Negresco kávéházban a zenét Adler Tibor és partnere szolgáltatta. Néhány hónappal később a hirdetések, így például a 8 Órai Újságban azt közölték, hogy „prolongáltuk Adler Tibort a ragyogó zongoristát és partnerét”. Októberi hír volt, hogy a Terézkörúti Színpadon egy „néger revü-primadonna” kisérőjeként lépett fel. Zeneszerzőként is feltűnt, a New-York „bár-revü” jeleneteinél. „A pattogó zenét Adler Tibor állította össze, ügyesen” – írta a 8 Órai Újság 1933 márciusában. (A műsort, benne Adler egy szerzeményét közvetítette a rádió is.) Ezután az Elysée kávéházban játszott, majd a Pesti Színház revü premierjében tűnt fel a neve, egy kétzongorás jazzduó tagjaként. (Ekkor Bródy Tamás volt a partnere.)

 

1933 második felében kezdődött együttműködése Fejér György zeneszerzővel és zongoristával az Elysée kávéházban (majd folytatódott a Royal Apolloban és a Dunacorso-bárban) és alakult meg ily módon az Adler-Fejér kétzongorás jazzegyüttes. Találkozásukról így emlékezett Fejér György, a Film Színház Muzsika 1984. májusi számában:

 

„… egyik este betévedtem az Elysée Kávéházba, s ott találkoztam Adler Tiborral, a híres bárzongorista művészbarátommal, és örömünkben ott a helyszínen nekiestünk a hangszernek, négykezeseztünk, improvizáltunk, tréfálkoztunk, a közönség pedig akkora tapssal fogadta váratlan előadásunkat, hogy a kávéház vezetője rögtön meghívott engem is.”

 

A lapok rövid hírekben számoltak be szerepléseikről. Így 1934 januárjában a Pesti Hírlap írt egy hangversenyükről:

 

„Két kitűnő művész és zeneszerző Fejér György és Adler Tibor, vasárnap délután hangversenyt adnak a Dunacorso kávéházban. Ennek a hangversenynek jövedelméből szombaton 30 pengőt küldtek be a Magyar Országos Tudósítóhoz, hogy ezt az összeget a szerkesztőség juttassa Czifra Gyurihoz (tanulmányai folytatásához – H. L.).”

 

Ugyancsak ebben a lapban adtak hírt márciusban a két művész Franciaországban és Spanyolországban kezdődő szerepléséről.

 

„Fejér György és Adler Tibor játékát végighallgatta Budapesten több külföldi impresszárió, akik közül egy francia a két magyar fiatalembert szerződtette Párizs számára, ahol az egyik revüszínpadon léptetik fel őket és utána mindkettőjüket riviérai turnéra viszik.”

 

1934 őszétől újból Budapesten léptek fel, többek között az Operettszínház Music Hall című produkciójában, amely a párizsi revüszínházak hangulatát idézte fel, benne az Adler-Fejér duó „briliáns játékával”. Sok fellépésük volt, és folyamatos volt jelenlétük a rádió zenei műsoraiban. Ez utóbbiról írta a Magyarország 1935 júliusában:

 

„Ez a két kitűnő – külön-külön is elsőrangú – zongorista tréfás kedvvel, ördöngösen kedves groteszkséggel, briliáns technikával és fölényes ritmusérzékkel tolmácsolja a jazz-melódiák kincseskamrájának legfrissebb darabjait.”

 

 

Vous Presente ce Disque Souvenir 1. Adler - Fejér zongora duó

(3:05)

Vous Presente ce Disque Souvenir 1. Adler - Fejér zongora duó (3:06)

Adler Tibor - Fejér György zongorázik

 

1936-ban zeneszerzőként is felkérték a Vígszínház egyik bemutatandó darabjához, valamint sokszor írtak a lapok - a rádió műsorát közölve - a Guttenberg-Adler jazz-zenekarról. Működött folyamatosan az Adler-Fejér duó is. A szokásos helyek (főként a Dunacorso) mellett például felléptek az 1938. februári nagy jazz-matinén a Városi Színházban, szerepeltek Rotterdamban és Párizsban, ahol előadásukat a rádió is közvetítette. 1939-ben Adler újra itthon volt, hogy pénzhez jusson, hirdetésben korrepetálást vállalni igyekezett, majd egy új zongoraduó megalakításáról jött hír, amelyben Malcsiner Béla volt a partnere.

 

A háború kitörésekor Párizsban volt az Adler-Fejér duó. Fejér György úgy emlékezett 1984-ben a Szórakoztató Zenészek 4. számában, hogy akkor maradhattak volna, ha beállnak katonának. Inkább hazajöttek, ahol Fejér betegen ugyan, de túlélte a gyilkos időket.

 

Az 1940-es évek első felében, a ritkuló hírekből az olvasható ki, hogy hol egyedül zongorázott valamelyik bárban (pl. Dunapark, 1941.), hol kísérletezett egy-egy újabb zongoraduóval (Solymossy Lulu, Balázs Dodo, 1942.), illetve vállalt korrepetálást is.

 

Ezt követően életéből már nem sok maradt hátra: munkaszolgálat és halál 1943-ban. Ennek tükrében igazi dráma az a hirdetés, amely az Igaz Szó 1945. szeptemberi számában volt olvasható:

 

Adler Tibor zongoraművész, felesége értesíti, hogy jól van.”

 

 

 

 

[1] A szerző társadalomkutató (Menedékek: az OMIKE Művészakció és társai 1939-1944/14. rész.  Készült a MAZSIHISZ-nél megjelenő sorozathoz.14. rész.)