MENTÉS MÁSKÉNT – DE MIT
ÉS HOGYAN?
KONFERENCIA
MŰVÉSZETI ÖRÖKSÉGÜNK DIGITALIZÁCIÓJÁRÓL
A Magyar Művészeti Akadémia nagy fába vágta a fejszéjét, amikor
útnak indította tagjai életútját és alkotásait digitalizáló projektjét. A
készülő adatbázis a nagyközönség számára is hozzáférhető a szervezet
honlapján, az eddig összegyűlt tapasztalatok megvitatására pedig három
kerekasztal-beszélgetésből álló konferenciát tartottak 2023. szeptember
27-én a Pesti Vigadóban.
A konferencia résztvevőit köszöntő beszédében Richly
Gábor, az MMA főtitkára elmondta: az Akadémia egyik fő feladata a
műalkotások megszületésének segítése, illetve a művek és életutak
dokumentálása. E feladatot portréfilmekkel, dokumentumvideókkal, immár több
mint 200 megjelent kötettel segíti az MMA Kiadó. Az elhunyt akadémikusok
életművének feldolgozását és közzétételét a Hagyatékból örökség elnevezésű program szolgálja. E
sokrétű tevékenység azonban még mindig csak csepp a tengerben. Utat tör
magának az új technológia, a 3D alapú feldolgozás, a mesterséges intelligencia
– ezért alakult meg, majd került a hatékonyság növelése érdekében az MMA
Titkárságának berkein belülre a Digitalizációs Központ. A siker érdekében
fontos az intézményközi kapcsolattartás, melynek révén a különféle adatbázisok
összekapcsolhatók, az így létrejövő hálózat összművészeti
kutatásokra, az összefüggések bemutatására is lehetőséget teremt. Minden művész
kapcsolatban áll számos alkotóval, minden életműnek vannak kapcsolódási
pontjai – ezeket kell szakszerűen és felhasználóbarát eszközökkel
bemutatni.
dr. Richly Gábor
Nyitó előadásában Turi
Attila, az MMA alelnöke kifejtette: találónak ítéli
a Mentés másként címet,
hiszen egy új világ kapujában állunk, amikor az értékek megőrzése más
módszereket követel meg. Vajon mi használjuk a digitális világot, vagy a
digitális világ használ most már minket? – tette fel a kérdést. Nem
szűkül-e be az alkotó elme fantáziája, ha a képeket, ötleteket panelekként
kínálja a digitális világ? Az igazság két módon fedhető el: az elhallgatás
vagy a túlbeszélés révén – vajon a digitalizált világ végtelennek
tűnő adatmennyisége nem ez utóbbihoz sorolható? A világhálón ma egy
Nobel-díjas publikáció és a legostobább összeesküvés-elmélet ugyanolyan
betűtípussal, ugyanolyan platformon található meg – ki dönti el, melyik az
igaz? A modern kor egyik legfontosabb szellemi hivatása ezért a könyvtárosé,
aki meg tudja állapítani, mi értékes és mi talmi. Előadásának részeként
Turi Attila bemutatta az Országos Széchényi Könyvtár újonnan elkészült, általa
tervezett Archivális Tárának épületét, ahol a
legkülönfélébb kiadványok köteles- és vaspéldányait tárolják, sokszorosan
biztosított körülmények között.
Turi Attila
A konferencia szervezőjeként Csete Örs, az
MMA főosztályvezetője elmondta: az idővel küzdünk mindannyian,
és a művészi örökség továbbadása is ebben a kontextusban értelmezhető
leginkább. A most kiépülő digitális platformnak sokszempontúnak kell
lennie, mert az Akadémia is kilenc tagozatba szerveződik, s az ezek között
létrejövő hálózati kapcsolatok adják az alkotmányos köztestület erejét,
értékét. Szintén alapvető rendező elv a kronologikus feldolgozás, ami
történetté rendez egy-egy művészi pályát. Az életművek között
képalapú megközelítésben kell felmutatni a nyilvánvaló és a rejtett
kapcsolatokat, hogy a feldolgozás a mai kor felhasználói számára vonzó legyen.
Előadása részeként Csete Örs bemutatta az MMA digitális archívumának
applikációját. Az egyelőre alfa változatában létező, mobil eszközökre
optimalizált adatbázis azért fontos, mert az MMA online kereséseinek négyötöde
már ma is mobil platformról érkezik.
