PETRŐCZI ÉVA
„Matyi bácsi”
Ivasivka Mátyás zenetanár, kórusvezető, zeneszerző emlékére
(1933–2023)
Ivasivka tanár úr (balra) ötvenévesen (1983)
Úgy vélem, a hűséges és hálás
tanítványok közé tartozom, különösen akkor, amikor olyan nagyszerű
pedagógus-művészemberekről és emberséges emberekről van szó, mint a 2023 baljós
hangulatú novemberében, kilencvenévesen elhunyt, csupa-élet, temperamentum és
hit, ugyanakkor kisfiús játékosságát mindvégig megtartó „Matyi bácsi” volt. Őt
– elsősorban a Parlandóban már többször emlegetett
énekes-sebész nagybátyám, dr. Nemerey Péter révén – már kislánykoromban
megismerhettem.
Kodály Zoltán, Hegyi József és Ivasivka Mátyás
Ivasivka Mátyás mesél Kodály Zoltánról (38:23)
Bárdos Lajosról beszél Ivasivka Mátyás Divx (1:34)
A kettejüket összekötő
barátság legnagyobb közös zenei személyisége Kodály Zoltán volt, aki a két
fiatalember munkáját nagy megbecsüléssel és szeretettel ismerte el. A
főhivatású zenészét épp úgy, mint a szó lehető legszebb értelmében „amatőr”,
bár nagyon képzett gyógyító muzsikusét. Nem csoda tehát, hogy a Janus Pannonius
Gimnáziumban – ahol éppen Kodály Zoltán segítségével harcolta ki Ivasivka tanár
úr a zenei tagozatot, – elsősként, s bár nem zenei tagozatosként,
mégis felejthetetlen élményt jelentettek a Matyi bácsi-féle énekórák.
Természetesen zenetörténettel, zenehallgatással is dúsan illusztrálva. Két
évvel később, a neves német zeneszerző támogatásával pedig a Nagy Lajos
Gimnázium Orff Zenekarának alapítására vállalkozott. Már itt jelzem, hogy nem
„szabályos” szakmai életrajzot írok itt, azt megtette Ivasivka tanár úr már
2011-ben, a csaknem nyolcszáz oldalas Pécsi
Concerto. Fejezetek Pécs zenetörténetéből (Alexandra Kiadó) című, Kovács
Attilával közösen írt nagymonográfiájában.
De a rá vonatkozó, őt
szerepeltető online cikkek és YouTube muzsikáló anyagok száma is hatalmas. Itt
most olyan momentumokat idézek fel, amelyek személyesek, de nem titkosak, s
minden esetben az élet irányába mutatnak, még most, a főszereplő halála után
egy nappal rovogatott írásban is. Ennek szellemében folytatom tehát. Matyi
bácsi természetesen már az első kórustag-látogató próbán tapasztalhatta, hogy –
sok-sok énekes rokonom, ősöm, így Ludwig Vilma, a bécsi Staatsoper
szopránja, mint egyik apai „ősanya” ellenére, én úgy énekelgetek, mint egy, a
szoprán I.-es szólamba beosztott kisegér. De, hála Istennek, olyan egérlány,
akinek nagyjából ötéves korától kezdve „bérelt helye” volt a Pécsi
Liszt-teremben, s a város minden valamirevaló hangversenyén. Így azután nem
csak gyorsan megszeretett, de gyermeki zenetörténet jártasságomat mégis
ötössel, s egy játékos becenévvel, a „Rézi”-vel
jutalmazta, mert ma már erősen őszülő hajam akkor még pici vörösessel árnyalt
szőke volt.
Petrőczi (civilben: Ludwig) Éva, a finn vendégmuzsikusok
tolmácsa (1968)
Soha nem felejtem el azt sem,
milyen szeretettel köszönte meg, hogy 1968-ban, amikor a Lahtiból érkező Urpo Pesonen karnagy, felesége, Liisa Pesonen és zenésztársaik
vendégszereplése napjaiban, amikor Verdi Reqiuem-jét adták elő, én voltam a finn muzsikusok egyik önkéntes tolmácsa
és segítője, igaz, nem később is csak párszavas finn tudásomnak, hanem addigra
már tisztes angolságomnak köszönhetően. Az egyik „finnes”
este hangversenyszünetében kedves-tréfásan meg is köszönte aprócska
szolgálataimat: „No, Rézi, látom, nem elégedtél meg a ’jánuszista’
angolórákon tanultakkal.” Valóban nem, mert ekkorra már rengeteg olvasás,
szótárazás és külföldi barátokkal való beszélgetés volt mögöttem… De gimnazista
emlékeim közül a legszebb mégis csak az 1969-es, amikor érettségi előtt nem
sokkal, s legnagyobb örömömre egy időben az akkorra már alaposan kivirágzott
Janus Kórussal egy évben én is helikoni aranyérmet kaptam Keszthelyen, vers és
műfordítás kategóriában. A legnagyobb kitüntetésnek mégsem a máig őrzött
plakettet és oklevelet őrzöm, hanem azt, hogy Matyi bácsi külön meghívott a
Balatoni Múzeum előcsarnokába, hogy véletlenül se maradjak le azokról a
felejthetetlen pillanatokról, ahol ő Kodály-Berzsenyi „A magyarokhoz” című
művét vezényelte, már a díjátadó után.
