Emelkedett lélekkel
A Budapesti Monteverdi Kórus hangversenye
a Zene Világnapján
A XVI-XVII. század
katolikus és protestáns egyházzenéjéből válogatott műveket
szólaltatott meg a Budapesti Monteverdi Kórus 2023. október elsején a
Budapest-belvárosi Szent Anna-templomban, ezúttal – az alapító-karnagy, a Liszt
Ferenc-díjas akadémikus asszony Kollár Éva balesete miatt – a KÓTA-díjas
Krasznai Gáspár vezényletével. Már elöljáróban le kell szögeznünk: a nagy
múltú együttes ebben a sajátos helyzetben is méltónak bizonyult önmagához (mi
mással is lehetne mérhető, mint önnön múltjával).
+ 1 éves éves a Budapesti
Monteverdi Kórus
Az est folyamán angol,
német, spanyol és itáliai mesterek hol meditatív, hol drámai, hol örömtől
áradó tételei követték egymást, a zenei dramaturgia logikája és bizonyos
földrajzi csoportosítás szerint – ami egyúttal stiláris elrendezést is jelent.
Thomas Weelkes Hosanna to the Son of David hatszólamú antifónája volt az est
nyitánya. Jézus jeruzsálemi bevonulásának bibliai leírásából kiemelt és
„továbbírt” szövege drámai erejű zenei megfogalmazást nyert a tömbszerű,
illetve szövevényes szólamvezetésű részek váltakoztatásával. Utána Thomas
Tallis O nata lux kezdetű ötszólamú himnusza következett, amely
ismét bibliai eseményhez, a Tábor-hegyi színeváltozás csodájához kötődik, ám
a történést (a Magyar Katolikus Lexikon megfogalmazása szerint ’Jézus
isteni dicsőségének felragyogását emberi testében’) a himnusz nem elmeséli,
nem zeneileg megjeleníti, hanem arra bensőséges költőiséggel reflektál.
Az angol kompozíciók sorát William Byrd négy szólamra komponált Ave verum
corpus motettája zárta, amely a megváltás drámájától a személyes
bűnbánathoz vezeti el az erre fogékony lelket.
Az ibériai-itáliai
Victoria két műve következett, a karácsonyi időszakhoz illő O magnum Mysterium motetta, majd az ennek
zenei anyagából komponált – sokkal ritkábban megszólaló – O magnum Mysterium-mise Sanctus, Benedictus
és Agnus Dei tétele.
A vokális
kompozíciók után az énekhangok számára pihenést engedett az orgonazene:
Dietrich Buxtehude Magnificatja „az első tónusban”, amelyet Horváth
Márton Levente, a Szent Anna-templom orgonistája adott elő. A virtuóz
tételsor koncertdarabként is magával ragadó, habár liturgikus funkciójuk
szerint a hangszeres részek nem egyvégtében, hanem az énekelt versekkel
váltakozva szólalnának meg.
Az est
műsorát két nagy zsoltárkompozíció zárta, Heinrich Schütz hatszólamú a
cappella kórusműve: Die Himmel
erzählen die Ehre Gottes – a 19. (18.) zsoltár 1–6. versére, a záró
dicsőítés előtt visszaidézett első sorpárral (a megújított
Károli-Biblia szép fordításában: „Az egek beszélik Isten dicsőségét, és
kezeinek munkáját hirdeti az égboltozat”). A kórus névadójától, Claudio
Monteverditől három, különböző előadóegyüttesre készült
„Confitebor tibi Domine” – 111. (110.) zsoltármegzenésítés – is származik,
közülük a szóló–kórus szembeállítására épülő, ötszólamú Confitebor
terzo alla francese hangzott fel, Illényi-Szappanos Edit szoprán
szólójával, hozzá az egyik szakaszban második szopránhangként Palotás Nóra
csatlakozott az énekkarból, orgonán kísért Horváth Márton Levente – a remek
templomi orgona helyett (amelyen a Buxtehude-művet hallhattuk) a kórus
mellett fölállított elektronikus hangszeren. A hallgatóság tapsainak engedve, a
kompozíciót megismételték.
A Budapesti
Monteverdi Kórus imponáló biztonsággal birtokolja a XVI-XVII. század
kórusnyelvét, és ezúttal is emelkedett lélekkel szólaltatta meg az énekesekkel
szemben nagy technikai és zenei igényeket támasztó és eredendően
professzionális kisegyüttesekre koncipiált műveket. Professzionális módon emelkedett
felül azon a helyzeten is, hogy ezúttal nem a megszokott kéz irányítására
énekelt. A karnagy személyisége bizonyára alapvetően befolyásolja a
megszólalást. Kollár Éva a nagy kontrasztok és nagy ívek mestere. Krasznai
Gáspár biztonságos és érzékeny irányításával az előadás az egyes
művek alaptónusának megragadásában vált emlékezetessé, így az angol zene intonációs
feszültségeinek, az O nata lux ritmikus lüktetésének közvetítésével, a Confitebor
játékos örömével, mely a megismételt megszólaláskor még felszabadultabban
érvényesült. A Victoria-motetta záró alleluia-ütemeinek szép boltozata a bensőséges,
a Schütz-zsoltár említett visszatérő versének kitárulkozása a magasztos
nagy pillanataival ajándékozta meg a hallgatót.
Lélekemelő
estet köszönhet a templomot megtöltő „gyülekezet” a műsort
megfogalmazó és betanító Kollár Évának, nem kevésbé az előadóknak: kórusnak,
vezénylő karnagynak, ugyanígy szólóénekeseknek, orgonistának. A
hangversenyt bevezető-köszöntő szavaival a templom bécsi
születésű lelkipásztora, a nyelvünket már imponáló biztonsággal birtokló
dr. Philipp Ernst Gudenus atya figyelmeztetett: a zenében az Istennel
folytatott párbeszéd (lehetősége) rejlik; a műsorvezető Boda
Éva pedig (vele az énekkar jubileumi emlékkönyvében a kórustagok és
énekszólisták névsorában is találkozhatunk) az egyes kompozíciók hallgatásához
adott zenei-történeti és lelki-teológiai iránymutatást, hogy jobban értsük régi
korok Isten szavára figyelő emberének hangokba fogalmazott üzeneteit.
Köteles György