INTERJÚ DR. NEMES LÁSZLÓ NORBERTTEL
A THE NETHERLANDS VOCAL
TALENT MŰVÉSZETI IGAZGATÓJÁVAL, A HÁGAI KIRÁLYI ZENEAKADÉMIA TANÁRÁVAL, A
KECSKEMÉTI NEMZETKÖZI KODÁLY INTÉZET VOLT IGAZGATÓJÁVAL, A LISZT FERENC ZENEMŰVÉSZETI
EGYETEM PROFESSZORÁVAL
Csapó Benő emlékére
Dr. Nemes László Norbert
(kodaly.hu)
Vezetőváltás történt a
Nemzetközi Kodály Intézet élén, dr. Nemes László Norbert egyetemi tanár,
karnagy, zenepedagógus távozik 3 vezetői ciklus után, és Hollandiában folytatja
pályáját. Az elutazása előtt készítettük a beszélgetést Budapesten a magyar
zenepedagógia megújulásának aktuális kérdéseiről, az általa irányított Kodály
Intézet szerepéről a nemzetközi zenei színtéren.
„A magyar zeneoktatás, a
zenei tehetséggondozás intézményrendszere nagyon fontos az én életutamban
akárcsak az összes magyar muzsikus életében” (N.L.N.)
Milyenek voltak a
kezdetek? Hogyan jutottál el oda, hogy az LFZE tanszékvezető egyetemi tanára,
illetve a nagyhírű kecskeméti Nemzetközi Kodály intézet igazgatója, a Nemzetközi
Kodály Társaság alelnöke lettél? És merre tart ez az életút?
Minden összefügg
azzal, hogy én milyen zeneoktatást kaptam gyerekként. Kisvárosból, Kalocsáról
indultam, ahol a tehetséggondozásnak kiépült az az intézményrendszere, amely
képes arra, hogy egy nem zenei környezetből induló fiatal tehetségét felismerje
és felkarolja: zeneiskolába és ének-zene tagozatos iskolába jártam, ahol
fantasztikus zongoratanárom volt. A középiskolai tanáraim ezt a tehetséget
tovább gondozták, és besegítettek a Zeneakadémiára. A magyar zeneoktatás, a
zenei tehetséggondozás intézményrendszere nagyon fontos az én életutamban
akárcsak az összes magyar muzsikus életében – ennek megteremtése és kiépítése
természetesen Kodályhoz vezethető vissza, aki a magyar napi szintű zeneoktatásnak
megkerülhetetlenül fontos mediátora volt. Hatalmas értéke ez a magyar
oktatásnak! Ez az országosan kiépült hálózat tette lehetővé, hogy vidéki
gyerekként indulva távol a nagy kulturális központoktól, elsősorban a magyar
kultúra központjától, Budapesttől, mégis szárba szökkenhetett az a zenei
tehetség, amit a tanáraim már korán felismertek, és gondoztak bennem.
A szakmai pályafutásom harmadik harmadába lépek. Egy-egy
helyen körülbelül hasonló hosszúságú időszakokat töltöttem. 12 évig voltam a
Magyar Rádió Gyermekkórusának társkarnagya Thész Gabriella mellett. 1997-ben
jöttem haza Kanadából, ekkor fejeződtek be a tanulmányaim, és szereztem doktori
fokozatot az Albertai Egyetemen. Ezt követte 15 év a Kodály Intézet élén 3
cikluson keresztül, és készültem arra, elhatároztam, hogy a negyedik cikluson
már nem indulok. Akkor jött váratlanul a megkeresés a holland nemzeti ifjúsági
kórusokat működtető the Netherlands Vocal Talent nevű szervezettől. Művészeti
vezetője leszek a vegyeskarból, női karból, gyerekkórusból és fiúkórusból álló
együttesnek és irányítója a zenepedagógiai programjuknak. Izgalmas, szép
feladat!
Kodály: Öt tantum ergo (7:45)
Vezényel: Nemes László Norbert
A Magyar Rádió Gyermekkórusának
2006. évi karácsonyi koncertje.