Csete Örs
Örökségek őrzése
Magyarországon körülbelül tízezer
alkotóművész van, akik közül évente átlagosan kétszázan halnak meg – ennyi
hagyatékról kell tehát megfelelő módon gondoskodniuk az arra
jogosultaknak, ami korántsem egyszerű feladat. A rendezvény első
kerekasztal-beszélgetésének résztvevői ehhez igyekeztek fogódzókat adni,
hiszen egyértelmű, hogy a szaktudás sokszor hiányzik az örökösöknél: sem
az anyag megfelelő szelekcióját, sem konzerválását, sem nyilvánosság elé tárását
nem tudják profi módon megoldani.
Kardos Sándor filmrendező
a nevéhez fűződő Horus Archívumot
mutatta be. Az amatőr fotókból álló gyűjtemény anyagát hetven év
alatt gyűjtötte össze, a sok százezer tételt számláló kollekció
katalogizálása azonban már meghaladja erejét – a képek leírása, megőrzése
és közzététele különleges szaktudást és persze jelentős erőforrást
igényelne.
A Kunkovács
László fotóművész alkotásait őrző
archívum gondozója, Gelegonya Gyöngyvér arról számolt
be, hogy édesapja gyűjteménye, amely nemcsak művészi, hanem
jelentős etnográfiai tudományos értékkel is bír, jelenleg körülbelül tíz
százalékban férhető hozzá digitálisan, időpont, téma és helyszín
szerinti elrendezésben.
Intézményi szinten kiemelkedő
jelentőségű az a digitalizációs munka, ami a Közép-Európai Művészettörténeti
Kutatóintézetben folyik. Tóth Károly osztályvezető elmondása szerint az
általuk épített adatbázis a legrangosabb gyűjtemények, köztük a
Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria kollekciójának részletes
feldolgozását és adatbázisba rendezését végzi. A gondjukra bízott anyag már a
méretét tekintve is imponáló: közel három és félmillió dokumentumról van szó,
kétezer levéltári folyóméteren. Ráadásul az anyag állandóan bővül
vásárlás, az alkotók ajándékozása és az örökösök adományozása révén egyaránt.
Mély föltárásának gigászi munkáján az intézetben tizennégy szakember dolgozik,
de természetesen ez aligha elegendő mindenre, nem is beszélve a
rendelkezésre álló anyagi forrásokról – munkájukban ezért fontos szerepe van a
válogatásnak: mi és milyen sorrendben kerüljön digitalizálásra.
Makláry Kálmán galerista a
külföldön keletkező és sajnos legtöbbször szétszóródó művészi
hagyatékok jelentőségére hívta fel a figyelmet. Fontosságukat nem csupán a
hátra hagyott műalkotások adják, hanem azok az iratanyagok is, amelyek
manapság különösen a hálózatelmélet fényében értékelődtek
fel. Ezek vonatkozásában nincs más út, csak a digitalizáció, amennyiben meg
akarjuk őrizni, illetve kutathatóvá akarjuk tenni őket. A
hagyatékokban ránk maradt dokumentumok sorsa akkor a legszerencsésebb, ha
nyilvános adatbázisokba kerülnek – hangsúlyozta a szakértő.
A szerzői jogi összefüggésekről,
illetve az örökösök lehetőségeiről Grad-Gyenge
Anikó összefoglalójából kapott képet a hallgatóság. A BME egyetemi docensének szavai
szerint a magyar embereknek mindössze tíz százaléka készít végrendeletet,
ráadásul ennek a kilencven százaléka sem felel meg a szabályoknak, így
érvénytelen. Ebből pedig óriási viták és perek keletkeznek, főleg az
értékesebb hagyatékok esetében. A legjobb megoldás ezek elkerülésére
mindenképpen az, ha a művész még életében világosan és részletekbe
menően rendelkezik a művek, illetve a dokumentumok sorsáról.
Különösen akkor van erre szükség, ha a szokásos öröklési rend nyomán olyan kezekbe
kerülne az anyag, amelyek nem tudnák kompetens és felelős módon gondozni
azt. Mert a jogi szabályozás értelmében az örököst gyakorlatilag semmi sem
köti, minden az ő szándékán múlik – úgy a nyilvánosságra hozatal, mint a
tiltás vagy az értékesítés.
Kardos Sándor
Digitális Noé bárkája
A művészeti értékek megmentésének, tovább
örökítésének és közoktatásban való megjelenítésének lehetőségeiről
szóló kerekasztal-beszélgetés résztvevői fontos eredményekről
számolhattak be.
