MAROSSY ÉVA*
HUMANISZTIKUS ZENEPEDAGÓGIA
A
személyiség stabilizálása
„Legyen a zene mindenkié!”
Kodály
Zoltán
Vekerdy Tamás
ötévesen szüleivel, 1940-ben.
Forrás: Arcanum adatbázis. Fotó:
168 óra, 1993. június 15. / 24.szám / Arcanum
Beiratkozás
Szép,
napsütéses idő volt. Vártuk a beiratkozásra érkező gyerekeket. Jöttek
is, családtagjaik kíséretében. Jó napot. Mit szeretnének tanulni? –Igazából nem
tudjuk még. Elhoztam a kisunokámat. Szeretném beíratni valamilyen hangszerre.
Hátha az iskola jót tesz neki. Talán itt mások a gyerekek, jobb a közösség. És
a zene is jót tesz. – A félénk kislány szorosan a nagymamája mellett állt, lehajtott
fejjel a földet nézte. Néha felpillantott, riadt tekintettel nézett körül. Látszott,
hogy bizonytalanul érzi magát az új környezetben. Kisgyerekeknél ez gyakori.
Mondtam, hogy jöjjenek velem. A teremben, ahol tanítottam, mindig voltak léggömbök.
Szép, színes léggömbök. A gyerek, mikor látta, önfeledten játszani kezdett
velük. Megmutattam a hangszeres mozgás-előkészítés legegyszerűbb és
legfontosabb alapmozgásaiból 2-3 gyakorlatot. Miközben a gyerek a léggömbökkel
játszott, elmondtam a nagymamának, hogy mi a szerepe a hangszeres tanulásban
ezeknek a gyakorlatoknak: a hangszeres játékhoz szükséges alap
mozgáskészségeket tanítja meg a hangszeren kívül. Szabad karhasználat, az ujjak
függetlenítése, kézfüggetlenítés. Az iskolai tanuláshoz szükséges részképességeket
is fejleszti. [1] Nem csak, kéz- és karmozgásokat tanulunk, mert az a gyakorlat,
ami a lábat ügyesíti, az a kezet is. A másik fontos feladata ezeknek a gyakorlatoknak,
hogy a hangszeres játékból adódó terhelést ellensúlyozzák. A mozgásedzés
gondozza a látást és a hallást is. Egészségvédő szerepe van, oldja a
fáradtságot és pihentet. [2] Beiratkoztak.
Vekerdy
Tamás gyermekeivel otthonában.
Forrás: Arcanum adatbázis
Fotó: 168 óra, 1993. június 15. / 24.szám
/ Arcanum
Az első év
Szeptemberben
elkezdtük az előkészítést. Kiemelten fontosnak tartom, hogy az órán
derűs, nyugodt, biztonságos legyen a légkör. Ebben a szituációban a gyerekek
maguktól is beszélnek a problémáikról, örömeikről, vagy ami éppen fontos nekik.
Ez a gyerek nem beszélt. Egykedvűen ült a zongoránál. Ha valami kevésbé
sikerült, összerezzent, és riadt tekintettel nézett rám. Ezért az elsődleges
feladatomnak azt tartottam, hogy ezen az állapoton javítsunk. Úgy válogattam össze
az anyagot, a mozgást és a zenét, hogy ezt segítse. Mivel a mozgás volt az a
tevékenység, amikor nem volt félénk, mert a gyakorlatokra figyelt, a 30 percből
20 percet töltöttük hangszeres mozgással, 10 percet zongoráztunk, két részre
osztva. Eleinte két- három hangból álló kis zongoradarabokat, gyermekdalokat
játszott. Már ekkor megmutatkozott az improvizációs készsége. A tanult darabok
mintájára összhangzattanilag, ritmikailag és formatanilag szabályos kis periódusokat
komponált. Ez a második olyan
tevékenység volt, amikor felszabadultan tudott játszani. Szépen fejlődött
a mozgáskészsége, és a hangszeres tudása. Nem túl gyorsan, de fejlődött. Ha
ezt a fejlődést siettettem volna, az további szorongást váltott volna ki,
így viszont egyre felszabadultabb lett, és fokozatosan múlt el a félénksége.
Hónapok múlva már bátrabb volt. Ha kérdezett, vagy mondandója volt, bátran rám
nézett. Szép tartással ült a hangszernél. Már nem volt olyan egykedvű. A
hangversenyen a gyermekdalok mellett a saját improvizációját is előadta.
Családi vállalkozás
A
következő évben a nagymama is beiratkozott. Már régóta szeretett volna zongorát
tanulni. Együtt kezdték az első osztályt. Mindenki másban volt ügyes. A
gyereknek a mozgáskészsége volt jobb, a nagymama sok magyar népdalt, és
gyerekdalt ismert, így tudtak egymástól tanulni, tudták egymást segíteni. A népdalok
egy részéhez írtam zongorakíséretet, amit négykezes formában is megtanultak.
Az
érzelmi intelligencia a mindennapi együttlétek során bontakozik ki:
először a családban, majd az iskolákban, a művészetekben fejleszthető.