Full analysis of Béla
Bartók: Leánynéző (Courting) at a musicianship lesson in the Kodály Institute
(25:04)
Nemes László Norbert Bartók
Leánynéző művét elemzi-tanítja a Kecskeméti Kodály Intézetben tartott
szolfézsóráján.
Nemes László Norbert próbál
(3:15)
(Nemzeti Ifjúsági Kórus nőikarával
próbál)
Nemes László Norbert próbál
(2:28)
(Nemzeti Ifjúsági Kórus férfikarával
próbál)
Az elmúlt 15 évben elsősorban vezető voltam, irányító,
bürokrata kisebb arányban tanár és annál is kevesebb jutott a karnagyi munkára.
Ez az arány most megváltozik: 70%-ban újra előadóművészi
munkával fogok foglalkozni és a maradék időben tanítani. Miután elfogadtam az
ajánlatot, kaptam egy újabb megkeresést ezúttal a Hágai Zeneakadémiáról, akik
zeneelmélet tanári állást hirdettek a Kodály master programban. Megpályáztam,
megnyertem, így szeptembertől párhuzamosan a kórusokkal tanítani is fogok
fiatal művészeket, tanárjelölteket a Hágai Zeneakadémián.
„A művészi nevelés céljaként Kodály azt tűzte ki, hogy a fiatalok
alkalmassá váljanak a zenei készségfejlesztésen keresztül a művészi zene
befogadására.” (N.L.N.)
2009-ben a Nemzetközi
Kodály Társaság által rendezett szimpóziumon elhangzott beszédedben
hangsúlyozod, hogy mint a Kodály Intézet frissen kinevezett igazgatója
feladatodnak tartod a magyar népdal értékeinek megőrzése mellett a fiatalok
megismertetését a klasszikus mesterművekkel. Ma is hasonló módon határoznád meg
a magyar zenepedagógia misszióját? Milyen tapasztalataid voltak e téren?
Mindig nagyon
fontosnak éreztem, hogy a Kodály Intézet autentikusságában mutassa be a
Kodály-alapú magyar zenepedagógia értékeit: világ különböző pontjairól ide
érkezett muzsikusokkal dolgozó tanáraink pontosan közvetítsék a kodályi
gondolatokat, a kodályi elveket, a kodályi koncepciót. A művészi nevelés
céljaként Kodály azt tűzte ki, hogy a fiatalok alkalmassá váljanak a zenei
készségfejlesztésen keresztül a művészi zene befogadására. Ez egy alaptézise a
kodályi koncepciónak. Amikor bekerülve a kodályi világba értékeltem az
általános gondolkodást itthon, még inkább külföldön, akkor azt éreztem, hogy
túlhangsúlyozzák a népzene szerepét. Kevés helyen tapasztaltam, hogy valóban
képessé teszik a fiatalokat a művészi zene értékeinek felismeréséig és
befogadásáig. Az iskola alsóbb szintjein elvégzett munka nem teljesedik ki, a
fiatalok nem jutnak el oda, hogy értő módon hallgassanak nagyszabású
zeneműveket, szinte elképzelhetetlen bizonyos iskolatípusokban, hogy eljussanak
a mai zene világához. Minden műhelyfoglalkozáson, minden előadásomban, minden
fontos vezérszónoklatomban hangsúlyoztam, hogy Kodály a népdalt, mint fontos
kulturális és esztétikai értékű zenét nagyon fontosnak tartotta az iskolai
nevelésben. A magyar népzene nyelvén keresztül a fiatalok a két magyar géniusz,
Bartók és Kodály művészetét, zenei nyelvét is képesek megérteni. Kodály
felismerte továbbá, hogy nem csak szép és fontos a népdal, hanem
egyszerűségénél fogva alkalmas arra, hogy a zene alapelemeit megismertesse a
fiatalokkal. A népdal esztétikailag és a magyar értékek szempontjából nagyon
fontos zenei anyag, ami egyúttal közvetlen és egyszerű. Ez a kettősség adja a
pedagógiai értékét. De nem szabad, hogy a népdalok éneklése legyen a végcél. Ez
egy kiinduló pont[b].
