Simon Géza Gábor [1]
A jazztanszak, ahol Szakcsi Lakatos Béla is
tanult
Az Országos
Szórakoztatózenei Központ (OSzK) stúdiójának jazztanszaka
(1963.
január–)[2]
Ezen fejezet abszolút novum a magyar
jazztörténeti kutatásban. A helyszín egészen 2023. júniusáig
„rejtőzködött”, pedig mindvégig itt volt a szemünk előtt. Felszínre
bukkanását annak köszönheti, hogy az elmúlt esztendőkben több hatalmas
kötegnyi jazzvonatkozású folyóiratot átadtam digitalizálásra az Arcanum
Digitális Tudománytárnak. Közöttük volt a Szórakoztatózenészek
tájékoztatója jónéhány példánya is. Keresőmben most pedig szép sorjában
felbukkantak olyan információk, amelyek teljesen új megvilágításba helyezik a
magyar zeneoktatás jazz részét, amely az 1960-as években kezdődött. (A
korábbi évekről, az igazi kezdetekről már a Parlandoban is jelent meg
cikk[3]). Ugyanis eddig a teljes elhallgatás övezte
azt, hogy az Országos Szórakoztatózenei Központban már 1963 januárjától(!)
komoly jazzoktatás volt. Ez azt jelenti, hogy az 1965-től, azaz a
kezdettől hegemóniára törekvő Gonda-féle intézmény előtt már nem
kevesebb mint két és fél évvel korábban(!) rendszeres, magas szintű
jazzoktatás folyt szervezett stúdió keretek között! A másik forrás pedig Hölzer
Tamás, az OSZK egykori munkatársa, aki igen fontos kiegészítéseket küldött –
nem csak e cikkhez.
Az
Országos Szórakoztatózenei Központ-ot (OSZK) annak fél évszázados fennállása
alatt a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete
működtette. Az OSzK volt Magyarország
első olyan intézménye, ahol professzionális szinten képeztek
könnyűzenei énekeseket és zenészeket. Minden énekesnek és zenésznek
kategóriavizsgát kellett tennie, amely besorolta őket szakértelmük
alapján. Az, hogy az énekes/zenész A, B, vagy C kategóriavizsgát tett,
meghatározta, hogy hol léphetett fel. Az OSZK-vizsgát 2006-ban törölték. A
döntést azzal indokolták, hogy az a szocializmus hagyatéka.
A
jazz-szel kapcsolatos eddig feltalált dokumentumok:
„Az OSZK
Művészeti Tanácsa a kiadott hivatalos napirendi pontok megtárgyalása után
a jazz klubok működésével és a Stúdióban felállítandó jazz tanszak
kérdésével foglalkozott.
Sok szó
esett a KISZ fennhatósága alatt működő Jazz Klubról[4] is.
Helyesléssel fogadták a hivatásos zenészek ezt a kezdeményezést, melynek
folyományaként alakulnak országszerte jazz klubok[5]. Ezek
célkitűzése alapjában más mint a mienk, mivel tagságuk döntő
többségében fiatal jazz szerető amatőrökből áll. Nekünk
kötelességünk biztosítani a fiatal hivatásos tánczenészek korszerű szakmai
fejlődését. Ennek alapfeltétele a Stúdió jazz tanszakának felállítása és a
tánczenészek klubja égisze alatt a Jazz Kör megszervezése.
„A vita során Bányai Lajos[6] a Stúdió
dobtanszakának vezető tanára memorandummal fordult a Művészeti
Tanácshoz.
Ebben a
többi között elmondotta, hogy a Művészeti Tanács legutóbbi értekezletén
elhangzott a szórakoztató zenészek jazz klubja létrehozásának szükségessége.
»Ezt a napjainkban igenis nagyon fontos létesítményt több tárgyalással el is
indítottuk, egészséges és tiszta ügynek látszott és csak a legutolsó
összejövetelünknél derült ki, hogy míg mi a legjobb szándékkal szorgoskodtunk,
addig egyesek azt kívánják elérni, hogy jazzszakértő álarcba bújt nem
hivatásos zenészek csoportját szabadítsák az egész életüket zenében eltöltött
jó szakemberek nyakára. Ügyesen és szinte logarléccel számítgató módszerük
szerint bizonyos zenei főfoglalkozású ismert neveket szinte a szférák
magasságába emelve, glóriával látnak el.«
Bányai
Lajos a továbbiakban a következőket mondotta: »A jazz-mozgalom minden apró
rezdülésére figyelve rájöttünk, hogy ébernek kell lennünk. Mi nem vagyunk
szakmai soviniszták, ez távol is áll tőlünk, de egzisztenciális érdekünk
megvédeni azt a szakmát, amelyért a szívünk dobog.«
Bányai
Lajos ezek után felkérte a Művészeti Tanácsot, fogadja el azt az
indítványt - szakmánk egységének további megóvása érdekében - hogy legyen Jazz
Kör, de nem kiszélesített formában működjék, hanem saját hatáskörünkben és
csakis a magunk részére. Ez a kör mint a Tánczenész Klub egyik szakköre
működne.
A jazz
zene támogatása érdekében Bányai Lajos a következőket mondotta: »Igenis
szükségünk van a jazz zene favorizálására. Nagyon is egyetértünk és támogatunk
minden olyan egészséges megnyilvánulást, amely arra törekszik, hogy a jó jazz
zene nálunk is létjogosultságot nyerjen. Azonban senki sem megy a patikába
tepertőt vásárolni. Mi sem engedhetjük, hogy dilettáns jazz magyarázók a
hivatásos zenész szakmát irányítsák, legtöbbször saját népszerűségük
emelése érdekében. Vannak erre kiváló képességű szakembereink, akik eddigi
működésük során is komoly eredményeket mutathatnak fel. Segítségükkel meg
tudjuk oldani a Jazz Kör ügyét úgy, hogy ez a szórakoztató zenészek továbbfejlődését
szolgálja.«
Bányai
Lajos memoranduma befejezéseként azt javasolta, hogy az OSZK Stúdiójában a
legrövidebb időn belül állítsák fel a jazz tanszéket, hogy korszerű
tematikával és a helyzet adta lehetőséggel élve Magyarországon
először taníthassuk a jazz zenét, így hivatásos zenészeink a saját
tanintézetünkben foglalkozhatnak ezzel a korszerű problémával. »Ezzel a
ténykedéssel szeretett szakmánk korszerűsítése és fejlődése saját
hatáskörünkben emelkedhet és fejlődhet« – fejezte be Bányai Lajos
felszólalását.
A
Művészeti Tanács megvitatva az elhangzottakat, egyetértett Bányai Lajos
javaslatával.
A
Művészeti Tanácson elhangzottak figyelembevételével a Stúdió igazgatósága
elhatározta, hogy 1963. év januárjától a Stúdió hallgatóinak szakmai
továbbképzése érdekében jazz tanszakot létesít.”[7] .
Fenti
cikk hírértékét nagyban növeli, hogy a Szórakoztatózenészek
tájékoztatója ugyanezen számában Pál Sándor
terjedelmes, elemző cikket írt a swing jazzről[8]. Ez egy hosszabb cikksorozat darabjaként
született.
És
hogy mennyire „a levegőben volt” a jazz, mint téma, azt az is jelzi, hogy
a lapban volt egy harmadik jazzcikk is, a Komoly
szó a komolytalan jazzről, amely a Magyar
Nemzet cikkének[9] újraközlése volt[10].
A
lap ezen számát egyébként nyugodtan lehetne „jazz szám”-ként is aposztrofálni,
hiszen Jazz hangverseny a Zenész Clubban címmel arról is írtak, hogy
„Az OSZK
Stúdiójának 20 tagú jazz-zenekara, valamint 20 tagú Afro-Cuban zenekara
hangversenyt adott a zenészek Nagymező utcai clubjában.”[11]
Feltehetően e koncert hatására is döntött
úgy az egy szem állami hanglemezgyár, hogy az elkövetkező hónapokban az OSZK
Tánczenekarával összesen hat hangfelvételt készít, mégpedig jazzfelvételeket,
illetve a nemzetközi szlengben jazzrokonnak nevezett stílusban. A zenekar
hangszerelője és karmestere Papp Tivadar volt. Ezek azután kislemezeken
kiadásra is kerültek és amelyeket hosszú ideig forgalmaztak.
A korszak hazai vezető big bandje a Magyar Rádió Tánczenekara (MRTZ) volt, amely szintén igen széles
skálán készített hangfelvételeket, sok jazzt is. Összehasonlítva az MRTZ és az
OSZK Tánczenekara által készített hangfelvételeket, megállapíthatjuk, hogy az
OSZK ifjoncai e nemes versenyben nem maradtak alul!
Ez is azt bizonyítja, hogy az OSzK stúdió igen
magas szintű munkát végzett, hiszen folyamatosan tudtak olyan hanglemez
felvételeket készíteni, amelyek magas szintű egyéni hangszeres tudást, nem
utolsósorban pedig komoly együttmunkálkodást kívántak. S tegyük hozzá, hogy
adott esetben igen színvonalas hangszeres szólókat is hallgathatunk az immár
több mint fél évszázados felvételeken.
A
lap egyik következő, 1963/3-4. számában a jazzoktatás kapcsán ismét Bányai
Lajos került előtérbe:
„Bányai
Lajos dobtanszakos tanár fiatalos lendülettel perdül be a szobába, mozgásában
még érződik az imént abbahagyott jazz ritmusa. Senki sem tételezné fel ezt
az embert látva, hogy ő napi 16-18 órát dolgozik, a Stúdióban, otthon és
másutt, s mindezt a jazz és annak kedvelői érdekében teszi. Amit a
jazzről mond, az látszik rajta, hogy hiszi és vallja. Bányai Lajos többek
között a jazz múltjáról beszél, elmondja, hogy nálunk sokan
amerikai-kozmopolita zenének tartják a jazzt, pedig ez nem igaz, hisz ott
üldözték a legjobban, mert néger zenének tartották. Részleteket mond el, amire
itt nincs hely. Büszkén mondja, hogy most már létezik jazz tanszak az OSZK
Stúdióján belül és ez komoly eredmény. Bányai Lajos optimista módon néz a
jövőbe, még magasabb szintet, még jobb eredményt akar elérni.”[12]
Érdemes néhány évet ugrani s megnézni, hogy a
magyar zenei élet, s ezen belül a jazzélet kikkel gazdagodott 1965. júliusáig.
Ismét idézem a Szórakoztatózenészek
tájékoztató-ját:
„A Stúdió
az 1964/65-ös tanév lezárásával ötödik tanévét fejezte be. Az elmúlt öt év
munkáját értékelve megállapítható, hogy a tanulmányi eredmények évről-évre
javultak. Az elmúlt öt év alatt sok olyan fiatal zenészt és énekest neveltünk,
akik a magyar szórakoztatózenész utánpótlást jelentik. Ezek a fiatalok nemcsak
a vendéglátóiparban, hanem más területen is megállják helyüket úgy bel- mint
külföldön. Példaképen néhányat megemlítünk közülük:
Bergendi
István, Söptei Géza, Dudás Lajos, Sasvári Attila, szaxofonosok;
[Szakcsi]
Lakatos Béla, Latzin Norbert, Lovas Ferenc, Gogutz György, zongoristák;
Szudi
János, Tasnádi Tamás, Tarkői Viktor, dobosok;
Tomsits Rudolf,
Pete László, Mátéffy Ferenc rézfúvósok”[13]
Azt hiszem, hogy fenti, az OSZK által megadott névsort
olvasva nyugodt szívvel megállapíthatjuk, hogy az elmúlt immár több mint fél
évszázadban a magyar és az európai jazz- és könnyűzenei élet igazolta a tanárokat:
többek között sok-sok hanglemezfelvétel igazolja, hogy tehetséges diákjaik
nemzetközi szinten is megállták a helyüket.
Íme
három, a mikrólemezeken kiadott hangfelvételek közül:
Broadway 3:23 (Qualiton SPS 211)
https://www.youtube.com/watch?v=7CjlbRK1tRo
Bossa Nova 3:14 (Qualiton SP 270 & EP 27364)
https://www.youtube.com/watch?v=kuDfWGHdPwk
Kubai dal 2:09 (Qualiton EP 7359)
https://www.youtube.com/watch?v=4bIa0PeKWJk
[1] Simon Géza Gábor (beceneve:
SGG) zene- és hanglemeztörténész, zenei újságíró és producer, zenei könyvtáros,
elismert diszkográfus.
[2] Köszönet Hölzer Tamásnak
[4] Ez a Jazz Klub a manapság csak Dália Jazzklub
néven említett, első hivatalos budapesti jazzklub, amely az V. kerületben
működött.
[5] Ezen vidéki jazzklubokról, a működésükről alig-alig maradt ránk adat. A pécsi jazzklubnak például nem kevesebb mint 167 tagja volt: Komornik Ferenc: A pécsi „mecénások”. Magyar Ifjúság, Budapest, 1964. február 29.
Az egyik legérdekesebb a szegedi jazzklub volt, amelyik saját jazzlapot is kiadott: Jazzhíradó. A Szegedi Ifjúsági Jazzklub Híradója, Szeged, 1964. március-április (2 szám).
[6] Bányay/Bányai Lajos (1921-?) jazz-ütős, zenetanár. Alapművei: Jazzdobiskola. A táncdobolás alapismeretei. Zeneműkiadó, Budapest, 1962 & Ritmusvilág. Jazzdobiskola haladók számára. Zeneműkiadó, Budapest, 1971. [mindkettőnek számtalan újabb kiadása létezik]
[7] Harmat László (H. L.): Beszéljünk a jazz-ről. Szórakoztatózenészek tájékoztatója, Budapest, 1963/1-2., p.13-14
[8] Pál Sándor: A jazz zene. A swing korszak.
Szórakoztatózenészek tájékoztatója, Budapest, 1963/1-2., p. 19-23
[9] Pernye András: Komoly
szó a „komolytalan” jazzről. Magyar Nemzet, Budapest, 1962.
november 4., p. 8
[10] Komoly szó a komolytalan
jazzről. Szórakoztatózenészek tájékoztatója, Budapest, 1963/1-2.,
p. 23-27
[11] N.N.: Jazz hangverseny a Zenész Clubban. Szórakoztatózenészek tájékoztatója, Budapest, 1963/1-2., p. 38
[12] Dobi István: Vizsga előtti gondok.
Szórakoztatózenészek tájékoztatója, Budapest, 1963/3-4., p.6.
[13] Thaler Gyula: A Stúdió 1965/66-os tanévéről. Szórakoztatózenészek tájékoztatója, Budapest, 1965. július, p. 9