Fauré gyászmiséje a budai Szent Imre-templomban
A gyászmise előadásáról a
fotót Martinek Imre készítette.
Sokéves hagyomány
a 100 éves budai Ciszterci Szent Imre Plébánia 85 éve fölszentelt hatalmas
templomában az 1956-os forradalom és szabadságharc áldozatainak emlékét egyházzenei
áhítat keretében megidézni. Mindig jeles előadókkal. Csak a legutóbbi
időkre visszatekintve: 2020-ban a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar, 2021-ben
a Discantus Énekegyüttes, 2022-ben az ELTE Bartók Béla Énekkara és Egyetemi
Koncertzenekara voltak a közreműködők.
Most, 2023. október
23-án a Kollár Éva alapította Budapesti Monteverdi Kórus adta elő Gabriel Fauré Requiemjét, kiváló szólisták:
Darázs Renáta – szoprán, Tóth László – tenor, Jekl László – bariton, és hangszeres
kamaraegyüttes (Papp Györgyi szólóhegedű, Badacsonyi Péter és Hantos Gyula – kürt,
Nizalowski Fanni – hárfa, Tóka Ágoston – orgona, Dobronyai Dóra, Ludmány
Emil, Sándor József, Somogyi Judit – osztott mélyhegedűszólam; Lakatos
János, Tóth Enikő Sára – osztott gordonkaszólam; Zováthy Alajos – nagybőgő)
kíséretével. Vezényelt Csányi Tamás, a Szent Imre templom karnagya, aki a
kényszerű helyzetben – Kollár Éva balesete miatt, kevés próbával – átvállalta
a Requiem bemutatását.
Csányi Tamás karnagy
bevezető szavai adták meg az ünnepi alkalom kettős alapeszméjét:
emlékezés (hősökre és áldozatokra), megbocsátás (a bűnösöknek).
Fauré művének
hangvétele nagyon is illik ehhez a gondolatkörhöz. A Requiem-ciklus megzenésítéseinek tételrendje különbségeket mutat égtájak,
zenetörténeti korszakok, alkotói habitus szerint. Fauré tétel- és
szövegválogatása egyedi, habár némely sajátos elemében (amilyen a Pie Jesu-sorpár
megszüntetve megőrzése) vannak elődei, más elemeiben pedig (mint
az In Paradisum-tétel beiktatása) követőkre talált, egészében a ciklus mégis
unikális.
Unikális a szövegek
művészi értelmezése is, minthogy a mű távol áll a romantika
korszakának – vagy akár Mozart gyászmiséjének – indulati szélsőségeitől,
inkább az elfogadás-megbékélés útját járja-közvetíti. Az esemény meghívóján
olvasható, 1902-ből származó alkotói önvallomás szerint Fauré a halált „boldog
szabadulásnak, az örökkévaló boldogság felé való törekvésnek, nem pedig
fájdalmas élménynek” látja. Ez az alkotói attitűd érvényesül a dallamformálás,
ritmika, tempóvétel kiegyenlítettségében, ugyanúgy a hangszerelésben (a
szólóhegedű mellett a vonóskar sötétebb színei, a hárfa kiemelt szerepe). Szembetűnő
azután, hogy Fauré nem törekedett kontrasztokra épülő ciklus létrehozására,
hanem elsősorban a liturgikus szövegekben megfogalmazódó – és a
zeneszerző által hangsúlyozni kívánt – keresztény üzenetre összpontosít. (A
ciklus egyedi tételsorának követhetőségét segíti a meghívón közölt
latin-magyar szöveg, G. Genszky Gabi énekkari tag összeállítása.)
A kompozíciónak a
szertartásegészből kiemelt, koncertszerű, egyvégtében történő
megszólaltatása ellentmondást rejt, miután ilyenkor nem megy végbe a
cselekmény, amely a zene értelmezési keretéül szolgál, és amelyre a zene reflektál.