„A Kodály-pedagógiának nem csak az elméletét tanítjuk, hanem megmutatjuk
ennek a gyakorlati működését.”
(N.L.N.)
Az elmúlt 15 évben
nemzetközi hírnévre szert tevő Kodály-vezetőként a világot járva találkoztál-e
olyan kulturális, zenei, társadalmi (egyéb) jelenséggel, ami a magyarországi
Kodály-alapú zenepedagógia egészének vagy egyes elemeinek közös újragondolását
igényelné? Többen, a Kodály-zenepedagógusok és vezetők közül is egyfajta óvatos
kritikával illetik az általuk nyugati zenének nevezett klasszikus kánont,
amelybe nehezen lehet beilleszteni a nem nyugati világ élő, szerves zenei világát.
Egy teljesen más multikulturális közegben, mint pl. Ausztrália, India,
dél-kelet ázsiai országok, mint Malaysia, Fülöp -Szigetek, ahol gyönyörűen
szárba szökken a kodályi magyar zenepedagógia, de ahol más kulturális gyökere,
élő hagyományai vannak a zenei életnek, mint Európában, felmerül, hogy mi is az
a művészi zene, hova is kell eljutnunk, amikor művészi zenéről beszélünk.
Ez a
Kodály-koncepción túlmutató kérdéskör. Kodály egy bizonyos korban alkotott, az
ő alkotóműhelye harmonikusan illeszkedik a zenepedagógiai elveihez és a
kutatómunkájához. Kérdésként felmerül, hogy a XXI. században hogyan kell zenét
tanítani, mi legyen a zenetanítás tartalma. Ez a Kodály-koncepción túli
kérdéskör, amellyel nagyon fontos, hogy foglalkozzunk, hiszen mi is a mában élünk.
Mi a magyar kodályi alapú zenepedagógiai irányzatot képviseljük, nem csak a
koncepcionális részét, hanem vele együtt mindazokat az értékeket megmutatjuk,
amely a Kodály koncepció gyakorlatban történő megvalósításának példái, hiszen
ez együtt alkotja, együtt képes megmutatni ennek a koncepciónak az igazi
értékeit. Még egyszer hangsúlyozom, a Kodály-pedagógiának nem csak az elméletét
tanítjuk, hanem megmutatjuk ennek a gyakorlati működését. A kérdés az, hogy ezt
a tudást, ezt a tapasztalatot, ezt a hagyományt miként lehet átvinni a 21.
századba. Nagyon sokan foglalkoznak ezzel a kérdéssel. Hiszen egy teljesen más
kulturális környezetben látjuk magunkat. Egy zeneileg nagyon színes világban,
ahol párhuzamosan futnak zenei értékek, zenei gyakorlatok és stílusok. Bizonyos
tekintetben jogos, amikor a külföld kritikát fogalmaz meg a magyar napi
gyakorlattal kapcsolatban. Tanulhatnánk belőlük, mert a magyar iskolarendszer
egésze nagyon korszerűtlen rendszer benne azonban magas színvonalon alkotó
kiváló pedagógusok is vannak nehéz körülmények között. A magyarországi tanárok
többségét még mindig jellemzi a poroszos régimódi szemlélet: tanár- és
mennyiség-szemléletű, túlszabályozott az oktatási környezet, ami nem vesz
tudomást arról, hogy ugyanolyan sokszínű a gyerekvilág az iskolában, mint
amilyen sokszínű a kultúránk. Ez a sokféleség nem tud megjelenni egy olyan
merev oktatási környezetben, ahol van EGY nemzeti alaptanterv, amiben szinte
minden rögzítve van, hogy melyik évben mit kell leadni, mit kell megtanulni, mit
kell számonkérni, mik a követelmények. Ez
a rendszer nem bízik a tanárban. Nem bízik azokban a tanárokban, akiket
állami pénzen kiképeznek a kiváló tudományegyetemeken. Ebben a nagyon merev
rendszerben nagyon nehezen mozdulnak el, és gondolkodnak el azon, hogy milyen
új gondolatok mentén lehet a mai fiatalokkal megszerettetni például a zenét.