Helikon 2012. összkar (9:30)
Ivasivka Mátyás
Kodály-Berzsenyi A magyarokhoz c. művét vezényli a 2012. évi Keszthelyi Helikon
kórusünnepen
Ugyanazon a helyszínen, amely
Kodály Zoltán életének is nagy, ráadásul „jánuszos”
pillanata volt. Az az utolsó kóruspermierje, amelyen, 1965-ben a gimnázium
akkori énekesei, s a vegyeskarba meghívott társaik (mi még klasszikus, régimódi
lánygimnázium voltunk!) a Mohács című,
akkor nem egyszerű politikai hátterű Kodály-remeket mutatták be. Erről a
zenetörténeti jelentőségű eseményről Matyi bácsi számolt be a Bónis Ferenc
szerkesztésében megjelent Így láttuk
Kodályt (Balassi Kiadó, Budapest, 2017) című, évfordulós emlékkötetben,
amelyről én a Mértékadó című
ökumenikus (katolikus-református) mellékletben közöltem recenziót, 2017-ben.
Ugyanolyan nagy örömmel és szeretettel, s Rá gondolva, mint kilenc évvel
korábban, 2008 nyarán a Reformátusok Lapjában. Ekkor egy kedves, jeles
képzőművészi alkotásai mellett íróvá is lett, s Tillai
Aurél keze alatt lelkes kórustagként éneklő egykori rajztanárom, Szakácsné Kozári Piroska szép, az
1941-es Pécset is felidéző novellájának közreadását segítettem. Az írás címe: Ivasivka mester és a Bibliánk, s főhőse
Matyi bácsi édesapja, a művészi igénnyel dolgozó könyvkötő, továbbá szerepel
benne fiához hasonlóan karcsú, dús barna hajú, széparcú és szeretetre méltó
édesanyja is!
Hála Istennek, a kilencvenes
évek elejétől kezdve azután módunk volt néhány személyes találkozásra is. Az
első néhány alkalom – Matyi bácsi ekkor már az újra-ciszterci Nagy Lajos
Gimnázium egyik fáradhatatlan tanára és cserkészvezetője volt, s komponistaként
is sokat dolgozott – a Nemzeti Galériának köszönhető. Ott Ivasivka tanár úr és
egy jó kamarakórusnyi tanítványa épp a Galéria galériáján adott felejthetetlen
vasárnap délelőtti koncerteket. Tizenéves, zongorázni, illetve trombitálni
tanuló gyerekeinkkel igyekeztünk elég elől állni ahhoz, hogy esetleg észrevegyen, s két évtized múltán felismerjen. Ez, nagy
meglepetésemre így is történt, s szereplésüket követően a Rá jellemző, kamaszos
fürgeséggel odaszaladt hozzám, illetve kis családi csoportomhoz. Annak külön
nagyon megörült, hogy férjem évekig a híres debreceni Kántusban fújta-fújta, a
baritonok egyikeként, többek között Kodály Psalmus
Hungaricus-át, s annak is, hogy egyik leányzóm már elnyert egy
zsoltáréneklő díjat. (Ő később, egyetemista korában, az Akadémiai Kórus egy hollandiai karácsonyi ünnepkört végig éneklő tagja
volt). Ezeknek a galériabéli koncerteknek az lett a szívmelengető eredménye,
hogy 1994 szeptemberében, amikor Barabás
Márton Munkácsy-díjas, sok-sok
zenei témával, zenei „nyersanyagból” építkező (azon a kiállításon többek között
például a zene hullámzását érzékeltető, régi zongorabilletyűkből
alkotó) festőművész-szobrász, az 1999-nem Munkácsy-díjjal elismert egyik pécsi
tárlatát én nyitottam meg .A kiállítás helyszíne a Szent István téri 4-ben
sok-sok éve a kultúrát szolgáló, patinás épület, a Nevelők Háza „Kisgalériája”
volt. Rengeteg feladata, gondja, munkája közepette Matyi bácsi egy gyönyörű
hangú kis diákcsapattal egyetlen kérő szavamra, s a részben zenei vonatkozású
művek tiszteletére eljött, s szép minihangversenyt adtak a nagyszámú
közönségnek. Sőt, a közönségszervezésben is részt vett; a terem zsúfolásig
megtelt, részen Neki köszönhetően!