[3] Ez így, ebben a helyzetben nagyon szépen össze is jött: a család egy része
egy művészeti iskolában töltött minőségi időt. Amíg a gyerek
szolfézs órán volt, a nagyszülő zongorázott, de mindig volt egy olyan
része az órának, mikor mind a ketten jelen voltak. Beszélgettünk, vagy
megmutatták egymásnak, hogy ki mit tanult. Az azelőtt egykedvű,
szótlan gyerek most vidáman jött, és tudott figyelni az órán. Közben a gyerek
közismereti iskolát váltott. Ekkor derült ki, hogy az előző iskolájában
nem volt túl jó az osztályközösség, nem voltak barátai, az új iskolában viszont
már voltak. A tanszakon is volt egy jó kis közösség. Még a második osztályban
is több időt töltöttünk hangszeres mozgással. Részben azért, mert az
első két évben kicsit le volt maradva a tanulással. Másik részről
azért, mert a mozgás jót tett neki. Először a viselkedése változott jó
irányba. A következő évben a lemaradást is behozta, és kitűnő
lett a bizonyítványa.
Pedagógiai célok, feladatok
Miért
kellene nekem azzal foglalkoznom, hogy a gyerek általában
hogy érzi magát – kérdezhetné sok pedagógus – és még azt is hozzáfűzhetné,
hogy – az én feladatom az, hogy az osztályának megfelelő tananyagot
megtanítsam. Valóban, a tanárképző iskolákban a lényeg a tananyagon és a
szakmai módszereken van. Ez régebben még megállta a helyét, mert nem volt ennyi
problémás gyerek. Napjainkban azonban szükség van a pedagógiai eszköztár
bővítésére. A reformpedagógiai iskolák nem csak a tananyag elsajátítását
tekintik teljesítménynek. Teljesítménynek tekintik az érzelmi intelligencia
fejlődését. Teljesítménynek tekintik a kommunikációs készség fejlesztését.
Fontos szerepe van a művészeti nevelésnek-nem a művelődési anyag
elsajátításának, hanem a nevelésnek- a személyiség fejlődésében. A
szaktárgyi tudást nem mennyiségben méri, hanem viszonylag kis példaként
szolgáló tananyagon a rendszerezést, logika képességét fejleszti ki. Ez sokkal
jobb eredményeket hoz a felnőttkorban, mint a nagy mennyiségű
tananyag megtanulása. A reformpedagógiai iskolákban fontos szerepe van a diákokkal
való beszélgetéseknek, amely a pedagógiai program része. A modern pedagógiai
rendszerek oktatási programja differenciált és integratív. A gyerek
sajátosságaihoz szabja a tananyagot és a követelményeket- differenciál- és a
gyerek beilleszkedését segíti a sajátosságainak megfelelően- integrál. [4]
A reformpedagógiai képzések a gyerekről tanítanak. Aztán választanak
tantárgyat. A reformpedagógia cél- és feladatrendszere már nem csak a
tananyagot és a módszert tanítja, hanem a gyerek élettani sajátosságait,
alapvető szükségleteit tanítja, pszichológiai, pedagógiai, orvosi,
antropológiai, szociológiai tantárgyak keretében.
Kovács- módszer, személyiség, zene
A
pedagógiai tervezésben fontos szerepe van azoknak a nevelő hatásoknak,
amelyek a személyiséget stabilizálják. A Kovács-Módszer ezt a fizikai oldalról
közelíti meg. A mozgás tanulásra gyakorolt fejlesztő hatása közismert a
pedagógiai gyakorlatban. A mozgásszabályozásban és a mozgásirányításban résztvevő
agyterületek az egész agyterülethez képest igen nagy helyet foglalnak el. A
mozgató magokhoz, a piramis-és az extrapiramidális pályákhoz csatlakoznak még a
kiegészítő motoros mezők, ahonnan direkt ingerlésre mozgásválaszok
nyerhetők. Ezért a mozgással egybekötött tanulás gyorsabb, mint az
elszigetelt intellektuális bevésés.
Az
már kevésbé ismert, hogy a szakszerűen összeállított mozgásedzés a személyiséget
is stabilizálja. [5] A mozgató központok több agyterülettel is kapcsolódnak,
többek között a limbikus rendszerrel, amely a viselkedés idegrendszeri
központja. Ezáltal a szakszerű mozgás idegrendszeri problémát is képes
helyrehozni. Az oxigén és a tápanyag
ellátottság az egész személyiséget befolyásoló tényező. A légzés,
keringés, tápanyagforgalom normalizálása kedvezően állítja be a hormonális
és idegi szabályozást. Optimális belső környezetet teremt a tanuláshoz. A
szigorú kompozíciós sorrend szerint felépített mozgásedzés, melyben mindig
megtalálhatók az alapmozgások, helyreállítják a légzést és a keringést. Ezáltal
stabilizálják az idegrendszert. A zene, a hangszeres játék fejleszti a
tanulást, ezáltal a személyiséget is. A hangszeres mozgások fejlesztik az idegrendszert.