Nem a zeneoktatással van probléma Magyarországon, hanem az iskolarendszer
egészével, s mindaz, ami a zeneoktatásban probléma, az ugyanúgy jelentkezik más
tantárgyak oktatása kapcsán is.
A kodályi gondolatok kristályosodásának időszaka az
1930-as évek voltak. A gyakorlatba való ültetés időszaka az ötvenes évek.
Teljesen más társadalmi helyzet, teljesen új kulturális környezet, új típusú
gondolkodás a pedagógia egészéről és benne a zenepedagógiáról. A
zenepedagógiáról való gondolkodás is teljesen más. Egyik előadásomban
igyekeztem összevetni az ötvenes évek szovjet típusú pedagógiai gondolkodását,
ami az akkori pedagógiai irodalomban, mint kötelező olvasmány megjelenik a
tanárképzésben részt vevők számára mindazzal a progresszív, a gyereknevelésről
elindított diskurzussal, ami húszas, harmincas éveket jellemezte, amikor a nagy
európai zenepedagógiai irányzatok szárba szökkennek.
Nemes László: Kodály Zoltán
zenepedagógiai műveinek használatával kapcsolatos módszertani kérdések (30:30)
(MMA MMKI, 2021)
A Kodály Intézet igazgatójaként számomra nagyon fontos
volt, hogy pontosan értsem én magam is azon Kodály-tanítványok munkásságát,
akik a magyar zenetanítási gyakorlat kidolgozásán fáradoztak: Forrai Katalinét,
Ádám Jenőét, Szőnyi Erzsébetét, Dobszay Lászlóét és Hegyi Erzsébetét. Ők az
oktatás teljes vertikumában igyekeztek a kodályi alapelveket a gyakorlatba
ültetni. Meg kell néznünk, hogy melyek azok a módszertani elemek, amelyek ma is
jól használhatók, de mit kell ahhoz tennünk, hogy a zeneórákat, az ének-zene
órákat, a szolfézsórákat relevánssá tegyük a mai fiatalok számára. Kritikusnak gondolom két terület beemelését
az osztálytermi gyakorlatba: a játékosságot, azaz a gyermekközpontúságot
valamint a zenehallgatást. A zenehallgatás kérdésével Kodály nem foglalkozott,
hogyan foglalkozhatott volna, amikor nem voltak lemezjátszók, nem volt az a
zeneipar, ami gyakorlatilag a zenehallgatást mint zenei tevékenységet a zenei
előadás, előadói gyakorlat elé helyezte. Manapság mindenki hallgat zenét, de
nagyon kevesen művelik a zenét. A zenehallgatás mint a zenetanítás eleme
hangsúlyossá vált, de nem volt erre módszertan. Az első jelentős zenepedagógus,
aki eredeti módon foglalkozott a zenehallgatás módszertanával Kokas Klára volt.
Progresszív és merész módon közelítette meg, merőben más dolgokat hangsúlyozott
a zenehallgatás kapcsán, és ez azon keresztül a zenepedagógiáról. Ezt a két
területet nagyon fontosnak láttam[c].
A zenehallgatás természetesen Dobszay László a Hangok
világa című munkájában nyomon követhető, és ennek az elve az, hogy az éneklést,
mint a zenetanulás eszközét tegyük a zenehallgatás egyik fontos eszközévé.
A
Kodály Intézet igazgatójaként kiváló, nemzetközi hírnévre szert tett
zenepedagógusokat irányítottál: Barabás Edina, Novák Anikó, Körtvési Katalin,
dr. Tóth Árpád, Szirányi Borbála[d]. Hogyan lehet vezetni egy ilyen külön-külön
is erős egyéniségű, szakmailag kimagasló tudású tanári csapatot?