Kontextus nélkül marad például a ciklus leghíresebb tétele, a Pie Jesu, amely a
szertartásban rendelt helye szerint a testté-vérré lett kenyér és bor
fölemelését-fölmutatását követné.
Nos, ha az
a cselekmény nem is, egy másfajta szertartás mégiscsak végbe ment: a zenei
tételek sorát megszakítva, név szerint emlékeztek ugyanis az 1956-os forradalom
és szabadságharc környékbeli, szentimrevárosi
áldozatairól, azokról, akiknek kilétét már sikerült azonosítani. Iskolás
gyerekek voltak, kétkezi munkások,
értelmiségiek, irodai dolgozók, háziasszonyok, meg olyanok, akiknek
egyelőre csak neve ismert. Ők együtt: a helyi társadalom metszete. A 47
nevet Csányi Tamás olvasta fel, a lélekharang szavára. Így azután Fauré
gyászmiséje mintegy valós szertartás keretéül szolgált, miközben a zene a
megemlékezést – méghozzá egy nagyon is személyes, nem általában az
áldozatokról, hanem a mi halottainkról szóló emlékezést – fölemelte a
szakralitás világába.
Az egész
„szertartás” avagy előadás mindvégig koncentrált és átélt együttmuzsikálás
volt. Igazi kamarazenélést hallhattunk a tisztán hangszeres szakaszokban – így
az Agnus-tétellel egybekomponált Communio „fényhozó” epilógusában – csakúgy,
mint szólisták és hangszeresek között: egy-egy szoprán-tenor duettben, vagy a
baritonszóló ima-recitációjánál (Hostias). Jó hangzásegyensúly érvényesült
olyankor is, amikor a zenekar a szólisták ariózus megszólalásait kísérte, a Pie Jesu áhítatosan korálszerű énekét vagy
a szenvedélyes-szenvedő Libera me gregoriánszerű
formulákból kibomló nagyívű dallamait. Nagyon szépen énekelt a kórus,
hajlékonyan és bensőségesen „terítette szét” az Offertorium (O Domine Jesu Christe)
ellenpont-szövetét, kellő súlyt adott a Libera utolsó ítélet-víziót megjelenítő akkordtömbjeinek, és
mindig tisztán intonálta a mű kényes harmóniameneteit és hangnemváltásait.
Az egyes tételek
kifejezőerejének és a tételsorozat egységének megteremtése, a sajátos
összeállítású, sokszólamú hangszeregyüttes belső arányainak összehangolása
és egyensúlyba hozása az énekesekkel – mindez a karmester nem könnyű feladata
(minél kevesebb a rendelkezésre álló próba, annál nagyobb a próbatétel), a
karmester az, aki – mondhatjuk – mint első mozgató folyamatosan
előre lendíti és együttműködően mozgásban tartja a
bonyolult művet. Csányi Tamás rutinos karnagy, irányításával a nehézségek
észrevétlenek maradnak és a megoldások szinte maguktól értetődnek (egyébként
is észrevétlen nélkülözhetetlenséggel mozgatója ő sok mindennek, zenei
életünkben); ami pedig a keze alatt megvalósul, egyáltalában nem rutinszerű,
de nagyon is ihletett előadás.
Az ünnepi estét a Magyar
Himnusz és a Szózat hangjai zárták. Utóbbi éneklését egyetlen
női hang kezdeményezte, valaki a hallgatóságból, hozzá csatlakoztak azután
mind többen és többen, a hívek padsorai, az énekkar, az orgona: az egész
jelenlévő közösség bekapcsolódott. Emlékezetes: a pesti ferenceseknél, Horváth
Richárd igazgatása és Gergely Ferenc kántorsága idején a Himnusz mellett
a Szózat is rendre megszólalt – nem épp október 23-án (más idők
jártak), de mindig a magyar októberek lelkületével.
A Szent
Imre-templom évente megtartott október huszonharmadikája méltó emlékezés-emlékeztetés
hőseinkre és halottainkra. Méltó alkalom a magyar lélek ébresztésére.
Köteles György