A tanulás az egész személyiség tevékenysége. Ezért fontos jól válogatni a darabot,
hogy motivált legyen a gyerek.
Humanisztikus pszichológia és pedagógia
A
humanisztikus pszichológia szerint a pozitív, egészséges növekedés lehetősége
mindenkiben megvan, ha ezt nem gátolják. [6] Ez a személyiség fejlődésére
is igaz. A humanisztikus pedagógia is az emberi lehetőségek, a humán
potenciál kibontakoztatásában segíti az egyént. [7] A pedagógus is akkor tudja
a gyerek kibontakoztatását lehetővé tenni, saját útján fejleszteni, ha
megismeri, elfogadja, tiszteletben tartja a szükségleteit.
A
személyiség stabilizálásához nem kell feltétlenül mentálhigiénés szakembernek
lenni. Viszont nélkülözhetetlen az ehhez szükséges pedagógiai
eszközöket, és a gyereket ismerni. Elsődleges feladatunk, hogy a
növendékünket a lehetőségeihez képest megtanítsuk szépen játszani a
hangszeren, érteni és szeretni a zenét. Azonban, ha felmerül valamilyen
probléma, a zenepedagógiának alkalmazkodnia kell a gyerek állapotához.
A
pedagógiának nem feladata a terápia. A prevenció viszont annál inkább, mert a
pedagógiának nagyon sok prevenciós lehetősége van. Ahhoz, hogy ezt a feladatot
el tudja látni, komplex képzésre van szükség a felsőoktatásban, amely
megtanítja a pedagógust észrevenni és helyrehozni az ilyen problémákat. Öröm
nélkül, élmény nélkül nincs hatékony tanulás. Azt mondják, az iskola az életre
nevel. Az önbizalom hiányával, vagy többletével, önismeret nélkül, szociális és
kommunikációs készségek nélkül nem tudunk az életben helytállni. Ha a pedagógus
biztonságos légkörben, a gyerek szükségletének megfelelően a neki való
tananyagot tanítja, azzal önmagában hozzájárul az egészséges személyiség fejlődéséhez.
Felhasznált irodalom
[1] Négyesi Anna: Frissítő és fejlesztő
mozgások óvodásoknak Kovács Módszer Stúdió Budapest, (2016), ISBN 978- 615-
80551- 1 6
[2] Dr. Kovács Géza- Dr. Pásztor Zsuzsa: Zenei mozgás
előkészítés hangszer nélkül Muzsikáló Egészség Alapítvány, továbbképzési
anyaga, Debrecen, (1998)
[3] Vekerdy Tamás: Érzelmi
biztonság, Mit kell (ene) tudnunk a gyerekekről
és magunkról Kulcslyuk Kiadó, Budapest, (2011) ISBN 978-963-82026-9-6
[4] Vekerdy Tamás:
Belső szabadság, Elég jó szülő-elég jó gyerek, Kulcslyuk Kiadó, Budapest,
(2017) ISBN 978-615- 5281-28-0
[5] Dr. Kovács Géza – Négyesiné
Pásztor Zsuzsa: Az idegrendszer zenei foglalkozási ártalmai. Fővárosi
Pedagógiai Intézet. Budapest, (1990)
[6] Charles S.Carver-
Michael F Scheier: Személyiségpszichológia, Osiris
kiadó, Budapest, (2006), ISBN 0205375766
[7] Bagdy Emőke- Telkes
József: Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában, Tankönyvkiadó,
Budapest, (1990) ISBN 963 08 2626 0
*Tanulmányok:
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola, Miskolc (1995) zenetanár,
zongora; Eötvös Lóránd Tudományegyetem, PPK (2005) pedagógus szakvizsga, zenei
munkaképesség-gondozás; Miskolci Egyetem, BBZI (2015) zongoratanár
mesterfokozat 1992-től 2021-ig a kazincbarcikai Kodály Zoltán
AMI tanára. Jelenleg a hátrányos helyzetű gyerekeket segíti a zenével
Kazincbarcikán.
MAROSSY ÉVA PARLANDÓBAN KORÁBBAN MEGJELENT ÍRÁSAI
(Parlando, 2021/5.)
(Parlando, 2022/2.)
Marossy Éva: Humanisztikus
zenepedagógia. Az elfogadás
(Parlando, 2022/3.)
(Parlando, 2022/4.)
Marossy Éva: Mentális
betegségek megelőzése. Kovács módszer (pdf)
(Parlando, 2022/6.)
Marossy Éva: Mentális
betegségek megelőzése. Zeneiskolai mentálhigiéné (pdf)
(Parlando, 2023/1.)
Marossy Éva:
Humanisztikus zenepedagógia. Speciális nevelési igény
(Parlando, 2023/2.)
Marossy Éva: Humanisztikus zenepedagógia. Kezdők
kamarazenéje
(Parlando, 2023/3.)
Marossy Éva: Humanisztikus zenepedagógia. Zenei versenyek (pdf)
(Parlando 2023/4.)