Először is nagyon
sokat beszélgettünk. Figyeltük egymást, érzékeltük, hogy kiben, milyen
gondolatok vannak. Egymást figyelve tanultunk is egymástól. Konzultáltunk
kitaláltunk dolgokat, és aztán olyan lehetőségek találtak meg minket, amelyeket
igyekeztünk saját hasznunkra fordítani. Lehetőségünk
volt mindenekelőtt a zenepedagógiai gyakorlat módszertani fejlesztésére. A
módszertani fejlesztőmunkához kapcsolódó kutatómunkába azokat a kollégáimat
vontam be, akikben éreztem a tehetséget és a lánglelkűséget, hogy próbáljunk új
utakra lelni, új utakon járni. A már kipróbált és jól működő gyakorlatokat
megnéztük, hogy valóban van-e létjogosultságuk a zenetanítás valamely szintjén.
Rendkívül fontos a kutatás. Nem elég csak tapasztalatokkal rendelkezni bizonyos
módszertani fogásokról, a módszertani gyakorlat lehet jó, mert azt látom, hogy
mosolyognak, haladnak és ügyesebbé válnak, szebben énekelnek. Ugyanakkor
tudományosan is igazolni kell a létjogosultságukat.
„Én azt szeretném, ha
nem a zenei transzfer kutatásokat szorgalmaznánk, hanem a művészeti nevelés
érzelmi fejlődésre gyakorolt hatását.” (N.L.N.)
Csapó
Benő figyelemmel kísérte a nagyszabású, két kutatási cikluson átívelő
tantárgypedagógiai LFZE-MTA kutatást, amelynek te voltál a szakmai irányítója.
Ő beszélt arról, hogy a bizonyíték alapú kutatás fontossága mellett éppen a
járvány időszakában lezajlott vakcinakutatások tanítottak meg arra minket, hogy
valószínűségekben is tudjunk gondolkodni: milyen valószínűséggel hatékony az
adott oltóanyag. A bizonyíték alapú kutatás neveléstudományi alkalmazása nem
biztos, hogy feltétlen 100 %-ban igazolhatja, bizonyítékokra alapozva validálja
az adott pedagógiai gyakorlatot. Ettől még a gyakorlat nem veszíti el érvényét!
És vannak tevékenységek, tette hozzá Csapó Benő, amit azért csinálunk, mert jól
érezzük magunkat tőle. Ilyennek látta az általatok bemutatott ének-zene
pedagógiai gyakorlatokat.
Nagyon sok a
megfoghatatlan dolog a zenepedagógiában. Én azt szeretném, ha nem a zenei
transzfer kutatásokat szorgalmaznánk, hanem a művészeti nevelés érzelmi
fejlődésre gyakorolt hatását. Ez egy megfoghatatlan dolog. Nem tudom, hogy erre
lehet-e bármikor is egy kutatást építeni. Úgy tűnik, hogy ez lehetetlen. Lehet,
hogy vannak kísérletek, de túlsúlyban vannak a zeneoktatás kognitív fejlődésre
gyakorolt hatásának elemzései. Mégis az érzelmi neveléssel kapcsolatos kutatás
szorgalmazása a jövő. Mind több kutatás állítja, hogy elválaszthatatlan a
kognitív fejlődés az érzelmi gazdagodás nélkül. Freund Tamás A belső énről
szóló csodálatos kutatásai arról szólnak, hogy nincs tanulás érzelmi bevonódás
nélkül. Számomra ez egy nagyon fontos aspektusa a zenetanulásnak. Ezért sem
megkerülhető a művészi értékű zene. A nagy zenék kérdése. Azok, akik eljutnak
addig, hogy egy Richard Strauss-operát végig hallgatnak 5 órán át, és remegő
lábakkal távoznak az Operaházból, mert olyan hatás alá kerültek, ők bevonódtak.
Ez a music reception, a bevonódás jelensége. Ez a fajta ráhangolódás nagyon sok
tanulás eredménye, nem könyvekből tanulás eredménye, hanem sok zenei
tapasztalat vezethet el különböző szerteágazó irányokba minket.
