MegmÉRettetÉS - mértékegység nélkül
Lányi Margit
Az embert – a nótává
zenésített vers – tanúságai szerint vágyai vezérlik. Ám a vágyak természete
szeszélyes, mondhatni, kiszámíthatatlan. Néha azonnali „visszajelzést”
követelőek, máskor pedig pilleszárnyakon repdesve, megismerhetetlen
tájakat kívánnak felfedezni. Korántsem egyedi a pedagógus „helyzete”, amikor
tudása morzsáinak átadására próbál vállalkozni – nem kisebb a „kockázata”, mint
a kertészé, aki új növényt kíván meghonosítani számára ismert talajban.
Merthogy minden növendékhez meg kell találni az utat, ha úgy tetszik, a
kulcsot, amely lehetővé teszi, hogy feltáruljanak ismeretlen tájak.
A tanításhoz (lett
légyen képességfejlesztő vagy ismeretátadó jellegű) kettőre van szükség:
átadóra és befogadóra. Mert hiába a legértékesebb tudásanyag, ha terméketlen
talajra hull, eredménytelen marad. Kalandvágy szükséges tehát, a szó
legnemesebb értelmében, a tanár részéről, hogy „becserkéssze” a tanulót,
az általa értékesnek vélt tudásanyag tájaira terelgetve. (Sikeres
zeneszerzői pálya birtokában emlékezett komponista, hogy egykori mestere
annakidején arra bíztatta őket, hogy „terelgessék” a hangokat…) Ugyanakkor
elengedhetetlenül szükséges, hogy legyen érdeklődés a diákban, vállalkozókedv
az általa még ismeretlennek a meghódítására. És ha e két szempont találkozik,
csodákkal gazdagodik a világ.
Később
világhírűvé vált zeneszerző még fiatalember vette egyszer a
bátorságot, hogy megkérdezze mesterét, hogy „érdemes-e”, márminthogy
feltennie egy lapra az életét, a komponálásra. A válasz életreszóló
bölcsességgel ajándékozta meg: „ezt előre akarja tudni? néha még utólag
sem derül ki” … Nos, ennek ismeretében kellene pedagógus-pályára vállalkozni
megannyi fiatalnak, olyasfajta elkötelezettségnek a birtokában, amely semmi
biztosat nem ígér – csak éppen annak lehetőségét, hogy egy-egy sikeres
pálya kiteljesedésekor visszajelzés jöhet a munka hatásosságáról,
eredményéről.
A „vérbeli”
pedagógusság nem elhatározás kérdése; a körülmények sokrétű összjátékára
van szükség, hogy szárba szökkenjék a mag, s megszüntetve megannyi reális
szempont figyelembevételét, feltámadjon a késztetés a tudás, a tapasztalatok
átadására, hogy járhatóvá váljanak mások számára az utak, amelyek egy részét
gyakorlatból, a többit közvetett tapasztalatból ismeri a pedagógus. És tenni
mindezt reális tényezők mérlegelése nélkül (megéri-e
időben-energiában, nem is beszélve az anyagiakról). És persze, nem nélkülözhető
hozzá a „mag”-anyag, a potenciális tehetségek, akik
hasznosítani tudják az ily módon kapott adományokat.
Sokan voltak
„jókor – jó helyen”, amikor kapcsolatba kerülhettek Lányi Margittal. A sikeres
európai karrier birtokában a hegedűművész képesnek bizonyult arra,
hogy művészi értékeit megossza a fiatalabb generációkkal. S ahogy ez
általában lenni szokás, a sarjadó vetésnek csak részben lehetett tanúja. De hát
így van ez a szántóvetőkkel is…
Az egykori
pódiumművész Lányi Margit (1901–1986) művészi teljesítményének kevés
dokumentumát őrzi az utókor – pedagógus-személyiségének eredményességét
annál több. Korántsem tekinthető protokolláris gesztusnak, hogy emléktábla
került egykori lakóházának falára. Kóté Lászlónak az
özvegye, Schmidt Nóra jelentős szerepet játszott abban, hogy 2015 óta
látható az emléktábla a Bródy Sándor utca 25. falán.
P. Lányi Margit emléktáblája
(Budapest, VIII. Bródy Sándor u. 25.)
(Felvégi Andrea felvétele)
Erről annakidején
a Parlando is hírt adott[1]
– csakúgy, mint egy későbbi (szakmai) gesztusról: 2017-ben egykori
tantermének névfelvételi ünnepségre került sor a Bartók-konziban[2]
(jelenlegi elnevezéssel: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Bartók Béla
Zeneművészeti és Hangszerészképző Gyakorló
Szakgimnáziumában), amikoris elhelyezésre került a tanítványai által készített
tabló is. 2021-re, születése 120. évfordulójára emlékkoncertet terveztek
egykori tanítványai, ám ezt a pandémia megakadályozta. Időben elhalasztva,
2023. október 8-án végre realizálódott a terv: a Régi Zeneakadémia
kamaratermében került sor az emlékkoncertre.
Nem akartam
túlságosan korán érkezni – s amikor beléptem (mintegy 20 perccel a kezdés
előtt) a terembe, döbbenten fedeztem fel, hogy alig találok üres helyet. A
Zeneakadémia Konzertközpont rendezvényét úgy
hirdették meg, hogy „a belépés ingyenes a terem befogadóképességének határáig”.
Nos, sokan nem akartak kockáztatni – többgenerációs érdeklődő
publikum részesült a zenei élményben.
Rövid megnyitót
Szenthelyi Miklós mondott, ugyanazt a személyes élményét idézve fel, amelyet az
emléktábla-avatón is felemlegetett (a kisfiú, aki halkan csengetett be, annak
reményében, hogy a tanárnő nem hallja meg, s így megússza a
hegedűórát – variánsaként az egyszeri lánynak, aki hozott is ajándékot,
meg nem is…). Komolyra fordítva a szót, olyasmit fogalmazott meg, amit
remélhetőleg minden növendéke útravalóként magával vitt: Lányi Margit
munkamorálra szoktatott. S amit Misi megtanul… - ennek bizonyságát adták a
nemzetközi zenei életben különböző területen (különböző funkcióban)
működő egykori tanítványok, és unokatanítványok.
Az elsőként
fellépő Áchim Kovács Anikó „kétfunkciósan” Lányi-növendék: kisgyermekként
saját jogon, a Zeneakadémián pedig - az ugyancsak Lányi-növendék Szenthelyi
Miklós irányításával – Lányi-unokává is átlényegült. A folytatásban hallhattuk
a Gulyás Nagy testvérpárt (Lillát, aki elsősorban zenekari művész, és
Györgyöt, aki később brácsára váltotta hangszerét, és kitanulta a
karmester-mesterséget is). Fellépett a Szenthelyi-növendékek fiatal
generációjába tartozó (tavaly diplomázott) Schwartz Zoltán is, majd Keller
András, aki Bartók 44 duójának néhány tételében felváltva a két
unoka-tanítvánnyal játszott, majd végül Messiaen-tétellel
csendítette ki az est programját. A Kvartett az idők végezetére című
kompozícióból hegedű-zongora átiratban hallhattuk a Jézus
halhatatlanságának dicséretét. A nyitó- és zárószámban a megunhatatlanul
zseniális zongorakísérő, Szenthelyi Judit társult a kiváló
vonósjátékosokhoz. A műsor – mint megannyi emlékkoncerté – „vegyes” volt,
Mozart, Dvořák, Bartók és Messiaen
darabjaiból hallhattunk.
(A teljességhez
tartozik, hogy apró „szervezési” hibák is becsúsztak, szólamkotta-keresési
problémák – de a lényegen ez mit sem változtatott, a ténylegesen felhangzó
zenék élvezetes előadásban csendültek fel, mondhatni, valamennyien
„szeretnivalók” voltak.)
Egy-egy tanár
munkájának a „minőségét” objektíven aligha lehet mérni – de az átörökített
minőségigény (munkamorállal, felelősséggel) önmagáért beszél. Az
pedig az egykori növendékeket minősíti, hogy nem feledkeztek meg egykori
tanárukról, akinek iránymutatása hosszútávúnak bizonyult. Időben utólagos
elismerése, mondhatni, visszaigazolása ez Lányi Margit értékes pedagógiai
tevékenységének. Bárcsak több, a maga korában „korszakos”
jelentőségűként számontartott pedagógus
alakját emelnék ki, legalább kerekszámú, jubileumi lehetőségek alkalmával,
az egykori növendékek. Mert a folytonosságnak ez az érzete jótékony hatást
gyakorol a mindennapok – néha kilátástalannak tűnő – munkájában,
erősít hitet-meggyőződést, amire elengedhetetlenül szükség van!
Fittler Katalin