Morendo
(Láng István
1933–2023)
Láng István
Nomen est omen:
„világító rész”, kiterjedési korlátok nélkül. Pontosabban, azon korlátok
között, amelyek számára adottak. Esetünkben a kulturális (közelebbről:
zenei) élet területén.
A zeneszerző Láng István „munkahelye”
leghosszabb ideig a Zeneakadémia volt – kamarazene-tanárként több generáció
hangszereseit inspirálta értő kottaolvasásra. Nem zárkózott
alkotóművészként sem elefántcsont-toronyba, elkötelezetten és felelősséggel
vállalt közéleti funkciókat, megbízásokat is. És amikor egy-egy működési
területe megszűnt, a kialudt láng helyét korántsem haszontalan
égéstermékek jelezték – sértődéstől mentesen, önzetlenül bocsátotta
rendelkezésre tudását-tapasztalatait mindazoknak, akik hozzá fordultak.
A szellemi táplálékok tekintetében mindig kétirányú utcákban járt: bárkit-bármikor szívesen tanított
– ugyanakkor maga is fáradhatatlanul bővítette ismeretanyagát, s korántsem
csak szűk szakmai ösvények bejárásával.
A Zeneakadémia többfunkciós épületet
jelentett a számára, eme „szellemi otthonában”, ahol egykor diákoskodott,
később egyetemi tanárságig vitte, koncertélmények és –tanulságok
sokaságához jutott, mely tapasztalatokat sokrétűen igyekezett közkinccsé
tenni. De feltűnt alakja szinte bármely helyszínen, ahol zenei eseményekre
került sor, sőt, a társművészetek iránti érdeklődése is egészen
ritka méreteket öltött. Éltető lángot jelentett diákok sokaságának
szereplésekre, versenyekre való felkészülésekkor, s a
próbák során, közvetett pedagógiai gyakorlattal, lelkesedésre tudta késztetni
azokat az előadóművészeket, akik részt vettek kompozíciói
előadásában.
Intenzív zenei közegben élt sokáig, s
ahogy az lenni szokott, túlhalad zenitjén a zenei forma. Nyugdíj, ritkuló
felkérések, fizikai fáradás az életben – az alkotó tevékenység pedig valamiképp
követi ezeket a „görbéket”. Az alkotómunka, mint olyan, valamint annak publikus
megjelenése viszont további ívekkel színesíti a terepet. Tudja ezt bármely
alkotó, aki megtapasztalta a (többé-kevésbé nehezen kiharcolt) bemutató után a
visszhangtalanságot, s leginkább a már-már általánosnak mondható szituációt:
hamar feledésre ítéltetik – fogadtatása sikerétől függetlenül – az új
mű. Amely néha önmagában hordozza a hallgatásra-ítéltség megannyi
mozzanatát. Zenekari műnél eleve a partitúra és szólamanyag (jogdíj stb.),
különleges apparátusnál pedig az előadóegyüttes összetoborozása
kíván(na) előzetes többletmunkát. S akkor még nem is jutottunk el a
szólamkottákig, a korántsem csupán lejátszanivaló
hanganyagig, amely a szakmai felkészültségen túl felelősségteljes
emberi-művészi odaadást, jelenlétet is igényelhet. Az elektronika
segítségével realizált darabok pedig mintegy hangzó tárggyá realizálva,
legfeljebb olyankor igényelnek közreműködőt, ha live-elektronikus
darabról van szó (ilyenkor viszont a szalag ill. CD megszerzése állít akadályt
az esetleges érdeklődőnek…).
Láng István, akinek életművében
kitüntetett szerepet játszott az EAR-Együttessel való együttműködés, e
területen is figyelemre méltó, értékes kompozíciókat hozott létre. Nem lehet
független ez attól az „alkati” sajátosságtól, hogy kezdettől vonzódott az
érdekes-különleges hangzások iránt. Megmutatkozott ez különleges összeállítású
kamaradarabjaiban is, ám „igazi” kifejezési területe a nagyzenekar volt.
Kiváltképp késői szimfóniái, valamint a megrendítő-szép Abbahagyott
bekezdések című kompozíció tanúskodik erről. Voltaképp
szólóhangszeres darabjaiban is ilyesfajta szépségkeresés volt a célja. Egyik
utolsó műve, a Kiss Gy. Lászlónak írott
tárogató-darab, a Taroimpro többször aratott szép
sikert a hallgatóság körében. A koncertélet gyakorlata bizonyítja: a
kislélegzetű, viszonylag kis apparátusú daraboknak – többnyire
kamara-termekben – kevéssé vakító reflektorfény jut. Elmarad a megrendülés, a
megdöbbenés, a katarzis-lehetőség – ugyanakkor, egyszeri hallás alapján
nincs esélyük arra, hogy beépüljenek a mindennapokba. Találkozások, amelyek
gyakran kellemesek, örömteliek – de az „együttélés”
esélye nélkül.
A kerekszámú évfordulókhoz kapcsolódó
megemlékezések szinte állandó részét képezik a koncertévadok
programösszeállításának. A hivatásos szervezőkön túl néha az
előadóművészek is igyekeznek befolyásolni a zenei kínálatot – Láng
István szerzői estjeiről (esetleg kollégák műveinek intermezzóival) leginkább a Sugár Miklós vezetésével
működő EAR-Együttes gondoskodott. A rádiós megemlékezések
összehasonlíthatatlanul szélesebb közönségréteget céloznak meg – hogy mennyire
eredményesen, az kevésbé mérhető. Viszont mindenképp értékteremtőek a
személyes kapcsolatok alkotó és előadó(k) között, így például a
cimbalomművész Ginzery Enikőnek
köszönhető, hogy Láng István új darabok mellett kamarazenei átiratokkal is
gazdagította a cimbalmosok irodalmát.
Láng István „különleges
ismertetőjele” az időérzék volt. Ideális interjú- vagy riportalany
élő műsoroknál – ha mögötte volt a falon az óra, akkor is
elképesztően „érezte” az időt, s nem csupán lineárisan, múlásában,
hanem a tekintetben is, hogy folyamatában képes volt megkomponált egésszé
építeni a mondandóját. Ugyanennek az időérzéknek másik vetülete, ahogyan
élet-idejével tudott gazdálkodni, hogy arányosan
jusson az alkotómunkának, a mindenkori szervezéseknek (elsősorban a
Zeneművész Szövetség főtitkáraként végzett, felbecsülhetetlen
értékű zenei-közéleti munkájában), a Lukács-uszodának, a Zeneakadémiának,
a magánéletnek és a kulturális programoknak.
Az élet nagyforma-íve fokozatosan diminuendót írt elő – csökkent a kompozitórius
inspiráció, és némiképp az érdeklődésnek az a heve, mondhatni lángja is,
amely korábban arra késztette, hogy szinte minden este kulturális eseményeken
vegyen részt.
A behatárolt kör tisztaságának kafkai
gondolata helyet kapott Kurtág György Kafka-Fragmente
című opusában. Nos, ez a tiszta kör mindinkább behatárolódott az utóbbi
években Láng István életében. Maradt a tisztaság. Arany Jánossal elmondhatjuk:
Egyre halnak, Színe, lángja a magyarnak. Láng.
Fittler Katalin