Nagy ajándéka az életnek, hogy két olyan tudós, mint
Csépe Valéria és Csapó Benő meglátták mindannak a tantárgyfejlesztő és
kutatómunkának az értékét, amit én kezdeményeztem, és amit a kollégáim
segítségével meg tudtunk mutatni a Magyar Tudományos Akadémia támogatásával. Ők
ketten a háttérből mindig érdeklődő figyelemmel kísérték a fejlesztő és
kutatási munkát, megjegyzéseikkel segítették, jelenlétükkel validálták, ami
nagyon sokat jelent. És különösen fontos, hogy két olyan emberről beszélünk,
aki nagyon sokat tud a gyermekről, a gyermeki lélekről, a gyermek fejlődéséről,
a tanulási képességekről és készségekről. Rengeteg gondolatuk van, ismeretük,
tudásuk az iskoláról és a gyermekről. Ha semmi más nem történne ebben az
országban csak komolyan vennék, amit Csépe Valéria mond, amiről Csapó Benő
beszélt, akkor az iskolaügyben elindulhatnának a rendszerszintű, valós
változások.
Tudás,
megőrzés, megújulás és merész újítások: a munkásságodban szervesen
összekapcsolódnak, jól megférnek egymás mellett. Az elmúlt időszakban a Kokas
Alapítvány kuratóriumi elnöke voltál, és rengeteget tettél azért, hogy Kokas
Klára munkássága megtalálja hivatalosan is a helyét a magyar zenepedagógiában.
Egyes állítások szerint Kokas nem önálló pedagógiát hozott létre, hanem
módszere természetes módon fejlődött ki a Kodály-zenepedagógiából. Jerry
Jaccard, a Nemzetközi Kodály Társaság elnöke nem régiben azt írta nekem, hogy
Kokas Klára az egyik legmagasabb szinten valósítja meg a praktikumban, amit
Kodály kigondolt.
Én alkatilag egy
nagyon nyitott ember vagyok, mivel úgy alakult az életem, hogy nagyon sokfelé
jártam a világban. Mindig alkalmas voltam arra, hogy befogadjak egymástól akár
különböző dolgokat is. Az elrugaszkodás a megszokottól nem azt jelenti, hogy
valamit feladunk. Amit például Kokas Klára tett, annak minden eleme
beilleszthető a kodályi koncepcióba: a népdalok éneklése, a záróéneklés, a
művészi, értékes zene-hallgatás. A zene az egyik legragyogóbb eszköz a lélek
kiművelésére, a lélek nevelésére. A zenére, mint pedagógiai eszközre tekint
Kodály. Kokas Klára a zenei választásain keresztül erre nagyon ügyel. A zenei
szépség, a zenei érték, a Kokas-foglalkozások pedagógiai gyakorlatának
meghatározó eleme. Abban nem vagyok biztos, hogy önálló pedagógiának kell
nevezni vagy sem, de ha egy Kokas-órát nézünk, az alapelveiben összhangba
hozható a kodályi koncepcióval.
A Dinamikus énekzene-tanulás nagyon fontos és jelentős
módszertani kutatás volt, hiszen kiváló kollégáim, dr. Deszpot Gabriella,
Farnadi Tamara, Buda Sára tettek először kísérletet arra, hogy Kokas Klára
zenetanítási gyakorlatát átültessék az énekzene órák világába. Kokas Klára
ismert módon nem az iskola falai között tanított. De a Kokas-foglalkozások
olyan értéket hordoznak, amit be kell hozni az osztályterembe. Sőt várakozásaim
szerint szerint egyetemi szintű képzés fog elindulni belőle előbb-utóbb.
Jelenleg Kokas Klára pedagógiája szabadon választható tantárgyként felvehető a
Liszt Ferenc Zenetudományi Egyetemen. Mi azonban szakirányú továbbképzésként
szerettük volna akkreditáltatni, de a folyamat során elutasították, és nem
kapott engedélyt. Hatalmas csalódás volt, és én ebben is a már említett
túlszabályozott, merev rendszer hiányosságait látom. De nem álltunk meg, hanem
folytatjuk. A Zeneakadémia, mint a magyar zeneoktatás csúcsintézménye
felvállalta a Kokas- pedagógiát, de nem szabadon választható tantárgynak
kellene lennie, hanem az egyik fő csapásiránynak! Az LFZE-MTA
tantárgypedagógiai kutatás kapcsán azonban egy teljes módszertani megújulásról
beszélhetünk, amire 40 évet kellett várnunk[e]. Új fajta gondolkodást jelent,
amit kell behozni a felsőoktatásba, hiszen ott képezzük a tanárokat. Ha a
magyar zeneoktatás csúcsintézménye ezt felvállalja, akkor ez azt jelenti, hogy
irányt is mutat sokak számára.
Kokas nem illik
bele a kánonba. Sokan félinformációk alapján hoznak ítéletet úgy, hogy még soha
egyetlen órán sem voltak jelen. Ha voltak, akkor sem mindig aktív résztvevőként
élték meg, hogy milyen zenét felfedezni úgy, hogy közben nem mereven kell ülni
a széken, hanem meg lehet mozdulni. Ehhez a felfedezéshez kell egy nyitottság,
egy belső igény arra, hogy kipróbáljon valami mást, amit nem lehet könyvekből megtanulni. Még Kokas Klára könyveit sem
érdemes úgy olvasni, hogy az ember nem vett ebben részt akár egyetlen saját
élmény órán sem.
Szinte
valamennyi portál beszámolt a Kodály Intézet legutóbbi nemzetközileg is
kimagasló sikert arató PRESTO projektről, amit szintén te kezdeményeztél és
irányítottál. Nemzetközi jó gyakorlattá minőstették, egészen kimagasló, 96 %-os
értékeléssel. Presto (kodalyhub.com)
Néhány éve a Kodály Hubot hoztátok létre, ahol mindenki ingyenesen hozzáférhet
a tanulást, tanítást segítő tartalmakhoz News (kodalyhub.com).
A digitális világ
a közösségépítés teljesen új formáit hozta létre, a Kodály Hub ennek a
közösségi létnek az egyik fontos része, de sokkal több, mint egy social media
platform. A Kodály Hub tudásmegosztásnak egy nagyon korszerű és bőkezű fajtája,
hiszen mindazt, amit mi előállítunk, értékes tananyagokat, szellemi értékeket,
azt ingyen elérhetővé tesszük. A másik jelentős elem, amit kiemelnék az a
digitális lehetőségek az oktatásban, digitális eszközök, az infotechnológia
alkalmazása a készségek fejlesztésében. A zenei írás és olvasás tanulásának folyamata
támogatható a magyar gyerekek világával harmonizáló formában az Intézet által
fejlesztett Move mi music (Move mi
Music) applikációval, ami minden internetes store-ban elérhető 7 nyelven.
Az éneklés, a kodályi elveknek megfelelően, nélkülözhetetlen ahhoz, hogy ezt az
eszközt használják a fiatalok. Szinte minden feladathoz kapcsolódik éneklési
feladat. Ugyanakkor figyeltünk a grafikai megoldások kapcsán arra, hogy a
tankönyvek világa, különösen a Kodály életében megjelent tankönyvek világa
megjelenjen ebben: színek, a formák, a feladattípusok. azok hűen követik az
Ádám Jenő-féle módszert.
A PRESTO a Covid ideje alatt történtekre adott válaszunk.
Világszerte megjelentek az online zenetanítást megvalósító jó gyakorlatok,
ezeket egy nagy platformon összegezve példaként a tanárok elé állítottuk. A
PRESTO projektben egy olyan finn céggel működtünk együtt, akiknek a hetvenes
évek óta van tapasztalata online oktatásban.
