Tovább bővült
Bosnyák Csilla kiadványainak kínálata: a Színes dallamok hangszerekre 2.
kötetéhez is megjelent a munkafüzet. Érdemes felfigyelni az apró különbségre: a
furulyásoknak, gitárosoknak és zongorázni tanulóknak szánt kotta ajánlott
korhatára „4-10 éves korig”, ám a munkafüzet „6-10 éves korig” javasolt. Tehát
olyanoknak, akik akár egyedül is megbirkózhatnak a játékos feladatokkal. (A
hatéves még alig tud olvasni – akadékoskodhatna valaki, ám a kiadvány
ismeretében máris kész a megnyugtató válasz: sok olyan tennivaló akad a
füzetben, amelyeknél puszta ránézésre kitalálható, hogy mi a feladat. Tehát, a
szövegértés mellett a szemléltető ábrákban való tájékozódás további
megközelítés lehetőségét kínálja.)
A közös dalanyag
(58 magyar gyermekdal, népdal és műdal) különböző témakörökbe
csoportosítva jelenik meg a kiadvány-párban. Mivel a szerző következetesen
a zenei anyag felől közelíti meg az elméletet, lehetőségek gazdag
tárházát kínálja, hogy egyazon dallal a különböző feladatkörökben is
találkozhassanak a gyerekek. Tehát, megannyi sikerélmény-lehetőség rejlik
a játékos feladatokban.
A
kezdő-tanítás nemcsak sajátos, hanem egyúttal különleges feladat is: ahány
gyerek, annyi utat kell kitaposni a pedagógusnak, amelyen könnyen-biztonságosan
tudnak közlekedni a hangszertanulók. És nem árt, ha tetszetős
„környezetről” is gondoskodnak, hogy a kicsiknek kedvük legyen visszatérni
oda, még akkor is, ha a felnőttek „gyakorlás” címkével látják el a hangok
birodalmában való kalandozásokat. Felbecsülhetetlen a munkafüzetek
ötletgazdagsága: a felnőtt, legyen bármennyire is empatikus, néha nehezen
veszi észre azokat az apró „elakadásjelzőket”, amelyek nehezítik, hogy a
növendék felszabadultan közlekedjék a soksávos hangjegy-pályákon. A több
irányból való megközelítés „aha”-élményekhez segíti a
gyerekeket, amennyiben felfedezik a maguk számára azokat a támpontokat, amelyek
a későbbiek folyamán is gyorsítani fogják a kottaolvasásukat.
Külön említést
érdemel, ahogyan a színes kottafejektől fokozatosan vezet az egyszínű
(fekete) kottázás felé. A Színes dallamok 1. kötetében fokozatosan bevezetett
színes hangokhoz kezdetben kis ábrán a billentyűzet ábrája járult, színes
billentyűkkel – tehát kezdettől megvolt az „átjárás” a szemnek és a
kéznek szóló tájékoztatás között. Itt pedig jópofa „fehérfejű” kották
várják a kiszínezést – de ez fakultatív, aki tudja, már itt elvonatkoztathat a
színektől. És a munkafüzet folyamán eljutunk a fekete fejű kottákhoz
– s hogy még észrevétlenebb legyen a változás, a matricákon is megjelennek az
„igazi” kottaképek… Mert matricák továbbra is vannak, zenei és játékos-tréfás
ábrák egyaránt. Miként a címlap hirdeti, több mint 120-as.
Érdemes a
hangszertanároknak is behatóan foglalkozni ezekkel a hivatalos tananyagon
kívüli kiadványokkal, mert olyan ötleteket meríthetnek belőlük, amelyek
feloldhatnak pillanatnyi leblokkolásokat. Ehhez persze arra van szükség, hogy
kialakítsanak a gyerekekkel (akár mindegyikkel más-más) közös játékkészletet,
olyan játékos feladatok segítségével, amelyekre utalva, működésbe lép az
analógiás emlékezés.
Gyakorló pedagógus
tapasztalata: a szülői segítség mindig hasznos, akkor is, ha
hozzá-nem-értőtől érkezik. Mert a tanuló szívesen osztja meg tudását
(„villog”), s miközben szavakba foglalja a számára ismert jelenségeket,
összefüggéseket, tudatosítva elmélyül a tudása. A sikeren felbuzdulva pedig lelkesen
várja a folytatást…
Bosnyák Csilla
kiadványaihoz aligha lenne szükséges „megoldókulcs”, tanári kézikönyv
(útmutató). „Csak” arra van szükség, hogy a felnőtt, aki irányítja a
kicsik játékos tudás-gyarapítását, össze tudja kapcsolni az itt felkínált
gyakorlási lehetőségeket a „komoly” munkához szükséges elvárásokkal.