A Nemzeti Örökség Intézete a magyar múlt épített
lenyomatának megőrzésén dolgozik, a digitalizáció révén pedig bárhol,
bármikor és bárki számára hozzáférhetővé teszi ezt a földrajzilag
rendkívül széttagolt elhelyezkedésű anyagot, hiszen nemcsak
Magyarországon, illetve a Kárpát-medence többi országában találhatók magyar
vonatkozású emlékhelyek, hanem – kis túlzással – a nagyvilág minden közelebbi
és távolabbi szegletében. Az intézetet vezető Móczár Gábor három
célkitűzést fogalmazott meg maga és kollégái számára: egyrészt digitális
eszközökkel láthatóvá akarják tenni ezt a fantasztikus örökséget a nagyközönség
számára, másrészt gyakorlati segítséget szeretnének nyújtani azoknak, akik a valóságban
is felkeresnék a múlt jeles emlékeit, harmadrészt pedig lehetőséget
kívánnak biztosítani a helyi közösségeknek arra, hogy a számukra fontos épített
emlékeket regisztrálhassák a nemzeti örökségnek ebben a sajátos értéktárában.
Móczár Gábor a Nemzeti Névtér munkálatairól is beszámolt. A több intézmény
összefogásával megvalósult és folyamatosan fejlesztett projekt ma már 370
ezernél több személynevet tartalmaz, magába foglal egy százezres
földrajzinév-gyűjteményt, illetve egy hatvanezer tételes testületi
névtárt. A digitalizáció lényege és értelme ebben az összefüggésben a
főigazgató szerint az adatbázisok összekapcsolhatóságának és
kereshetőségének biztosítása, amit egyetlen szóval a használhatóság
kifejezéssel összegzett.
Bedő Dániel digitalizálási specialista a
legfontosabb és egyben legnehezebb feladatnak nevezte annak eldöntését, hogy
mit és hogyan akarunk megőrizni az utókornak. Az anyag szortírozása ennek
megfelelően sokszor több ideig tart, mint maga a digitalizáció. A válogatás
praktikus szempontjai közül kiemelte egyrészt az adott dokumentum állapotát,
hogy még időben sor kerüljön a feldolgozásra, másrészt a kutatói
elvárásokat, hogy mi az, amire aktuálisan igényük van a potenciális
felhasználóknak.
A népi kultúra szellemi alkotásainak sajátos
digitalizációs problémáiról beszélt Pávai
István akadémikus. A hangban rögzített dalok, illetve
mozgóképen megőrzött táncok feldolgozása és kereshetővé tétele
ugyanis nem akármilyen kihívást jelent a szakembereknek. Az elvégzendő
munka ütemezésének tekintetében a hordozó állapota mellett a rajta
szereplő anyag ritkaságát is fontos szempontnak nevezte az etnomuzikológus.
A levéltárakban őrzött anyagok
vonatkozásában Hegedűs István arra hívta fel a figyelmet, hogy miközben
folyamatosan nő az érdeklődés irántuk, az ma már elsősorban nem
a kutatótermekben, hanem a digitális felületeken csapódik le. A Magyar Nemzeti
Levéltár osztályvezetője a mesterséges intelligencia használatában
rejlő lehetőségekről is szót ejtett, különösen az emberi
erőforrás szűkösségével összefüggésben. Példaként említette, hogy az
oroszországi hadi levéltárakból Magyarországra került 680 ezernél is több,
cirill betűs személyi karton feldolgozása gyakorlatilag lehetetlen lett
volna az AI használata nélkül, ami a maga fejlett algoritmusainak
köszönhetően 75 százalékban volt képes az elé kerülő szövegek
felismerésére. A pozitív tapasztalatok nyomán egyébként a levéltár máris tervezi
az állami anyakönyvek teljes körű digitális feldolgozását ugyanezzel a
módszerrel.
Mentés, másként
Az analóg művészet, a magyar művészet
és a Magyar Művészeti Akadémia digitális térben való megjelenésének
lehetőségeit tekintették át a Sulyok
Miklós művészettörténész,
akadémikus által vezetett záró kerekasztal-beszélgetés résztvevői, különös
tekintettel a leginkább „anyagtalannak" tekinthető
előadóművészetek lehetőségeire, illetve természetes korlátaira.
A Moholy-Nagy
Művészeti Egyetem valószínűleg páratlan digitalizációs
projektjéről számolt be az intézmény rektorhelyettese. Koós Pál szavai
szerint hosszú távú céljuk az, hogy ne csupán a diplomamunkák, hanem minden
olyan dokumentum, illetve tárgy bekerüljön a „felhőbe", ami az adott hallgató
egyetemi pályafutásához kapcsolódik. Ha ez megvalósul, eddig elképzelhetetlen
lehetőségek nyílnak majd meg a kutatók előtt egy-egy életmű
ívének, illetve összefüggéseinek feltárására, hiszen az első szemináriumi
dolgozattól kezdve akár a doktori disszertációig minden dokumentum a
rendelkezésükre fog állni.
Káel Csaba kormánybiztos mind a film, mind az előadóművészetek
szempontjából vizsgálta a digitalizáció lehetőségeit. A mozgókép
vonatkozásában egyrészt megállapította, hogy ma már nincs manipulálatlan kép,
még ha a filmet klasszikus nyersanyagra forgatják is, az utómunka digitális
történik. Másrészt viszont ugyanez a modern technika van a szakemberek
segítségére akkor, ha a régi, rossz állapotú filmek felújításáról van szó.
Slusszpoénként hozzátehetjük azt is, hogy a frissen készülő digitális
alkotásokat olykor épp azért írják át celluloidszalagra, mert arról már
bebizonyosodott, hogy száz évet jó eséllyel kibír, a digitális hordozók
esetében pedig még nem rendelkezünk hasonló időtávú tapasztalattal. A Müpa vezérigazgatójaként is dolgozó szakember az
előadóművészetekkel kapcsolatban utalt arra, hogy a technika ma már
képes eredetileg monóban fölvett hanganyagokat az
algoritmusok révén „sztereósítani", növelve ezzel a befogadói élményt.
Maga a Müpa pedig immár jó ideje nem csupán saját
célra archiválja, hanem különböző módokon és felületeken
hozzáférhetővé is teszi a falai között zajló előadásokat.
Káel Csaba
Szurcsik József festőművész úgy fogalmazott: örül annak, hogy az analóg
és a digitális világot egyaránt ismerheti. Véleménye szerint a modern
technológia ma már megkerülhetetlen a képzőművészeti oktatásban is.
Az alkotások tervezése legtöbbször számítógép segítségével történik, és ez
komoly időmegtakarítást jelent a hallgatóknak.
Szurcsik József
A mesterséges intelligenciának az
előadóművészetekre gyakorolt hatásáról osztotta meg gondolatait a
résztvevőkkel Rost
Andrea operaénekes. Bizonyos tekintetben az AI
ijesztő – fogalmazott az akadémikus –, mert látszólag feleslegessé teszi a
művészt. Ugyanakkor az algoritmusok által generált „előadás"
soha nem lesz olyan élő és érzelmekkel telített, mint amikor valaki
fizikai valójában áll a színpadon. Rost Andrea szerint a társadalom mentális
állapotára is rossz hatással lenne a mesterséges intelligencia ilyetén
térhódítása, mivel az igazi előadóművészet a különböző érzelmek
átélésének és kezelésének lehetőségét biztosítja, illetve tanítja a
közönségnek.
Rost Andrea
Solymosi-Tari Emőke, az MMA Művészetelméleti Tagozatának vezetője
hasonlóképpen a digitalizáció okozta mentális fenyegetések súlyosságáról
beszélt. Az emberek nincsenek felkészítve arra, hogy a végtelen adatbőség
és az okoseszközöktől való függőség kezelése hogyan lehetséges a
mindennapi életben. A technika előreszaladt, az
ember viszont lemaradt – fogalmazott az akadémikus. A zenei élmény digitalizálhatóságával kapcsolatban a tagozatvezető –
Rost Andreához hasonlóan – szkeptikus álláspontot képviselt, elismerve
ugyanakkor, hogy a koronvírus-járvány idején nagy
szolgálatot tettek az interneten megtalálható különböző közösségi, illetve
intézményi platformok.
Dr. Solymosi-Tari
Emőke
Hiteles hely
A
kerekasztal-beszélgetések után Csete Örs vonta le a konferencia legfontosabb
tanulságait. Az MMA főosztályvezetője hangsúlyozta: a digitalizáció
immár szerves része mindannyiunk életének nemtől, kortól, helytől,
anyagi és társadalmi helyzettől, kulturális hovatartozástól függetlenül.
Ebben az „új világban" a mesterséges intelligenciának is megvan a maga
helye, ugyanakkor fontos, hogy azt arra használjuk, amire való, nem pedig a
művészetek, az alkotás folyamatának helyettesítésére. Szükség van az
emberek digitális ismereteinek fejlesztésére társadalmi méretekben, mert csak
ez garantálhatja, hogy nem vesznek el az adatdömpingben. A Magyar
Művészeti Akadémiának pedig az a feladata, hogy olyan digitális tudástárat építsen ki, amely hiteles hellyé, azaz
megbízható és könnyen hozzáférhető információforrássá teszi azt mindenki
számára, aki nemzeti kultúránk iránt érdeklődik – zárta gondolatait és
jelölte ki az elérendő célt a konferencia házigazdája.