Vezetőként feladatom volt a nemzetközi kapcsolatok
felkutatása. Fontos volt az is biztosítani, hogy az, akinek van valami fontos
mondanivalója egy-egy témáról mindenki benne legyenek a projektben, senki ne
maradjon ki. Ezt a csapatot össze kell tartani, ami nem csak biztatásból áll,
hanem néha szigorból, mert vannak határidők, amiket teljesíteni kell, vannak
bizonyos elvárások, amelynek meg kell felelni egy pályázatnál. De fontos volt
az is, hogy pénzhez jussunk. Mert a pénz, ami ma a felsőoktatásba érkezik, arra
elegendő, hogy a tanárokbérét és a villanyszámlát kifizessük. De semmi más
fejlesztés, újítás, kutatás, kiadvány nem finanszírozható saját
költségvetésből. A pályázati források bevonása a működésbe elengedhetetlen.
Fontos volt tehát a pályázatokban való gondolkodás mind nemzetközi, európai
uniós mind pedig magyar források beemelésével. Ehhez kellett egy csapat, és
mellettem egy kiváló projektmenedzser működött mindig Furka Bea személyében.
Aki sikeres pályázatokat írt, és olyan eredményeket tudott a záróbeszámolókban
közreadni, amelyek megnyerték a bírák tetszését.
Vezetőként nagyon fontos ismernem a munkatársaim
erősségeit, és ezekre építeni. Milyen egyéni ambíciói vannak a kollégáimnak,
amiért mindent odaad, amiért tűzbe megy. Ha az ő vágyai, szakmai tervei,
felkészültsége, tudása beleillik abba a képbe, ami számomra is fontos, akkor
megpróbálom az ő jelenlétét úgy alakítani, hogy a szakmai munkáját végezni
tudja. Nem kértem senkitől olyant, amit ő nem tud megcsinálni. Vagy nem
szeretne megcsinálni.
Soha nem éreztem, hogy nekem csapkodnom kéne az asztalt.
Ha valakitől megváltam, bárki is volt az illető, én soha nem kételkedtem az ő
szakmai rátermettségében. Egyszerűen nem tudtunk együtt dolgozni. Akikkel
viszont együtt dolgoztunk, azokban nagyon hittem, és akikkel tudtam is
dolgozni. Ha van örökség, amit itt hagyok az egy fantasztikus csapat
Kecskeméten! Talán két kivétellel a mostani tanári kar Kecskeméten akkor került
oda, amikor én voltam az igazgató. Én erre a csapatra nagyon büszke vagyok!
Mindegyik más! Mindegyik egyéniség! Nagyon különböző emberek de elképesztő
tudással a maguk területén. Azon a területen működnek, amiben a legjobbak.
Nincs senki olyan szerepben, amilyen szerepben ő nem szeretne lenni. Ez nem
mindig előnyös dolog. Saját magam felé kritika, hogy nem bíztattam, nógattam
jobban bizonyos kollégáimat abba az irányba, hogy tudományos munkát végezzenek,
vagy eljussanak a doktori fokozatig. Vannak olyan kollégáim, akik kiválóak, de
nincs mögöttük az a fajta kvalifikáció, amivel ők az egyetemi ranglétrán
magasabb szintekre mehetnének. Ők lehet, hogy ezt nem bánják. Ez magát az
intézetet gyengíti bizonyos szempontból. Nagyon ügyelni kell ugyanis a
minősített oktatók és a nem minősített oktatók arányára a felsőoktatásban.
Nyilvánvaló, hogy a felsőoktatási környezet igényli a minősített oktatók
jelenlétét. Ebben lehettem volna rámenősebb…de nyilván azok a kollégáim, akik
nem ebbe az irányba mentek, olyan élethelyzetben voltak, hogy nem tudták
megtenni vagy nem akarták.
Mindig mindennel összefügg. Szakmai életem első harmada a
Gyerekkórussal való munka nagyon fontos előzménye volt annak, hogy később
kineveztek. Az előadóművészi munkám, a pedagógiai munkám az elhozta annak a
lehetőségét, hogy meglássák bennem, hogy ez a pasas jó lehet a Kodály
Intézetben. Azok a nemzetközi kapcsolataim, amelyek kialakultak az elmúlt 15
évben, elvezethettek oda, hogy megkeressenek Hollandiából.
Dr. Nemes László Norbert
(baon.hu)
Az interjút Tóth Teréz
készítette.