Ezt követően ez a hihetetlen
életerejű és életkedvű, még álmában is zenét virágzó ember átesett egy súlyos
betegségen, amelynek – hála Istennek, s az őt gondozó orvosoknak és feleségének
– nem maradt tartós nyoma. Amikor már úgy éreztem, hogy nem zavarom túl hamar,
néhányszor – legutóbb mintegy három éve – nagyon örömteli beszélgetéseink
voltak, többek között szeretett lapunkról, a Parlandóról,
s arról, mennyire örül zenei tárgyú verseimnek, illetve egyházi dalszöveg-fordításaimnak.
Ezek hagyományos és nem videotelefonok voltak, így nem igazítottam ki (hiszen
mostanra már fehéredő, az egykori vörhenyes-szőkének csak árnyékát jelző
hajamat nem láthatta!), amikor ezekkel a szavakkal köszönt el tőlem: „Rézi,
Rézi, látod, igazam volt, amikor ötöst adtam neked énekből, hiszen ezzel a
gyönge kis hangoddal is nagyon hűséges vagy a zenéhez. Az meg külön nagyszerű,
hogy gyermekeidben és unokáidban visszatért felnevelőid és távoli őseid énekesi
tehetsége!”
Minderre csak annyit
üzenhetek – az egykori kamaszlány szeretetével, de már odaátra: „Matyi bácsi, szívből köszönöm azt a sok felejthetetlen
énekórát, (emlékszem, hogy küzdöttél a nevetéssel, amikor az akkor szigorúan
tananyag Ságvári induló, a Lent, hol a tölgyek… nem túl lelkes
„studírozása” közben belekiabáltam a mozgalmi nóta keserves danolászásának
kellős közepébe: „Matyi bácsi, mi az, hogy KIMSZ-esek…!) s az évtizedekkel nem
fogyó, nem fakuló szeretetet.
Sok Hozzád hasonló
énektanárt, saját művekben is gazdag zenei nevelőt kívánok mindenkinek, s azt,
hogy Magyarország az maradjon, amivé többek között a te erőfeszítéseid tették:
Kodály Zoltán muzsikájának és zenepedagógiájának világszerte megbecsült
országa. Hiszen zene nélkül lehet ugyan élni, de nem érdemes. Éltető ereje van,
nem csupán Hozzád hasonló rangos művelői, de a magamfajta befogadók, zenével,
illetve zenei tárgyú művekkel gyógyulni és olykor gyógyítani tudók számára is.
IVASIVKA MÁTYÁS FELVÉTELEIBŐL
(YOUTUBE)
A
pécsi Nagy Lajos Gimnázium férfi vokálegyüttese - Oh Freedom 1980. szept. 21 (58:55)
A
pécsi Nagy Lajos Gimnázium férfi vokálegyüttese - Oh Freedom 1980. szept. 21
(3:21)
Gaudeamus
igitur - a pécsi Nagy Lajos Gimnázium vegyeskara - vezényel: Ivasivka Mátyás -
1982 (2:31)
Most
májusban... A pécsi Nagy Lajos Gimnázium Orff-együttese, vezényel: Ivasivka
Mátyás (1982) (2:29)
Sail
Away - a pécsi Nagy Lajos Gimnázium vegyeskara és beat zenekara - vezényel:
Ivasivka Mátyás (4:26)
Ivasivka
Mátyás: Kis tavaszi szvit 3. tétel - Tréfa - a pécsi Nagy Lajos Gimnázium
vonószenekara (2:24)
Ivasivka
Mátyás: Esti harangszó - Kovács Melinda ének (3:32)
Ének Boldog Özsébhez - Misztrál
(2:20)
Szöveg: Páter Gyéressy
Ágoston OSSP Zene: Ivasivka Mátyás Előadó: Misztrál együttes
Századok
ajkain ékes név (Gebhardi) - Összkar 2009.08.20. (1:47)
Gebhardi: Századok
ajkain ékes név - Összkar, vezényelt: Ivasivka Mátyás