Nem lehet elég
korán kezdeni a – felnőtt számára egyértelmű (?) – terminológiának az
akár tréfás megtanítását. A jobb kéz – bal kéz gyors felmutatása hasonlóképp készség-szintű
elvárás, mint az ujjaknak az ujjrendkénti
„beszámozása”, nem beszélve az olyan villám-matekról, amelyben gondolkodás
nélkül kell tudni, egy-egy nagyobb kottaérték mennyi apró értékűvel
„egyenlő”. A vonalak, vonalközök számozását is érdemes mielőbb
készség-szintre emelni, hogy hamar rögzülhessen az egyes hangok helye a
vonalrendszerben. Mert lehet lépcsőzetesen is kiszámolni egy-egy hang
nevét, de folyamatos zenélésnél ilyesmire nincs idő. Zongoristáknál a
kétlépcsős (vonal-vonal, illetve vonalköz-vonalköz) tercugrásos gyakorlat
némiképp gyorsítja ezt a folyamatot.
Betekintés Bosnyák Csilla Színes dallamok
2 (Munkafüzet 6-12 éves korig) c. kottájába:
A gyakorlatok
segítik a „kétirányú” tájékozódást. (Az a gyerek, aki tudja, hogy „melyik
hangot írjuk az első pótvonalra?”, gyorsan rávágja, hogy „az egyvonalas cét”, korántsem biztos, hogy „visszafelé” is tudja a
választ, tehát arra a kérdésre, hogy „hova írjuk az egyvonalas cét?”)
Van valami, amire
nem ad írásos „utasítást” sem a kotta, sem a munkafüzet, mégis nagyon fontos:
ez pedig az éneklés. Hangszeres kottáról/munkafüzetről van szó – de sokkal
könnyebben rögzül minden új mozzanat, ha „beépített hangszerünkön” is kipróbáljuk.
Nem véletlen, hogy a kották végén megtalálható a dalok szövege, és a
felismerendő dallamfordulatokra a rajzokon túl gyakran a dalkezdetek is
utalnak. A munkafüzet az egyre komplexebb feladatok során odáig vezeti a
növendéket, hogy leolvasson/leénekeljen dallamfordulatokat, s azokat
felismerve, sorrendbe rakja, hogy az ütempárokból ismert dalok jöjjenek létre.
(42. oldal) Az ilyesfajta dallam-puzzle többféleképp is megoldható – bizonyára
van szemfüles gyerek, aki felfedezi a kulccsal kezdődő elemeket (azok
jelentik a dalok kezdetét), és könnyű észrevenni, hogy melyik elemek
tartalmazzák a dalok zárósorát. És természetesen, pusztán a ritmus alapján is
felismerhetőek az összetartozó elemek – főleg, ha céltudatosan keresi
valaki, a feladatot megkönnyítő rajzok segítségével. Az sem
lebecsülendő, ha valaki megszólaltatás nélkül, ám a dallamok
elképzelésével (belső hallással) ismerkedik az elemekkel – sőt!
Egy országos
zongorás találkozón Kurtág Mártától hallottam: Kurtág György a Játékok
című zongoradarabjait „krumpli”-hoz hasonlította.
Nem mindegy, melyik részét fogyasztjuk – választásunktól/gyakorlatunktól függ,
hogy milyen eredményre jutunk.
Nos, Bosnyák
Csilla kiadványainak valamennyi része „fogyasztható” – hatékonyságát az növeli,
ha a feladatokat nem könnyű teszt-kérdéseknek tekinti, hanem az általuk
tanultakat/gyakoroltakat olyan ismeretanyagként jegyzi meg a gyerek, amelyet a
későbbiek során hasznosítani fog. Aki pedig a „játékossága” miatt kedveli
a Szabó-Zsombók Magdolna illusztrációval megjelenő kiadványt, annak
figyelmébe ajánlom a Hangkereső kártyajátékot, ahol viszontláthatja
ugyanazokat a kedves állat-képeket, színes és fekete hangjegyeket, fogásokat és
billentyűket, amelyekkel a kották és munkafüzetek lapjain megismerkedett.
A kártyázásról a „haladó” hangszereseknek sem kell lemondani: a
Kottafejtörő és a Kulcspárbaj több korosztály tartalmas szórakozásáról
gondoskodik.
Fittler Katalin
VÁLOGATÁS
BOSNYÁK CSILLA KORÁBBAN MEGJELENT MUNKÁIBÓL: